مشکلات کابینت های گلاس [زرد شدن کابینت های گلاس]

ساختمانچوب و کابینتکابینت

مبحث کابینت بسیار گسترده است که دلیل آن هم چیزی نیست جز تنوع بالای کابینت‌ها. کابینت های‌گلاس یکی از صد‌ها کابینتی است که بسیار جذاب، شیک و براق بوده و به آشپزخانه زیبایی خاصی می‌بخشد؛ البته لازم است بدانید این نوع کابینت در مدل مات هم ساخته می‌شود. مشکلات کابینت های گلاس در کنار مزیت‌ها و زیبایی‌های ان خودنمایی می‌کنند. معمولاً بیشتر افرادی که آشپزخانه‌هایی کوچک دارند از این نوع کابینت استفاده می‌کنند؛ دلیل این موضوع هم این است که کابینت های‌گلاس با حالت براق سبب انعکاس نور می‌شود.

علت اصلی برگزیده‌شدن این کابینت‌ها، براقیت و کارایی آن‌ها است اما هیچ‌گاه کسی از معایب و مشکلات نگهداری آن‌ها سخن نگفته است. به عنوان مثال لبه تیز یکی از اصلی‌ترین مشکلات کابینت های‌گلاس است که کمتر کسی به آن پرداخته است. در کنار این ایراد از کابینت های‌گلاس، معایب دیگری هم وجود دارند که ما در این مقاله تمامی آن‌ها را گرد هم جمع کرده‌ایم تا پیش از انتخاب های‌گلاس برای کابینت آشپزخانه خود، با چشم باز تمامی موارد را بسنجید.

نکات کلیدی

  • تیز بودن لبه‌ها، تغییر رنگ، خط‌وخش و لک‌پذیری زیاد، رایج‌ترین مشکلات کابینت های‌گلاس محسوب می‌شوند.
  • استفاده از لوازم استاندارد در تمیز کردن کابینت های‌گلاس، باعث پیشگیری نسبت به ایجاد خط‌وخش بر روی آن خواهد شد.
  • کابینت های‌گلاس را نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.

ایرادات و مشکلات رایج در کابینت های گلاس

هر نوع کابینت در کنار مزایایی که دارد معایبی هم داشته که بیشتر‌بودن مزایا، یک کابینت را خاص و محبوب می‌کند. کابینت های‌گلاس هم به دلیل برتری‌داشتن مزایای آن به معایب، در میان افراد بسیار پر‌طرفدار است. مشکلات کابینت های گلاس، خود را روی چوب ام‌دی‌اف بی‌کیفیت بیشتر نشان می‌دهند، پس لازم است در انتخاب ام‌دی‌اف کابینت خود دقت زیادی داشته باشید. بسیاری از افراد گمان می‌کنند این کابینت به دلیل دارا‌بودن زیبایی، براقیت، درخشندگی و مقاومت از قیمت بالایی برخوردار است.

لازم است بدانید که کابینت های‌گلاس در مقایسه با کابینت‌های دیگر قیمت چندان زیادی ندارد و اختلاف قیمت آن‌ها آن‌قدر که گفته می‌شود زیاد نیست.

رایگان قیمت بگیرید و سرویس موردنظرتان را در محل دریافت کنید!

  • طراحی، ساخت و نصب کابینت
  • تعمیرات جزئی و کلی کابینت
  • رگلاژ درب و کشوهای کابینت
  • تعویض صفحات کابینت
نصب و تعمیر کابینت با آچاره
رایگان قیمت بگیرید و سرویس موردنظرتان را در محل دریافت کنید!
  • طراحی، ساخت و نصب کابینت
  • تعمیرات جزئی و کلی کابینت
  • رگلاژ درب و کشوهای کابینت
  • تعویض صفحات کابینت
نصب و تعمیر کابینت با آچاره

مشکلات کابینت های گلاس

1. تیز بودن لبه های کابینت های گلاس

یکی از مشکلات کابینت های گلاس که به آن اشاره شده بود، تیزی لبه‌های کار است. تیزی لبه‌های کابینت در این مدل به دلیل نوع برشی است که کابینت‌ساز به چوب کابینت می‌دهد. بسیاری از افراد زیاد به این موضوع توجه نمی‌کنند و آن را چیز بی‌اهمیتی می‌دانند؛ اما وقتی کار از کار گذشته باشد می‌بینند که همین مسئله کوچک چقدر می‌تواند دردسر‌آفرین باشد.

اگر فرزند کوچک دارید و نمی‌خواهید که کودک‌تان از طریق تیزی کابینت آسیب ببیند، بهتر است با کابینت‌ساز مشورت کرده و لبه‌های آن را گرد بسازید.

از میان مشکلات کابینت های گلاس، حل این مشکل پس از ساخته‌شدن کابینت امکان‌پذیر نیست؛ چراکه نمی‌توان روی سطح کابینت را برای کمی گرد‌کردن، مانند کابینت ام‌دی‌اف خالص سنباده زد. اگر بخواهید روی های‌گلاس را سنباده بزنید باید این موضوع را هم بپذیرید که براقیت و زیبایی آن بخش را از دست بدهید. بیشتر افراد با انجام این کار مخالف هستند و نمی‌خواهند که رنگ و خاصیت بخشی از کابینت‌شان با دیگر بخش‌ها فرق داشته باشد.

یکی از اقداماتی که می‌توان برای بهتر‌شدن اوضاع تیزی کابینت انجام داد، استفاده از حفاظ‌های پلاستیکی مخصوص لبه کابینت است. با انتخاب این مدل، باید مشکلات کابینت های‌گلاس را هم قبول کنید؛ یا باید با تیزی لبه‌های کار کنار بیایید یا این‌که از‌دست‌رفتن زیبایی کابینت با محافظ‌های پلاستیکی را بپذیرید.

2. خش افتادن روی کابینت

در میان تمامی کابینت‌های موجود در سراسر دنیا این کابینت بسیار خش‌پذیر است. کافی است وسیله‌ای تیز یا برنده را روی سطح کار بکشید؛ پس از آن خواهید دید که همان قسمت خش افتاده است. این شیء تیز یا سخت می‌تواند حتی ناخن باشد. اغلب افراد با این مشکل و عیب کابینت های‌گلاس آشنایی دارند. برای این‌که بتوانید مشکلات کابینت های‌گلاس در این حیطه را به حداقل برسانید، لازم است که از ورق های‌گلاس با کیفیت بالا برای کابینت‌های خود بهره ببرید.

هرچه مرغوبیت ورق های‌گلاس بیشتر باشد، عمر طولانی‌تری داشته و در برابر عوامل مختلف از خود مقاومت زیاد‌تری نشان می‌دهد و به‌راحتی خش نمیفتد. پلکسی گلاس لایه‌ای است که روی ورق های‌گلاس قرار داشته که میزان کیفیت را همین لایه تعیین می‌کند. لایه‌ای دیگر تحت عنوان لمی گلاس وجود دارد که به‌تازگی روی برخی کابینت‌های های‌گلاس قرار گرفته و نسبت به ورق‌های های‌گلاس قدیمی از مقاومت بیشتری در برابر خط‌و‌خش برخوردار است.

برای نصب و تعمیر کابینت از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

3. مقاومت نسبتاً پایین در برابر رطوبت و آب

از مشکلات کابینت های گلاس که در کابینت ام‌دی‌اف هم یافت می‌شود، رطوبت‌پذیری است. از آن‌جایی که مغزی کابینت‌های های‌گلاس از MDF است، این رویه گلاس باید آن‌قدر در برابر رطوبت و آب مقاوم باشد که اجازه ندهد این رطوبت وارد مغزی کابینت شود و آن را خراب کند. متاسفانه برخی از ورق‌های های‌گلاس کیفیت پاینی داشته و مرغوبیت کافی را ندارند.

به‌صورت کلی میزان رطوبت‌پذیری کابینت های‌گلاس در مقایسه با کابینت ام‌دی‌اف کمتر است. البته معمولاً نفوذ آب و رطوبت به داخل چوب زیر پلکسی ‌های‌گلاس زمانی رخ می‌دهد که پلکسی مرغوبیت پایینی داشته یا حتی ورق های‌گلاس با‌کیفیت هم سوراخ شده باشد. در میان مشکلات کابینت های گلاس این اتفاق ممکن است به علت پوشانده‌نشدن درست درز‌های میان ورق های‌گلاس اتفاق بیفتد.

4. میزان لک‌پذیری بالا

اغلب افراد برای آشپزخانه خود کابینت های‌گلاس سفید و براق را انتخاب می‌کنند تا از ویژگی‌های مطلوب آن بهره ببرند. فرقی نمی‌کند که شما یک کابینت سفید داشته باشید یا مبل سفید؛ در هر صورت وسیله‌ای که سفید باشد زود لکه‌ها را نشان می‌دهد. مشکل کار اینجا است که در این جنس کابینت نه‌تنها رنگ سفید، بلکه رنگ‌های دیگر هم به‌شدت لکه‌پذیر هستند. فرض کنید همیشه جای دست‌تان روی کابینت‌ها باقی بماند؛ این موضوع برای بسیاری از افراد آزار‌دهنده است!

در بین مشکلات کابینت های‌گلاس، این مشکل خود سبب تمیز‌نگه‌داشتن کابینت هم می‌شود. زمانی که شما لکه کوچکی را روی کابینت ببینید باید آن را سریعاً تمیز کنید تا این لکه به خورد کابینت نفوذ نکند. مطمئناً باید برای‌تان جالب باشد که بدانید کابینت‌های های‌گلاس با رنگ‌های تیره لکه‌های بیشتری را از خود نشان می‌دهند. کابینت های‌گلاس براق تمامی چشم‌ها را در اولین دیدار به سمت خود جذب می‌کند؛ این‌که در این حالت بخشی از آن دارای لکه باشد زیاد جالب نبوده و از جلوه زیبای آشپزخانه‌تان می‌کاهد.

زرد شدن کابینت های گلاس

5. یک طرفه بودن ورق های گلاس

یکی از معمول‌ترین مشکلات کابینت های گلاس یک‌طرفه‌بودن ورق های‌گلاس روی کابینت است. این موضوع در برخی کابینت‌ها سبب کاهش میزان براقیت می‌شود. این مشکل زمانی خود را نشان می‌دهد که کابینت از یک سمت براقیت داشته و از سمت دیگر براقیت لازم را ندارد. این عیب در کابینت های‌گلاس سبب بیشتر‌شدن هزینه‌ها می‌شود؛ چراکه برای دو‌لایه‌کردن ورق های‌گلاس باید از یک ورق دیگر هم استفاده کنید.

دو‌لایه‌کردن ورق های‌گلاس علاوه‌بر بیشتر‌شدن هزینه، ضخامت کابینت را هم زیاد‌تر می‌کند. می‌توانید برای جلوگیری از رخ‌دادن این موضوع با کابینت‌ساز خود مشورت کنید تا در‌نهایت بهترین انتخاب را داشته باشید.

جلوگیری از آسیب دیدن کابینت های گلاس در مقابل رطوبت

یکی از مشکلات کابینت های گلاس که در بخش قبل به آن پرداختیم، رطوبت‌پذیری آن است. حال سوال اینجا است که با چه کارهایی می‌توان از ایجاد این مشکل جلوگیری کرد؟ 3 راه وجود دارد که بنابه شرایط خود می‌توانید آن‌ها را روی کابینت‌های خود اجرا کنید.

  • استفاده از صفحه‌های ضد‌آب یا بستن درز‌ها با صفحه T

اگر درز بین کابینت‌های‌تان تا حدی باز است که آب از آن رد می‌شود، می‌توانید مشکل را با استفاده از وسیله‌ای به نام T و چسب حل کنید. با انجام این کار اجازه نمی‌دهید که آب به داخل کابینت نفوذ کند.

  • یونیت PVC و استفاده از آن در اطراف سینک

یکی از مشکلات کابینت های‌گلاس که در اطراف سینک قرار دارد، این است که سریعاً رطوبت را به خود جذب می‌کند. یکی از راه‌حل‌ها این است که هنگام ظرف‌شستن حواس‌تان را جمع کنید تا آب روی کابینت نریزد یا این‌که پس از تمام‌شدن کار‌تان کاملا اطراف سینک را خشک کنید. این کار برای همیشه بسیار خسته‌کننده می‌شود و شما هرچقدر هم که خوب دور سینک را با دستمال خشک کنید باز هم کمی رطوبت روی سطح کار وجود دارد.

بهترین کار این است که در زمان سفارش کابینت برای آشپزخانه خود به کابینت‌ساز بگویید کابینت اطراف سینک ظرف‌شویی را از یونیت پی‌وی‌سی بسازد. این یونیت در حل مشکلات کابینت های گلاس بسیار موثر است. یونیت PVC از جنس ضد‌آب بوده و به‌صورت یک ورق است که می‌توانید آن را زیر یا روی کابینت اطراف سینک بزنید. این کار بهتر است توسط کابینت‌کار انجام شود تا جای هیچ خطایی باقی نماند.

  • آب‌بندی‌کردن اتصال‌های برش‌خورده

برای آب‌بندی قسمت‌هایی که ورق های‌گلاس برش خورده و به هم وصل شده‌اند می‌توانید از چسب آکواریوم استفاده کنید. برای این‌که کیفیت کار‌تان را بالا ببرید، بهتر است چسب آکواریوم مرغوب را خریداری کنید.

انواع کابینت های گلاس

آیا کابینت های گلاس تغییر رنگ می دهد؟

یکی از معضلات و مشکلات کابینت های گلاس که رایج بوده و افراد بسیاری با آن رو‌به‌رو می‌شوند زرد‌شدن کابینت است. این مشکل در کابینت‌های روشن به‌خصوص کابینت سفید اتفاق میفتدو تغییر رنگ کابینت های‌گلاس بیشتر در این رنگ دیده می‌شود. برای این‌که بتوانید مشکل را رفع کنید، ابتدا باید علت را جویا شوید. زرد‌شدن کابینت های‌گلاس براق و سفید تنها به 2 علت رخ می‌دهد.

  • تمیز‌نکردن یا دیر تمیز‌ کردن کابینت های گلاس

آشپزخانه یکی از اصلی‌ترین منابع تجمع چربی و کثیفی در خانه است. شما همه‌روزه در‌حال آشپزی هستید و قطعاً از روغن زیادی استفاده می‌کنید. نه‌تنها روغن بلکه حتی بخار و مولکول‌های غذا که در هوا پخش می‌شوند هم می‌توانند عاملی برای ایجاد این مشکل باشند. در میان مشکلات کابینت های‌گلاس، اگر نتوانید هرچه سریع‌تر جلوی این مشکل را بگیرید دیگر نمی‌توانید رنگ سفید را روی کابینت‌های خود مشاهده کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

نشستن گرد‌و‌غبار هم در هر بخش از خانه امکان‌پذیر است؛ وقتی خاک روی کابینت‌ها بنشیند و سپس بخار غذا به آن بخورد، اگر این خاک تمیز نشود کم‌کم به خورد کابینت می‌رود و باعث زرد‌شدن آن می‌شود. چنان‌چه هر روز یا حتی چند روز در‌میان کابینت‌های خود را با یک دستمال تمیز و مرطوب تمیز کنید دیگر با این مشکل مواجه نخواهید شد.

البته هود هم با مکشی که دارد می‌تواند حجم زیادی از این چربی‌ها و بخار‌ها را از آشپزخانه بیرون کند.

  • تابیدن مستقیم نور خورشید به کابینت‌ها

یکی از علت‌های به‌وجود‌آمدن مشکلات کابینت های گلاس ناشی از زرد‌شدن، می‌تواند تابیدن نور خورشید در ساعات طولانی روز به آن‌ها باشد. بسیاری از افراد دوست دارند آشپزخانه‌ای نور‌گیر داشته باشند اما نمی‌دانند که همین نور ممکن است کابینت‌های‌شان را خراب کند.

بهتر است با پرده نسبتاً نازک جلوی پنجره آشپزخانه را بپوشانید تا هم نور به داخل آمده و هم نور آن‌قدر مستقیم نباشد که کابینت‌ها را خراب کند.

عکس کابینت های گلاس

چگونگی رفع زرد شدن کابینت های گلاس

یکی از سوالات رایج این است که آیا کابینت های گلاس تغییر رنگ میدهد؟ بله، در صورت عدم نگهداری صحیح، بروز این اتفاق دور از انتظار نیست. خیلی بهتر است که هر روز که کار آشپزی‌تان تمام شده، کابینت‌ها را با یک حوله یا دستمال مرطوب تمیز کنید؛ در این صورت دیگر لازم نیست جهت از بین بردن زردی کابینت های گلاس اقدامی انجام دهید. در میان مشکلات کابینت های‌گلاس، زرد‌شدن کابینت‌ها امری بسیار رایج است.

در‌ صورت مواجهه با این معضل لازم است مقداری جوش‌شیرین را با آب گرم مخلوط کرده و این محلول را روی کابینت‌ها اسپری کنید و اجازه دهید تا اثر خود را بگذارد. پس از چند دقیقه با یک حوله تمیز سطح کار را از محلول جوش‌شیرین پاک کنید.

چنان‌چه زردی کابینت‌ها به اندازه‌ای بود که با استفاده از این محلول پاک نشد، حال باید جوش‌شیرین را درون سرکه حل کرده و آن را مانند قبل روی کابینت‌ها اسپری کنید. این محلول تضمینی بوده و می‌توان به‌راحتی گفت پس از پاک‌کردن می‌بینید که چقدر کابینت‌های‌تان برق می‌زنند.

برای حل مشکلات کابینت های گلاس که زرد شده می‌توانید از روغن زیتون هم استفاده کنید؛ البته این ماده زمانی به شما کمک می‌کند که میزان زردی بسیار کم باشد. روغن زیتون بیشتر خاصیت براق‌کنندگی داشته و می‌توانید از آن پس از استفاده جوش‌شیرین و سرکه، بهره ببرید تا علاوه‌بر تمیز کردن کابینت های گلاس، براقیت کابینت خود را نیز تثبیت کنید. برای این کار کافی است یک حوله تمیز گرفته و کمی از روغن زیتون را به آن آغشته کنید و روی سطح کار بکشید.

تمیز کردن کابینت هایگلاس

ترمیم کابینت های گلاس از خط و خش

از بین مشکلات کابینت های گلاس، مشکل خش‌افتادن بسیار عادی بوده و اغلب افراد از آن خبر دارند. این‌که بخواهید نوش‌دارو پس از مرگ سهراب باشید، در این موضوع اصلا درست نیست. پیشگیری‌کردن از خش‌افتادن کابینت کار منطقی و معقولی است که بهتر است انجام دهید.

یکی از کار‌هایی که می‌تواند عاملی برای ایجاد خش روی کابینت های گلاس باشد، استفاده از وسایل تمیز‌کننده به‌جز دستمال نرم و مرطوب است. برخی از این ابزار دارای گوشه‌هایی تیز هستند که می‌توانند به‌راحتی روی کابینت خش بیندازند.

اگر نمی‌خواهید با مشکلات کابینت های‌گلاس دست‌و‌پنجه نرم کنید، بهتر است از همان ابتدا از های‌گلاس بسیار مرغوب و با‌کیفیت استفاده کنید. معمولاً این ورق‌های با‌کیفیت مقاومت بیشتری در برابر ضربه و خش دارند. یکی دیگر از کار‌هایی که توصیه می‌شود انجام ندهید، استفاده از کابینت های‌گلاس برای پیش‌خوان است. این بخش از آشپزخانه کاربرد زیادی داشته و از همین جهت بیشتر در معرض آسیب است.

در بین رنگ‌های جذاب کابینت های گلاس، خط‌و‌خش‌ها اکثر وقت‌ها خود را روی رنگ‌های تیره نشان می‌دهند. نمایان‌شدن خش‌ها روی کابینت‌های سفید و براق بسیار کمتر است. بهتر است در زمان خرید کابینت، در کنار هماهنگی میان وسیله‌های خود از این موضوع هم غافل نشوید. چگونگی نور‌پردازی به کابینت هم می‌تواند مشکلات کابینت های گلاس را از آن چیزی که هست کمتر نشان دهد.

برای حل اساسی مشکل خش روی کابینت می‌توانید آن را به کابینت‌ساز بسپارید تا ورق های‌گلاس روی کابینت را برای‌تان تعویض کند.

مشکلات کابینت های گلاس

چگونه از کابینت های گلاس خود نگهداری کنیم؟

برای نگهداری بهتر از کابینت های‌گلاس باید تمامی مشکلات را دور بزنید و اجازه ندهید تا آن‌ها به شما غلبه کنند. برای مثال اگر های‌گلاس در برابر آب مقاوم نیست و به‌راحتی خراب می‌شود، باید پس از هر دفعه ظرف‌شستن دور سینک را خوب خشک کنید. سعی کنید مشکلات کابینت های‌گلاس را به‌عنوان یک مزیت در‌نظر بگیرید؛ این‌که بتوانید از خش‌افتادن یا زرد‌شدن کابینت جلوگیری کنید، همیشه کابینت‌هایی براق و شیک خواهید داشت.

چنان‌چه علاقه زیادی به رنگ سفید برای کابینت های‌گلاس دارید، باید همیشه آن را تمیز نگه دارید. لکه و آلودگی روی کابینت اصلا جلوه خوبی به آشپزخانه شما نداده و سبب کثیف دیده‌شدن آن مکان می‌شود. دستمال میکروفیبر یکی از دستمال‌های نرم و مناسب برای پاک‌کردن اشیاء آسیب‌پذیر است که می‌توانید برای تمیز‌کردن کابینت آن را کمی نم‌دار کرده و سپس روی سطح مورد‌نظر بکشید.

برای حل مشکلات کابینت های گلاس نباید از مواد شیمیایی استفاده کنید؛ چراکه این مواد سبب کاهش طول عمر کابینت می‌شوند.

رفع زردی کابینت های گلاس

جمع‌بندی

داشتن یک کابینت زیبا و شیک در آشپزخانه برای هر فردی از واجبات است. های‌گلاس یکی از کابینت‌هایی است که معمولاً برای خانه‌های مدرن یا با سبک ساده و خاص به کار می‌رود. کیفیت در این کابینت حرف اول را می‌زند و اگر کابینت های‌گلاس با کیفیت و مرغوبیت پایین را در آشپزخانه خود نصب کنید، می‌بینید که پس از گذشت چند وقت کابینت‌ها خش‌دار، زرد و کدر می‌شوند.

البته مشکلات کابینت های‌گلاس بیشتر در همین چند مشکل محدود می‌شوند. در زمان انتخاب نوع کابینت باید علاوه‌بر زیبایی، جذابینت، براقیت و…، به معایب و مشکلات داشتن آن کابینت هم کمی دقت کنید تا بتوانید در‌ صورت مواجهه با آن‌ها به‌راحتی مشکل را رفع کنید. با برخی ترفند‌ها می‌توانید از بروز مشکل و زرد شدن کابینت های گلاس پیشگیری کنید تا کابینت‌های‌تان زود خراب نشوند. البته فراموش نکنید که کارشناسان مجرب آچاره به‌منظور ارائه خدمات نصب و تعمیر کابینت در کنار شما خواهند بود

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا