نحوه روشن شدن لب‌های تیره [4 ماسک خانگی!]

پوستزیبایی و سلامت

همه‌ی ما دلمان لب‌های صورتی، روشن و نرم می‌خواهد. اما متاسفانه بعضی‌وقت‌ها اصلا رنگی که می‌خواهیم را ندارند و مجبوریم با رژ لب‌های مختلف رنگش را بپوشانیم. اما برای پوشاندن یا بهتر از آن، روشن کردن لب‌های تیره چکار می‌توان کرد؟ ما در این مقاله قصد داریم تعدادی اسکراب و ماسک خانگی برای روشن شدن لب‌های تیره به شما معرفی کنیم.

نکات کلیدی

  • تیره بودن لب‌ها گاهی ژنتیکی و با توجه به رنگ پوست اتفاق افتاده، گاهی هم تغذیه و عوامل محیطی مثل سیگار کشیدن در آن دخیل هستند.
  • ماسک‌ خانگی برای روشن شدن لب‌های تیره، در صورت تداوم استفاده می‌توانند تاثیر خوبی در روشن کردن لب‌ها بگذارند.
  • نباید به خمیر دندان و رژلب‌ها بی‌توجه باشیم! فلورایدی که در خمیر دندان و بعضی رژها به‌کار می‌رود، می‌تواند به تیرگی لب‌ها کمک کند.

دلیل تیره شدن لب‌ها چیست؟

  1. سبک زندگی: مشخص‌ترین دلیل تیره شدن لب‌ها، سیگار کشیدن است. همه‌مان می‌دانیم که استعمال دخانیات چقدر بر اجزای مختلف بدن اثر می‌گذارد و لب‌ها هم از این قضیه مستثنی نیستند.
    هایپرپیگمنتیشن یکی دیگر از اتفاقاتی است که می‌تواند بر رنگ لب‌ها اثر بگذارد. این مشکل، باعث می‌شود که پوست ملاتونین بیشتری تولید کند و اغلب به‌خاطر کم نوشیدن آب یا مصرف زیاد کافئین اتفاق میفتد. همچنین، زیاد ماندن در آفتاب، آلرژی، و فلورایدی که در خمیردندان و برخی رژ لب‌ها وجود دارد در بروز این اتفاق بی‌تاثیر نیستند.
  2. مسائل پزشکی: شیمی‌درمانی، کمبود برخی ویتامین‌ها، یا مصرف برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها در بروز این مشکل بی‌تاثیر نیستند.
    بیماری‌های خودایمنی هم می‌توانند مانع ایجاد برخی هورمون‌ها در بدن بشوند و در نتیجه، ما شاهد تیره شدن لب‌ها خواهیم بود.

لب های تیره

فیلم آموزش روشن کردن لب‌های تیره

 

روش‌های روشن کردن لب های تیره

۱. از بالم لب استفاده کنید

بالم لبی که SPF بالایی داشته باشد، در کاهش تیرگی لب‌ها تاثیر می‌گذارد. بالم لب‌‌، لب‌ها را مرطوب می‌کند و مانع تیره شدن بیشتر آن‌ها می‌شود. پس هر زمان که احساس کردید لب‌هایتان خشک شده‌اند، کمی بالم لب بزنید. 

ماسک خانگی برای رفع تیرگی لب ها

۲. برای روشن شدن لب‌های تیره کرم ضدآفتاب بزنید

هر زمان از خانه خارج می‌شوید کرم ضدآفتاب بزنید. کمی از آن را روی لب‌ها هم بزنید تا از برخورد اشعه‌ی UV با آن‌ها پیشگیری شود. آفتاب می‌تواند به تیره‌تر شدن لب‌ها و هایپرپیگمنتیشن هم کمک کند.

۳. ماساژ روغن لب تیره

ماساژ دادن لب‌ها با روغن نارگیل یا بادام می‌تواند جریان خون در آن محدوده را بهتر، و به صورتی دیده‌شدن لب‌ها کمک کند. اگر می‌خواهید هرچه زودتر نتیجه موردنظرتان را ببینید، روزانه 4 الی 5 بار لب‌هایتان را ماساژ دهید.

۴. استفاده از لایه‌بردار برای روشن شدن لب‌های تیره

اسکراب یا اکسفولیت کردن لب‌ها، روش دیگری است که در این شرایط می‌توانید به‌کار بگیرید. برای تهیه اسکراب یا ماسک خانگی برای روشن شدن لب‌های تیره،کمی شکر و عسل را با هم ترکیب، و مصرف کنید. این کار سلول‌های مرده پوستی را از بین می‌برد.

اسکراب لب

۵. لب‌ها را با گلیسیرین مرطوب کنید

گلیسیرین پوست نرم لب را مرطوب کرده و به نرم‌تر شدن آن کمک می‌کند. همچنین سلول‌های مرده را از بین می‌برد و رنگ لب را هم روشن می‌کند.

البته بهتر است گلیسیرین را با آب‌لیمو ترکیب کنید و بزنید. گلیسیرین همچنین از پوسته‌پوسته‌شدن و ترک‌خوردن لب‌ها جلوگیری خواهد کرد.

محاسبه رایگان هزینه پاکسازی پوست و لایه‌برداری!

۶. سراغ درمان دارویی بروید

یکی از کارهایی که بعضی‌ها برای روشن شدن لب‌های تیره می‌کنند، لیزر است. در لیزر لب‌های تیره، از اسید کوجیک استفاده می‌شود. این روش، آنزیم‌هایی که ملانین تولید می‌کنند را کنترل می‌کند اما تاثیری که از این روش می‌گیرید، دائمی نیست و ممکن است برای شما خطراتی به‌همراه داشته باشد.

همچنین استفاده از خدمات پاکسازی و لایه‌برداری پوست در این شرایط برای شما یک گزینه مناسب است.

لیزر روشن کننده لب

درمان‌های خانگی و ساده برای روشن شدن لب‌های تیره

  • تحقیقات نشان می‌دهد که ژل آلوئه‌ورا شامل ملانین است. استفاده از ژل تازه‌ی این ماده روی لب و شستن آن، به روشن شدن لب کمک شایانی می‌کند.
  • چند قطره روغن نارگیل یا روغن زیتون روی لب بریزید. این کار به لب‌ها آبرسانی می‌کند و به‌مرور زمان رنگ‌ آن‌ها را بهبود می‌بخشد.
  • آب خیار، یکی از دیگر کارهایی‌ست که ظاهر لب‌ را بهبود می‌بخشد. کمی از آن را روی لب‌ها بزنید و کمی که ماند، آن را بشویید و بالم لب بزنید.
  • چند قطره گلاب با یک قاشق چای‌خوری عسل ترکیب کنید. آن را چندبار در روز بزنید و بگذارید شب تا صبح هم روی لب بماند. 

علاوه‌بر این ترکیبات خانگی، ماسک خانگی را هم فراموش نکنید. در ادامه به شما چند ماسک خانگی برای روشن شدن لب های تیره معرفی می‌کنیم. این ماسک‌ها با مواد دم دست و راحت آماده می‌شوند و دردسری ندارند.

آموزش ۴ ماسک خانگی برای روشن شدن لب‌های تیره

ماسک زردچوبه

زردچوبه حاوی سیرکامین است. این ماده جلوی تولید ملانین را می‌گیرد و به روشن شدن پوست کمک می‌کند. با شیر و پودر زردچوبه، خمیری بسازید و روی لب‌هایتان بگذارید. 10 دقیقه که گذشت، آن را بشویید. سپس کمی بالم لب به لب‌ها بزنید.

شیر زردچوبه برای رفع تیرگی لبها

عصاره لیمو

آبِ لیمو یا پوست آن، تولید ملاتونین را متوقف می‌سازد. اسید سیتریکی که در لیمو وجود دارد، مانند یک لایه‌بردار قوی عمل می‌کند و نقش شایانی در روشن‌سازی پوست دارد. کمی شکر با آب لیمو ترکیب کنید و روی لب‌ها بگذارید. اجازه دهید که شب روی لب‌ها بماند.

همچنین می‌توانید یک قاشق آب‌لیمو با یک قاشق گلیسیرین و عسل ترکیب کنید و روی لب ها بگذارید. شب که ماند، روز بعد آن را بشویید. گلیسیرین و عسل برای این استفاده می‌شوند که لب‌ها را نرم کنند.

ماسک خانگی انار برای روشن شدن لب‌های تیره

تحقیقات نشان داده که در انار، موادی به‌کار رفته که در روشن کردن پوست تاثیر دارند. یک قاشق دانه‌های انار را با یک قاشق کوچک گلاب و یک قاشق خامه‌ی تازه ترکیب کنید.

این ماسک را روی لب بگذارید. در صورت تداوم این کار، لب‌ها روشن می‌شوند.

ماسک انار برای درمان خانگی - روشن شدن لب های تیره

ماسک خانگی توت‌فرنگی

یک مشت توت را با 2 قاشق جوش‌شیرین میکس کنید تا خمیری شود. سپس آن را پیش از خواب روی لب بمالید.

بایدها و نباید برای روشن شدن لب‌ها

  1. رژیم غذیی خود را کنترل کنید: از مصرف بیش‌ازحد کافئین پرهیز کنید. این ماده، رطوبت بدن را کم می‌کند و با جلوگیری از تشنه شدن شما، جلوی نوشیدن آب را می‌گیرند.
    همین امر موجب هایپرپیگمنتیشن می‌شود. در رژیم خود از میوه‌های آب‌دار، سالاد، آبمیوه‌های طبیعی و آب استفاده بیشتری کنید.
  2. دخانیات استعمال نکنید: در کنار تمامی خطراتی که با سیگار کشیدن برای سلامتی‌تان ایجاد می‌شود، رنگ پوست و لبانتان را هم تغییر می‌کند. بهتر است رفته‌رفته سیگار کشیدن را کم، و ترک کنید.
  3. هیدراته بمانید: آب نوشیدن بسیار مهم است. تمام مدت باید هیدراته باشید. اگر نمی‌توانید روزانه 8 لیوان آب بنوشید، آن را از طریق خوردن سبزیجات آبدار مانند کاهو، خیار و کلم جبران کنید.
  4. حواستان به لوازم آرایشی‌ای که مصرف می‌کنید باشد: اگر مدام آرایش می‌کنید، فراموش نکنید که حتما صورت را پیش از خواب بشویید.
    در صورت عدم پاک کردن صورت به‌صورت اصولی، باقی‌مانده‌ی لوازم آرایشی روی صورتتان منجر به تیره شدن پوست و بسته شدن منافذ می‌شوند. همچنین، از برندهایی استفاده کنید که سرب کمی در آن‌ها بکار رفته و معتبر هستند.
  5. خمیردندانتان را عوض کنید: احتمالا فلورایدی که داخل خمیردندان مصرفی‌تان است، در تیرگی لب‌هایتان نقش دارد. برای روشن شئن لب های تیره بهتر است از برندی خرید کنید که در ساخت محصولاتش از مواد طبیعی و اورگانیک استفاده می‌کند.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا