تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

انواع صدای ماشین برای عیب یابی آن آشنا شوید

خودروسرویس و نگهداری

برای شما هم لابد این مورد پیش آمده که در حین رانندگی، از بخش‌های مختلف ماشین صدایی بشنوید. انواع صدای ماشین نشان می‌دهند که بخشی از خودرو دچار نقص شده و باید بررسی شود. بعضی از این صداها ممکن است خیلی نگران کننده نباشند اما بعضی‌های دیگر می‌توانند مانند زنگ هشداری باشند که به شما می‌گویند لازم است چیزی در خودرو تعویض یا بررسی شود. توصیه‌ی ما به شما این است که به هیچ‌وجه صداهایی که از ماشین می‌شنوید را نادیده نگیرید چون ممکن است زمانی شما را در مکانی ناشناخته و زمانی اضطراری گیر بیاندازند و ماشین متوقف شود.

در این مقاله قرار است راجع به انواع صداهایی که از ماشین می‌شنوید حرف بزنیم و بگوییم که هر کدام به چه بخشی از خودرو اختصاص دارند. پیشاپیش ممنون هستیم که این مقاله را می‌خوانید.

علت زوزه موتور ماشین

انواع صدای ماشین که می‌توان شنید چه صداهایی هستند؟

  • صدای قیژقیژ
  • صدای تقه
  • صدای جیغ مانند
  • صدای زوزه
  • صدای تیک تیک
  • صدای انفجار
  • صدای هیس هیس
  • صدای جلز و ولز
  • صدای ضربه
  • صدای چلپ چلپ

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

آیا با شنیدن انواع صدای خودرو می‌توان آن را عیب یابی کرد؟

قژقژ یکی از انواع صداهای ماشین است

همانطور که می‌گویند وقتی بچه گریه می‌کند یعنی مشکل دارد، ماشین هم وقتی صداهای تق تق یا زوزه مانندی از خود می‌دهد یعنی عیبی دارد. خیلی از رانندگان کارکشته با شنیدن صداهای بخش‌های مختلف خودرو می‌توانند منشاء و علت آن صدا را پیدا کنند. رانندگان تازه‌کار هم وقتی صدایی را یکی دو بار شنیدند و صدا خودبه‌خود رفه نشد، می‌توانند بفهمند که حتماً مشکلی دارد و باید به آن رسیدگی شود.

مطلب پیشنهادی بررسی علت صدای کمپرسور کولر ماشین

بی‌توجهی به انواع صدای ماشین چه عواقبی به بار می‌آورد؟

همانطور که زودتر هم گفتیم، صدا نشان دهنده‌ی وجود ایراد در ماشین است. صدای تق تق ماشین ، زوزه موتور ماشین ، صدای زیاد موتور و هر تقه ای که از خودرو می‌شنوید، بی علت نیست.

بی‌اهمیتی به هر کدام از این صداها ممکن است باعث شوند که در صورت استفاده‌ی زیاد، بخش معیوب بترکد یا آتش بگیرد یا ناگهان از کار بایستد.

یک) یکی از انواع صدای ماشین ؛ صدای فرمان

اگر فرمان را چرخاندید و صدا از آن شنیدید، می‌تواند به این خاطر باشد که سطح هیدرلیک فرمان کم شده است. اگر هیدرولیک به ماشین اضافه کنید این صدا قطع می‌شود. اما این نمی‌تواند تنها دلیل باشد. حتماً بررسی کنید تا اگر صدا قطع نشد، آن را به تعمیرکار برسانید.

دو) صدای تق تق ماشین در دست‌اندازها

موقع رد شدن از یک دست‌انداز یا سرعت‌گیر، به خصوص اگر ارتفاع داشته باشد، ممکن است صدایی  بنگ یا تقه بشنوید. این مشکل برمی‌گردد به بوش‌های ماشین. این جور صداها را راننده می‌شنود و بهتر است به آن بی‌خیال نباشد. خیلی وقت‌ها تاکسی‌هایی که سوار می‌شویم این صدای تقه را دارند و راننده هم به آن بی‌تفاوت است. این صداها به آن خاطر است که سیستم تعلیق ماشین شل و ول است و ماشین تعادلی ندارد. شاید هم کمک فنر مستهلک شده باشد. در هر صورت، بررسی این اجزا را فراموش نکنید.

سه) یکی دیگر از انواع صداهای ماشین ، صدای ترمز است

ترمز یکی از بخش‌های حیاتی ماشین است و عیب پیدا کردنش باید بررسی شود. اگر مشکل جدی‌ای وجود داشته باشد و به آن توجه نکنید ممکن است خسارات سنگینی بزند. پس به محض شنیدن صداهای عجیب ازاین بخش، ماشین را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه برسانید. شاید لنت‌های ترمز خراب شده‌اند و بررسی آن‌ها ضروری‌ست.

چهار) صداهای عجیب موقع دور زدن ماشین

کم‌باد بودن لاستیک‌ها می‌تواند موجب ایجاد صدا در زمان دور زدن بشود. شاید هم لاستیک‌ها ساییده شده‌اند.

فقط مشکل چرخ‌ها نیست که موجب صدای عجیب ماشین موقع دور زدن می‌شود. بلبلرینگ ماشین هم اگر دچار استهلاک شده باشد، می‌تواند این مشکل را به‌وجود بیاورد.

پنج) صدای ترکیدن چیزی در اگزوز هم یکی از انواع صدای ماشین است

علت صدای زیاد موتور

اگزوز، دودی که به خاطر احتراق در موتور ایجاد شده را خارج می‌کند. فرسوده بودن این جزء ماشین می‌تواند علت صدای زیاد موتور و همچنین صدای ترکیدن چیزی در اگزوز باشد. اگر بوی دود اگزوز به مشامتان خورد، خودروتان را برای بررسی به تعمیرگاه برسانید. همچنین اگر نیاز به حضور تعمیرگاه در محل داشتید، می‌توانید از تعمیرکاران خودرو آچاره کمک بگیرید.

مطلب پیشنهادی اتوهلد خودرو

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

شش) یکی دیگر از انواع صدای ماشین ، صدای تیک تیک است

این صدا، به خاطر پیستون‌هاست. برای این که پیستون‌ها خوب کار کنند باید چرب و نرم باشند و به موقع گریس‌کاری بشوند. در چنین مواقعی حتماً سطح روغن مخزن را بررسی بکنید. برای این کار از ژرفاسنج می‌توانید کمک بگیرید یا دیپ استیک. اگر روغن کم نبود، یعنی که ایراد تخصصی‌تر است و باید ماشین را به مکانیک رساند.

هفت) صدای ضربات در محفظه موتور

افزودن روغن به ماشین

کم بودن روغن در موتور منجر به این مسئله می‌شود. اگر روغن به موتور بیفزایید مشکل حل می‌شود. اگر مشکل روغن نبود و به اندازه کافی روغن در موتور بود، شاید محفظه موتور کثیف شده یا رسوبات زیادی آن‌جا جمع شده است و نیاز به جرم‌گیری موتور است. همچنین، مشکل می‌تواند از سوپاپ‌ها باشد. آن‌ها را تنظیم کنید. اگر هم صدای زوزه شنیدید، علت زوزه موتور ماشین می‌تواند نشانگر ایراد در دیفرانسیل یا جعبه دنده باشد.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

هشت) صدای قیژ قیژ ماشین دیگر انواع صدای خودرو است

این صدا را در دو حالت می‌توانید بشنوید و هر کدام دلیل خاص خودشان را دارند.

  • صدای قیژقیژ موقع بالا بردن سرعت ماشین
  • صدای قیژقیژ بعد از ترمز گرفتن

صدای قیژ قیژ موقع بالا بردن سرعت

اگر تسمه‌ها شل باشند، وقتی می‌خواهید سرعت را افزایش دهید این صدا را می‌شنوید. یک دلیل دیگر هم برای این صدا هست، آن هم این که تنظیم یکی از گرداننده‌های واترپمپ خودرو بهم ریخته است.

صدای قیزقیژ بعد از ترمز گرفتن

  • کثیف بودن ترمز، لنت و کفشک‌ها
  • خرابی لنت‌ها و کفشک‌ها
  • تمام شدن لنت‌ها

نه) یکی از انواع صدای ماشین ، صدای خفیف و بم زیر بدنه خودرو می باشد

آیا وقتی سرعت ماشین را بالا می‌برید، این صدا را می‌شنوید؟ علتش می‌تواند این باشد که دیفرانسیل باید روغن کاری بشود. همچنین می‌تواند نشان بدهد که جعبه دنده معیوب شده و بلبرینگ‌ها خراب شده‌اند. حتی ایراد می‌تواند به سیبک‌ها برگردد. در چنین مواقعی کمی سخت می‌توان ایراد ماشین را پیدا کرد.

عیب این‌طور صداهای بم چیست؟

این صداها چون از زیر ماشین شنیده می‌شوند، اکو می‌شوند و درست نمی‌توان تشخیص داد از کدام قسمت خودرو است. یکی از چالش‌ها در چنین موقعی پیدا کردن دقیق جایی است که عیب پیدا کرده.

مطلب پیشنهادی پارک اتوماتیک خودرو

ده) صدای جلز و ولز زیر درب موتور

اگر جایی در ماشین نشتی داشته باشد این صدا را می‌شنوید چون مایع خنک‌کننده، یا روغن، دارد از قسمت‌های داغ ماشین نشت می‌کند. نتیجتاً، موتور جوش می‌آورد و این صدای هیس هیس به گوش سرنشینان خودرو می رسد. شاید هم لوله مکش نشتی پیدا کرده و این صدا به گوش می‌رسد.

پایان مطلب

در طی این مقاله، ده تا از علل شنیدن انواع صدای ماشین را بررسی کردیم. همچنان تاکید می‌کنیم که در صورت شنیدن صداهای عجیب از خودرو، آن را بی‌خیال نشوید و برای حل صدا اقدام کنید.

برای تمام خدمات مکانیکی و تعویض هر بخشی از خودرو، می‌توانید روی مکانیک‌های تیم آچاره حساب کنید. برای این کار کافی است که با شماره تماس ۱۴۷۱ با ما در ارتباط باشید و درخواست خود را تلفنی ثبت کنید. یکی دیگر از راه‌های ارتباط با ما نیز، اپلیکیشن و سایت آچاره است.

3.7/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید