تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

آشنایی با طرز کار داکت اسپلیت

سرمایش و گرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

سیستم تهویه مطبوع کانالی یا داکت اسپلیت کارآمدترین سیستم خنک‌کننده برای خانه‌ها و مشاغل در بازار امروز است. تهویه مطبوع کانالی می‌تواند هر اتاق در خانه یا محل کار شما را تنها با استفاده از یک سیستم خنک کند. از طریق یک سیستم، می‌توانید دمای اتاق خواب خود را خنک نگه دارید و خود را به خوابی دلپذیر دعوت کنید. اتاق نشیمن را کمی ملایم و مناسب برای مهمانی نگه دارید.

دمای اتاق بچه‌ها را طوری تنظیم کنید که برای فعالیت‌های روزانه و سلامت کودکان مناسب باشد. به‌طور کلی داکت اسپلیت سیستم خنک کننده ایده‌آل خانه‌های بزرگ با بیش از 3 اتاق خواب است و امکان کنترل کامل دمای داخل ساختمان را فراهم می‌کند. این سیستم همچنین می‌تواند با یک رطوبت‌گیر ترکیب شود تا میزان رطوبت را برای حداکثر راحتی اعضای خانواده کاهش دهد. در ادامه با طرز کار داکت اسپیلت آشنا می‌شویم.

داکت اسپلیت چیست – طرز کار داکت اسپلیت

داکت اسپیلت چیست؟

داکت اسپلیت نوعی سیستم تهویه مطبوع است که هم می‌تواند در مواقع مورد نیاز هوای محیط را خنک کند و هم در صورت لزوم دمای آن را افزایش دهد؛ بنابراین می‌توان از آن در فصول گرم و سرد سال استفاده کرد و در واقع یک همراه همیشگی و سیستم سرمایش و گرمایش مناسب برای خانه‌های شماست.

بررسی طرز کار داکت اسپلیت

بیشتر بخوانید حالت dry کولر گازی چیست؟

این سیستم به کانال تقسیم نیز معروف است. ازآنجایی‌که این سیستم قابلیت تولید سرما و گرما را دارد و آن را در سقف‌های کاذب نیز می‌توان قرارداد، از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و در ساختمان‌های با کاربری‌های مختلف رایج شده است. داکت اسپلیت مشابه اسپلیت‌های معمولی یا کولرهای گازی است، با این تفاوت که به‌جای اواپراتور یا پانلی که روی دیوار نصب می‌شود و سطحی است، یک یونیت داخلی توکار برای تجهیزات در نظر گرفته شده است و در نهایت فقط یک دریچه از داخل اتاق قابل‌مشاهده است.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

ساختمان و طرز کار داکت اسپلیت

این دستگاه ساختار پیچیده‌ای ندارد و به‌طور کلی طرز کار داکت اسپلیت آسان است. از دو قسمت کندانسور و تهویه مطبوع تشکیل شده است. تهویه مطبوع واحد داخلی داکت اسپلیت را تشکیل می‌دهد. داخل این قسمت داکت اسپلیت سینی تخلیه، دینام، پروانه و گاهی اواپراتور وجود دارد. وظیفه کولرگازی در اینجا تأمین باد، تولید باد سرد یا گرم (هرکدام مانند کویل یا اواپراتور)، رطوبت‌زدایی هوا و غیره است. کولرگازی معمولاً در داخل سقف نصب می‌شود. داکت‌ها می‌توانند کولرگازی را به سایر قسمت‌های ساختمان که اتاق‌ها و قسمت‌های تبادل هوا هستند، متصل کنند.

بخش کندانسور واحد بیرونی آن است و معمولاً از دینام، فن، موتور و سایر تجهیزات ساخته می‌شود. قسمت اصلی کار تنظیم دما توسط داکت اسپلیت روی شانه کمپرسور است. این قطعات کمپرسور را قادر می‌سازند تا گاز مبرد را به کولرگازی منتقل کند. مبرد مورداستفاده در داکت اسپلیت گاز فریون می‌باشد.

داکت اسپلیت

طرز کار داکت اسپلیت و چرخه سرمایش و گرمایش

سیکل خنک کاری به این صورت است که در قسمت کندانسور، گاز مبرد به‌وسیله لوله‌های مسی خنک شده و به سمت شیر ​​انبساط هدایت می‌شود. سپس برای جذب گرمای محیط آماده شده و به دستگاه تهویه مطبوع منتقل می‌شود. در یک تهویه مطبوع داخلی یا واحد، گرمای هوا توسط مبرد در حالت گاز گرفته شده و محیط خنک می‌شود. این هوای خنک توسط فناوری داخل یونیت داخلی به کانال‌های انشعاب که مسیر حرکت هوا هستند منتقل می‌شود. این کانال‌ها وظیفه ارسال هوای خنک را از طریق دریچه‌ها به فضای اتاق موردنظر دارند.

عملکرد خنک‌کننده داکت اسپلیت مانند اسپلیت یا کولرگازی است اما اثر گرمایشی آن به روش دیگری انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب که مبرد گازی این بار در کندانسور گرم می‌شود و مانند سیکل قبلی از طریق لوله‌های مسی به یونیت داخلی و کویل‌های موجود در آن هدایت می‌شود و هوای وارد شده به یونیت داخلی را از محیط اتاق گرم می‌کند. این هوا که قبلاً پردازش شده و دمایش افزایش‌یافته است از طریق کانال و فن به اتاق باز می‌گردد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

شکل دیگری از چرخه داکت اسپلیت مانند کویل آب گرم است. به این ترتیب آب گرم از پکیج و موتورخانه وارد یونیت داخلی می‌شود، هوای یونیت داخلی در تماس با این کویل گرم باعث افزایش دما شده و سپس از طریق کانال و شیر وارد اتاق می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سیستم‌های اسپلیت بدون داکت

انواع داکت اسپلیت از نظر مصرف انرژی کدامند؟

دو نوع داکت اسپلیت وجود دارد:

  • نوع معمولی یا مصرف انرژی با درجه B.
  • داکت اسپلیت اینورتر یا برق مصرف با گرید A.

در نوع A از کمپرسورهای دور متغیر استفاده می‌شود و در نتیجه در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود. در این شکل از کمپرسورها با کاهش دما سرعت کمپرسور به صورت خودکار کاهش می‌یابد و با افزایش آن سرعت کمپرسور افزایش می‌یابد. در واقع کمپرسور اینورتر یک کمپرسور تا حدودی هوشمند به حساب می‌آید و متناسب با ظرفیت و نیاز کاربر و دمای مورد نظر او کار خواهد کرد. در مقابل، کمپرسورهای معمولی نوع B بدون در نظر گرفتن نیاز یا ظرفیت، در هر صورت با سرعت ثابت کار می‌کنند. نتیجه این کار افزایش مصرف برق است.

خدمات پیشنهادی تعمیر کولرگازی در محل با آچاره

کنترل داکت اسپیلت

ریموت کنترل داکت اسپلیت از لوازم حیاتی برای کنترل این دستگاه به شمار می‌آید.  با استفاده از ریموت کنترل دستگاه می‌توان تنظیمات و حالت‌ها و عملکردهای داکت اسپلیت را  متناسب با شرایط محیطی مورد نظر تنظیم کرد.

برای کار کردن بهتر با دستگاه باید کار کردن با این ریموت کنترل را یاد گرفت. بر روی ریموت کنترل دکمه‌های مختلفی برای تنظیم و استفاده از قابلیت‌های گوناگون این دستگاه در نظر گرفته شده است.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

در زیر قسمت‌های مختلف ریموت کنترل داکت اسپیلت معرفی شده است:

  • صفحه نمایش

برای نمایش عملکردهای مختلف دستگاه صفحه نمایشی وجود دارد که عملکردها و حالت‌های مختلف دستگاه را نشان می‌دهد.

  • قسمت TEMP

از این قابلیت و دکمه تعبیه شده بر روی ریموت کنترل برای زیاد کردن و کم کردن دما مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبیعتاً از دکمه با فلش رو به بالا برای زیاد کردن دما و از دکمه با فلش رو به پایین برای کم کردن دما استفاده می‌کنند.

  • دکمه on/off

این دکمه برای روشن و خاموش کردن دستگاه است. با روشن کردن دستگاه قابلیت سرمایش یا گرمایش دستگاه فعال می‌شود و برای غیرفعال کردن فعالیت دستگاه باید با استفاده از دکمه off آنرا خاموش کرد.

  • دکمه mode

از این دکمه برای تغییر عملکرد دستگاه و تنظیم حالت گرمایش (حالت heat) و سرمایش (حالت cool) دستگاه استفاده می‌شود.

ساختار داکت اسپیلت

بیشتر بخوانید تنظیمات کولرگازی ایران رادیاتور

  • دکمه تایمر

گاهی اوقات نیاز است دستگاه برای بازه زمانی مشخصی کار کند. در این صورت می‌توان از قابلیت تایمر داکت اسپلیت استفاده کرد.

  • دکمه فن

از دیگر قابلیت‌های دستگاه دکمه فن است. از این دکمه برای تنظیم سرعت و حجم هوای خروجی از کانال‌های دستگاه استفاده می‌شود.

سخن پایانی

داکت اسپیلت از سیستم‌های جدید تهویه مطبوع است که برای سرمایش و گرمایش ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. طرز کار داکت اسپلیت بسیار ساده است و به گونه‌ای طراحی شده است که با کمترین میزان مصرف انرژی بالاترین بازدهی گرمایشی و سرمایشی را داشته باشد. همچنین دارای ریموت کنترل است که برای کنترل و تنظیم قابلیت‌های مختلف دستگاه از آن استفاده می‌شود.

4.4/5 - (13 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید