دوربین مدار بسته تا چند روز فیلم نگه می‌دارد‎‎؟

برقکاریدوربین مدار بستهساختمان

یکی از سوالات متداولی که معمولا مشتری‌های دوربین مداربسته مطرح می‌کنند، این است که دوربین مدار بسته تا چند روز فیلم نگه می‌دارد. ظرفیت ذخیره سازی تصویر در دوربین مداربسته به عوامل متعددی بستگی دارد و ممکن است از یک روز تا چند ماه متغیر باشد. همچنین این موضوع به هزینه‌ای که در زمان خرید می‌کنید هم بستگی دارد. برای مثال اگر دوربین شما از رزولوشن بالاتری برخوردار باشد، مدت زمان نگهداری فیلم‌ها کمتر خواهد بود. در طرف مقابل اگر حجم و تعداد هارد‌دیسک مورد استفاده بیشتر باشد هم مدت زمان ضبط دوربین افزایش پیدا می‌کند.

عوامل موثر بر مدت زمان ضبط فیلم در دوربین مداربسته

همانطور که گفته شد، برای پاسخ به این سوال که دوربین مدار بسته تا چند روز فیلم نگه می‌دارد باید عوامل متعددی را مورد بررسی قرار داد. این عوامل به شرح زیر هستند:

1. ظرفیت و تعداد هارد دیسک

مهم‌ترین عاملی که در مدت زمان نگه داری فیلم دوربین مداربسته موثر است، تعداد هارد دیسک در دوربین مداربسته و ظرفیت آن‌ها است. دستگاه‌های ضبط DVR و NVR هیچگونه حافظه داخلی ندارند و در زمان خرید و نصب دوربین مداربسته باید به صورت جداگانه برای آن‌ها هارد دیسک بخرید. هرچقدر که تعداد هارد دیسک‌های خریداری شده و ظرفیت ذخیره‌سازی آن‌ها بیشتر باشد، مدت زمان ضبط فیلم در دوربین مداربسته هم بیشتر خواهد بود و می‌تواند فیلم‌ها را برای مدت زمان بیشتری نگهداری کند. البته در برخی سیستم‌های دوربین مداربسته هم ممکن است حافظه داخلی وجود داشته باشد اما این حافظه معمولا خیلی محدود است و باز هم به تهیه و نصب هارد دیسک نیاز خواهید داشت. در واقع استفاده از هارد دیسک روش امن‌تری برای ضبط و نگهداری اطلاعات به شمار می‌رود.

2. تعداد دوربین‌های مورد استفاده

موضوع بعدی که برای محاسبه مدت زمان ضبط فیلم در دوربین مدار بسته باید به آن توجه کنیم، تعداد دوربین‌های مورد استفاده است. هرچقدر که تعداد دوربین‌ها بیشتر باشد، حجم تصاویری که به دستگاه ضبط ارسال می‌شود هم بیشتر خواهد بود و ظرفیت هارد درایو‌ها نیز زودتر پر می‌شود. به همین خاطر تعداد دوربین‌های مداربسته هم موضوع مهمی است که باید در نظر داشته باشید.

ضبط فیلم در دوربین مداربسته

3. رزولوشن و کیفیت تصویر

رزولوشن دوربین‌های مداربسته مورد استفاده هم موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. در سیستم‌های مداربسته ممکن است چندین دوربین با کیفیت تصویر مختلف وجود داشته باشد. در این شرایط فضای اشغال شده توسط فیلم‌های هر کدام از دوربین‌ها متفاوت خواهد بود. کیفیت تصویر در دوربین‌های مداربسته برحسب مگاپیکسل و با عباراتی مثل HD، Full HD، 4K و… نمایش داده می‌شود. هرکدام از این کیفیت‌ها فضای متفاوتی از هارد دیسک را اشغال خواهند کرد. به صورت کلی هرچقدر که مگاپیکسل دوربین بالاتر باشد و کیفیت تصویر ضبط شده توسط آن بالاتر باشد، به فضای بیشتری برای ذخیره سازی این تصاویر نیاز خواهید داشت و حجم هارد دیسک شما نیز زودتر پر می‌شود. به همین خاطر برای اطلاع از اینکه دوربین مداربسته تا چند روز فیلم نگه میدارد، باید کیفیت و رزولوشن دوربین‌های مورد استفاده را هم مدنظر قرار داد.

ضبط فیلم در دوربین مداربسته

4. حالت ضبط دستگاه DVR/NVR

در دستگاه‌های DVR و NVR حالت‌های ضبط متفاوتی وجود دارند که با کمک آن می‌توانید میزان مصرف فضای هارد دیسک را مدیریت کنید. رایج‌ترین حالت ضبط، حالت ۲۴ ساعته یا Continues است. در این حالت سیستم به صورت پیوسته ضبط می‌کند و باعث می شود فضای هارد دیسک خیلی زودتر پر شود. در صورت امکان پیشنهاد می‌شود که از این حالت ضبط استفاده نکنید تا مدت زمان بیشتری فیلم‌های دوربین نگهداری شوند.

حالت ضبط دیگر، حالت Motion Detection یا تشخیص حرکت است. در صورتی که این حالت فعال باشد، فقط در صورت ایجاد حرکت در تصویر (برای مثال ورود و خروج افراد) تصویر ضبط خواهد شد. اکثر اوقات روز وقایع مهمی رخ نمی‌دهد و فقط تصاویر تکراری ضبط خواهند شد. به همین خاطر بخش زیادی از فضای هارد دیسک را تصاویر تکراری و غیرمهم اشغال خواهند کرد اما با انتخاب حالت Motion Detection فقط لحظات مهم و ضروری ضبط خواهند شد و تصاویر تکراری فضای هارد دیسک را اشغال نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید : نکات مهم نصب دوربین مدار بسته

 5. فریم ریت تصاویر ضبط شده

تصاویر متحرک مثل ویدیو و… از کنار هم قرار گرفتن چندین فریم متفاوت تشکیل خواهند شد. به تعداد فریم‌هایی که تشکیل‌دهنده یک ثانیه از ویدیوی ما هستند، فریم ریت یا نرخ فریم گفته می‌شود. نرخ فریم یک فاکتور خیلی مهم برای محاسبه مدت زمان ضبط فیلم توسط دوربین مدار بسته محسوب می‌شود. هرچقدر فریم ریت دوربین بیشتر باشد، تصاویر واضح‌تر و روان‌تر خواهند بود اما معمولا چشم انسان از ۱۵ فریم در ثانیه را به صورت متحرک می‌بیند. به همین خاطر اگر مدت زمان نگهداری فیلم در دوربین مدار بسته برای شما خیلی مهم است، می‌توانید فریم ریت را روی ۱۵ فریم بر ثانیه تنظیم کنید تا حافظه دیرتر پر شود.

بیشتر بخوانید : راهنمای تنظیمات دوربین مداربسته

چطور مدت زمان ضبط فیلم در دوربین مداربسته محاسبه کنیم؟

پس از مدتی کار با دوربین مداربسته، می‌توانید میزان هارد مصرفی در بازه مشخص را به راحتی محاسبه کنید. با این وجود روش‌های متفاوتی برای محاسبه هر چه راحت‌تر این مدت زمان وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از نرم‌افزار Storage Calculator می‌باشد که توسط هایک ویژن طراحی و به بازار عرضه شده است. همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت شرکت تولید کننده دوربین مداربسته خودتان هم این مدت زمان را محاسبه کنید. برای مثال در تصاویر زیر، از سایت پاناسونیک برای محاسبه مدت زمان ضبط ویدیو استفاده کرده ایم. همانطور که مشاهده می‌کنید تمامی شرایط با هم برابر هستند و فقط در یک حالت از فشرده سازی H.264 و در حالت دیگر از فشرده‌سازی H.265 استفاده کرده‌ایم. با استفاده از فشرده سازی H.264 در مدت زمان ۳۰ روز حدودا ۹۶۰ گیگابایت از حافظه هارد درایو اشغال می‌شود. این بدین معنی است که سیستم دوربین مورد اشاره توانایی نگهداری فیلم تا ۳۰ روز را دارد. در حالت دیگر یعنی حالت H.265 میزان اشغال فضا نصف می‌شود و سیستم دوربین می‌تواند ویدیوها را تا ۲ روز نگه‌داری کند.ضبط فیلم در دوربین مداربسته

استفاده از دوربین مداربسته حافظه دار

بخشی از دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه وجود دارند که دارای حافظه داخلی هستند و یا می‌توانید از کارت حافظه SD در کنار آن‌ها استفاده کنید. این موضوع معمولا با بررسی بدنه دوربین و وجود شیار کارت حافظه قابل تشخیص است. همچنین در دفترچه راهنمای دوربین، عبارت SD Card Slot قابل مشاهده است. این نوع دوربین هیچ نیازی به دستگاه ضبط کننده و هارد ندارد و می‌توانید بدون نیاز به هیچگونه وسیله جانبی از آن استفاده کنید. این نوع دوربین توانایی پشتیبانی از SD Card بیشتر از ۳۲ گیگابایت را ندارند و می‌توانند فیلم‌های ضبط شده را فقط برای چند روز نگه‌داری کنند.

برای نصب دوربین مداربسته از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

دوربین‌های حافظه دار به دلیل اینکه می‌توانند به صورت مستقل فعالیت کنند مزایای زیادی دارند اما این نوع دوربین معایبی هم دارد. مهم‌ترین موضوع، امنیت پایین آن است. در صورتی که اطلاعات و تصاویر موجود در آن نیز دزدیده خواهد شد. همچنین در صورتی که دوربین دزدیده نشود و فقط آسیب ببیند، ممکن است امکان دسترسی به تصاویر ضبط شده توسط آن وجود نداشته باشد.

سخن نهایی

اینکه تصاویر باید تا چه مدت نگهداری شوند، به نیازهای شما و کاربرد دوربین بستگی دارد. همچنین باید به دستورالعمل‌های صنف کاری خودتان هم توجه کنید. برای مثال در پمپ بنزین‌ها توصیه می‌شود که فیلم‌های دوربین مداربسته باید حداقل تا دو ماه نگه‌داری شوند. این مدت در صنف طلافروشی شش ماه می‌باشد. اما در منازل مسکونی می‌توانید این مدت زمان را بین دو هفته تا یک ماه تعیین کنید.

1.9/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا