تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

کولر گازی چند وات است؟

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

اگر بدانیم میزان مصرف برق کولر گازی چند وات است مطمئنا هزینه مصرف برق را بهتر مدیریت خواهیم کرد. این یک واقعیت است که مصرف برق کولر گازی نسبتا بالا است. به همین دلیل بسیاری از خریداران سعی می‌کنند کولر گازی کم‌مصرف تهیه کنند. یا اینکه به طور کلی قید هوای خنک و مطبوع کولر گازی را زده و به سراغ آن نروند. زیرا فکر می‌کنند که توان پرداخت هزینه‌ برق مصرفی کولر گازی را نخواهند داشت.

با وجود گذشت سال‌ها از تولید کولر گازی و مصرف آن هنوز بسیاری از کاربران سوالات بی‌شماری در خصوص آن دارند. مانند اینکه افزایش مصرف برق کولر گازی به چه عواملی بستگی دارد؟

مصرف برق کولر گازی را چگونه می‌توان کنترل کرد؟ آیا ظرفیت سرمایشی کولر گازی بر میزان مصرف برق آن تاثیرگذار است؟ کدام برند و کدام مدل مصرف برق بهینه‌ای دارد؟ این سوالات متداول ذهن بسیاری از خریداران و کاربران کولر گازی را مشغول کرده است. پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت پاسخ این سوالات با آچاره همراه باشید. تیم تحریریه آچاره تصمیم دارد اطلاعات ارزنده‌ای در این خصوص در اختیار شما همراهان محترم قرار دهد.

کولر گازی کم مصرف واقعیتی محض یا دروغی تبلیغاتی؟!

در بعضی از تبلیغات، تولید‌کنندگان ادعا می‌کنند که کولر گازی تولیدی آن‌ها بسیار کم‌مصرف است. اما در وهله نخست باید بدانیم که منظور از کم مصرف بودن کولر گازی چیست؟ در بسیاری از مواقع این شائبه برای خریداران به وجود می‌آید که می‌توانند کولر گازی خریداری کنند که مصرف برق آن معادل مصرف برق کولر آبی باشد. اما واقعیت چیز دیگری است.

کولر گازی چند وات است

مصرف بالای برق کولر گازی را نمی‌توان انکار کرد. در تبلیغات ادعا می‌شود که کولر گازی کم مصرف عرضه می‌کنند. اما در واقع مصرف برق این کولرها را با تغییرظرفیت سرمایشی و عملکرد کمپرسور و نوع گاز مبرد کاهش داده‌اند. یعنی باید اذعان داشت که مصرف برق کولر گازی کم مصرف باز هم به نسبت کولرآبی بالا است و تقریبا 3 تا 4 برابر بیشتر است. دلیل این مصرف برق بالا، کاملا مشخص است و آن هم عملکرد خاص سیستم تهویه مطبوع می‌باشد.

عملکرد سیستم کولر گازی چگونه است؟

سیتم تهویه مطبوع بر اساس گردش گاز مبرد (سرماساز) و تغییر فازآن (گاز به مایع و بالعکس)  طراحی شده است. گاز مبرد در جریان گردش در مدار سیستم تهویه مطبوع طی فرایندی هوای محیط را خنک می‌کند. به همین منظور کمپرسور باید گاز مبرد را متراکم کرده و در جریان مدار سیستم تهویه مطبوع قرار دهد. برای این کار انرژی بالایی نیاز است و کمپرسور با مصرف انرژی بیشتر قادر به انجام این کار خواهد بود.

همچنین زمانی که دمای محیط به حد مطلوب رسید کمپرسوربرای مدتی خاموش می‌شود. سپس زمانی که دما تغییر کند کمپرسور مجددا استارت زده و روشن می‌شود. این استارت مجدد نیز یکی از دلایل افزایش مصرف برق می‌باشد.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

یک کولر گازی چند وات است؟

سوال شایع در خصوص مصرف برق کولر گازی این است که یک کولر گازی چند وات است؟

در واقع میزان مصرف برق کولر گازی به عوامل مختلفی بستگی دارد. در حالت کلی یک کولر گازی به طور میانگین  در حدود 3000 وات در ساعت برق مصرف می‌کند. اما همانگونه که اشاره شد، این عدد متغیر بوده و به عوامل بسیاری بستگی دارد.

  • این عدد در کولرگازی‌های پرتابل یا ایستاده به 4100 وات در ساعت می‌رسد.
  • مصرف برق کولرگازی دیواری (اسپیلت) متوسط 2900 وات در ساعت می‌باشد. اگر صرفا حالت فن کولر گازی روشن باشد میزان مصرف آن به 750 وات در ساعت کاهش می‌یابد.
  • کولر گازی‌های پنجره‌ای بزرگ در حدود 1440 وات و متوسط آن در حدود 900 وات و کوچکتر 500 وات در ساعت برق مصرف می‌کنند.
نوع کور گازیمیزان مصرف برق
پرتابل یا ایستاده4100 وات در ساعت
دیواری ( اسپیلت)2900 وات در ساعت
پنجره‌ای بزرگ1440 وات در ساعت
پنجره‌ای متوسط900 وات در ساعت
پنجره‌ای کوچک500 وات در ساعت

نحوه محاسبه میزان مصرف برق کولر گازی

معمولا میزان مصرف برق کولر گازی روی برچسب انرژی مشخص شده است. شما می‌توانید با توجه به آن مقدار برق مصرفی را محاسبه نمایید. ممکن است روی این برچسب‌ها مصرف انرژی با واحد کیلو وات مشخص شده باشند. بنابراین برای محاسبه آن به وات توجه داشته باشید که هر یک کیلو وات معادل 1000 وات است.

برای محاسبه میزان مصرف انرژی باید مقدار مصرفی در ساعت را در کل مدت زمان مصرف ضرب کنید. حاصلضرب، میزان مصرف در مدت مشخص را بیان می‌کند. به عنوان مثال در نظر بگیرید که یک وسیله برقی 60 وات در ساعت برق مصرف می‌کند. محاسبه میزان مصرف برق آن برای 60 ساعت به این ترتیب خواهد بود؛

میزان مصرف برق (وات در ساعت) = میزان برق مصرفی در هر ساعت * مدت زمان کارکرد

(معادل 3.6 کیلو وات در ساعت) وات در ساعت 3600 =  60*60

مورد مهمی که در محاسبه هزینه مصرف برق باید در نظر داشت میزان ساعات مصرف هر خانوار است. توجه داشته باشید که هزینه برق به صورت پلکانی محاسبه می‌شود. بنابراین ساعات روشن بودن کولر گازی در بالا رفتن مصرف برق به صورت پلکانی هزینه برق را افزایش خواهد داد. زمانی که میزان مصرف انرژی را محاسبه کردید برای محاسبه هزینه لازم است تعرفه برق منطقه‌ای خود را بدانید. در این صورت با ضرب میزان مصرف در تعرفه برق، هزینه مصرف برق کولر گازی را محاسبه خواهید کرد.

آیا با فرمول محاسبه مصرف برق، به طور دقیق می‌توان هزینه برق را محاسبه کرد؟

اما لازم است یک نکته مهم را در نظر داشته باشید. کولر گازی در تمام مدتی که روشن است در حالت فعالیت کامل نمی‌باشد. در تشریح عملکرد سیستم تهویه مطبوع اشاره کردیم، زمانی که دمای محیط به درجه مطلوب رسید کمپرسور خاموش می‌شود. بنابراین در این مدت مصرف برق کولر به شدت کاهش می‌یابد. اگرچه به هنگام استارت کمپرسور برق بیشتری مصرف می‌شود اما زمانی که کمپرسور مجدد وارد چرخه مبرد می‌شود مصرف برق به حالت قبل برمی‌گردد. بنابراین باید هزینه برق را کمتر از محاسبات فوق در نظر داشت. زیرا در این فرمول زمان‌های خاموشی دستگاه در نظر گرفته نشده است.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

مطلب پیشنهادی علت آب ندادن کولر گازی یا عدم تخلیه آب از لوله میعانات

قبض برق - کولر گازی چند وات است

چرا باید بدانیم کولر گازی چند وات است؟

اولین دلیل محاسبه مصرف برق کولر گازی، کسب اطلاع از هزینه برق می‌باشد. البته که این موضوع بسیار مهم است. اما دلیل دیگر این محاسبات آگاهی از تناسب ظرفیت کنتور برق خانه با ظرفیت مصرف برق کولر گازی است. اگر کنتور برق خانه یا محل کارتان ظرفیت تولید برق مصرفی کولر گازی انتخابی را نداشته باشد، اختلال در جریان برق و اصطلاحا مشکل پریدن فیوز اصلی را خواهید داشت.

در این صورت باید کولر گازی مناسب با کنتور برق خود خریداری کنید . اگر مجبور به استفاده از کولر گازی با ظرفیت خاص هستید لازم است ساعات مصرف دستگاه را کاملا کنترل نمایید. در غیر این صورت باید کنتور ظرفیت بالاتر تهیه کنید. برای این کار باید به اداره برق منطقه خود درخواست انجام این کار را ارائه کنید.

چه عواملی بر مصرف برق کولر گازی تاثیر می‌گذارد؟

یکی از مهمترین اطلاعات در خصوص استفاده از کولر گازی کمتر کردن مصرف برق آن است. شما می‌توانید با چند راهکار ساده مصرف برق کولر گازی خود را مدیریت نمایید. به این منظور لازم است نکاتی را رعایت فرمایید.

1. سیستم مدل‌های قدیمی کولر گازی

اولین عامل تاثیرگذار بر افزایش مصرف برق کولر گازی، قدیمی بودن مدل و سیستم آن است. مدل‌های قدیمی این دستگاه به شدت مصرف بالایی دارند. اما در فناوری جدید با تغییر عملکرد کمپرسور وتغییر گاز مبرد که سرماسازی بیشتری دارد چرخه مصرف اصلاح شده است.

مطلب پیشنهادی سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار میکند؟

2. سرویسکاری به موقع

بدیهی است که اگر دستگاه‌های الکتروموتور به موقع سرویس و تمیز نشوند، مشکلاتی را به همراه خواهند داشت. کثیف بودن فیلتر پنل داخلی، انسداد و گرفتگی پره‌ها و کویل کندانسور دستگاه و انسداد اواپراتورهمگی از عواملی هستند که موجب فشار مضاعف کمپرسور می‌شوند.

کمپرسور که به عنوان موتور دستگاه فعالیت می‌کند در چنین حالتی با فشارمضاعف روبرو شده و با مصرف برق بیشتر تلاش می‌کند تا به درجه مطلوب کاربر برسد. بنابراین لازم است با سرویس‌کاری به موقع و درست، عملکرد دستگاه را بهبود ببخشید. به این ترتیب هزینه برق مصرفی کمتر خواهد شد.

3. تناسب ظرفیت کولر گازی با مساحت فضا

ظرفیت سرمایش کولر گازی با نماد اختصاری BTU شناخته می‌شود. هر چقدر ظرفیت سرمایشی کولر گازی بیشتر باشد، قدرت آن بیشتر بوده و مصرف برق نیز بالا خواهد بود. لازم است که BTU کولر گازی شما متناسب با متراژ و مساحت فضا باشد. اگر ظرفیت سرمایش کولر گازی متناسب با مساحت نباشد، شما بی‌جهت متحمل هزینه بالای برق مصرفی خواهید شد. به صورت میانگین ظرفیت کولر گازی به ازاء هر مترمربع 20 BTU در نظر گرفته می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله راهنمای انتخاب ظرفیت کولر گازی مجله آچاره را مطالعه فرمایید.

4. نوع کولر گازی مصرفی

تولیدات کولر گازی بسیار متنوع است. با توجه به  قدرت کمپرسور و نوع کارکرد و طراحی آن‌ها انواع مختلفی از سیستم تهویه مطبوع تولید شده است. از جمله کولر گازی ایستاده، پرتابل، پنجره‌ای، داکت اسپیلت و کولر گازی دیواری (اسپیلت) که پرمصرف‌ترین نوع کولر گازی هستند. کاملا واضح است که  کولر گازی بزرگتر و با ظرفیت سرمایشی بالاتر، مصرف برق بالایی نیز خواهد داشت.

به عنوان مثال در خصوص کولرگازی دیواری (اسپیلت) و داکت اسپیلت مشاهده می‌کنیم که نوع داکت اسپیلت ( کانالی ) مصرف برق بیشتری دارد. زیرا در این نوع باید هوای خنک از طریق کانال‌های تعبیه شده به فضاهای مورد نظر برسد. بنابراین باید این نوع کولر گازی توانایی خنک‌کنندگی بالایی داشته باشد تا بتواند فضاهای بیشتری را خنک نماید.

مطلب پیشنهادی معایب استفاده از گرمایش کولر گازی چیست؟

5. توجه به رتبه‌بندی SEER کولر گازی

یکی از مواردی که باید در انتخاب کولر گازی در نظر داشته باشید رتبه‌بندی SEER آن است. عبارت SEER به معنی میزان بازدهی انرژی کولر گازی و یا همان بهره‌وری انرژی فصلی کولر است. به بیان ساده‌تر؛ هرچه عدد SEER بالاتر باشد نشاندهنده میزان بالای بازدهی آن است. یعنی این کولر گازی با کمترین میزان مصرف انرژی بالاترین بازدهی را دارد. طبق استاندارد جهانی رتبه‌بندی 13 تا 14 SEER رتبه  ایده‌آلی برای کولر گازی می‌باشد. البته بعضی از برندها دارای کولر گازی با SEER 25 نیز هستند که بازدهی فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

6. توجه به شرایط جوی منطقه

شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید نقش مهمی در انتخاب نوع کولر گازی شما دارد. مسلما برای مناطق گرم و خشک انرژی و قدرت بیشتری لازم است تا هوای محیط داخل خنک شود. اما در مناطقی که دارای هوای معتدلی هستند نیازی نیست که از کولر گازی‌های با قدرت و میزان مصرف بالا استفاده شود.

7. تنظیم دمای مناسب

توجه داشته باشید در حالت سرمایشی هرچه دمای پایین‌تری تعیین کنید، فشار دستگاه و مصرف برق را افزایش می‌دهید. به همین دلیل بهتر است تنظیم دمای  کولر گازی و دمای متعادلی را برای کولر گازی خود در نظر بگیرید.

8. تعداد نفرات خانوار و وسایل الکتریکی موجود در محیط داخلی

این یک واقعیت علمی است که بدن انسان و وسایل الکتریکی ایجاد گرما می‌کنند. سوخت و ساز بدن انسان در کنار فعالیت ماهیچه‌ها باعث بالا رفتن دمای بدن می‌شود. بنابراین دمای بدن انسان می‌تواند گرما تولید کند. این واقعیت علمی زمانی به وضوح قابل درک خواهد بود که جمعیت کثیری در یک مکان وجود داشته باشند. در این صورت نقش دمای بدن انسان در تولید گرما کاملا احساس خواهد شد.

این مسئله در مورد وسایل الکتریکی نیز صدق می‌کند. وسایل الکتریکی نیز با استفاده از جریان برق در درون مدارهای الکتریکی خود گرما تولید می‌کنند. برای درک بهتر این مطلب کافی است مدتی پس از روشن شدن تلویزیون به صفحه نمایشگر و قاب پشت آن دست بزنید. گرمای دستگاه را کاملا حس خواهید کرد. بنابراین وجود تعداد بالای نفرات خانوار و وسایل الکتریکی روشن گرما را افزایش می‌دهد. به همین ترتیب کولر گازی برای خنک کردن محیط برق بیشتری مصرف می‌کند.

9. ساعات مصرف کولر گازی

همه ما در مورد ساعات اوج مصرف مطالب بسیاری شنیده‌ایم. ساعاتی که مشترکان برق منطقه بیشترین مصرف برق را دارند. در این ساعات ولتاژ برق مصرفی دچار نوسانات شدید می‌شود. دستگاه‌های برقی نیز برای تامین انرژی خود تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند و انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. با توجه به تعرفه پلکانی هزینه مصرف برق در ساعات اوج مصرف شاهد افزایش هزینه مصرف خواهیم بود. بنابراین بهتر است ساعات مصرف کولر گازی خود را مدیریت نماییم.

10. قرار دادن پنل خارجی و کمپرسور در محل مناسب

باید پنل خارجی را در محیط مناسبی که فضای کافی و هوای آزاد دارد قرار دهید. همچنین بهتر است کمپرسور دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد تا اجزاء داخلی آن گرم نشود. در غیر اینصورت کمپرسور داغ شده و برای خنک‌کنندگی بیشتر برق بیشتری مصرف می‌کند. یکی از راهکارهای ساده نصب سایبان بر روی پنل خارجی کولر گازی است.

کولر گازی چند وات است و چطور می‌توان مصرفش را کم کرد؟

  • برای کاهش مصرف هزینه برق مصرف کولر گازی چند راهکار ساده را در نظر داشته باشید.
  • اگر مدل کولر گازی شما قدیمی است بهتر است با یک سیستم جدیدتر تعویض نمایید. لازم است در زمان خرید توجه کنید که کولر گازی چند وات است تا بتوانید میزان مصرف برق را محاسبه کنید.
  • برای خنک شدن محیط داخل صرفا متکی به کولر گازی نباشید. با راهکارهای ساده مانند استفاده از سایبان از تابش مستقیم آفتاب به داخل و گرم شدن فضای داخلی جلوگیری کنید.
  • دمای مناسب و متعادلی برای کولر گازی مشخص کنید. به طور معمول اگر دمای داخل 8 درجه خنک‌تر از فضای بیرون باشد بسیار مناسب خواهد بود.
  • کولر گازی آپشن‌ها و امکانات جانبی بسیاری دارد. عملکرد آن‌ها را بیاموزید تا از دستگاه خود استفاده بهینه‌ای داشته باشید. به عنوان مثال لازم نیست که در طول شب کولر گازی خود را روشن نگه دارید. با استفاده از حالت SLEEP و TIMER می توانید در زمان‌های مختلف دستور خاموشی به دستگاه بدهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص پیشنهاد می‌کنیم مقاله نحوه استفاده از تایمر کولر گازی را مطالعه فرمایید.
  • زمانی که کولر گازی روشن است پنجره‌ها را ببندید و از هدررفت انرژی جلوگیری نمایید.
  • با سرویس کاری به موقع و تعویض فیلترها به تهویه هوا و خنک‌کنندگی دستگاه کمک کنید. توجه داشته باشید که سرویس دستگاه صرفا به معنای تمیز کردن آن نیست. بهتر است در فواصل زمانی مناسب از یک تکنسین بخواهید که موارد فنی دستگاه را بررسی نماید. یکی از این موارد نشتی مبرد است که می‌تواند آسیب جدی به دستگاه شما وارد کند.

برای کسب اطلاعات جانع در اینخصوص ۱۰ ترفند برای کاهش مصرف برق کولر گازی تا 30% را مطالعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم علاوه بر پاسخ به سوال کولر گازی چند وات است؟ اطلاعات کاربردی دیگری در خصوص نحوه انتخاب کولر گازی مناسب ارائه نماییم. چنانچه مشکلاتی در این زمینه داشتید می‌توانید از متخصصان و تکنسین‌های مجرب کولرگازی آچاره کمک بگیرید. آچاره همواره یاریگر و همراه شما است.

در این باره بیشتر بخوانید:

راهنمای انتخاب ظرفیت کولر گازی

علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی

علت کار کردن کولر گازی روی فن

آموزش نصب اسپیلت دیواری

تنظیم دمای کولر گازی در تابستان و زمستان

4.4/5 - (42 امتیاز)

3 دیدگاه

  1. سلام بسیارعالی..ممنون ازاطلاعات مفیدی که دراختیارهمه هموطنان قراردادیدخداوند نگهدارتون باشه مهندس عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا