شستن لباس نوزاد با دست، مینی واش و لباسشویی

نظافت و شستشو

شستن لباس نوزاد یکی از دغدغه‌های مهم مادران است. از آنجایی که نوزاد پوست لطیف و حساسی دارد، باید نکاتی را قبل از شست و شو، حین شست و شو و بعد از شست و شو رعایت کرد تا پوست کودک دچار آلرژی و حساسیت نشود. در ادامه این مقاله، با چند نکته مهم درباره شیوه‌های صحیح شستن لباس نوزاد با دست، مینی واش و ماشین لباسشویی آشنا خواهیم شد.

شما می‌توانید برای نظافت خانه از خدمات  نظافت منزل با نظافتچی خانم آچاره استفاده کنید.

شستن لباس نو قبل از پوشاندن به نوزاد

نو بودن لباس به معنای تمیز بودن آن نیست. توصیه می‌شود قبل از آنکه لباس را برای اولین بار استفاده کنید، آن را خوب بشورید. این کار هم به از بین رفتن مواد شیمیایی و آلودگی‌های روی لباس کمک می‌کند، هم احتمال بروز حساسیت و مشکلات پوستی نوزاد را کاهش می‌دهد.

مشاهده رایگان هزینه خدمات نظافت منزل و ساختمان!

شستن لباس نوزاد

انتخاب شوینده مناسب برای شستن لباس نوزاد

 در انتخاب شوینده مناسب برای شستن لباس نوزاد دقت کنید. استفاده از شوینده‌های غیر استاندارد باعث پوسیدگی لباس و ایجاد حساسیت پوستی نوزاد می‌شود. از شستن لباس نوزاد با تاید خودداری کنید و از شوینده‌های مناسب مایع به جای شوینده‌های پودری استفاده کنید.

زیرا شوینده‌های مایع زودتر از الیاف لباس جدا می‌شوند و شست وشوی آن‌ها راحت‌تر است.  توجه داشته باشید که اگر از پودر شست و شوی مخصوص کودکان استفاده می‌کنید حتما فاقد رنگ و راحیه باشد.

انتخاب شوینده مناسب

8 نکته مهم برای شستن لباس نوزاد

برای شستن لباس نوزاد لازم است نکاتی را رعایت کنید تا از بروز خارش و حساسیت در پوست نوزاد جلوگیری شود.

  1. لباس نوزاد را جدا از لباس‌های دیگر بشورید.
  2. اگر لباس فرزندتان را با دست می‌شورید حداقل 2 بار آن را آبکشی نمایید.
  3. لباس‌ها را در معرض هوا و زیر نور آفتاب خشک کنید.
  4. لکه‌هایی مانند شیر را زودتر بشورید تا راحت از بین برود.
  5. از نرم‌کننده و سفید کننده برای شستن لباس بچه استفاده نکنید.
  6. به هیچ عنوان از وایتکس برای شستن لباس کودک استفاده نکنید.
  7. برای از بین بردن لکه‌های لباس نوزاد، از صابون و فرچه مخصوص لباس نوزاد استفاده کنید.
  8. از خشک کردن لباس کودک در محیط حمام پرهیز کنید.

شستن لباس نوزاد با مینی واش

مینی واش یکی از بهترین و کاربردی‌ترین وسیله‌ها برای شستن لباس نوزاد است که قیمت اقتصادی‌تری نسبت به ماشین لباسشویی دارد. قبل از استفاده از مینی واش باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

  • قبل از استفاده از مینی واش، برچسب پشت لباس را با دقت مطالعه کنید تا از میزان حرارتی که برای لباس باید استفاده کنید مطلع بشوید.
  • بهتر است که جوراب و پیش‌بند نوزاد را قبل از قرار دادن در مینی واش در یک توری قرار دهید.
  • در صورت کثیف شدن لباس نوزاد با لکه خون، قبل از شست و شوی لباس، آن را در محلول محتوای 3 درصد پروکسید هیدروژن در مخزن مینی واش خیس کنید.

شستن لباس نوزاد با مینی واش

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

نکاتی برای شستن لباس نوزاد با ماشین لباسشویی

1- تنطیم درجه لباسشویی

درجه لباسشویی را بر روی Baby care تنظیم کنید تا الیاف پارچه لباس آسیب نبیند.

2- خیس کردن لباس قبل از شست و شو

قبل از انداختن لباس کودک خود در لباسشویی، حدود 30 دقیقه آن را با محلول آب و صابون خیس کنید تا بهتر شسته شود.

3- خشک کردن لباس‌ها

خشک شدن لباس نوزاد به دلیل کم بودن سطح، دیر‌تر صورت می‌گیرد. استفاده از یک حوله خشک تمیز داخل خشک کن باعث می‌شود تا خشک شدن لباس سریع‌تر انجام شود. 

شستن لباس نوزاد با دست

ممکن است ترجیح دهید تا به جای استفاده از مینی واش یا لباس شویی، لباس کودک خود را با دست بشورید. اصلی‌ترین مراحلی که برای شستن لباس با دست باید مد نظر قرار دهید به شرح زیر هستند:شستن لباس نوزاد با دست

1- تنظیم دمای آب

دمای آب مورد نیاز بر روی اتیکت لباس نوزاد درج می‌شود. اگر از لگن یا وان آب استفاده می‌کنید، دمای آب مناسب بین 35 تا 40 درجه می‌باشد. برای شست و شوی پوشک پارچه‌ای یا لباس زیر نوزاد، دمای آب را بالا ببرید تا باکتری و بوی بد از بین برود.

2- اضافه کردن شوینده مناسب

قبل از اقدام به شست و شو، مقداری شوینده را داخل آب بریزید تا کف کند. لباس‌ها را یکی یکی داخل آب قرار دهید و از چلاندن و سابیدن لباس‌ها اجتناب کنید.اگر روی لباس جای لک باقی مانده است، پیش از شست و شو متناسب با نوع لکه، عمل لکه‌زدایی را انجام دهید.

انتخاب شوینده مناسب

2- خیس کردن لباس

همانطور که برای شست وشوی لباس با ماشین لباسشویی، توصیه کردیم که لباس نوزاد را خیس کنید، برای شستن لباس نوزاد با دست نیز بهتر است همین عمل را انجام دهید. ابتدا لباس را در یک لگن با اب و ماده‌ی شوینده قرار دهید تا چند دقیقه خیس بخورد، سپس شست و شوی لباس با کف را ادامه دهید.

نکاتی مهم در مورد شستن لباس نوزاد

3- ضد عفونی کردن لباس نوزاد

ضد عفونی کردن لباس نوزاد به اندازه شست و شوی آن اهمیت دارد. در ادامه به ذکر چند نکته مهم درباره ضدعفونی کردن لباس می‌پردازیم:

4- ضد عفونی لکه‌های پروتئینی

وجود لکه‌های گوشت یا شیر مادر بر روی لباس نوزاد بسیار خطرناک است، زیرا این لکه‌ها به دلیل اینکه حاوی پروتئین هستند به سرعت باکتری جذب می‌کنند، بنابراین این لکه‌ها به سرعت باید شسته شوند. مرحله لکه‌گیری قبل از شست وشوی لباس باید صورت بگیرد. برای از بین بردن این لکه‌ها از مواد شوینده مخصوص کودک استفاده کنید.

5- ضد عفونی لکه‌های آب دهان و بینی

قبل از اقدام به شست و شو، بزاق دهان یا بینی خشک شده‌ی روی لباس نوزاد را کامل بتراشید. اهمیت انجام این کار از این جهت می‌باشد که این لکه‌ها می‌تواند به محلی برای جذب باکتری تبدیل شود و کودک را بیمار کند. در مرحله بعد همانطور که گفته شد می‌توانید از شوینده‌های مخصوص کودک برای شستن لباس نوزاد استفاده کنید.

ضد عفونی کردن لکه

6- ضد عفونی کردن لباس نوزاد با استفاده از سرکه

یکی از راه‌های کم خطر برای ضد عفونی کردن لباس نوزاد، استفاده از سرکه است. از آنجایی که سرکه خالص مقدار زیادی اسیدی است، بهتر است دو فنجان سرکه سفید را با یک سطل آب مخلوط کنید و لباس نوزاد را به مدت 30 دقیقه در آن قرار دهید تا خیس بخورد.  

نتیجه‌گیری

برای شستن لباس نوزاد، نکاتی را باید مد نظر قرار داد تا آلرژی یا خارش برای پوست نوزاد ایجاد نشود. تنطیم دمای آب مناسب و دمای وسیله با توجه به اطلاعاتی که در اتیکت لباس نوزاد نوشته می‌شود، عدم استفاده از مواد شوینده رنگی و معطر و قرار دادن لباس در معرض نور افتاب پس از شست و شوی لباس، از نکاتی هستند که قبل، حین و بعد از شستن لباس نوزاد باید مورد توجه قرار داد. 

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا