روش تمیز کردن دوده از تمام سطوح در 7 مرحله

نظافت و شستشو

اگر تا به حال دوده را از نزدیک دیده باشید می‌دانید که یک دوده کوچک می‌تواند زیبایی ظاهری یک سطح بزرگ را کاملا از بین ببرد. جالب است بدانید که برای تشکیل دوده بر روی دیوارها و یا سطوح دیگر به یک آتش بزرگ نیاز نیست و حتی یک شعله سرکش اجاق گاز و یا یک شمع کوچک نیز می‌تواند با سرعت باعث ایجاد دوده بر روی سطوح اطراف خود شود.

دوده تنها باعث تغییر ظاهر سطوح نشده بلکه یک عامل خطرناک نیز برای سلامتی ما محسوب می‌شود. خطراتی که دوده برای ما به همراه دارد شامل آسیب به سیستم تنفسی هنگام استنشاق و بالا بردن احتمال شروع آتش‌سوزی خودکار می‌باشد. اما دوده دقیقا چیست و تمیز کردن دوده به چه صورتی انجام می‌پذیرد؟

اگر شما هم در رابطه با تمیز کردن دوده سوالاتی در ذهن دارید، تا انتها با ما همراه باشید.

دوده چیست؟

دوده حاصل احتراق ناقص مواد آلی بوده و به صورت یک پودر سیاه رنگ ظاهر می‌شود. این پدیده که از ذرات ریز کربن تشکیل شده است حاوی مقدار زیادی اسید، فلزات، گرد و خاک، غبار و دیگر مواد شیمیایی می‌باشد و پس از ظاهر شدن یک منظره زشت و یک بوی ناخوشایند را از خود بر جای می‌گذارد.

دوده بعد از آتش‌سوزی به سطوح اطراف چسبیده و به دلیل خواص اسیدی خود به کیفیت هوای محیط آسیب می‌رساند. همانگونه که اشاره کردیم برای ایجاد دوده به یک آتش‌سوزی نیاز نبوده و  این پدیده بر اثر عواملی همچون استفاده بیش از حد از شمع و یا نقص در سیستم تهویه شومینه نیز ایجاد می‌شود.

فراموش نکنید که دوده علاوه بر افزایش احتمال آتش‌سوزی، یک خطر مستقیم برای سلامتی افرادی که در معرض آن قرار دارند، محسوب می‌شود.

دوده روی دیوار

آیا تمیز کردن دوده از كاغذ ديواری و دیوار ممکن است؟

بله. شما می‌توانید با در نظر گرفتن بعضی از نکات ضروری، برای تمیز کردن دوده از روی سطوح اقدام کرده و آن را از بین ببرید. البته باید گفت که مراحل این روند وابسته به جنس سطحی که دوده بر روی آن تشکیل شده است، کمی متفاوت بوده و به یک شکل انجام نمی‌گیرد.

با این که از بین بردن این پدیده یک روند دشوار نیست، ممکن است پاک کردن آن از روی برخی سطوح کمی پیچیده به نظر برسد. در این مقاله سعی خواهیم کرد از تمام جوانب پاک کردن دوده را بررسی کرده و مراحل آن را ذکر کنیم.

مقدمات تمیز کردن دوده از دیوار

همان‌طور که اشاره کردیم مراحل تمیز کردن دوده ممکن است بسته به جنس سطحی که بر روی آن قرار گرفته است، متفاوت باشد. در اینجا به بررسی و مرور روشی خواهیم پرداخت که با استفاده از آن می‌توانید اکثر دوده‌ها را از بین برده و سطوح را کاملا پاک کنید.

در ابتدا لیستی از لوازم و موادی که در طول این روند به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد را ذکر می‌کنیم. لطفا قبل از شروع مراحل  پاک کردن دوده، موارد ذکر شده در این لیست را تهیه کنید.

ابزار موردنیاز :

  • دستکش لاستیکی
  • عینک ایمنی
  • ماسک محافظ
  • لباس مخصوص نظافت
  • دستمال و پارچه
  • چهارپایه یا نردبان
  • سطل
  • اسفنج سلولزی
  • پیمانه و قاشق
  • پارچه مایکروفایبر
  • جاروبرقی
  • چاقو

مواد موردنیاز :

  • اسفنج مخصوص دوده
  • تری سدیم فسفات (TSP) یا بدون فسفات (TSP-PE)
  • مایع ظرفشویی ضد چربی

مراحل تمیز کردن دوده از دیوار و سقف

برای پاک کردن دوده مراحل ذیل را به ترتیب و با دقت بالا دنبال کرده و رعایت نکات ذکر شده را فراموش نکنید.

تمیز کردن دوده

بهتر است قبل از شروع نظافت، عینک ایمنی را بر روی صورت خود قرار دهید و از ماسک برا تنفس استفاده کنید. برای محافظت از خودتان در برابر ذرات مضر کربن موجود در دوده و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی پوستی، در تمام مراحل از دستکش لاستیکی استفاده کرده و عینک و ماسک را از صورت جدا نکنید. به دلیل احتمال بالای ایجاد لکه بر روی لباس، در طول تمیز کردن دوده از یک لباس کار استفاده کنید.

1. اتاق را خالی کرده و روی مبلمان و فرش را بپوشانید

در حین پاک کردن دوده، ذرات زیادی از سطح جدا شده و در فضای اطراف به صورت معلق پخش می‌شوند. این ذرات نهایتا بر روی لوازم اطراف مثل مبلمان و یا فرش‌ها نشسته و این لوازم را کثیف خواهند کرد. در صورت امکان اتاق را از هر گونه لوازم جانبی خالی کنید. اگر امکان تخلیه محل موردنظر وجود نداشت، با استفاده از یک لایه برزنتی و یا پارچه‌ای سطح این لوازم را کاملا بپوشانید و از آن‌ها در برابر این ذرات محافظت کنید.

2. اتاق را تهویه کنید

با باز کردن پنجره‌ها و یا استفاده از تهویه‌های گردشی هوای اتاق را تهویه کرده تا ذرات معلق دوده از اتاق خارج شده و هوای تازه تامین شود. در صورت استفاده از ابزارهای فن دار و یا ابزارآلات دارای فیلتر، پس از اتمام مراحل، فن و یا فیلتر این ابزار را کاملا تمیز کرده و هر گونه دوده را از بین ببرید.

3. جاروبرقی را روشن کنید

برای پاک کردن دوده از برس گردگیری جاروبرقی استفاده کنید و توجه داشته باشید که بی دقتی در این مرحله به بدتر شده وضعیت دوده منجر خواهد شد. برای شروع از بالای سطح موردنظر آغاز کرده و در تمام مراحل برس جاروبرقی را با یک فاصله دو سانتی از سطح استفاده کنید و آن را مستقیما بر روی سطح نکشید. با در نظر گرفتن این نکته علاوه بر ورود ذرات سست دوده به جاروبرقی، از ایجاد هر گونه لکه جلوگیری خواهد شد.

  • هشدار : فارغ از روشی که برای تمیزکاری دوده مدنظر دارید، در صورتی که سطح موردنظر بالای سر شما قرار دارد حتما از یک نردبان محکم برای دسترسی به دوده استفاده کنید. در طول این روند موقعیت نردبان را مکررا اصلاح کرده تا از هر گونه خطر احتمالی پیشگیری به عمل آید.

4. از اسفنج مخصوص دوده استفاده کنید

اسفنج‌های مخصوص تمیز کردن دوده نام‌های مختلفی دارند. گاها به این اسفنج‌ها، اسفنج خشکشویی و یا اسفنج مواد شیمیایی نیز اطلاق می‌شود. به صورت کلی این اسفنج از لاستیک ولکانیزه تهیه شده و برای بلند کردن ذرات دوده از روی سطوح سخت بسیار موثر است.

این اسفنج هنگام استفاده به دلیل جذب بالای ذرات دوده به سرعت سیاه شده و به تمیز شدن نیاز پیدا می‌کند. راحت‌ترین روش برای تمیز کردن این اسفنج، بریدن یک لایه نازک آن با استفاده از یک چاقو می‌باشد. به هیچ عنوان از آب برای نظافت این اسفنج استفاده نکنید زیرا در صورت برخورد با آب، اسفنج کثیف‌تر خواهد شد.

استفاده از اسفنج مخصوص دوده

ابتدا از بالاترین نقطه‌ای که دوده ایجاد شده، اسفنج کشیدن را شروع کنید و نظافت را به سمت پایین ادامه دهید. فراموش نکنید که هدف از این مرحله پاک کردن دوده و نه مالش آن است. در صورت مالش، دوده محیط بیشتری را آلوده خواهد کرد. با این که اسفنج احتمالا تمام دوده را از بین نخواهد برد، اما ذرات سست دوده را کاملا پاک خواهد کرد. توجه داشته باشید که انجام این مرحله قبل از هر گونه نظافت مرطوب الزامی است و  تنها در صورتی که این مرحله نتیجه‌بخش نباشد به روش‌های تمیز کردن مرطوب نیاز پیدا خواهیم کرد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

5. محلول تمیزکننده دوده را آماده کنید

در صورت باقی ماندن هر گونه دوده بر روی سطح موردنظر، با استفاده از یک محلول مخصوص نظافت دوده را تمام خواهیم کرد. تری سدیم فسفات به عنوان بهترین محلول تمیزکننده دوده در نظر گرفته می‌شود و بالاترین نرخ موفقیت را در بین دیگر محلول‌ها داراست. در صورتی که تهیه تری سدیم فسفات در محل زندگی شما امکان‌پذیر نبود، می‌توانید از نمونه فاقد فسفات برای تمیز کردن دوده استفاده کنید.

محلول تمیزکننده دوده را آماده کنید

یک فنجان پودر تری سدیم فسفات را همراه با 2 لیتر آب، در یک سطل مخلوط کنید و تا حل شدن کامل آن را هم بزنید. در صورت استفاده از نمونه فاقد فسفات، دستورالعمل مصرف آن را از روی بدنه مطالعه کنید. اگر به هیچ کدام از این موارد دسترسی ندارید، می‌توانید از مایع ظرفشویی ضد چربی برای پاک کردن دوده استفاده کنید. در این حالت دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با 2 لیتر آب مخلوط کرده و تا حل شدن کامل هم بزنید.

هشدار : هنگام استفاده از مواد شیمیایی حتما از لوازم ایمنی همچون دستکش، عینک و ماسک استفاده کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله تهویه اتاق فعال باشد.

6. سطوح را با محلول کاملا تمیز کنید

یک اسفنج سلولزی معمولی را در محلول تری سدیم فسفات فرو کنید. بعد از آغشته شدن، اسفنج را چلانده تا محلول از آن چکه نکند. از قسمت بالای سطح موردنظرتان نظافت را آغاز کرده و به سمت پایین حرکت کنید. اسفنج را مرتبا با محلول شسته و دوباره استفاده کنید. در صورت سیاه شدن کامل محلول بر اثر حل شدن دوده، آن را تعویض کرده و محلول جدیدی آماده کنید.

پاک کردن دوده

7. بعد از تمیز کردن دوده سطح را شسته و خشک کنید

برای اطمینان از تکمیل مراحل پاک کردن دوده، یک اسفنج تمیز را در آب عادی فرو کرده و بچلانید. سپس اسفنج را بر روی سطوح کشیده و باقی مانده دوده را از بین ببرید. در نهایت با استفاده از یک دستمال مایکروفایبر سطح موردنظر را خشک کرده و به نظافت خاتمه دهید.

برای نظافت راه پله از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

در نهایت لوازم استفاده شده را از اتاق خارج کرده و به نظافت کف اتاق بپردازید. هنگام تخلیه کیسه جاروبرقی رعایت نکات ایمنی را فراموش نکرده و از سیستم تنفسی خود محافظت کنید. در اینجا مراحل تمیز کردن دوده به اتمام رسیده و شما علاوه بر جلوگیری از خطرات احتمالی، زیبایی محیط را نیز بازیابی کرده‌اید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده و از مطالعه آن لذت برده باشید. از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

4.4/5 - (24 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا