نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

هنگام انتقال گیاه از آب به خاک حتما به این نکات توجه کنید!

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

شما با موفقیت قلمه‌های گیاه خود را در آب ریشه دواندید. خب، حالا چه؟ کاملاً مطمئن نیستید که چه زمانی قلمه‌های خود را به خاک منتقل کنید؟ اصلاً نگران نباشید! در ادامه مراحل کامل انتقال گیاه از آب خاک را با هم مرور می‌کنیم.

انتقال گیاه از آب به خاک

مدت زمانی که قلمه گیاه در آب ریشه می‌زند، می‌تواند از گیاهی به گیاه دیگر متفاوت باشد. به طور مثال «درخت پول چینی»(Pilea peperomioides) می‌تواند در عرض یک یا دو روز تشکیل ریشه دهد، ولی «گیاه مومی»(Hoyas) به هفته‌ها زمان نیاز دارد تا ریشه بدواند.

از نظر فنی می‌توانید قلمه‌های خود را در هر زمانی به خاک منتقل کنید. در واقع، شما می‌توانید مستقیماً در خاک تکثیر کنید با این حال، انجام این کار در خانه بسیار سخت است. هنگامی که در خاک تکثیر می‌کنید، باید تعادل مناسبی بین نم خاک، جریان هوا و رطوبت برقرار کنید که به دقت و مراقبت فراوانی نیاز دارد. به همین دلیل است که تکثیر در آب، موفقیت شایانی به خصوص برای افرادی که در مراحل آشنایی اولیه با رشد و کاشت گیاه هستند، در پی خواهد داشت.

انتقال گیاه از آب به خاک

تفاوت ریشه گیاه در آب و خاک

یکی از مهم‌ترین دانش‌های پیرامونی در انتقال گیاه از آب به خاک، دانستن تفاوت‌های شرایط ریشه در آب و خاک است. به طور معمول، ریشه‌هایی که یک گیاه در آب تولید می‌کند، به دلیل دسترسی مستقیم و بی‌دردسر به رطوبت، کوچک‌تر و شکننده‌تر هستند.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

این در حالی است که ریشه‌های در خاک برای یافتن و جذب آب از محیط، ضخیم‌تر و محکم‌تر می‌شوند. این موضوعی است که در هنگام انتقال گیاه به محیط تازه مدنظر داشت مگرنه ممکن است این تغییر خانه، به قیمت مرگ آن تمام شود.

انتقال گیاه از آب به خاک

عوامل موثر در انتقال گیاه از آب به خاک

1. طول ریشه

قانون شست سبز بهترین محک برای اندازه‌گیری طول ریشه جهت بررسی موفقیت انتقال گیاه از آب به خاک است. بر طبق اصل «شست سبز»، ریشه‌ها قبل از انتقال باید حداقل 2 تا 4 اینچ(5 تا 10 سانتیمتر) طول داشته باشند. به همین دلیل شما می‌توانید صبر کنید تا ریشه‌ها طولانی‌تر شوند. بعضی افراد، برای ماه‌ها قلمه‌ها را در آب نگه می‌دارند تا به اندازۀ کافی برسد!

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

2. ابعاد گلدان

استفاده از گلدانی با اندازۀ نسبتاً برابر با طول ریشه، عاملی مهم در موفقیت انتقال گیاه از آب به خاک است. شما می‌خواهید به ریشه‌ها، فضایی برای رشد بدهید اما نه آنقدر بزرگ که ریشه‌ها برای حفظ آب مشکل داشته باشند.

پیشنهاد این است که از گلدانی استفاده کنید که حدود 2 تا 3 اینچ (5 تا 7.5 سانتیمتر) بزرگتر از سیستم ریشه باشد. وجود سوراخ زهکشی در گلدان را فراموش نکنید! اگر ولی گلدان‌تان بدون سوراخ بود، ناامید نشوید. در این صورت با دریل، خودتان چند سوراخ در فضای گلدان برای افزایش کارایی انتقال گیاه از آب به خاک ایجاد کنید.

اگر طول ریشه‌ها، حدود 2 اینچ (5 سانتیمتر) بود از گلدانی 4 اینچی (10 سانتیمتر) استفاده کنید، اگر ریشه‌های شما به 4 اینچ (10 سانتیمتر) رسیده‌اند، گلدان‌های 6 اینچی (15 سانتیمتری) را امتحان کنید و…

انتقال گیاه از آب به خاک

3. جنس خاک

برای شروع درست قلمه‌زنی، بایستی از خاک گلدان درجه یک استفاده کنید! مخلوط پرمیوم مرطوب گلدان پرومیکس Pro-Mix، انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. این جنس خاک، شروعی معقول برای شروع بذر گیاهان جدید و باغبانی در فرایند انتقال گیاه از آب به خاک است.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

پایه کودگیاهی به حفظ رطوبت کمک می‌کند در حالی که پرلیت باعث رشد و تهویه سالم می‌شود. خاک‌پرومیکس Pro-Mix همچنین حاوی قارچ ریشه(میکروریزا) است که ریشه‌های قوی‌تری می‌سازد و گیاهان سالم‌تر، بزرگ‌تر و پربارتر خواهند بود

مراحل انتقال گیاه از آب به خاک

  • گلدان جدید را با خاک آماده کنید. تقریباً 1 یا 2 اینچ خاک(2.5 تا 5 سانتیمتر) در کف گلدان قرار دهید.
  • قلمه‌های ریشه‌دار را از آب خارج کرده و با آب تازه بشویید.
  • قلمه را در گلدان قرار دهید و ریشه‌ها را با خاک بپوشانید. حدود 1 اینچ فضا در بالای گلدان، باز بگذارید.
  • حالا زمان اضافه‌کردن هرگونه مادۀ پیشگیرانۀ کنترل حشرات است.
  • گیاه را کاملاً آبیاری کنید تا زمانی که آب از سوراخ زهکشی به بیرون جریان پیدا کند.

بعد از انجام این مراحل انتقال گیاه از آب به خاک، گیاه جدید خود را در محلی با بهترین نور منزل قرار دهید. به طور مثال بیشتر گیاهان گوشتی(succulents) در پنجره‌های جنوبی زندگی می‌کنند، در حالی که گیاهان گرمسیری، در پنجره‌های رو به جنوب و غرب، شرایط بسیار مطلوب‌تری را تجربه خواهند کرد. تا زمانی که ریشه‌ها به خوبی در جای جدید مستقر نشده‌اند، خاک را مرطوب نگه‌ دارید اما مواظب باشید که از آب انباشته نشود!

چند سوال متداول در انتقال گیاه از آب به خاک

۱. بهترین زمان انتقال گیاه از آب به خاک، کی خواهد بود؟

پاسخ به این سوال برای گیاهان مختلف، یکسان نخواهد بود. به طور مثال گیاه برگ بیدی(Tradescantia)، می‌تواند در عرض چند روز ریشه بدهد ولی یک انجیر به هفته‌ها زمان نیاز دارد تا حتی به ریشه‌کردن فکر کند!
اما به عنوان یک الگوی کلی، وقتی ریشه‌هایی به طول 5 تا 15 سانتیمتر دیدید، کم‌کم زمانی است که می‌توانید قلمه خود را از آب به خاک منتقل کنید. انتظار برای اینکه چندین ریشه جوانه بزنند، شانس زنده‌ماندن را در طول فرایند پیوند افزایش می‌دهند.
ولی سعی کنید ریشه‌های خیلی طولانی نشوند چون خود این موضوع ممکن است به دلیل درگیرشدن ریشه‌ها در هم، موجب خلل در فرایند انتقال گیاه از آب به خاک شوند.

۲. چطور گیاه را از آب به خاک باید منتقل کرد؟

اگر به دنبال راه ساده هستید، مثل هر گیاه دیگری که در گلدان قرار می‌دهید، قلمه را در گلدان قرار دهید. گلدان خود را کمی با خاک پر کنید و قلمه خود را طوری نگه دارید که ریشه‌ها زیر لبه گلدان قرار گیرند و باقی مسیر را به آرامی با خاک پر کنید.
سعی کنید به جای گیرکردن در یک توده خیس، ریشه‌ها را طوری هدایت کنید که بیرون بیایند. از آنجایی که ریشۀ قلمۀ شما به قرار گرفتن در آب عادت دارد، باید کاملاً آن را آبیاری کنید. اگر چه در نگاه اول آسان به نظر می‌رسد ولی این روش می‌تواند همراه با خطر هم باشد زیرا گیاه به خاطر قرار گرفتن در محیطی کاملاً تازه ممکن است ناسازگاری از خود نشان دهد.

اما اگر مسیر آهسته و پیوسته که سخت‌تر است را برای انتقال گیاه از آب به خاک انتخاب کنید، ممکن است با موفقیت بیشتری روبرو شوید. این روش شامل جایگزینی آب با خاک در طول زمان است.
وقتی ریشه‌های گیاه شما آماده شد، نیمی از آب را بیرون بریزید و با خاک مرطوب‌شده(به گونه‌ای که شناور در آب نباشد) جایگزین کنید. هر روز این مسیر تعویض را بیشتر کنید تا زمانی که قلمۀ شما در خاک باشد.
حالا زمانی است که می‌توانید آن را در هر گلدانی که می‌خواهید، قرار دهید.

۳. چطور باید بعد از انتقال گیاه به خاک، از آن مراقبت کرد؟

شما باید با این گیاه تازه در گلدان، کمی متفاوت از گیاهانی که به سادگی از خاک به خاک منتقل می‌شوند برخورد کنید. بعد از انتقال گیاه از آب به خاک، نظر به اینکه قلمۀ شما مقدار زیادی به آب عادت داشته، بایستی خاک را حداقل در ابتدا، کمی مرطوب نگه دارید.
وجود یک خط ظریف رطوبت کافی است. مواظب باشید که آنقدر فضا را مرطوب نکنید که ریشه‌ها پوسیده شوند. حتماً ولی مطمئن شوید که خاک خیلی سریع خشک نشود. افزایش رطوبت گیاه می‌تواند به سازگاری آن با محیط کمک کند زیرا حرکت آب به خاک، به معنای تغییر رطوبت زیاد به کم نیز است.


خدمات پیشنهادی آچاره : پرورش و نگهداری گیاه


ساده‌ترین راه برای انجام این کار، قراردادن یک کیسه زیپلاک روی قلمه و گلدان برای هفته اول یا بیشتر است. شرایط نور، دما و رطوبت مورد نیاز گیاه خود را تعیین کرده و جای مناسبی برای رشد و نمو آن پیدا کنید. در فرایند انتقال گیاه از آب به خاک حتماً به یاد داشته باشید که گیاهان تکثیرشده در آب، یک راه آسان برای چندبرابر کردن مجموعۀ گیاهان شما خواهد بود. پس اگر گیاهی را در خانه دوستی دیدید و دوستش داشتید، نیازی نیست که از او درخواست قلمه کنید تا یکی هم برای خودتان پرورش دهید!

اگر به نگهداری از گل و گیاه علاقمند هستید و در خانه خود گلخانه دارید؛ می‌توانید تمیز کردن آن را به ما بسپارید. نظافت گلخانه تاثیر زیادی بر شادابی گل‌های شما دارد. تمیز کردن گلخانه با وجود تعداد زیادی گلدان و ریختن مداوم خاک پای گلدان کار ساده‌ای نیست. از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

4.2/5 - (11 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر،یه سوال داشتم از حضورتون،اینکه در مورد سایز گلدان نوشتین منظورتون قطر گلدانه یا ارتفاعش؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید