سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

آموزش تست خازن کولر آبی با مولتی متر و علائم خرابی

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

خازن یک قطعه‌ی الکتریکی است که از دو صفحه منفی و مثبت تشکیل شده ‌است و ذخیره کننده برق است. الکترون‌ها در صفحات خازن جمع می‌شوند و زمانی‌که به حد خاصی برسند با شارش بین صفحات، جریان الکتریکی برقرار می‌شود. خازن‌ها در وسایل مختلفی مانند یخچال، کولر گازی و آبی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خازن کولر به عنوان راه انداز الکتریکی برای کولرهای آبی که دارای موتور دو دور هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. خازن کولر آبی به عنوان یک بخش تاثیرگذار در عملکرد موتور کولر یکی از مهم‌ترین قطعاتی است که هنگام خرابی کولر آبی باید مورد بررسی قرار گیرد. در این گفتار اطلاعاتی در مورد تست خازن کولر آبی ارائه کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

علائم و نشانه‌های خرابی خازن کولر آبی

خراب شدن خازن همراه با علائم و نشانه‌هایی مانند افزایش دمای کارکرد کولر آبی، نوسان ولتاژ ورودی به دستگاه، فرسودگی موتور کولر آبی، کند شدن دور موتور کولر آبی و تنظیم نبودن درست تسمه کولر است.

با تست خازن کولر آبی می‌توان از بروز مشکلاتی مانند خراب شدن پروانه کولر آبی، کند شدن آبرسانی در کولر و… جلوگیری کرد. در ادامه اطلاعاتی درباره نشانه‌های خرابی خازن کولر آبی ارائه داده ایم.

تست خازن کولر آبی

نوسان ولتاژ ورودی به خازن کولر آبی

از نشانه‌های دیگر خراب شدن خازن کولر آبی، بروز نوسانات در جریان برق و ولتاژ ورودی به خازن است. به این صورت که اگر ولتاژ ورودی به خازن از ولتاژ نامی و اسمی خازن بیشتر باشد، این افزایش ولتاژ، خرابی و آسیب دیدن خازن کولر آبی را به دنبال دارد.

سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

نوسانات در ولتاژ، سبب نوسان و افزایش آمپر و شدت جریان و به همراه آن، افزایش دمای خازن می‌شود و این موضوع به تدریج به جز کاهش طول عمر و کارایی خازن، خراب شدن و صدمه دیدن خازن را هم رقم می‌زند.

تست خازن

افزایش دمای کارکرد کولر

یکی از نشانه‌ها و علائم خرابی خازن کولر داغ شدن بیش از حد الکتروموتور آن است. بالا رفتن دمای کارکرد خازن از محدوده دمایی که برای آن مشخص شده است، می‌تواند به جز کاهش طول عمر آن، خرابی و معیوب شدن خازن کولر آبی را به همراه داشته باشد.

البته لازم به ذکر است که کارکرد موتور کولر آبی در شرایط محیطی گرم و یا عدم وجود تهویه مناسب در محیط، احتمال خراب شدن و آسیب و حتی سوختن خازن کولرهای آبی را  به شدت افزایش می‌دهد که باعث بوی سوختگی در کولر آبی می‌شود. در نتیجه نصب کولر آبی در یک مکان مناسب و انجام فرآیند خنک سازی آن، در افزایش طول عمر و کارکرد خازن کولر آبی به شدت تاثیرگذار است.

افزایش دمای کارکرد کولر

فرسودگی موتور کولر آبی

فرسوده شدن موتور کولر آبی را هم می‌توان یکی دیگر از علائم خرابی خازن کولر آبی اطلاق کرد. موتور از بخش‌های مهم و تاثیرگذار در ساختار کولرهای آبی به حساب می‌آید. معمولا، موتورهای الکتریکی قرار گرفته در کولر آبی در دو نوع موتور دو دور با مقاومت راه‌انداز و نیز موتور دو دور با خازن راه‌انداز است.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

در ساختمان اکثر کولرهای آبی، موتور با خازن راه‌انداز نصب شده است. با توجه به اینکه روشن و خاموش شدن‌های پی‌در‌پی و نیز کارکرد کولر در محیط‌های گرم برای مدت زمان طولانی، به تدریج با گذشت زمان کیفیت و کارایی موتور الکتریکی کولر آبی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین فرسوده شدن موتور الکتریکی کولر آبی، می‌تواند سبب خرابی و آسیب خازن کولر آبی شود.

فرسودگی موتور کولر آبی

کند شدن دور موتور کولر آبی

توجه به این نکته الزامی است که با روشن شدن کولر آبی و شروع کار موتور آن در دورهای تند یا کند، سیم پیچ اصلی، سیم پیچ کمکی و خازن، با قرار گیری در مدار کولر، سبب کارکرد موتور کولر با همان دور می‌شوند. بنابراین، آسیب دیدن و نیز سوختن سیم پیچ راه‌انداز، مهم‌ترین علت کند شدن دور موتور کولر آبی و کاهش حجم باد کولر آبی است.

تنظیم نبودن درست تسمه کولر

یکی دیگر از علت‌هایی که موجب سوختن خازن کولر آبی می‌شود، تنظیم نبودن تسمه کولر آبی است. تنظیم نبودن درست و اصولی تسمه کولر آبی باعث افزایش فشار به موتور کولر، خرابی و حتی سوختن خازن می‌شود. بنابراین با تنظیم کردن تسمه کولر آبی می‌توان مانع بروز این مشکلات شد.

تنظیم نبودن درست تسمه کولر

تست خازن با مولتی متر چگونه انجام می شود؟

مولتی متر یک دستگاه الکتریکی است که کمیت‌های مختلف الکتریکی مانند ولتاژ، جریان، مقاومت الکتریکی و ظرفیت خازن با آن محاسبه می‌شود. برای تست خازن توسط مولتی متر باید مراحل زیر را انجام دهید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

  • مولتی متر را در حالت اتصال کوتاه قرار دهید.
  • سیم منفی را به صفحه منفی خازن و سیم مثبت را به صفحه مثبت متصل کنید.
  • در این مرحله مولتی متر با یک بوق بسیار کوتاه به صدا در می‌آید. شنیده شدن صدای این بوق به معنای سلامت خازن کولر آبی است.

تست خازن

مراحل تست خازن کولر آبی با مولتی متر

لازم به ذکر است که انجام تست خازن کولر آبی یک کار تخصصی است و به دانش فنی نیاز دارد. مراحل تست خازن کولر آبی با مولتی متر شامل مراحل زیر است.

  1. قبل از آغاز فرایند تست خازن کولر آبی و رعایت ایمنی کار، باید کولر آبی را خاموش کنید و برای اطمینان بیشتر کلید مدار را هم قطع کنید تا از اتصال مجدد برق جلوگیری شود.
  2. در مرحله دوم به منظور اندازه‌گیری ولتاژ خازن ابتدا مدار را با پیچ گوشتی و یا یک تیغه فلزی که دسته عایق دارد، کوتاه کرده و ولتاژ باقی‌مانده در خازن را تخلیه کنید.
  3. در مرحله بعد یک یا هر دو پایه را به طور کامل از مدار اصلی جدا کنید.
  4. و در مرحله آخر، به وسیله مولتی متر مقاومت پایانه‌های خازن را اندازه‌گیری کنید، اگر مولتی متر عدد صفر را نشان دهد و هیچ صعودی به سمت بالا نداشته باشد و یا مولتی متر بی‌نهایت را نشان دهد به این معنا است که خازن خراب است و باید این قطعه تعویض شود تا باعث آسیب به دیگر قطعات کولر نشود.

تست خازن کولر آبی

نتیجه‌گیری

حتما باید بعد از یافتن نشانه‌ها و علائم خرابی خازن کولر آبی، در جهت اطمینان حاصل کردن از سلامت آن، تست سلامت خازن انجام دهید. وجود علائمی مانند ترکیدگی، فرورفتگی و یا برآمدگی خازن، نشان‌دهنده خرابی و معیوب شدن آن هستند. برای تست خازن کولر آبی علاوه بر استفاده از مولتی متر می‌توانید از اهم متر هم استفاده کنید.

استفاده از دستگاه اهم متر، از ساده‌ترین و بهترین روش‌ها است. برای انجام این کار باید دو سر سیم‌های اهم متر را به خازن کولر آبی متصل کرد. بعد از اتصال صحیح اهم متر به خازن، اگر عقربه آن با سرعت بالا به انتهای صفحه رفت و سپس به آرامی به وسط صفحه برگشت و بعد از آن هم به کندی به محل اولیه خود بازگشت، در این صورت نشان از سالم و سلامت بودن خازن موتور دارد ولی در غیر این صورت، خازن دستگاه خراب و معیوب است.

در صورت بروز هرگونه علائم و نشانه‌ خرابی خازن کولر آبی، بهتر است برای رفع آن و جلوگیری از هزینه‌های اضافی از خدمات سرویسکاران و تعمیرکاران کولر آبی باتجربه آچاره با قیمت اقتصادی کمک بگیرید.

3.8/5 - (5 امتیاز)

3 دیدگاه

  1. خیلی عالی بود
    البته مواردی را که توضیح داده شده
    … منتها یک کلمه نگفتین این دوتا سیم خازن به کجا وصل میشه … البته یک سیم به نول پمپ آب وصل میشه… و آن‌یکی را نمیدونم…
    لطفا با عکس دقیق از تو کولر نحوه نصب خازن را بگویید

    1. سلام. بررسی کنید دو سر پمپ کجا وصل شده خازن را به هم به همان دو سر وصل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید