نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

راهنمای کامل پرورش و نگهداری گل آگلونما

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

بیشتر گل‌‌های آپارتمانی برای رشد مناسب نیاز به رسیدگی مداوم دارند، اما گیاه آگلونما به‌گونه‌ای است که حتی افرادی با کمترین تخصص باغبانی نیز می‌توانند به‌خوبی آن را پرورش دهند. این گیاهِ نواحی گرمسیری، به‌عنوان یکی از بادوام‌ترین گیاهان آپارتمانی شناخته می‌شود. آگلونما حتی در شرایط آب و هوایی خشک و کم نور نیز می‌تواند سرزنده بماند. در این مقاله شما را با اصول پرورش و نگهداری گل آگلونما آشنا خواهیم کرد.

گیاه آگلونما

گل آگلونما (Aglaonema) یا گیاه همیشه سبز چینی (Chinese Evergreen) یکی از گیاهان مقاوم و بادوام آپارتمانی است که به علت شرایط نگهداری آسان، طرفداران زیادی دارد. این گیاه قدرت تصفیه‌کنندگی هوا دارد و برای سلامتی انسان بسیار مفید است. انواع مختلفی از آگلونما وجود دارد که می‌توانید هر کدام از آنها را که با سلیقه و شرایط زندگی شما تناسب بیشتری دارد، انتخاب کنید.

گل آگلونما از خانواده گیاهان شیپوری است و برگ‌های نیزه‌ای شکلی دارد که به سمت پایین خم شده‌اند. طول برگ این گیاه بین 10 تا 30 سانتی‌متر متغیر است. آگلونما در اندازه‌های بزرگ حتی ممکن است بیش از 60 سانتی‌متر نیز ارتفاع داشته باشد.

مقاومت آن در برابر گرما، خشکی و همچنین نور کم، زیاد است و در کل شرایط نگهداری راحتی دارد. از این رو نگهداری گل آگلونما حتی برای افراد مبتدی و بدون سابقه پرورش گیاه نیز کار سختی نیست. اکثر گیاهان در روز اکسیژن تولید می‌کنند، اما برخی گیاهان مانند آگلونما قادرند حتی در شب هم به تولید اکسیژن بپردازند. ویژگی تولید هوای سالم توسط گیاهان برای تنفس بسیار عالی است.

گیاه آگلونما

اطلاعاتی مفید از گل آگلونما

نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

در جدول زیر اطلاعات مربوط به این گیاه آورده شده است.

نام علمی

Aglaonema (آگلونما)

نام رایج

همیشه سبز چینی، همیشه سبز فیلیپین، آگلونما

مبدأ

بومی جنگل‌های استوایی و نیمه گرمسیری آسیا و گینه نو

محل رشد

معمولاً در منازل و به عنوان یک گیاه آپارتمانی رشد می‌کند

سطح مراقبت از گیاه

آسان تا متوسط

سرعت رشد

آرام

شاخ و برگ

برگ‌هایی براق، بزرگ و بلند، بیضی و نوک تیز دارد که روی ساقه‌های کوتاه ظاهر می‌شوند. رنگ آن سایه‌هایی از سبز، نقره‌ای، سفید، صورتی و قرمز است با رگه‌های راه راه، خال خالی و متقارن.

گل‌ها

شکوفه‌های سفید کوچک که شبیه نیلوفرهای صلح هستند، یک سنبله گل به‌وجود می‌آورند که توسط شاخه بیرونی محصور شده است. این گیاه در بهار و تابستان شکوفا می‌شود.

اندازه

ارتفاع 30 تا 90 سانتی‌متر و عرض 60 تا 120 سانتی‌متر

میزان سمی بودن

حاوی کریستال‌های کلسیم اگزالات که برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی است. شیره گیاه ممکن است باعث تحریک یا بثورات پوستی در کودکان و بزرگسالان شود.

شرایط پرورش و نگهداری گل آگلونما

نگهداری گل آگلونما آسان است. با وجودی که آن‌ها قادر به دوام آوردن در شرایط مختلف هستند، رعایت برخی نکات کمک می‌کند رشد بهتری داشته باشند. قرار دادن این گل در خاکی با زهکشی خوب که توسط ترکیب یکسانی از خاک گلدان، پرلیت و شن به‌دست می‌آید، بسیار عالی است.

گل آگلونما در نور کم یا متوسط و همچنین نور غیرمستقیم خورشید رشد می‌کند. هر کجای خانه که آن را قرار می‌دهید، توجه کنید که باید دمای گرم و هوایی مرطوب داشته باشد. با این حال گیاهِ همیشه سبز چینی، شرایطی کمتر از حد ایده‌آل را نیز تحمل می‌کند.

نگهداری گل آگلونما باید ترجیحاً در دمای بالاتر از 16 درجه سانتی‌گراد انجام گیرد. مناسب‌ترین محدوده دمایی، بین 21 تا 22 درجه سانتی‌گراد است، با این وجود آگلونما قادر است در دمای حدود 13 درجه سانتی‌گراد نیز دوام بیاورد. اما در نهایت این گل باید حتما به دور از وزش باد قرار بگیرد.

مراقبت از گل آگلونما

وقتی شرایط مناسب برای نگهداری گل آگلونما فراهم باشد، مراقبت از آن تلاش زیادی نمی‌خواهد. با این وجود رعایت موارد زیر در حفظ شادابی و نشاط این گیاه کمک‌کننده است.

1. آبیاری آگلونما، نه زیاد و نه کم

این گیاه از آبیاری متوسط لذت می‌برد؛ بنابراین مقدار آبیاری به آن نه باید کم باشد و نه زیاد. بین دو آبیاری اجازه دهید تا خاک گیاه خشک شود. آب دادن بیش از حد، ریشه گل را پوسیده می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر  معرفی گیاهانی که نیاز به آب کم دارند را مطالعه کنید.

آبیاری گیاه آگلونما

2. کود دادن

به عنوان بخشی از برنامه مراقبت از گل آگلونما باید سالی یک تا دو بار آن را با کود مخصوص گیاهان محلول در آب تغذیه کنید.

کود دادن آگلونما - نگهداری گل آگلونما

3. اصلاح بخش‌های اضافی

اگر گیاه شما بیش از حد بزرگ یا ساقدار شد، سریعاً آن را اصلاح کنید. می‌توانید قلمه‌ها را در طول فرایند تکثیر ذخیره کنید. قلمه‌ها به‌راحتی در آب ریشه‌دار می‌شوند. گل‌های آگلونمایی که کمی قدیمی‌تر هستند، گاهی اوقات گل‌هایی تولید می‌کنند که به نیلوفر شباهت دارد. این اتفاق معمولاً در بهار یا تابستان رخ می‌دهد. اکثر مردم ترجیح می‌دهند که شکوفه‌ها را قبل از تولید بذر برش دهند، اگرچه نگه داشتن آنها نیز امکان‌پذیر است.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

4. کاهش گرد و غبار روی برگ‌ها

برای تمیز نگه داشتن گیاه و جلوگیری از تجمع گرد و غبار روی آن، گاهی اوقات برگ‌های گیاه را با پارچه‌ای نرم و مرطوب تمیز کنید. اجازه دهید تا برگ‌های آگلونما در هوای آزاد خشک شوند.

کاهش گرد و غبار روی برگ‌ها

5. دور نگه داشتن از حشرات

یکی از کارهایی که در نگهداری گل آگلونما باید انجام دهید، از بین بردن حشرات و کنه‌هایی است که روی برگ‌های آن تجمع می‌یابند. این گل‌ مستعد ابتلا به کنه‌های عنکبوتی، حشرات فلسی، شپشک‌های آرد آلود و شته است. بررسی منظم برگ‌ها کمک می‌کند که در صورت ابتلا به بیماری، سریعاً متوجه شوید و برای درمان گیاه اقدام کنید.

وضعیت برگ‌ها در گیاه آگلونما نشانه چه چیزی است؟

در مراقبت و نگهداری گل آگلونما توجه به وضعیت و رنگ برگ‌های این گیاه می‌تواند به شما در بررسی شرایط کلی آن کمک کند. هر رنگ، نشان‌دهنده وضعیت خاصی است که گیاه در آن به‌سر می‌برد و با توجه به آن می‌توانید ببینید برنامه مراقبتی شما به‌خوبی پیش رفته است یا خیر.

1. برگ زرد

برگ‌های زرد نشان‌دهنده آبیاری بیش از حد یا کمتر از حد مناسب آگلونما هستند. گیاه را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید و بین هر دو آبیاری اجازه دهید خشک شود. ممکن است برگ‌های زرد نشانه‌ای از کمبود مس نیز باشند. مطمئن شوید که کود شما حاوی عناصر مورد نیاز گیاه است.

2. نوک برگ قهوه‌ای

قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها بیانگر تجمع نمک، کورین یا فلوراید در خاک است. گل آگلونما را در خاک تازه نگهداری کنید و آبیاری آن را با آب مقطر انجام دهید. قبل از کوددهی، از آبیاری صحیح گیاه اطمینان حاصل کنید.

3. برگ قهوه‌ای

برگ قهوه‌ای معمولاً از رطوبت کم هوا، در معرض باد سرد قرار گرفتن یا زیرآبیاری (حالتی از آبیاری که خاک خشک باشد) ناشی می‌شود. برای رفع این حالت گیاه باید رطوبت اتاق را بیشتر کنید، گیاه را در معرض باد قرار ندهید و مطمئن شوید که گیاه آب کافی دریافت می‌کند.

برگ قهوه‌ای - نگهداری گل آگلونما

4. سوختگی برگ

در نگهداری گل آگلونما توجه کنید که سوختگی برگ در نتیجۀ قرار گرفتن گیاه در برابر نور مستقیم خورشید ایجاد می‌شود. گل آگلونما را در منطقه‌ای قرار دهید که نور مستقیم خورشید به آن برخورد نکند.

5. پژمردگی یا ریزش برگ

برگ‌های پژمرده یا در حال ریزش معمولاً نشان‌دهنده پوسیدگی ریشه هستند. گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه‌های آن را بررسی کنید. ریشه را کامل بشویید تا خاک آلوده آن از بین برود. ریشه‌های مرده و آسیب دیده را قطع کنید. اگر لازم شد از محلول هیدروژن پراکسید (1 قسمت پراکسید هیدروژن 3 درصد، 2 قسمت آب) یا قارچ‌کش استفاده کنید.

گل را در گلدان بزرگ‌تر و با خاک تازه قرار داده و میزان آبیاری را کاهش دهید. مطمئن شوید که گلدان‌ها دارای تعداد کافی سوراخ‌های زهکشی هستند و اجازه ندهید تا آب در گلدان جمع شود.

6. آسیب برگ، پیچ خوردگی، زرد و قهوه‌ای شدن

برگ‌های آسیب دیده و پیچ خورده، برگ‌های زرد، قهوه‌ای و دارای سوراخ، همگی ممکن است نشان‌دهنده وجود حشراتی مانند شپشک آردآلود، حشرات فلسی، کنه عنکبوتی یا شته در گیاه باشند. برای شناسایی آفت، برگ‌های آسیب دیده را با ذره‌بین بررسی کنید.

برای از بین بردن حشرات، برگ‌ها را با آب بشویید یا از یک سواب پنبه‌ای آغشته به الکل 70% به صورت مالشی روی برگ‌های گیاه استفاده کنید. اگر باز هم حشرات باقی ماندند، استفاده از صابون حشره‌کش یا روغن باغبانی طبق دستورالعمل سودمند است.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

آسیب در برگ‌ها همچنین می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌های قارچی مانند آنتراکنوز نیز باشد. از قارچ‌کش مسی طبق دستورالعمل استفاده کنید. پیچ خوردگی برگ به علت عواملی مانند آبیاری کم، آبیاری بیش از حد، قرار گرفتن در معرض رطوبت کم یا هوای سرد، وجود حشرات در گیاه یا کوددهی بیش از حد ایجاد می‌شود. در صورت لزوم، باید اقدامات تشخیصی و درمانی صورت گیرد.

آسیب دیدگی برگ

قیمت گل آگلونما

گل آگلونما گیاهی زیبا است که می‌توانید آن را به عنوان بخشی از دکوراسیون منزل خود استفاده کنید یا به عزیزانتان هدیه دهید. قیمت گل آگلونما با توجه به گونه، سایز، نوع گلدان، تعداد برگ‌ها، رنگ گل و … متفاوت است.

مطلب پیشنهادی:علت توقف رشد شفلرا

خواص گل آگلونما

خواص گل آگلونما، آن را به گیاهی پرطرفدار در بین علاقمندان گل و گیاه تبدیل کرده است. در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

1. تصفیه هوا از مهم‌ترین خواص گل آگلونما است

این گل از قدرت تصفیه هوای خوبی برخوردار است و قادر است تا با تولید اکسیژن تازه در شب و روز، هوایی پاکیزه برای تنفس شما فراهم آورد. همه ما روزانه در معرض هوای آلوده، ذرات گرد و غبار، گازهای سمی متساعد شده از دود خودروها، کارخانه‌ها و … هستیم که بعضاً می‌توانند بسیار خطرناک نیز باشند. زدودن آلودگی‌های موجود در فضای تنفسی نیز از مهم‌ترین خواص گل آگلونما است که حائز اهمیت است.

2. ایجاد رطوبت در محیط، از دیگر خواص گل آگلونما

بسیاری از افراد در فصل زمستان از خشکی پوست رنج می‌برند. یکی از خواص گل آگلونما افزایش رطوبت در محیط است که به‌آرامی توسط تنفس گیاه ایجاد می‌شود.

ایجاد رطوبت در محیط برای نگهداری گل آگلونما

3. رفع استرس و خستگی

از دیگر خواص گل آگلونما کاهش خستگی و استرس افراد است. این گل همچنین در افزایش شادابی، روحیه دادن به افراد، افزایش تمرکز و تقویت حافظه مؤثر است.

سوالات متداول

1. دمای مناسب برای نگهداری گل آگلونما چقدر است؟

مناسب‌ترین محدوده دمایی بین 21 تا 22 درجه سانتی‌گراد است، با این وجود آگلونما قادر است در دمای حدود 13 درجه سانتی‌گراد نیز دوام بیاورد.

2. آبیاری آگلونما چگونه باید انجام شود؟

آبیاری آگلونما باید زمانی انجام شود که روی خاک گلدان خشک باشد. بین دو آبیاری آگلونما حتماً اجازه دهید تا گیاه خشک شود و در صورت مرطوب بودن خاک، از آبیاری خودداری کنید.

3. نگهداری گل آگلونما در چه شرایطی باید انجام گیرد؟

نگهداری گل آگلونما ساده است. بین دو آبیاری آگلونما اجازه دهید حدود 5 سانتی‌متر از قسمت بالایی خاک خشک شود. این گل بسیار انعطاف‌پذیر است و اگر یک بار فراموش کردید در زمان مشخص به آن آب دهید، مسئله‌ای نیست. همچنین نگهداری گل آگلونما باید در محیط مرطوب انجام شود، هر چند آن‌ها قادرند خشکی هوا را نیز تحمل کنند.

4. برای نگهداری گل آگلونما چه خاکی مناسب است؟

نگهداری گل آگلونما باید در خاک گلدانی انجام شود. خاک گلدانی که کمی خاصیت اسیدی و زهکشی خوب دارد، برای گیاه مناسب است. اگر متوجه شدید که خاک گلدانی شما آب زیادی در خود نگه می‌دارد، آن را با ماسه یا پرلیت مخلوط کنید تا به زهکشی آن کمک شود. دقت کنید که گل آگلونمای خود را در گلدانی قرار دهید که سوراخ‌های زهکشی کافی در پایه آن وجود داشته باشد.

سخن پایانی

تیم های حرفه ای نظافت منزل خدمات متنوعی را ارائه می دهند که می تواند نیازهای مختلف افراد را برآورده کند. دسترسی به خدمات متنوع مانند تمیزی کامل منزل با وجود تعداد بالای گیاهان آپارتمانی توسط متخصصین آچاره ارائه می‌شود. بدین ترتیب نگرانی در مورد جابه‌جایی انواع گلدان و تمیز شدن گیاهان آپارتمانی رفع خواهد شد. 

4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید