نحوه استفاده از ماسک زغال

زیبایی و سلامتپوست

در سال‌های اخیر استفاده از انواع ماسک‌های صورت بسیار مورد توجه قرار گرفت و در پی آن ماسک‌های متعددی با خواص گوناگون ساخته و عرضه شد. یکی از ماسک‌هایی که به دلیل خاصیت درمانی و مراقبتی بالا، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، ماسک زغال چوب فعال است. این ماسک به جهت درمان مشکلات پوستی و آبرسانی فراوان می‌تواند برای پوست صورت شما بسیار مفید باشد. اما در ابتدا لازم است که نحوه استفاده از ماسک زغال را بدانید.

عموما روی محصولات آرایشی و بهداشتی دستورالعمل مصرف درج می‌شود. اما دانستن بعضی نکات حرفه‌ای می‌تواند شما را در رسیدن به نتیجه بهتر کمک کند. به همین دلیل قصد داریم نکات بیان شده از سوی متخصصان مراقبت پوست و زیبایی در خصوص نحوه استفاده از ماسک زغال را با شما به اشتراک بگذاریم.

ماسک زغال چیست؟

ماسک زغال، شکل فرآوری شده کربن است که میلیون‌ها منافذ ریز در ساختار آن وجود دارد. همین منافذ قدرت جذب‌کنندگی آن را بالا می‌برد. در واقع زغال فعال سال‌هاست که در درمان‌های اورژانسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کشف جدیدی محسوب نمی‌شود. برای درمان‌های فوریتی مانند مسمومیت‌ها و مصرف بیش از حد دارو و مواد (اُور دوز) نیز به عنوان یک جذب‌کننده بسیار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این موارد زغال چوب ماده مضر را قبل از اینکه فرصت ورود به جریان خون و درگیر کردن ارگان‌های داخلی بدن را داشته باشد، به خود جذب کرده و مانع از انتشار آن می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت که زغال چوب فعال یک جذب‌کننده قوی است که بر اثر پیوند با ناخالصی‌ها، آن‌ها را در ساختار خود جذب می‌کند.ماسک زغال

توجه داشته باشید که زغال چوب فعال با زغال چوب معمولی که در منقل کباب مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت است. فرایند آماده‌سازی زغال فعال که با نام کربن فعال نیز شناخته می‌شود کمی پیچیده‌تر از زغال چوب معمولی است. برای به دست‌ آمدن این پودر پرخاصیت باید زغال چوب را در معرض حرارت بسیار زیاد قرار داد تا در شکل ظاهری آن منافذی ایجاد شود.

در واقع تهیه زغال فعال نیاز به مهارت دارد. امروزه در داروخانه‌ها و مراکزفروش وسایل بهداشتی و زیبایی زغال فعال به شکل قرص و پودر به فروش می‌رسد. در صورتی که تمایل به ساخت ماسک زغال دارید می‌‌توانید از پودر آماده زغال فعال استفاده کنید.

فواید ماسک زغال برای پوست

  • ماسک زغال به دلیل قدرت جذب بالا می‌تواند تمامی سموم، آلودگی، چربی، مواد شیمیایی و ذرات ریز لایه شاخی پوست که سطحی‌ترین لایه پوست است را بیرون بکشد.
  • با کاهش چربی پوست‌های چرب و مستعد جوش، از ایجاد آکنه و جوش جلوگیری می‌کند.
  • در کاهش لک پوست بسیار مفید است.
  • موجب پاکسازی و لایه‌برداری پوست می‌شود.
  • در درمان جوش‌های سرسیاه بسیار موثر عمل می‌کند.
  • با ترمیم منافذ باز، پوست موجب صافی و درخشندگی پوست می‌شود.

ماسک زغال درمانی برای آکنه پوست

آکنه یکی از بیماری‌های رایج پوستی است که از تجمع چربی، سلول‌های مرده و باکتری در منافذ باز پوست و فولیکول مو ایجاد می‌شود. معمولا آکنه‌ها موجب به وجود آمدن جوش‌های سرسیاه، چرک دانه، تورم و التهاب می‌شوند. ماسک زغال با لایه‌برداری سطحی پوست و خارج کردن عوامل ایجاد کننده آکنه موجب بهبود پوست شده و به نوعی از ایجاد مجدد آکنه نیز جلوگیری می‌کند. اگرچه عوامل ایجاد کننده آکنه موارد متعددی مانند ژنتیک، اختلالات هورمونی، رژیم غذایی، استرس و … را شامل می‌شود. اما در هر صورت درمان موضعی می‌تواند در کاهش آکنه بسیار موثر باشد.

مطلب پیشنهادی : درمان جوش هورمونی

زغال برای برای آکنه پوست

طرز تهیه ماسک زغال

طرز آماده‌سازی ماسک زغال بسیار آسان است. برای تهیه ماسک زغال لازم است ابتدا پودر آماده زغال فعال را از داروخانه تهیه کنید و با ترکیب مواد ساده و در دسترس، ماسک دلخواه خود را تهیه کنید. در ادامه به طرز تهیه چند نمونه از ماسک‌های پرکاربرد و مفید می‌پردازیم.

1. ساخت ماسک زغال لایه بردار مخصوص پوست‌های چرب

این ماسک برای پوست‌هایی که چربی زیادی دارند و مستعد جوش زدن هستند، بسیار مفید است. شما برای اینکه پوستی صاف و بدون جوش داشته باشید لازم است از شر چربی‌های بیش از حد پوست خود خلاص شوید. بنابراین دست به کار شده و این ماسک ساده را آماده کنید. البته لازم است برای رسیدن به نتیجه مطلوب دو هفته یکبار از این ماسک استفاده کنید.

مواد لازم برای ساخت ماسک زغال لایه بردار

2 قاشق غذاخوری پودر زغال فعال

2/1 قاشق چایخوری جوش شیرین

3/1 فنجان روغن نارگیل

طرز تهیه و مصرف :

  • مواد را با هم ترکیب کنید . سپس مقدار از آن را روی کف دست خود پخش کنید و به آرامی روی صورت ماساژ دهید.
  • مراقب باشید که این ماسک با چشمان شما برخورد نکند.
  • مدت 10 دقیقه صبر کنید و سپس آبکشی نمایید.
  • این ترکیب را می‌توانید برای مدتی در ظرف شیشه‌ای در بسته نگهداری کنید.زغال برای لایه برداری پوست چرب

2. ساخت ماسک زغال فعال برای درمان جوش سرسیاه

با ساخت این ماسک و مصرف هفته‌ای یکبار آن، می‌توانید جو‌ش‌های سرسیاه صورت خود را درمان کنید.

موارد لازم برای ساخت ماسک زغال جوش سرسیاه

1 قاشق غذاخوری پودر زغال فعال

1 قاشق غذاخوری روغن زیتون

1 قاشق غذاخوری آرد برنج ریز آسیاب شده

1 قاشق غذاخوری آب

1قاشق چایخوری جوش شیرین

طرز تهیه و مصرف:

  • در ابتدا پودر زغال و آرد برنج را با هم مخلوط کنید.
  • سپس آب و روغن را به ترکیب زغال و آرد برنج اضافه کنید.
  • در این مرحله باید یک خمیر صاف به دست آید.
  • اگر خمیر به دست آمده خشک بود می‌توانید مقدار کمی آب به آن اضافه کنید.
  • صورت خود را با این خمیر بپوشانید و به مدت 10 دقیقه به آن استراحت بدهید.
  • سپس پوست خود را با آب بشویید و با یک حوله تمیز خشک کنید.
  • به دلیل وجود روغن زیتون در این ماسک، پوست شما بسیار نرم و درخشان نیز خواهد شد.

مطلب پیشنهادی : فرمول 16 ماسک ضد پیری خانگی

3. ساخت ماسک زغال ضد آکنه (مناسب برای انواع پوست)

اگر پوست صورت شما به دلیل چربی زیاد دچار آکنه می‌شود با استفاده از این ماسک می‌توانید ضمن کاهش چربی پوست، آکنه صورت خود را از بین ببرید. به دلیل وجود روغن درخت چای در ترکیبات این ماسک درمان آکنه بسیار با سرعت و تاثیر‌پذیری بیشتری انجام می‌شود. این ماسک برای تمامی پوست‌های معمولی، نیمه چرب و چرب مفید است.

مواد لازم برای ساخت ماسک زغال ضد آکنه

1 قاشق چایخوری پودر زغال فعال

1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا

1 قاشق چایخوری خاک رس

2 تا 3 قطره روغن درخت چای

  • تمامی مواد را باهم ترکیب نمایید. از ترکیب این مواد باید خمیری صاف و یکدست تهیه شود.
  • این خمیر را روی صورت خود بگذارید و مراقبت کنید تا با چشم‌ها تماس نداشته باشد.
  • بعد از حدود 10 دقیقه خمیر را از روی صورت خود بردارید.
  • پوستتان را با آب شستشو دهید و خشک کنید.
  • بهتر است به جای استفاده از ژل‌های آلوئه ورای آماده و کارخانه‌ای، از برگ‌های تازه آلوئه‌ ورا که در گلفروشی‌ها و عطاری‌ها عرضه می‌شود، استفاده نمایید.
  • با یک برش طولی در برگ آلوئه ورا می‌توانید به راحتی ژل داخل برگ را با یک قاشق و یا پشت چاقو از برگ جدا کنید.
  • برای ترکیب بهتر این ژل با بقیه مواد لازم است کمی آن را با چنگال هم بزنید تا بافت آن از هم جدا شده و با مواد بهتر ترکیب شود.

4. ساخت ماسک زغال آبرسان مخصوص پوست‌های خشک

پوست‌های خشک همواره با مشکل عدم‌آبرسانی و خشکی و چروک‌ مواجه هستند. شما می‌توانید با ساخت این ماسک سیاه به آبرسانی و ایجاد رطوبت کافی در پوست خود کمک کنید.

مواد لازم برای ساخت ماسک زغال آبرسان

1 قاشقه چایخوری پودر زغال فعال

1 قاشق غذاخوری موز رسیده له شده

1 قاشق چایخوری گلیسیرین گیاهی

طرز تهیه و مصرف:

تمامی مواد را با یکدیگر ترکیب کنید با تبدیل به یک خمیر شود.

به دلیل فاسد شدن موز امکان نگهداری این ماسک را نخواهید داشت و بلافاصله باید مصرف شود.

به مدت 10 دقیقه صبر کنید و سپس ماسک را از روی صورت خود برداشته و پوستتان را با آب بشویید.

نحوه استفاده از ماسک زغال فعال

نحوه استفاده از ماسک زغال فعال کار چندان پیچیده‌ای نیست. اما اگر به چند نکته کوچک و موثر توجه کنید مسلما از نتیجه کار رضایت بیشتری خواهید داشت. برای مصرف ماسک سیاه موارد زیر را انجام دهید؛

مرحله اول؛ تهیه یک ماسک زغال خوب و با کیفیت

اگر ماسک زغال را در خانه تهیه می‌کنید فقط کافی است که در تهیه مواد اولیه دقت کنید که تازه باشند. اما اگر قصد خرید ماسک زغال آماده دارید بهتر است از برندهای معتبر که تاریخ تولید محصول روی آن درج شده است استفاده کنید. توجه داشته باشید که ماسک برای عضو حساسی مانند پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین هر گونه مشکل در خصوص کیفیت و یا تاریخ مصرف آن ممکن است پوست شما را دچار التهاب و حساسیت نماید. سعی کنید از ماسک‌هایی استفاده نمایید که حاوی ترکیبات تسکین‌دهنده مانند روغن آلوئه ورا و یا روغن زیتون باشند.تهیه یک ماسک زغال خوب

مرحله دوم؛ تست ایمنی ماسک

در انجام این مرحله دقت و حوصله بیشتری به خرج بدهید. تفاوتی بین ماسک زغال خانگی و ماسک آماده وجود ندارد. در هر دو صورت بهتر است ابتدا مقداری از ماسک را زیر مچ دست یا وسط آرنج خود امتحان کنید. 10 دقیقه صبر کنید و سپس ماسک را از روی پوست خود بردارید. اگر شما نسبت به ماسک آلرژی داشته باشید، پوست شما دچار التهاب، تورم و خارش خواهد شد.

مرحله سوم؛ پاکسازی و شستشوی پوست

قبل از استفاده از ماسک، صورت خود را با یک شوینده ملایم مانند شامپوی کودکان بشویید. از مواد شوینده قلیایی و اسکراب‌های قوی خودداری کنید. نباید قبل از استفاده از ماسک، پوست صورت خود را تحریک کنید. صرفا می‌توانید ازیک لایه بردار ملایم استفاده کنید تا منافذ پوست شما باز شود. این کار به خروج آلودگی‌ها و چربی‌های زیرپوستی کمک خواهد کرد. حتما قبل از استفاده از ماسک زغال، لایه بردار را از روی پوست خود پاک کنید.پاکسازی و شستشوی پوست

مرحله چهارم؛ پخش کردن ماسک زغال روی پوست

مقدار کافی از ماسک را در یک ظرف ریخته و با استفاده از برس مخصوص ماسک یا برس فوندانسیوین مسطح و پهن تمامی صورت خود را به ماسک آغشته کنید. اگر برس در اختیار ندارید می‌توانید این کار را با نوک انگشتانتان انجام دهید. در قسمت‌هایی که آکنه و جوش‌ دارید این کار را با ملایمت بیشتری انجام دهید تا پوست شما تحریک نشود. از تماس ماسک با لب و چشم‌ها جلوگیری نمایید. پوست این نقاط بسیار ظریف و حساس هستند و ممکن است دچار آسیب شوند.

 مرحله پنجم ؛ زمان دهی مناسب برای خشک شدن ماسک زغال

7 تا 10 دقیقه طول خواهد کشید تا ماسک کاملا خشک شود. زمانی که ماسک خشک شد احتمالا شما در پوست خود احساس کشش و خارش خواهید کرد. اگر حس درد و خارش داشتید باید بلافاصله ماسک را از روی پوست خود بردارید.

مرحله ششم؛ جدا کردن ماسک زغال از صورت

زمانی که ماسک زغال خشک می‌شود مانند یک ورقه پلاستیک روی صورت شما می‌چسبد. برای جدا سازی آن از قسمت چانه آن را از پوست جدا کنید و به آرامی به سمت بالا و پیشانی بکشید. توجه کنید که ماسک با ابروهای شما تماس نداشته باشد. زیرا ممکن است در زمان برداشتن ماسک ابروی شما آسیب ببیند.جدا کردن ماسک زغال از صورت

مرحله هفتم: شستشوی صورت و استفاده از مرطوب کننده

بعد از جدا کردن ماسک زغال از صورت، پوست خود را با یک پاک کننده ملایم و آب خنک بشویید. سپس از یک مرطوب کننده ملایم برای پوست خود استفاده کنید.

نکات مهم در خصوص نحوه استفاده ازماسک زغال

  • همانگونه که اشاره شد ماسک زغال خاصیت لایه برداری قوی دارد. بنابراین نباید در استفاده از آن زیاده‌روی کنید. بهتر است دوهفته یکبار از ماسک زغال استفاده کنید.
  • در صورتی که پوست شما دچار اگزما و مشکلات پوستی می‌باشد از مصرف ماسک زغال خودداری کنید.
  • اگر آکنه و جوش‌های صورت شما عفونی شده است تا بهبودی کامل از ماسک زغال استفاده نکنید.
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد اطلاعات جامعی در خصوص نحوه استفاده از ماسک زغال در اختیار شما قرار گیرد. توجه داشته باشید که برای استفاده از محصولات بهداشتی و مراقبتی پوست بهتر است در ابتدا حساسیت‌های پوستی خود را کاملا بشناسید. زیرا ممکن است استفاده از این محصولات نه تنها در بهبود وضعیت پوستی شما موثر نباشد، حتی ممکن است پوست شما را به شدت آسیب‌پذیر نماید. بنابراین بهتر است از طریق مشاوره با متخصصان مراقبت‌های پوست و زیبایی و همچنین کسب اطلاعات بیشتر، ریسک استفاده از این محصولات را کاهش دهید.

4.4/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا