نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

همه چیز درباره گل یشم

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

گل یشم از گیاهان بومی آفریقای جنوبی است که به دلیل شرایط نگهداری آسان در منزل و محل کار، جزو گیاهان آپارتمانی پر طرفدار در دنیا و از جمله ایران می‌باشد. پس اگر به دنبال نگهداری گیاهی هستید که شرایط نگهداری پیچیده‌‌ای نداشته باشد و سال‌های طولانی عمر کند، گیاه یشم می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. در ادامه این پست به معرفی این گیاه آپارتمانی مقاوم و محبوب، بررسی شرایط نگهداری گیاهان، مزایا و معایب و همچنین محبوبیت آن در فنگ شویی آن خواهیم پرداخت.

گیاه یشم چیست؟

یشم گیاه بومی جنوب آفریقا است که خود دارای 1400 گونه می‌باشد. برخی از گونه‌های یشم به دلیل شرایط نگهداری آسان جزو گیاهان آپارتمانی پرطرفدار می‌باشند. همان طور که گفتیم گیاه یشم داری دوام بالایی است اما در برابر آب و هوای گرم و خشک مقاوم‌تر از هوای سرد می‌باشد، بنابراین معمولا توصیه می‌شود این گیاهان در دمای زیر 5 درجه در گلخانه نگهداری شوند.

گیاه یشم چیست؟

گل یشم در فنگشویی

فنگشویی فلسفه چیدمان درست اساس منزل و تاثیر آن بر سلامت جسم، روان و شادی است. فنگشویی با گیاهان نیز در دریافت انرژی مثبت بسیار تاثیر گذار می‌باشد. گیاه یشم یا درخت پول یکی از گیاهان پر طرفدار و محبوب در فنگشویی است که با برگ‌هایی که به شکل سکه دارد به جذب ثروت معروف است.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

شرایط نگهداری گل یشم

رعایت برخی موارد کمک می‌کند تا گیاه به بهترین رشد خود برسد. در ادامه به شرح شرایط نگهداری گل یشم می‌پردازیم:

1. خاک

عنصر کلیدی برای رشد هر گیاهی خاک می‌باشد، گیاه یشم نیز از این قاعده مستثنی نیست. گل یشم نیز مانند بسیاری از گیاهان به خاک غنی با زهکشی مناسب نیاز دارد. برای رشد این گیاه، ترکیبی از رس، ماسه و خاک لومی باید در گلدان وجود داشته باشد. علاوه بر آن از ترکیب کوکوپیت، پرلیت و ماسه نیز می‌توان برای پرورش این گیاه استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی از بین بردن مگس سفید گیاهان به روش خانگی

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

شرایط نگهداری گل یشم

2. نور

نور یکی دیگر از فاکتور‌های مهم برای رشد گیاه است نکته‌ای که در رابطه با نور این گیاهان باید درنظر داشته باشید این است که در نور غیرمستقیم و حد اکثر 2 ساعت در روز رشد بهتری خواهند داشت و نباید در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرند زیرا ممکن است به گیاه آسیب وارد شود.

 3. کود دهی

بهترین زمان برای کود دهی گیاه یشم هر دو هفته یک بار فصل بهار و حداکثر ماهی یک بار در دیگر فصل‌ها می‌باشد. برای کود دهی گل یشم می‌توانید از کود مخصوص کاکتوس و یا ساکولنت‌ها استفاده کنید. برای گیاهان جوان از کود‌هایی استفاده کنید که نیتروژن کمتری داشته باشند.

 

4. آبیاری

آبیاری به موقع به رشد گیاه بسیار کمک خواهد کرد. زمان آبیاری گیاه یشم بسته به دمای فصول سال متفاوت است. این گیاه در فصل تابستان به هفته‌ای یکبار آبیاری نیاز دارد و در فصل زمستان به دلیل سرمای هوا هر سه هفته یکبار آبیاری برای آن کفایت می‌کند.

مطلب پیشنهادی بهترین زمان کود دهی درخت

5. دما

طبق درستورالعمل‌های مراقبت از گیاه یشم، این گیاه در دمای 24-18 درجه سانتی گراد در روز و دمای 13-10 درجه سانتی گراد درشب بهترین رشد را خواهد داشت.

نحوه کشت گل یشم

برای کشت و تکثیر گیاه گل یشم بهترین روش قلمه زدن می‌باشد. برای قلمه زدن طبق دستور زیر عمل کنید:

  • یک ساقه به طول 4 الی 6 سانتی‌متر از گیاه جدا کنید.
  • ساقه جدا شده را 48 ساعت در محیط گرم قرار دهید.
  • ساقه را به صورت ایستاده در گلدان بکارید.
  • به مدت یک الی دو هفته گلدان را در یک محیط به دور از نور آفتاب قرار دهید و به آن آب ندهید.
  • بعد از الی دو هفته که ساقه شروع به جوانه‌زنی نمود بدونه آنکه به ریشه‌های آن آسیب برسد آن را آبیاری نمایید.
  • چه زمانی گلدان گیاه یشم را تعویض کنیم؟

روند رشد گیاه یشم بسیار آهسته می‌باشد بنابراین نیازی نیست تا گلدان آن رات هرسال تعویض نمایید. اگر گیاه شما جوان است دو الی 3 سال یک بار و اگر گیاه بالغ است هر 5 سال یکبار گلدان آن را تعویض نمایید. قبل از تعویض، از خشک بودن خاک گلدان اطمینان حاصل نمایید.

بیماری‌های گیاه یشم

گیاه یشم نیز مانند بسیاری از گیاهان دیگر اگر مورد مراقبت صحیح و اصولی قرار نگیرد دچار مشکلاتی می‌شود یا حتی ممکن است از بین برود.

1. شپش آردی

یکی از رایج‌ترین آفت‌های گیاه یشم، شپش آردی است. این آفت بین ساقه و برگ‌های گیاه قرار می‌گیرد و ترشحات چسبناکی از خود به جای می‌گذارد.

2. ریزش برگ‌ها

آبیاری بیش از حد گل یشم به خصوص در هوای سرد و فصل زمستان باعث ریزش برگ‌های آن می‌شود.

3. قرمز شدن برگ‌ها

یکی از مواردی که در نگهداری گیاه یشم حتما باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در جایی نگهداری شود که نور غیر مستقیم به آن بتابد زیرا درصورتی که در معرض مستقیم آفتاب قرار بگیرد و نور بیش از حد دریافت کند، دچار آفتاب سوختگی خواهد شد و برگ‌های آن به رنگ قرمز درمی‌آید.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

مطلب پیشنهادی معرفی گیاهانی که نیاز به آب کم دارند

قرمز شدن برگ یشم

4. قهوه‌ای شدن برگ‌ها

قهوه‌ای شدن برگ‌های گیاه یشم به علت پوسیدگی ریشه آن رخ می‌دهد. بر اثر آبدهی بیش از حد به گیاه و یا زهکسی نامناسب قارچ‌هایی در خاک رخنه می‌کنند که مانع جذب مواد مغذی گیاه می‌شوند در نتیجه ساقه‌های آن به رنگ قهوه‌ای درمی‌آیند.

5. کم پشت شدن برگ‌ها

گیاه یشم به نور زیادی احتیاج دارد، در نتیجه زمانی که نور کافی دریافت نکند گره بین برگ‌ها برای رسیدن به نور دچار کسیدگی می‌شوند و کم پشت خواهند شد. ‌

مطلب پیشنهادی همه چیز درباره سانسوریا

نکاتی برای هرس کردن گل یشم

بهترین زمان برای هرس کردن یشم در اواخر زمستان و اوایل فصل بهار است. توجه داشته باشید که بیش از 30 درصد از شاخ و برگ‌های گیاه را هرس نکنید زیرا باعث از  بین رفتن گیاه می‌شود.

نتیجه‌گیری

گیاه یشم یکی از گیاهان بومی آفریقای جنوبی است که در فنگ شویی به درخت پول نیز شناخته می‌شود. این گیاه محبوب که اصلیت آن متعلق به آفریقای جنوبی است، به دلیل شرایط نگهداری آسان و دوام بالا، در سرتاسر جهان در گروه گیاهان آپارتمانی پر طرفدار قرار می‌گیرد. در این مقاله همه چیز درباره گل یشم از ویژگی تا شرایط نگهداری، مزایا و مشکلات آن را مورد بررسی قراردادیم.

اگر شما از آن دست افرادی هستید که گیاهان آپارتمانی زیادی در منزلتان نگهداری می‌کنید و موقع تمیزکاری با جابه‌جایی این گلدان‌ها دچار مشکلاتی مثل کمر درد و حتی اتلاف وقت می‌شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. افراد متخصص در زمینه نظافت، خانه‌های پر از گل‌های آپارتمانی و حتی گلخانه را در سریع‌ترین زمان ممکن تمیز می‌کنند.

3.7/5 - (115 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید