نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

شرایط نگهداری گل قاشقی در خانه

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

گل قاشقی با بیش از 1000 گونه شناخته‌شده، از گیاهان گرمسیری بومی مکزیک، آمریکای جنوبی و دریای کارائیب است. تمامی گونه‌های گل قاشقی به نگهداری خاصی نیاز ندارند، کند رشد می‌کنند و در تمام طول سال قابل‌‌ تکثیر و کاشت هستند. به همین دلیل می‌توان گفت که نگهداری گل قاشقی در خانه کار سختی نیست.

این گیاهان برگ‌های ضخیم و گوشتی دارند که با ذخیره آب در تحمل خشکی به آن‌ها کمک می‌کند. برگ‌های آن می‌تواند بافت‌دار یا صاف و به رنگ‌های قرمز، سبز، خاکستری یا بنفش باشد. گل قاشقی ممکن است رنگارنگ و مرمری باشد با برگ‌هایی بزرگ، قلبی شکل یا کوچک.

گونه‌های گل قاشقی می‌توانند آن‌قدر متفاوت به‌نظر برسند که یک گونه بودن آن‌ها قابل‌ تشخیص نباشد. در این مطلب همه نکات مربوط به نحوه رشد و نگهداري گل قاشقي در خانه را برای شما توضیح خواهیم داد.

 نکات کلیدی

  • گل قاشقی برای حفظ رنگ شاخ و برگ پر جنب‌وجوش خود، به نور متوسط تا زیاد نیاز دارد.
  • نور ناکافی باعث کاهش رشد و ریزش برگ‌ها و همچنین ضعیف شدن رنگ آن‌ها می‌شود.
  • گل قاشقی با داشتن برگ‌های گوشتی و ضخیم، برای حفظ حیات خود به آبیاری مکرر نیاز ندارد.
  • گل قاشقی را زمانی آبیاری کنید که سطح خاک، بین 2 آبیاری خشک شده باشد.

نگهداری گل قاشقی در خانه

تنوع چشم‌گیر رنگ‌ها و بافت‌های موجود در گونه‌های مختلف گل قاشقی به این معنی است که می‌توانید مجموعه‌ای جالب از آن‌ها را برای هر سبک و فضایی جمع‌آوری کنید؛ درحالی که همه آن‌ها به مراقبت یکسانی نیاز دارند.

گل قاشقی را در گلدانی با سوراخ‌های زهکشی کافی، با استفاده از مخلوط خاک مناسب بکارید. سپس گیاه را در نور غیرمستقیم و فضایی روشن قرار دهید. گل قاشقی به توجه کمی نیاز دارد.

فقط باید زمانی که خاک آن خشک شد، آن را آبیاری کنید. این گیاه مقاوم به‌ندرت، به غذای گیاهی یا کود نیاز پیدا می‌کند.

نور لازم برای نگهداری گل قاشقی در خانه

برای نگهداری گل قاشقی در خانه و همچنین حفظ رنگ شاخ‌و‌برگ پر جنب‌وجوش آن، نور متوسط ​​تا زیاد لازم است. نور ناکافی باعث کاهش رشد و ریزش برگ گل قاشقی و همچنین ضعیف شدن رنگ آن‌ها می‌شود.

باید از قرار دادن مستقیم گیاه در برابر اشعه مستقیم خورشید اجتناب کنید؛ چون می‌تواند برگ‌ها را بسوزاند.

تقویتی برای گل قاشقی

 خاک مناسب برای گل قاشقی

بسیاری از گونه‌های گل قاشقی به‌صورت اپی‌فیت رشد می‌کنند، به این معنی که در طبیعت، ممکن است در گوشه درخت مستقر شوند و ریشه‌های خود را به یک پوسته در حال پوسیدگی بفرستند.

رمز رشد مناسب این گیاه در انتخاب ترکیبی از خاک است که بتواند این شرایط را تقلید کند. یک محیط گلدانی مناسب ارکیده معمولاً خوب عمل می‌کند، اما خاک گلدان معمولی نیز خوب است.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

شما می‌توانید برای نگهداری گل قاشقی در خانه، خاک آن را با یک مشت پیت ماس ​​یا ورمیکولیت ترکیب کنید.

نگهداری گل قاشقی در خانه

آبیاری گل قاشقی

گل قاشقی دارای برگ‌های آب‌دار است که نشان می‌دهد این گیاهان برای حفظ حیات خود، نیازی به آبیاری مکرر ندارند.

برای نگهداری گل قاشقی در خانه و آبیاری آن اجازه دهید سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود. خشک نگه داشتن گل قاشقی بهتر از اشباع کردن آن با آب است.

خاک خیس گلدان می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه گل قاشقی شود.

دما و رطوبت برای نگهداری گل قاشقی در خانه

گل قاشقی نمی‌تواند دمای انجماد را تحمل کند. به‌عنوان یک گیاه گرمسیری، گل قاشقی محیط گرم و مرطوب را ترجیح می‌دهد؛ به‌خصوص در ماه‌های تابستان که رشد بیشتر و فعال‌تری دارد.

اگر تامین رطــوبت گیاهان آپارتمانی شما در تابستان کافی نیست، می‌توانید گل قاشقی را روی یک سینی سنگ‌ریزه و آب قرار دهید تا رطوبت محیط را افزایش دهید. همچنین می‌توانید برای نگهداری گل قاشقی در خانه و ایجاد یک محیط ایده‌آل برای آن یک دستگاه بخور تهیه کنید و در نزدیکی آن بگذارید.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

توجه داشته باشید که نگهداری گل قاشقی در آب شرایط خاصی دارد و برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه‌ها، باید نسبت به تعویض آب در فواصل زمانی خاصی اقدام کنید و در موقعیت مناسب گیاه را در خاک بکارید.

آبیاری گل قاشقی

کود برای نگهداری گل قاشقی

وقتی صحبت از کود تقویتی برای گل قاشقی (پپرومیا) می‌شود، باید به این نکته توجه داشت که نباید در این امر زیاده‌روی کرد.

پپرومیا به‌عنوان یک اپی‌فیت با رشد آهسته، می‌تواند تمام عمر خود را بدون کود تکمیلی ادامه دهد و آنچه را که نیاز دارد از محیط کاشت خود دریافت کند؛ بنابراین برای نگهداری گل قاشقی در خانه نیازی به کودهای تقویتی قوی ندارید.

معرفی انواع گل قاشقی

  • verticillata Belly Button: گونه‌ای چشم‌نواز با فرم فشرده و برگ‌های ریز که تا حدودی یادآور گیاه اشک بچه است.
  • metallica var کلمبیا: گیاهی خیره‌کننده و سه رنگ با شاخ و برگ‌های برنزی، نقره‌ای و قرمز است.
  • nitida کوپید پپرومیا: گونه‌ای ایده‌آل برای سبدهای آویزان، همراه با برگ‌های قلبی شکل که لبه‌های خامه‌ای شکل دارند.
  • perciliata: گونه‌ای دنباله‌دار که عادات رشدی محکمی دارد و شاخ‌وبرگ‌های بیضی‌ شکل و ساقه‌های قرمز تولید می‌کند.
  • caperata ‘Suzanne’: گیاهی منحصربه‌فرد با شاخ و برگ‌های ضخیم ورگه‌های نقره‌ای است.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

 خواص گل قاشقی در خانه

اگر دوست دارید خانه‌ خود را از گازهای مضر و شیمیایی پاک کنید و آلودگی‌های موجود در هوا را از بین ببرید، پیشنهاد ما به شما نگهداری گل قاشقی در خانه است.

طبق تحقیقات صورت‌گرفته این گیاه می‌تواند مانند سایر گیاهان آپارتمانی تــصفیه‌کننده هوا، میزان اکسیژن محیط را افزایش دهد و هوای خانه را تصفیه کند.

با نگهداری گل قاشقی در خانه میزان اکسیژن محیط بالا می‌رود؛ به‌این‌ترتیب حال شما هم بهتر خواهد شد. این گیاه با برگ‌های زیبای خود، به خانه شما شادابی و طراوت می‌بخشد.

هرس کردن گل قاشقی

گل قاشقی را در اوایل بهار به‌آرامی هرس کنید تا هرگونه رشد پراکنده اصلاح شود. به عقب کشیدن ساقه‌ها با تشویق بیشتر به انشعاب دادن به گیاه کمک می‌کند تا گیاه ظاهر شاداب خود را به حداکثر برساند.

انتهای هر ساقه و اولین دسته از برگ‌ها را بردارید. می‌توانید آن‌ها را با انگشتان خود نیشگون بگیرید یا با قیچی هرس آن‌ها را جدا کنید.

هرس کردن و آبیاری کردن گل قاشقی در خانه

نحوه تکثیر گل قاشقی در خانه

در هر زمانی می‌توان گیاه پپرومیا را تکثیر کرد، اگرچه فصل بهار زمانی است که رشد آن فعال‌تر است و احتمالاً بهترین زمان برای تکثیر گل قاشقی است.

اگر از قبل قصد دارید گیاهان خود را در بهار هرس کنید، می‌توانید رشد اضافی ساقه را بردارید و به‌راحتی از قلمه آن ساقه تکثیر کنید. در ادامه نحوه تکثیر گل قاشقی و نحوه قــلمه زدن گیاهان را توضیح می‌دهیم:

  1. به یک قیچی هرس یا قیچی استریل، یک گلدان کوچک، خاک گلدان، بسته‌بندی پلاستیکی و مکانی با نور روشن نیاز دارید.
  2. یک برگ شامل حداقل یک اینچ از ساقه را از گیاه مادر جدا کنید.
  3. قلمه را در یک ظرف کوچک پر از خاک گلدان قرار دهید و انتهای آن را برش دهید.
    آن را در یک نقطه روشن با نور غیرمستقیم زیاد قرار دهید گلدان را با پوشش پلاستیکی بپوشانید تا یک محیط کوچک گلخانه‌ای ایجاد کنید. این کار به حفظ رطوبت گیاه کمک کند.
  4. به‌طور مداوم گیاه را آبیاری کنید و هرگز اجازه ندهید خاک آن خشک شود. ریشه‌ها در عرض چند هفته تشکیل می‌شوند.
    سپس، می‌توانید به‌محض این‌که قلمه بزرگ‌تر شد، به یک ظرف بزرگ‌تر منتقل کنید.

نحوه رشد گل قاشقی از طریق بذر

برای پرورش گل قاشقی از طریق بذر، به یک مخلوط اولیه بذر بدون خاک، آب کافی و یک نقطه آفتابی گرم و روشن برای جوانه زدن بذرهای پپرومیا نیاز دارید. خاک را تا زمان جوانه زدن به‌طور مداوم مرطوب نگه دارید.

نهال‌های جوان را در ظرفی بکارید و گیاه را در مکانی روشن و در نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید. (اگر علاقه‌مند به کاشت بذر هستید پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب آموزش طرز کاشت بــذر سبزیجات را مطالعه فرمایید.)

تعویض گلدان برای نگهداری گل قاشقی در خانه

گل قاشقی می‌تواند تا سال‌ها در یک ظرف نسبتاً کوچک زندگی کند. به نوعی می‌توان گفت که آن‌ها از بودن با ریشه‌ها لذت می‌برند و همین موضوع هم باعث رشد کند آن‌ها است.

تا زمانی که ریشه گل قاشقی شما قابل مشاهده نباشد، نیازی به تعویض گلدان نیست.

در صورت نیاز به تعویض گلدان در روند نگهداری از گل قاشقی در خانه، تنها کافی است که گلدان جدید فقط چند سانتی‌متر از گلدان قدیمی بزرگ‌تر باشد.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

آیا گل قاشقی شکوفا می‌شود؟

پپرومیا زمانی که به‌عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می‌شود به‌ندرت گل می‌دهد. شکوفه‌های بدون عطر آن‌ها به‌صورت خوشه‌های دوکی به رنگ قهوه‌ای و سبز مایل به سفید ظاهر می‌شوند. آن‌ها شبیه گل نیستند.

حتی ممکن است فکر کنید آن‌ها شاخه‌هایی هستند که ظاهر گیاه را از بین می‌برند.

شما می‌توانید آن‌ها را در قسمت پایه شاخه برش دهید یا بگذارید پس از پژمرده شدن طبیعی از بین بروند.

نحوه نگهداری گل قاشقی در خانه

آفات رایج گل قاشقی

اگر قصد نگهداری گل قاشقی در خانه را دارید، باید بدانید که این گیاهان در معرض آفات رایجی هستند که می‌توانند بیشتر گیاهان آپارتمانی را تحت تأثیر قرار دهند. این آفات عبارت‌اند از:

  • شپشک آردآلود
  • کنه عنکبوتی و مگس سفید

صابون حشره‌کش ساده‌ترین درمان برای این آفات است.

مشکلات رایج گل قاشقی

گل قاشقی گیاهی است که به نگهداری خاصی نیاز ندارد و آبیاری آن کمتر از گیاهان دیگر است. با این‌حال ممکن است که گیاه شما بنا به‌دلایل مختلفی دچار مشکلاتی شود.

در ادامه مشکلات رایج نگهداری گل قاشقی در خانه را برای شما توضیح خواهیم داد.

1. پیچ‌خوردگی یا زرد شدن برگ‌ها

در بیشتر موارد، علت زرد شدن بــرگ گیاهان از جمله گل قاشقی و همچنین پیچ‌خوردگی آن‌ها آبیاری بیش‌ازحد است و باید برگ‌های زردشده را از گیاه جدا کنید.

2. برگ‌های تغییر شکل یافته

برگ‌های تغییر شکل‌ یافته را جدا کنید و ببینید که آیا گیاه سالم رشد می‌کند یا خیر. اگر نه بهتر است کل گیاه را دور بیندازید. این بیماری توسط گیاهان به ظاهر سالمی که در واقع آلوده هستند سرایت می‌کند.

همچنین سیاه شدن ساقــه گل قاشقی نیز از جمله مشکلات رایج این گیاه است که دلایل متعددی دارد و باید طبق برنامه درمانی خاصی برای برطرف کردن آن اقدام کرد.

کلام آخر

نگهداری گل قاشقی در خانه کار چندان سختی نیست و به همین دلیل یکی از انتخاب‌های خوب برای افراد مبتدی و علاقه‌مند به پرورش گل و گیاه است. این گیاه به رسیدگی و توجه خاصی نیاز ندارد و شما می‌توانید به‌راحتی و با کمی سلیقه و مهارت، مجموعه‌ای از این گل‌ها را در آپارتمان خود داشته باشید.

یادآور می‌شویم کارشناسان آچاره به شما در نگهداری گل قاشقی در خانه مشاوره و خدمات ارائه می‌نمایند. در صورت تمایل می‌توانید درخواست خود را در صفحه نگهداری از گیــاهان آپارتمانی سایت آچاره ثبت نمایید یا با شماره تلفن 1471 تماس بگیرید.

در پایان یادآور می‌شود که اگر به گل و گیاه علاقه دارید و گلخانه دارید؛ می‌توانید برای تمیز کردن آن از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت خدمات نظافت منزل کافی است سفارش خود را به‌رایگان در سایت ثبت کنید.

 سوالات متداول

آیا مراقبت از گل قاشقی آسان است؟

بله. گیاهان قاشقی جزء گیاهان آپارتمانی مقاوم به‌شمار می‌آیند و شرایط نگهداری دشواری ندارند.

سرعت رشد گل قاشقی چقدر است؟

به‌طور کلی سرعت رشد گل قاشقی کم است و این گیاه به‌کندی رشد می‌کند. اما اگر در فضای باز و در شرایط ایده‌آل باشد ممکن است شاهد رشد سریعتر آن نسبت به فضای آپارتمان باشید.

گل قاشقی چقدر عمر می‌کند؟

گل‌های قاشقی می‌توانند سال‌ها در یک گلدان کوچک زندگی کنند و به مراقبت یا توجه زیادی نیاز ندارند، فقط به کمی آب و مقداری نور غیرمستقیم نیازمند هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا