صداهای غیرعادی بخاری گازی و راهکار رفع

سرمایش و گرمایشبخاری گازیگرمایش

آیا صدای تق تق از بخاری گازی خود می‌شنوید؟ آیا نگران خرابی بخاری گازی منزل یا محل کارتان هستید! ناراحت نباشید؛ ما اینجا هستیم تا مشکل صدای بخاری گازی شما را حل کنیم!
هر وسیله مکانیکی در زمان کار، کمی صدا ایجاد می‌کند و بخاری هم می‌تواند پرسروصدا باشد. بسیاری از ما به صداهایی که از بخاری می‌شنویم، عادت کرده‌ایم و به فکر تعمیر بخاری گازی نیستیم؛ اما در این میان صداهایی وجود دارند که نباید نادیده گرفته شوند.در این مقاله از مجله آچاره بر روی دلایلی که باعث صدای بخاری گازی و علت صدا دادن شمعک بخاری گازی می‌شوند، متمرکز خواهیم شد.

نکات کلیدی

بخاری‌های گازی معمولاً صداهایی ایجاد می‌کنند که طبیعی هستند. اما گاهی اوقات صداهایی از بخاری گازی شنیده می‌شود که می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکل باشد. در این مقاله به بررسی دلایل اصلی صدای بخاری گازی و علت صدا دادن شمعک بخاری گازی و نحوه رفع آن‌ها پرداخته شده است.

صداهای رایج بخاری گازی:

  • صدای انفجار: این صدا معمولاً در بخاری‌های قدیمی‌تر شنیده می‌شود و نشان‌دهنده تجمع گاز در اثر تاخیر در اشتعال است.
  • صدای تیک تیک: این صدا معمولاً علت صدا دادن شمعک بخاری گازی نشان‌دهنده معیوب بودن سنسور شعله یا مشکلی بین احتراق و گاز است.
  • صدای تق تق: این صدا معمولا متوقف نمی‌شود و می‌تواند نشان‌دهنده ساییدگی یا شکستگی قطعات باشد.
  • صدای جیر جیر: این صدا در بخاری که مدتی است استفاده نشده، امری رایج است.
  • صدای پت پت: علت پت پت بخاری گازی ناشی از خرابی شعله شمعک، ایراد شیر گاز، خرابی مشعل اصلی یا ایراد در دودکش باشد.
  • صدای باد: علت‌های زیادی برای صدای باد در بخاری گازی مانند مشکل در شیر گاز، دودکش، مشعل، فن در این مقاله عنوان شده است.

6 صدای بخاری گازی که نباید نادیده بگیرید!

صداهای معمولی بخاری که به‌طور مرتب می‌شنویم، نشانه عملکرد درست سیستم برای گرم نگه داشتن محیط هستند. اما در مورد صداهایی که بخشی از عملکرد معمول بخاری شما نیستند چطور؟ آیا این صداها می‌توانند نشان‌دهنده مشکلات قریب‌الوقوع باشند؟ علت صدا دادن شمعک بخاری گازی چیست؟

در ادامه انواع صدای بخاری گازی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که نباید نادیده بگیرید. صدای بخاری گازی معمولاً نشانه این هستند که بخاری گازی شما نیاز به تعمیر و نگهداری دارد؛ با این حال برخی صداها می‌توانند نشان‌دهنده مشکلی در بخاری شما باشند که احتمالاً شما و خانواده‌تان را در معرض خطر قرار می‌دهند.

صدای بخاری گازی

در ادامه لیستی از 4 صدای مشکل‌ساز  و علت صدا دادن بخاری گازی آورده شده است.

1. صدای انفجار از بخاری گازی

شنیدن صدای انفجار زمانی که بخاری روشن می‌شود، برای صاحبان خانه غیرمعمول نیست. در برخی بخاری‌ها، به‌‌ویژه مدل‌های قدیمی‌تر، صدای انفجار می‌تواند نشان‌دهنده تجمع گاز در اثر تاخیر در اشتعال باشد. اگر این صدا را شنیدید، فوراً با تعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید. به‌خصوص اگر بوی گاز طبیعی در اطراف بخاری به مشام می‌رسد.

2. صدای تیک تیک بخاری گازی

صدای تیک تیکی که از بخاری می‌آید، معمولاً نشان‌دهنده معیوب بودن سنسور شعله یا مشکلی بین احتراق و گاز است. این صدای بخاری گازی هم نیاز به توجه فوری دارد. در اسرع وقت با تعمیرکار تماس بگیرید.

3. صدای تق تق بخاری گازی

صدای تق تق معمولا متوقف نمی‌شود و می‌تواند نشان‌دهنده ساییدگی یا شکستگی قطعات باشد. شدیدتر شدن صدای تق تق، ممکن است به خرابی کامل بخاری منتهی شود پس علت صدا دادن بخاری گازی مهم است.علت صدای بخاری گازی

4. صدای جیر جیر بخاری

صدای جیر جیر در بخاری که مدتی است استفاده نشده، امری رایج است. اگر صدای جیر جیر می‌شنوید و شروع فصل استفاده از بخاری است، کمی صبور باشید. اگر صدای جیر جیر از بین نرفت، برای تعمیر و رفع مشکل با متخصص این کار تماس بگیرید.

5. علت پت پت بخاری گازی

علت صدای پت پت بخاری گازی ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • خرابی شعله شمعک: اگر شعله شمعک بخاری گازی نامناسب باشد، ممکن است باعث ایجاد صدای پت پت در بخاری شود. تنظیم نبودن شیر گاز شمعک یا مسدود شدن سوراخ های شمعک دو دلیل عمده این مشکل است. اگر نیاز به تعمیر فندک شومینه گازی بود بهتر است از متخصصین کمک بگیرید.
  • ایراد شیر گاز: این مشکل معمولاً به دلیل فرسودگی یا خرابی شیر گاز ایجاد می شود.
  • خرابی مشعل اصلی: این مشکل معمولاً به دلیل مسدود شدن سوراخ مشعل یا نشت گاز ایجاد می‌شود.
  • ایراد در دودکش: انسداد دودکش یا نشت هوا دلیل عمده بروز این مشکل است.

برای رفع مشکل پت پت بخاری گازی، باید علت صدا دادن بخاری گازی را شناسایی کنید. اگر علت مشکل نقص در شعله شمعک باشد، می توانید با تنظیم شیر گاز شمعک یا تمیز کردن سوراخ های شمعک مشکل را برطرف کنید.

اگر نقص در شیر گاز باشد، باید شیر گاز را تعویض کنید. اگر علت مشکل نقص در مشعل اصلی باشد، باید مشعل اصلی را تمیز یا آن را تعویض کنید. اگر علت مشکل نقص در دودکش باشد، باید دودکش را تمیز کنید یا آن را تعویض کنید.

6. علت صدای باد در بخاری گازی

برای رفع صدای باد در بخاری گازی، باید علت آن را شناسایی کنید. در برخی موارد می‌توانید با انجام اقدامات ساده خودتان مشکل را برطرف کنید. اما در برخی موارد نیاز به تعمیر توسط متخصص دارید.

اقدامات ساده برای رفع صدای باد در بخاری گازی:

  • دودکش بخاری را بررسی کنید و در صورت مسدود بودن، آن را تمیز کنید.
  • شیر گاز بخاری را بررسی کنید و در صورت خرابی، آن را تعویض کنید.
  • مشعل بخاری را بررسی کنید و در صورت خرابی، آن را تعمیر یا تعویض کنید.
  • فن بخاری را بررسی کنید و در صورت خرابی، آن را تعمیر یا تعویض کنید.

گاهی علت صدا دادن بخاری گازی از ژیگلور است که پیشنهاد می‌شود از متخصص کمک بگیرید.

دودکش بخاری گازی برای خروج گازهای حاصل از احتراق ضروری است. اگر دودکش مسدود شود، گازها نمی‌توانند به‌طور آزاد از بخاری خارج شوند. این امر می‌تواند باعث ایجاد صدای باد در بخاری شود.

برای بررسی انسداد دودکش، می‌توانید از یک تکه کاغذ استفاده کنید. اگر کاغذ را در دهانه دودکش قرار دهید و آن را بکشید، باید به‌راحتی خارج شود. اگر کاغذ به‌سختی خارج شد یا اصلاً خارج نشد، دودکش مسدود است. برای رفع انسداد دودکش و صدای باد در بخاری گازی می‌توانید از یک برس سیمی یا هوای فشرده استفاده کنید.

شیر گاز بخاری گازی برای کنترل جریان گاز به مشعل‌ها ضروری است. اگر شیر گاز خراب شده باشد، ممکن است به‌طور کامل بسته نشود. این امر می‌تواند باعث نشت گاز و ایجاد صدای باد در بخاری شود. برای بررسی خرابی شیر گاز، می‌توانید از یک تکه کاغذ استفاده کنید. اگر کاغذ را در اطراف شیر گاز قرار دهید و آن را بکشید، نباید هیچ نشتی گازی وجود داشته باشد. اگر نشتی گاز وجود داشت، شیر گاز خراب است و باید تعویض شود.

مشعل بخاری گازی برای ایجاد شعله لازم است. اگر مشعل خراب شده باشد، ممکن است به‌طور کامل شعله‌ور نشود. این امر می‌تواند باعث ایجاد صدای باد در بخاری شود. برای بررسی خرابی مشعل، می‌توانید شعله را بررسی کنید. اگر شعله نامناسب بود، مشعل خراب است و باید تعمیر یا تعویض شود.

فن بخاری گازی برای گردش هوا در داخل بخاری ضروری است. اگر فن خراب شده باشد، ممکن است به‌طور کامل هوا را در داخل بخاری به گردش در نیاورد. این امر می‌تواند باعث ایجاد صدای باد در بخاری گازی شود. برای بررسی خرابی فن، می‌توانید فن را روشن کنید و ببینید که آیا به‌طور عادی کار می‌کند یا خیر. اگر فن به‌طور عادی کار نمی‌کرد، خراب است و باید تعمیر یا تعویض شود.

علت صدا دادن شمعک بخاری گازی چیست؟

  • انقباض و انبساط قطعات: وقتی که بخاری گازی را روشن می‌کنید یا خاموش می‌کنید، قطعات داخلی مانند لوله‌ها و شمعک‌ها منقبض و منبسط می‌شوند،. این مسئله ممکن است باعث ایجاد صدا در شمعک بخاری شود.
  • سوخت و سوزاندن گاز: هنگامی که گاز به‌عنوان سوخت در بخاری استفاده می‌شود، فرآیند احتراق طبیعیاً با صداهایی همراه است؛ البته اگر این صدا بیش از حد بلند باشد نشانگر وجود مشکل در بخاری است.
  • عدم تنظیم و تعمیرات منظم: اگر بخاری گازی به طور منظم سرویس و تعمیر نشود، ممکن است به مرور زمان صداهای غیرطبیعی تولید کند.

عیب یابی بخاری گازی

اگر بخاری‌های گازی به‌درستی نصب شوند، راحتی را برای اعضای خانواده تامین خواهند کرد. با این حال در صورت خرابی، مشکل معمولاً به‌راحتی حل می‌شود. مشکلاتی که به‌احتمال زیاد با آن روبه‌رو خواهید شد، مربوط‌ به مسدود شدن لوله‌های گاز و قطعات ارزان‌قیمت و قابل تعویض است.

در زمان سرویس بخاری گازی برای یافتن علت صداهای آن ممکن است مجبور شوید تا اتصالات گاز را جدا کنید. بنابراین ایده خوبی است که یک آچار کوچک، چند انبردست و یک پیچ‌گوشتی در دسترس داشته باشید و کمی تجربه اولیه را به‌کار بگیرید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر بخاری و شومینه!

1. شمعک روشن نمی‌شود

بسیاری از بخاری‌های دارای تهویه و بدون تهویه، دارای جرقه‌های پیزوالکتریک اتوماتیک هستند. در این نوع بخاری‌ها اگر دستگاه با فشار دادن دکمه روشن نشد، شمعک را باید تعویض کنید. اگر جرقه‌ را می‌بینید اما شمعک روشن نمی‌شود ،شاید فراموش کرده‌اید که شیر گاز را باز کنید.

صدای زیاد بخاری گازی

اگر برای اولین بار در فصل زمستان از بخاری استفاده می‌کنید، ممکن است کمی طول بکشد تا گاز هوا را در لوله شمعک جابه‌جا کند. صبور باشید و به تلاش خود ادامه دهید. اما اگر بعد از حدود 5 دقیقه هیچ اتفاقی نیفتاد، وقت آن رسیده که انسداد لوله شمعک را بررسی کنید.

2. شمعک روشن نمی‌ماند

در اکثر بخاری‌ها، باید دکمه شمعک را حدود 10 ثانیه فشار دهید تا ترموکوپل گرم شود. اگر با رها کردن دکمه، شمعک خاموش شد، دوباره امتحان کنید. خرابی‌های مکرر شمعک نشان می‌دهد که ترموکوپل به‌درستی گرم نشده یا کار نمی‌کند.

شعله شمعک را بررسی کنید. اگر ارتفاع آن کم‌تر از 2 سانتی‌متر است و نارنجی یا زرد می‌سوزد، لوله شمعک را با سیم یا هوای فشرده تمیز کنید ممکن است علت صدا دادن شمعک بخاری گازی همین مشکل باشد. اگر شعله شمعک بزرگ و آبی است اما روشن نمی‌ماند، ترموکوپل یا خیلی دور است یا نیاز‌ به تعویض دارد.

3. شعله خاموش می‌شود

زمانی که شعله روشن شد باید تا زمانی که آن را خاموش می‌کنید، روشن بماند. اگر شعله زودتر از موعد خاموش شد، ترموستات را بررسی کنید. ممکن است خیلی پایین تنظیم شده باشد. اگر ترموستات وجود ندارد یا به‌درستی تنظیم شده است، معمولاً مشکل به جریان هوا مربوط می‌شود.

اگر بخاری شما مدل بدون تهویه است که اکسیژن اتاق را می‌سوزاند، سعی کنید پنجره را کمی باز کنید تا جریان هوا بیشتر شود. بخاری‌های مستقیم هوای خروجی را به بیرون می‌کشند. انسداد دریچه‌های هوا باعث کاهش گردش هوا در اطراف مشعل‌ها می‌شود.

برای رفع مشکل دریچه‌ها را بررسی کنید. همچنین ممکن است مشکل مربوط به انسداد مشعل‌ها باشد، می‌توانید با فرو کردن یک تکه سیم در دهانه مشعل آن را برطرف کنید.

علت خاموش شدن بخاری گازی بدون دودکش آبسال

4. گرمایش ضعیف

زمانی که پروپان یا گاز طبیعی به‌طور کامل می‌سوزد، شعله عموما آبی است و ممکن است لکه‌های زرد رنگی را هم ببینید. شعله‌ای که زرد یا نارنجی است، همراه با عملکرد گرمایش ضعیف، نشان‌دهنده ناخالصی در لوله شمعک، مشعل‌ها یا لوله گاز است.

لوله شمعک و دهانه مشعل را با شستشوی لوله‌ها با هوای فشرده تمیز کنید. گاهی انسداد مجرا علت صدا دادن شمعک بخاری گازی است. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، بررسی لوله‌ها را به متخصص بسپارید. اگر شعله‌های بخاری شما ثابت و آبی است و گرمای کافی دریافت نمی‌کنید، به این معنی است که به بخاری بزرگ‌تری نیاز دارید.

اقدامات مفید برای حل مشکلات رایج بخاری گازی

وجود بخاری برای راحتی و آسایش در هوای سرد زمستان بسیار مهم است. بدون وجود بخاری‌ها ما همچنان در اطراف آتش هیزم جمع می‌شدیم تا گرم بمانیم. بخاری‌ها برای کارکرد قوی و کارآمد، به تنظیم حرفه‌ای و نگهداری منظم نیاز دارند.

با این حال حتی با تعمیر و نگهداری مناسب، بخاری‌ها ممکن است خراب شوند و مشکلاتی ایجاد کنند که عملکرد منظم آن‌ها را مختل می‌کند. اگر بخاری شما صدا می‌دهد یا روشن نمی‌شود، قبل از تماس با متخصصین برای رفع صدای بخاری گازی ابتدا نکات زیر را بررسی کنید.دلیل صدای زیاد بخاری

سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار می‌کند؟

فیلتر بخاری را بررسی کنید

اولین چیزی که باید بررسی کنید فیلتر هوا است. با گذشت زمان، فیلترهای بخاری کثیف می‌شوند. خاک و گرد و غبار می‌توانند به‌سرعت فیلتر را مسدود کنند. در نتیجه  جریان هوا مختل می‌شود و کیفیت هوای داخل خانه پایین می‌آید.

حتی در برخی موارد بخاری دیگر روشن نمی‌شود. همچنین ممکن است باعث آتش‌سوزی شود و به‌دلیل گردوغبار و کثیفی بیش از حد، به خرابی زودرس بخاری منجر گردد.

قبل از هر کاری ترموستات و بخاری را خاموش کنید. فیلتر هوای بخاری را هر 30 روز یکبار بررسی کنید. فیلتر را روی منبع نور نگه دارید. اگر نور به‌راحتی از آن عبور نمی‌کند باید تمیز یا تعویض شود.

هنگام نصب فیلتر جدید، به‌یاد داشته باشید که فلش‌ها باید در جهت جریان هوا باشند. مطمئن شوید که پانل دسترسی را به‌درستی و به‌صورت ایمن نصب کرده‌اید.

در ابتدا باید به این موضوع دقت کنید که برای منزل شما پکیج بهتر است یا بخاری؟

ترموستات را چک کنید

پس از اطمینان از تمیز بودن و نصب صحیح فیلتر بخاری ترموستات را بررسی کنید. مطمئن شوید که روی درجه “گرم” تنظیم شده و سعی کنید دما را حداقل 5 درجه بالاتر از دمای فعلی اتاق تنظیم کنید.

اگر ترموستات به باتری‌های جدیدی نیاز دارد، آن‌ها را تعویض کنید. برای ترموستات‌های الکترومکانیکی، ممکن است لازم باشد آن را باز و گردوغبار روی آن را تمیز کنید. از برس نرم رنگرزی برای پاک کردن خاک و گرد و غبار در اطراف سیم پیچ‌های فلزی استفاده کنید.

رفع نشتی و تعمیر بخاری گازی با تیم آچاره

پیچ روشن و خاموش بخاری را بررسی کنید

گاهی اوقات، فیلتر و ترموستات درست هستند؛ در عوض پیچ بخاری دچار مشکل شده است. این پیچ را بررسی کنید. ممکن است شخصی به‌طور تصادفی آن را خاموش کرده باشد. در این صورت آن را دوباره روشن کنید. اگر کار نکرد سراغ کنتور گاز بروید.

اگر کنتور گاز خانه شما مشکل دارد یا خراب شده باید با اداره گاز تماس بگیرید. شاید مسئله جدی باشد و به تعمیرات تخصصی نیاز داشته باشید.

شعله بخاری را بررسی کنید

شعله بخاری باید به رنگ آبی سالم باشد و احتمالاً سر شعله مایل به زرد است. شعله آبی نشان می‌دهد که بخاری گازی شما سوخت را به‌صورت ایمن می‌سوزاند.

اگر شعله قرمز، زرد، بنفش، سبز یا هر رنگ دیگری غیر از آبی است، فوراً با متخصص تماس بگیرید. هرگز سعی نکنید رنگ شعله بخاری خود را به‌تنهایی ثابت کنید.علت صدای بخاری گازی

چراغ شمعک و شیر گاز را چک کنید

اگر شعله بخاری خاموش است، دوباره آن را روشن کنید. روشن کردن شمعک کار سختی نیست اما بیشتر مراقب باشید. فراموش نکنید که قبل از تلاش برای روشن کردن شمعک حدود 10-15 دقیقه گاز را قطع کنید.

اگر بوی گاز احساس کردید، ادامه ندهید! ممکن است نشتی وجود داشته باشد. در این صورت باید فوراً پنجره‌ها را باز کنید و با شرکت گاز و آتش‌نشانی تماس بگیرید.

جمع‌بندی علت صدا دادن بخاری گازی

تعمیر و نگهداری معمولی بخاری گازی برای عملکرد بهینه آن امری ضروری است. اگر مدتی بعد از روشن کردن بخاری صداهایی عجیب می‌شنوید، باید به‌دنبال رفع آن‌ها باشید که اولین قدم در این روند شناسایی علت صدای بخاری گازی است. عدم نگهداری مناسب در فصول مختلف سال می‌تواند یکی از چند علت صداهای بخاری گازی باشد.

صداهایی مانند صدای انفجار، تق تق، تیک تیک و جیر جیر علائم هشداردهنده‌ای هستند که باید در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرند. برای رفع این صداها و عیب‌یابی بخاری گازی خود بهتر است با متخصص حرفه‌ای تماس بگیرید. آچاره با هزاران کارشناس مجرب، در این شرایط در کنار شماست!

سوالات متداول

علت صدای باد در بخاری گازی چیست؟

اغلی اوقات تولید این صدا به دلیل ایراد در ژیگلور بخاری است و باید از تعمیرکار بخاری گازی کمک گرفت.

علت صدای سوت کشیدن بخاری گازی چیست؟

این ایراد عمدتا به علت خرابی شمعک بخاری است. گاهی اگر مشکل حاد نباشد با کم کردن شعله مشکل حل می‌شود و نیازی به تعمیر بخاری نیست.

4/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا