نگهداری از حیوانات نگهداری از حیوانات

نکات مهم در نگهداری سگ هاسکی [معرفی کامل]

حیوانات خانگینگهداری از حیوانات خانگی

سگ‌های هاسکی دارای چشم‌های کشیده و رنگی، گوش‌های مثلثی، پوششی ضخیم و رگه‌های رنگی روی صورت هستند. بر‌خلاف آن‌که گفته می‌شود این سگ‌ها به‌عنوان سگ‌های کار از شرق سیبری آمده‌اند، روحیه‌ای اجتماعی، وفادار، بازیگوش و تربیت‌پذیر دارند. اگر شما هم شرایط نگهداری از سگ هاسکی را دارید، برای آشنایی با نژاد و نحوه نگهداری سگ هاسکی در آپارتمان، با آچاره همراه باشید.

معرفی سگ هاسکی

نام هاسکی را اسکیمو‌ها بر روی سگ‌های سورتمه‌کش خود گذاشته بودند. زادگاه اصلی هاسکی چوکچی در شرق سیبری است و عمده‌ترین کارآیی آن در تجسس برای گم‌شدگان و نقل‌وانتقال بار در مناطق سردسیر محسوب می‌شود. براساس مطالعات دی.ان.ای، نژاد سگ‌های هاسکی به گرگ‌ها بازمی‌گردد و آن‌ها توسط انسان اهلی شده‌‌اند.نگهداری سگ هاسکی

خصوصیات سگ هاسکی

  • قد: 51 تا 60 سانتی‌متر
  • وزن: 16 تا 27 کیلوگرم
  • رنگ: طیف سفید، خاکستری، مشکی و گاهی ترکیب با قرمز
  • شخصیت: باهوش، بازیگوش، پرانرژی و فرمان‌پذیر

تربیت سگ هاسکی در خانه

اگر قصد دارید یک هاسکی داشته باشید، باید اول به این سوال پاسخ دهید:

آیا زمان، صبر، انرژی و فداکاری لازم برای کمک به هاسکی برای داشتن یک زندگی شاد و طولانی را دارید یا خیر؟

نگهداری از حیوانات
نگهداری از حیوانات

اگر پاسختان مثبت است، باید بدانید بهترین زمان برای شروع تربیت سگ هاسکی چهار‌ماهگی است.

نکات مهم در تربیت و نگهداری سگ هاسکی

  • حضور در جمع

هاسکی به‌شدت اجتماعی است و حضور مداوم در جمع سگ‌ها و انسان‌ها را دوست دارد. همین مسئله باعث شده تا هاسکی سگ نگهبان خوبی نباشد.

  • تجربه شنیدن صداهای مختلف

هاسکی را از سن پایین در معرض شنیدن و تجربه صداهای متفاوت قرار دهید تا با شنیدن صداهای بلندِ مخصوص شهرنشینی، آشفته و مضطرب نشود.

  • شروع عادت به افسار

برای نگهداری سگ هاسکی افسار و قلاده‌ای مناسب تهیه کنید. هاسکی سگ بازیگوشی است که در صورت تجربه اضطراب و بیکار ماندن تمایل بالایی به خراب‌کاری دارد.غذای توله هاسکی

  • شروع آشنایی با فرمان‌ها

مجموعه‌ای از فرمان‌ها شامل بشین، بمون، بیا، بخواب و دستشویی کن را می‌توان ابتدا با پاداش به هاسکی آموزش داد و سپس با صبر آن‌ها را تثبیت کرد. به یاد داشته باشید که برای افزایش سرعت روند آموزش، نباید دستور‌های خود را تغییر دهید و هاسکی را گیج کنید.

  • مقتدر باشید!

هاسکی‌ها حیوانات بارکش هستند و تمایل دارند که یک رهبر مقتدر داشته باشند. برای نشان دادن اقتدار خود به هاسکی، غذا را با دست خود و در زمان مشخصی از روز به او بدهید و در طول پیاده‌روی، این شما باشید که بدون کشیدن بیش از حد قلاده او را راهبری می‌کنید.غذا دادن به هاسکی

اگر گاهی هاسکی سعی دارد رهبری کند، با او سازگار باشید؛ زیرا این کار به صبر، زمان و انرژی نیاز دارد. در راه اقتدار از قلدری و ضربه زدن فیزیکی به هاسکی پرهیز کنید. چون تجربه نشان داده است که هاسکی برای چنین رهبری احترام قائل نیست.

  • جایزه در ازای رفتار خوب

لحنی ثابت برای تشویق انتخاب کنید و بلافاصله بعد از انجام کار خوب، پاداش غذایی به هاسکی بدهید تا بداند دقیقا کدام کار خوب است. همچنین بعد از انجام کار نادرست، فورا حواس هاسکی را به کار درست پرت کنید تا تمایلش را جهت دهید.نگهداری سگ هاسکی

  • تنبیه هاسکی

همان‌طور که گفتیم، شما با تنبیه فیزیکی و القای خشونت، تنها از مسیر اقتدار خارج می‌شوید. تنبیه هاسکی را می‌توانید طوری محرومیت از لحن تشویقی و مهربان و محروم شدن از بازی با اسباب‌بازی‌هایش تعریف کنید.

  • ساخت گنجینه لغات مشترک

همان‌طور که شما برای برقراری ارتباط با سایر انسان‌ها به یک زبان مشترک نیاز دارید، باید به یک زبان مشترک با هاسکی خود برسید تا بتوانید منظور خود را به‌خوبی به او بفهمانید.

اگر در تلاش برای برقراری ارتباط با هاسکی خود هستید، می‌توانید از کلماتی مانند «بله»، «نه»، «بنشین»، «بیا»، «بایست» و البته عبارات کوتاه دیگر استفاده کنید.

مشاهده هزینه نگهداری از حیوانات خانگی

  • خرید قفس و عادت دادن

داشتن قفس به شما و هاسکی کمک می‌کند تا روند آموزش در خانه راحت‌تر پیش برود. هاسکی دوست ندارد در جایی که می‌خوابد، ادرار یا مدفوع کند. علاوه‌بر این اگر قفسش را دوست داشته باشد و ارتباط خوبی با آن بگیرد، قفس به فضای امنی در مواقع ترس تبدیل می‌شود.

برای ایجاد این حس امنیت باید بدانید که قفس جایی برای مجازات نیست و فرستادن هاسکی پس از انجام کار‌نادرست به داخل قفس، باعث ارتباط منفی او با فضای قفس می‌شود. غذای سگ هاسکی

  • تصویب قوانین مشخص

برای این‌که هاسکی به تمام اتاق‌ها دسترسی نداشته باشد و روی یک کاناپه مشخص استراحت کند، لازم است تمام مراقبان یکپارچه عمل کنند. یک سگ هاسکی تنها از دستوراتی پیروی می‌کند که گیج‌کننده و متناقض با هم نباشند.

  • روش‌های تخلیه انرژی هاسکی

هاسکی بیشتر تمایل دارد تا به جای پارس‌کردن، زوزه بکشد. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، قبل از اعتراض همسایه‌ها باید برای تخلیه انرژی هاسکی وقت بگذارید.

پیاده‌روی روزانه 30 الی 40 دقیقه، دویدن همراه با اتصال افسار به دوچرخه، شنا، بازی با توپ، کوه‌نوردی در هوای سرد، حفر گودال در باغ، فرار و ورزش‌های تعقیب و پرتاب، می‌توانند هاسکی پر‌انرژی را برای نگهداری در خانه و آپارتمان آرام‌تر کنند.نگهداری سگ هاسکی در آپارتمان

  • آموزش صحیح دستشویی به سگ هاسکی

ابتدا یک محل اختصاصی در حیاط و … در نظر بگیرید. زمان‌هایی برای دستشویی سگ هاسکی وجود دارد که به زمان‌های کلیدی معروف‌اند، برای مثال بلافاصله بعد از بازی‌کردن، غذا‌خوردن، نوشیدن، خوابیدن، چرت‌زدن و البته دقیقاً قبل از خواب شبانه. در این مقاله به‌صورت کامل به موضوع آموزش روش دستشویی سگ‌ها پرداخته‌ایم.

در این مواقع باید هاسکی را به همان محل مشخص برای دستشویی ببرید. هنگامی که هاسکی را به محل دستشویی بردید، کنارش بمانید و بند افسارش را در دست بگیرید. سعی کنید او را از هرگونه بازی‌کردن و حرکات اضافی باز دارید و درنهایت، بی‌تفاوت کنارش منتظر بمانید.

لازم است تا 5 الی 10 دقیقه صبر کنید. وقتی کارش را انجام داد، با صدای ترغیب‌کننده‌ی خود یا با دادن یک تکه غذای کوچک، او را تشویق کنید. حالا وقت آن است که سریعاً هاسکی را از آن محل دور کنید و به جای دیگری ببرید. به این ترتیب ‌کم‌کم متوجه می‌شود که اینجا همان جایی است که باید برای دستشویی استفاده ‌شود.

  • حیاط خانه را ایمن کنید!

هاسکی عاشق ساخت موقعیت‌های فرار و غارتگرانه است؛ پس اگر او را در باغ یا حیاط خانه برای مدتی بدون افسار و مراقب رها می‌کنید، ممکن است گودال عمیقی حفر کرده و فرار کند. برای جلوگیری از بروز این اتفاق، می‌توانید حصار‌های اطراف باغ را تا اعماق بیشتری در زمین فرو کنید.

تغذیه سگ هاسکی

اگر توله هاسکی دارید باید 3 نوبت: صبح، ظهر و شب به او وعده غذایی باکیفیت بدهید اما هاسکی بالغ برخلاف جثه فیزیکی‌اش، برای سالم و باانرژی‌بودن به دریافت انرژی زیادی نیاز نخواهد داشت. او را یک یا دوبار در روز تغذیه کرده و حداقل تا 90 دقیقه بعد از غذا، از ورزش کردن پرهیز کنید.

نوع غذا هم مانند تمام سگ‌ها باید متشکل از پروتئین‌ها، چربی‌ها و ریزمغذی‌ها باشد. غذای انسان‌ها یا غذاهای کنسروشده می‌تواند هاسکی را به سگی بدغذا تبدیل کند و باعث اسهال مکرر شود.

درخواست خدمات مراقبت از حیوانات خانگی

طول عمر سگ هاسکی

هاسکی‌ها به‌طور معمول بین 12 الی 15 سال عمر می کنند. البته این طول عمر بستگی به نحوه نگهداری شما از آن‌ها نیز دارد. اگر در تغذیه و نگهداری سگ هاسکی کوشا باشید، هاسکی شما حتی تا 17 سال هم عمر خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی: معرفی 14 سگ آپارتمانی بدون ریزش مو

در غیر اینصورت، این سگ تا قبل از 10 سالگی با بیماری‌ها و مشکلات فیزیکی جدی‌ای مواجه خواهد شد؛ چراکه هاسکی‌ها برای آب و هوای سرد زاده شده‌اند و توانایی زندگی در گرمای شدید تابستان و هوای شرجی سایر کشورها را ندارند.نگهداری سگ هاسکی در هوای گرم

نکات نگهداری سگ هاسکی در گرمای تابستان

هاسکی پوشش بدنی ضخیمی دارد که مناسب حضور در محیط‌های سردسیری است؛ پس دقیقا هر وقت شما احساس گرما کردید، سگ شما نیز همان حس را خواهد داشت. اگر سگ هاسکی دچار علائم ذیل باشد، به احتمال زیاد گرمازده شده است و برای رفع این مشکل، به‌خصوص استفراغ، باید تحت‌نظر دامپزشک قرار گیرد.

علائم گرمازدگی هاسکی

  • تنفس سریع‌تر از حد معمول
  • ترشح زیاد بزاق و غلظت بالای آن
  • روشن شدن رنگ لثه و زبان
  • بی‌حالی و ضعف
  • غش کردن
  • استفراغنگهداری سگ هاسکی

مطلب پیشنهادی: کدام نژاد بهترین سگ نگهبان است؟

 برای نگهداری هاسکی در تابستان به این نکات توجه کنید

  1. پیاده‌روی هاسکی در تابستان و در دمان بالای 18 درجه، باعث گرمازدگی او می‌شود.
  2. هاسکی با زبان و نفس کشیدن خود را خنک می‌کند؛ پس به هیچ وجه برای خنک شدن، پوشش بدن‌اش را کوتاه نکنید؛ زیرا این پوشش همان‌طور که از سرما او را مصون می‌دارد، در برابر آفتاب‌سوختگی هم محافظتش می‌کند.
  3. پوست پشت گردن هاسکی را کمی بکشید. اگر پوست این ناحیه دیر به حالت اول برگشت، هاسکی شما دچار کم‌آبی شده و به مصرف مایعات بیشتری نیاز دارد.
  4. هاسکی از غلتیدن در آب و یخ لذت می‌برد؛ پس در روزهای گرم تابستان در سایه این بازی را امتحان کنید.
  5. پیاده‌روی هاسکی در تابستان حتی در دمای کمتر از 18 درجه و سایه هم باید از 5 کیلومتر کمتر باشد.
  6. محل نگهداری هاسکی در تابستان مجهز به تهویه و کولر مناسب باشد.

اگر شما هم نکته‌ای راجع به نگهداری سگ هاسکی می‌دانید، حتما آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

نکته کلیدی

گاهی وجود حیوانات خانگی و شیطنتشان و مراقبت از آن‌ها یا حتی ترس بعضی از حیوانات از صدای جاروبرقی و ماشین لباسشویی مانع نظافت منزل می‌شود. خدمات آچاره این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با خیال راحت مراقب حیوانات خانگیتان باشید و هم به تمیزی منزلتان رسیدگی کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نگهداری و تربیت حیوانات خانگی
درخواست نگهداری و تربیت حیوانات خانگی!

 

کلیک کنید