درمان خانگی ناخن شکسته دست از وسط + راه های تقویت ناخن

زیبایی و سلامتمراقبت از ناخنناخن

گاهی وقت‌ها هرچقدر هم از ناخن‌هایتان مراقبت کنید، می‌شکنند و کوتاه بلند می‌شوند. حتما در چنین شرایطی اولین راهکاری که به ذهنتان می‌رسد این است که ناخن را بچینید تا مجددا همه با هم رشد کنند و بلند شوند. اما باز هم بعد از مدتی می‌بینید که ناخن‌ها شکستند! در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که وقتی ناخن دستتان شکست، نیازی نیست که آن را از ته بگیرید و راهکارهایی برای فرم‌دهی به آن وجود دارد. در ادامه با ما باشید تا به شما بگوییم برای تقویت ناخن‌ها چکار کنید. تا هر وقت ناخنتان شکست، بتوانید آن را ترمیم کنید. با ما باشید تا راه‌های درمان ناخن را با هم مرور کنیم.

علت شکستگی ناخن‌ها

شکستگی ناخن‌ها با به وجود آمدن یک شکاف در ناخن معلوم می‌شود. ناخن می‌تواند به شکل‌های مختلف بشکند مثل عمودی، افقی، از نوک ناخن، شکاف در دو شکل یا حتی از وسط ناخن. همان‌طور که گفتیم شکستن ناخن دلایل متعددی دارد. برخی از این دلایل شامل این موارد هستند:درمان شکستن ناخن دست

مطلب پیشنهادی: 8 نکته حیاتی مراقبت ناخن بعد از کاشت

  • کندن یا جویدن ناخن

خیلی از افراد به کندن و جویدن ناخن خودشان عادت دارند و روزانه این‌کار را انجام می‌دهند. البته این جویدن یا کندن می‌تواند به خاطر اضطراب و استرس هم باشد. برای مثال شما ممکن است از مسئله خاصی استرس داشته باشید و ناخن‌هایتان را بکنید. جویدن ناخن باعث فشار آوردن به ناخن و در نتیجه شکسته شدن آن می‌شود.

  • رطوبت

رطوبت هم یکی از آن عواملی است که باعث شکستن ناخن می‌شود. رطوبت باعث تضعیف شدن و ترد شدن ناخن شده و ترد بودن ناخن هم منجر به شکستن، خم شدن یا جدا شدن آسان‌تر آن خواهد شد.

  • جراحت

جراحت می‌تواند به‌‌عنوان یک علت فرضی یا احتمالی برای کنده شدن ناخن در نظر گرفته شود. جراحت یا زخم ممکن است توسط ناخن‌های مصنوعی نیز رخ بدهند.

  • پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که می‌تواند پوست و ناخن را تحت‌تاثیر خودش قرار دهد. این بیماری می‌تواند باعث سفت شدن، خرد شدن یا انشعاب ناخن شما شود. طبق آماری که وجود دارد، چیزی در حدود 78 درصد از افرادی که به پسوریازیس مبتلا هستند، از مشکلات ناخنی رنج می‌برند.

  • عفونت

عفونت‌های قارچی و باکتریایی در بستر ناخن باعث تغییر بافت ناخن می‌شوند. همین موضوع هم باعث ضعیف شدن و شکننده شدن ناخن خواهد شد.

1. استفاده از چسب ناخن برای درمان خانگی ناخن شکسته

در برخی موارد که ناخن از وسط شکسته، برای درمان خانگی ناخن شکسته دست از وسط می‌توانید از چسب‌های ناخنی که برای چسباندن ناخن مصنوعی استفاده می‌شوند، یا یک چسب قوی دیگر استفاده کنید. برای این کار:

  1. دستتان را خوب بشویید و خشک کنید.
  2. ناخنتان را توی آب گرم بگذارید تا خوب خیس بخورد و نرم شود. 
  3. کمی چسب ناخن به قسمتی که ناخن کنده شده بزنید و با دست پهن کنید تا لایه‌ی نازکی شود. 
  4. تکه ناخن شکسته شده را به‌آرامی و همراه کمی فشار روی محلی که جدا شده بود بگذارید و سی الی شصت ثانیه فشار دهید تا ثابت شود.
  5. با تکه‌ای پنبه یا به کمک گوش پاک‌کن اضافات چسب را بردارید.
  6. با کمک بافر، سطح ناخن را صاف کنید.
  7. با کمک برق ناخن، لاک یا یک لایه تاپ‌کت، لایه‌ای محافظتی روی ناخن بکشید. حواستان باشد که قبل از این‌کار چسب خشک شده باشد.

درمان ناخن شکشته با چسب مخصوص ناخن

2. درمان شکستن ناخن دست از وسط توسط چای کیسه‌ای

برای این روش نیز اول لازم است دستتان را به‌خوبی با آب گرم و صابون بشویید. در ادامه مانند زیر عمل کنید:

  1. تکه‌ای از کیسه‌ی تی‌بگ را به اندازه‌ای که سطح بریده‌ی ناخن را بپوشاند جدا کنید. صافی‌های پارچه‌ای قهوه هم می‌توانید استفاده کنید.
  2. روی سطح ناخن دستتان چسب ناخن یا چسبی که قوی باشد بزنید.
  3. با کمک موچین، تکه پارچه‌ی تی‌بگ که جدا کرده بودید را بگذارید و قسمتی از آن را تا کنید که زیر لبه ناخنتان قرار بگیرد. 
  4. حالا روی تی‌ بگ را هم یک لایه چسب بزنید.
  5. وقتی چسب خشک شد، با کمک بافر سطح آن را صاف و مرتیب کنید و لایه‌ای محافظ مانند لاک ناخن یا تاپ کت بزنید.

درمان خانگی ناخن شکسته

نکته:‌ اگر چندین بار در طی چند روز چسب و بافر بزنید، با این کار لایه چای کیسه‌ای از بین می‌رود و باید مجددا آن را روی ناخن بگذارید.

برای خدمات ناخن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

ناخن شکسته دست را می‌توان به‌راحتی با چای کیسه‌ای درمان کرد. درواقع بهترین روش درمان شکستن ناخن دست از وسط، همین چای کیسه‌ای است. قطعا برای هر خانمی پیش آمده که مدت زیادی را به مراقبت از ناخن خود بپردازد اما طی یک اتفاق ناگهانی، ناخن‌هایش یا ضربه ببیند یا ترک بردارد. معمولا هنگام شکستن ناخن‌هایتان، اولین روشی که به ذهنتان می‌رسد کوتاه کردن یا سوهان کشیدن است تا سریع از شر ناخن شکسته خلاص شوید.

اما امروز یاد می‌گیرید که چطور با یک چای کیسه‌ای به درمان خانگی ناخن خود بپردازید. درواقع این راه‌حل، بهترین و ساده‌ترین راه‌حل پیشنهادی است که وجود دارد. کیسه چای دارای یک پوشش نازک است که از جنس فیبروز تشکیل شده و وقتی این ترکیب به ناخن بچسبد، منجر به استحکام ترک ناخن می‌شود. بنابراین می‌توان این روش را به‌عنوان درمان موقت برای ناخن‌های ضعیف و شکننده به حساب آورد.

درمان شکستن ناخن از ته

وسایلی که برای درمان شکستن ناخن دست از وسط نیاز دارید:

  • چای کیسه‌ای
  • یک لاک پوشش پایه
  • قیچی
  • یک عدد سوهان ناخن نرم
  • لاک ناخنی که دوست دارید
  • یک لاک پوشش نهایی برای محافظت از لایه‌های زیرین و تبدیل کردن آن‌ها به یک لایه سخت و براق
  1. اول از همه باید ابتدا لاک ناخن را از ناخن شکسته کاملا پاک و اطمینان حاصل کنید که هیچ روغن و کرمی، سطح آن را نمی‌پوشاند. سپس کیسه چای را باز کرده و برگ‌های چای را در ظرفی خالی کنید. بعد از آن، یک تکه کوچک از کیسه را که تقریبا اندازه انگشت دستتان باشد را با قیچی جدا ببُرید. این تکه کیسه برای ترمیم باید از نوک انگشت تا وسط آن را بپوشاند.
  2. حالا باید لاک پوشش را روی ناخن خود بزنید و منتظر بمانید به مرحله‌ای برسد که کمی حالت چسبندگی داشته باشد. در قدم بعدی باید تکه موردنظری که از کیسه جدا کردید را خیلی آهسته روی ناخن قرار دهید تا کاملا جای ترک را بپوشاند. سپس آن را با دست سرجای خودش تثبیت کنید تا زیر پوشش، حباب تشکیل نشود.
  3. بعد از این که لایه اول خشک شد، یک بار دیگر همین لایه را تکرار کنید و منتظر بمانید تا کاملا خشک شود. پس از خشک شدن، سوهان کشیدن لبه ناخن را در یک جهت شروع کنید تا کاغذ از نوک ناخن شما راحت جدا شود. با نرم‌ترین رویه سوهان، روی سطح ناخنتان بکشید تا کاغذ به خورد بافت ناخن برود و مرز بین آن با ناخن دیده نشود. الان سطح آن را مجددا با یک لایه لاک پایه بپوشانید.
  4. الان دیگر وقت انتخاب لاک دل‌خواهتان است. در این مرحله باید ناخن‌هایتان را خیلی عادی و مثل همیشه لاک بزنید و صبر کنید تا کاملا خشک شود. در آخر، لاک نهایی را روی ناخن بزنید و از ناخن ترمیم‌شده‌تان لذت ببرید. اگر تمام این مراحل را با دقت و کاملا درست و مطابق دستور انجام دهید، هیچ‌کسی متوجه ترک و شکستگی ناخنتان نخواهد شد.

محلول برای جلوگیری از شکستن ناخن

3. درمان شکستن ناخن دست از وسط به روش خانگی

گفتیم که چای کیسه‌ای یکی از موثرترین و بهترین روش‌ها برای ترمیم ناخن شکسته از وسط یا هر گوشه دیگری است. از چای کیسه‌ای می‌توانید به‌عنوان یک گزینه خوب برای افزایش استحکام ناخن‌ها و جلوگیری از شکستن آن‌ها استفاده کنید. حتی در مواقعی هم که ناخنتان به‌طور کامل شکسته هم می‌توانید از این روش برای چسباندن ناخن کنده‌شده بهره ببرید.

از کیسه چای حتی می‌توانید به عنوان لاک پاک‌کن هم استفاده کنید. به این صورت که یک تکه پنبه که آغشته به لاک پاک‌کن هست را داخل کیسه چای بپیچید و روی ناخنتان بکشید تا به خوبی تمیز شود. درمان ناخن شکسته خیلی راحت بوده و با روش گفته‌شده به‌راحتی قابل انجام است.

درمان ناخن شکسته

4. استفاده از نوار چسب برای درمان خانگی ناخن شکسته 

  1. تکه‌ای چسب تمیز ببرید. اندازه چسب باید طوری باشد که سطح ناخن شما را بپوشاند. 
  2. حواستان باشد که مانند روش‌های قبلی، ناخنتان تمیز باشد پس از قبل از کار دست‌ها را بشویید.
  3. با موچین تکه چسب را بردارید و روی ناخن دستتان بگذارید. سپس کمی فشار دهید تا در جای خود محکم شود و به ناخن بچسبد.
  4. با ناخن گیر یا قیچی ناخن لبه‌های چسب که بیرون مانده را بچینید.

درمان ناخن با چسب نواری

مطلب پیشنهادی:معرفی انواع ابزار پدیکور

اصلاح کردن ناخنی که از وسط قطع نشده

لب‌پر شدن یا شکستگی‌های جزیی از قطع شدن ناخن از وسط کم‌تر جدی هستند و به‌سادگی می‌توانید از پسشان بربیایید.

اگر سر ناخن لب‌پر شده: با سوهان صاف و مرتبش کنید تا کل سطح ناخن یک اندازه شود.

اگر ناخن از بغل لب‌پر شده: در صورتی که بنظر بریدگی ناخن جزئی نمی‌آید، دست را بشویید و کمی ضدعفونی کننده بزنید. 

چه چیزی باعث شکستن ناخن‌ها می‌شود؟

ناخن‌های دست، روزمره با چیزهای زیادی در تماس هستند و این مسئله می‌تواند باعث ضربه دیدن آن‌ها شود. از دلایل آسیب دیدن ناخن می‌توان به این موارد اشاره کرد:

دائما در تماس بودن با رطوبت، آسیب دیدن ناخن‌ها به‌علت چسب ناخن مصنوعی، ناخن جویدن یا کندن ناخن، برخورد با جسم سخت مانند در یا دیوار، گیر کردن لای در، عفونت‌های ناشی از درست نچیدن ناخن یا گوشه کردن آن. درمان خانگی ناخن شکسته را خیلی‌ها انتخاب می‌کنند چون معتقدند که نیاز به دکتر رفتن و بررسی ناخن نیست و آن را مورد حادی نمی‌دانند، اما حواستان باشد که همیشه نمی‌توان ناخن را با درمان‌های خانگی خوب کرد و در صورت استمرار درد یا مشاهده کبودی و زخم، لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید.


خدمات پیشنهادی آچاره:خدمات ناخن در منزل


ناخن هایی که زیاد می‌شکنند

مسکن سریع درمان خانگی ناخن شکسته

بعضی وقت‌ها حین کار مشکلی برای ناخنتان پیش می‌آيد و نمی‌توانید در لحظه به پزشک مراجعه کنید. یک سری راه برای ساکت کردن درد به‌طور موقتی وجود دارد که تا چند ساعت شما را آرام می‌کند. این درمان‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • کمپرس یخ: یک بسته یخ (یا اگر در دسترس نیست یکی از مواد خوراکی بسته‌بندی و یخ زده‌ی فریزر) را بردارید و داخل حوله‌ای بگذارید روی ناخنتان قرار دهید. در روز چند بار به مدت ده الی پانزده دقیقه این کار را بکنید.
  • دست را بالا بگیرید: بالا گرفتن دست باعث می‌شود جریان و فشار خون در آن کم شود. 
  • پمادهای تسکین‌دهنده: استفاده از داروهای مسکن، درد و التهاب را کم می‌کند. بنابراین اگر نمی‌توانید به پزشک مراجعه کنید، از این روش کمک بگیرید.
برای خدمات ناخن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

مطلب پیشنهادی:آموزش پدیکور در خانه

راه‌هایی برای جلوگیری از شکستن ناخن‌ها

از آن‌جایی که سلامت ناخن روی دست بسیار مهم و مشهود است، پس بهتر است اقدامات ساده‌ای را انجام دهید تا باعث خرابی ناخن و افزایش شکنندگی آن نشوید. ناخن زیبا و سالم روی زیبایی دست و پوست خیلی تاثیر دارد؛ بنابراین با انجام کارهای ساده و روتین، به حفظ سلامت ناخن و زیبایی خود نیز کمک کنید. برخی از این اقدامات ساده شامل این موارد هستند:

  • دست‌ها را پس از شستن خشک کنید.
  • ناخن‌ها را نجوید و با ناخن‌های دیگر، گوشت لبه ناخن‌ها را نکنید.
  • زیاد زیر دوش نمانید. آب باعث نرم و شکننده شدن ناخن می‌شود.
  • ناخن‌ها را خیلی بلند نگه ندارید پس هر دو هفته یکبار، ان‌ها را بچینید و سوهان بکشید. 
  • کثیفی‌های زیر ناخن را بگیرید.
  • زمانی که با وسایل تیز کار می‌کنید دستکش بپوشید.
  • اگر ناخن‌های شکننده دارید، هر ماه ناخن‌ها را برای نیم ساعت در آب لیمو قرار دهید.
  • از هر ناخن‌گیری استفاده نکنید. این کار هم غیربهداشتی و هم مضر است.
  • ناخن‌هایتان را در سالنی تمیز و بهداشتی مانیکور کنید. وسایل غیربهداشتی باعث عفونت می‌شوند.
  • از ناخن مصنوعی و استون زیاد استفاده نکنید. این کار به صدف ناخنتان آسیب می‌زند و از استقامت آن می‌کاهد.
  • ناخن‌های خود را به هیچ عنوان نجوید. زیرا ناخن جویده‌شده نه‌تنها به بافت ناخن آسیب می‌زند، بلکه اصلا جلوه زیبایی هم ندارد.
  • ناخن‌هایتان را همیشه سالم و تمیز نگه دارید.
  • از نگه داشتن دست یا پای خود زیر آب به مدت طولانی پرهیز کنید.
  • اگر نیاز بود حتما از محصولات سفت‌کننده ناخن استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن ناخن‌های خود از مرطوب‌کننده روی آن استفاده کنید.
  • تا جای ممکن از استون و لاک پاک‌کن برای پاک کردن ناخنتان استفاده نکنید.
  • مکمل‌های متفاوت مثل بیوتین را تحت‌نظر پزشک مصرف کنید.
  • هرگز ناخن‌هایتان را از ته نگیرید.

شکستن ناخن از وسط

برای تقویت ناخن‌ها چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

شاید شما هم جزو آن افرادی باشید که ظرف‌ها را با دست می‌شویید و از دست‌کش استفاده نمی‌کنید. حقیقت این است که ناخن‌ها بین محیط‌های مرطوب و خشک، دچار نوسان می‌شوند. درواقع رایج‌ترین دلیل برای ناخن‌های شکننده این است که آن‌ها خشک می‌شوند. برای تقویت ناخن‌ها، گزینه‌های ساده و ارزانی وجود دارد. این گزینه‌ها شامل این موارد هستند:

  • کرم مرطوب‌کننده
  • محدود کردن مانیکور
  • استفاده کردن از حمام وکس پارافین
  • پوشیدن دست‌کش

چگونه از شر شکستن ناخن‌هایمان خلاص شویم؟

با انجام دادن 2 مورد بسیار ساده و راحت می‌توانید تا حد قابل‌توجهی از شکستن ناخن جلوگیری کنید. این 2 روش شامل گزینه‌های ذیل هستند:

  • خیس کردن در نمک

خیس کردن ناخن‌های دردناک در محلول آب نمک می‌تواند باعث کاهش درد و تورم آن‌ها شود. برای این‌ کار باید یک قاشق سوپ‌خوری نمک را به یک لیوان آب اضافه کنید و به مدت 30 دقیقه ناخن‌هایتان را داخل محلول قرار دهید تا کاملا خیس بخورد. بگذارید که حدودا 5 تا 10 دقیقه پیش از گرفتن ناخن‌ها، در این محلول باقی بمانند.

  • آب لیمو

آب لیمو یکی از گزینه‌های خوب و در دسترس برای تقویت و بهبود شرایط ناخن‌های شکسته شما است. برای این روش باید یک قاشق سوپ‌خوری آب لیموی تازه را با 3 قاشق سوپ‌خوری روغن زیتون در یک کاسه مخلوط کنید. سپس این محلول را درون مایکروویو قرار دهید و آن را به مدت 15 ثانیه گرم کنید تا محلولتان ولرم شود. بعد از این‌که محلول را گرم کردید، قبل از خواب آن را روی ناخن‌هایتان بمالید و بگذارید شب تا صبح روی ناخنتان بماند.

درمان شکستن ناخن دست

بیشتر بخوانید: تاپ کات ناخن چیست؟

درمان ناخن کبود شده

زمانی که زیر ناخنتان کبودی ایجاد می‌شود، هر فشاری که به آن وارد شود درد می‌گیرد. اگر فشار شدید شود، ناخن می‌افتد. گاهی وقت‌ها هم ناخن سرجایش می‌ماند اما متوجه تغییر رنگ آن خواهید شد.

راه های رفع کبودی زیر ناخن

این کبودی تا زمانی که بخش کبود شده به مرور زمان با ناخن رشد نکند و بالا نیاید درست نمی شود. اگر حس کردید ممکن است ناخنتان بیوفتد یا کبودی بیش از ۵۰ درصد از ناخنتان را فرا گرفت، به دکتر مراجعه کنید. دکتر فشار ناخن را کم می‌کند و از افتادن ناخن و بدتر شدن اوضاع پیشگیری می‌کند.

پایان

سلامت ناخن‌ها بسیار مهم است و در صورت چیدن نامناسب آن‌ها یا ضربه دیدن، ممکن آسیب‌هایی جدی ببینند. با توجه به نکات گفته شده، راه‌هایی برای مستحکم کردن ناخن‌ها ارائه داده شد.همچنین سه روش برای درمان خانگی ناخن شکسته گفته شد که به کمک آن می‌توانید دوام زیبایی ناخن‌هایتان را بیشتر کنید. چنانچه راه‌های دیگری برای محکم کردن ناخن‌ها، کاهش درد ناخن و ترمیم آن در صورت شکستن می‌دانید، در قسمت نظرات مطرح کنید.

4.6/5 - (21 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا