نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

روش تکثیر ناندینا از طریق قلمه‌زنی و کاشت بذر

باغبانیباغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

ناندینا (Annona muricata) گیاهی از خانواده آنوناس (Annonaceae) است که در آب‌وهوای گرم و مرطوب رشد می‌کند و به‌عنوان یک منبع غذایی و دارویی ارزشمند شناخته شده است. روش تکثیر ناندینا مختلف است و به چند گونه انجام می‌شود؛ تکثیر از طریق بذر، تکثیر از طریق قلمه‌زنی و قسمت‌های بدنه گیاه که شامل شاخه و برگ است.

با توجه به محبوبیتی که این گیاه در میان دوستداران گل و گیاه دارد، این مطلب از مجله آچاره، را به روش تکثیر و پرورش ناندینا اختصاص داده‌ایم.

ضمنا یادآور می‌شویم که یکی از خدمات پردرخواست آچاره، خدمات باغبانی است و شما می‌تواند برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی خود از خدمات ویژه این سرویس‌ها استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • برای قلمه زدن ناندینا لازم است که قلمه‌ها خراشیده شوند تا ریشه بزنند.
  • قرار دادن ناندینا در محیطی با دمای مناسب (حدود 24 تا 32 درجه سانتیگراد) و تهویه مطلوب می‌تواند به رشد بهتر و سلامتی گیاه کمک کند.
  • بهترین زمان برای تکثیر ناندینا، اوایل بهار است. در این زمان، ناندینا به‌راحتی ریشه می‌زند و به‌سرعت رشد می‌کند.

روش قلمه زدن ناندینا

روش قلمه‌زنی یکی از انواع روش تکثیر ناندینا است. در این روش، یک قلمه یا قطعه کوچکی از گیاه اصلی گرفته شده و در شرایط مناسبی کاشته می‌شود. به‌‌طورکلی، مراحل اصلی قلمه‌زنی ناندینا شامل موارد زیر است که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

طرز قلمه زدن گل ناندینا

  • انتخاب قلمه

قدم اول برای قلمه زدن گیاه ناندینا، انتخاب قلمه است. البته قلمه‌ها باید از گیاه سالم و بدون بیماری و آفت انتخاب شوند. قلمه‌ها را باید از شاخه‌های جوان و سالم و با قطر حدود1 تا 2 سانتی‌متر انتخاب کنید.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

  •  خراشیدن قلمه

برای قلمه زدن ناندینا لازم است که قلمه‌ها خراشیده شوند تا ریشه بزنند. در روش تکثیر ناندینا از قلمه، باید قلمه را در آب بگذارید و با استفاده از مواد شیمیایی یا ابزار خاص، بخش‌های خاردار را بردارید. توجه داشته باشید این کار باید با ظرافت و دقت خاصی انجام شود تا گیاه آسیب نبیند.

  • کاشت قلمه

قلمه‌ها باید در زیر پوشش مخصوصی که شامل مخلوطی از خاک و مواد آلی می‌شود کاشته شوند. می‌توانید قلمه‌ها را در یک گلدان با قطر حدود 15 تا 20 سانتی‌متر بکارید و سپس آن را در یک محیط مرطوب نگه‌داری کنید.

  •  مراقبت و نگهداری

در روش تکثیر ناندنیا از طریق قلمه‌‍زنی، باید برای رشد قلمه به‌خوبی از آن مراقبت و نگهداری کنید. این رسیدگی شامل، تأمین نیازهای آبی، نوری و محل مناسب برای رشد است. همچنین به حفظ محیط مرطوب، نگهداری در دمای مناسب و ایجاد شرایط مساعد برای رشد گیاه نیز باید توجه داشته باشید.

  • ریشه زدن قلمه

پس از مدتی، قلمه‌ها ریشه خواهند زد. در این مرحله، می‌توان قلمه را به گلخانه یا محیط دیگری منتقل کرد. روش تکثیر ناندینا از طریق قلمه‌زنی، گزینه خوبی است و اغلب در تولید انبوه و در سطح صنعتی استفاده می‌شود. این روش باعث تکثیر سریعتر و یکسان‌تر گیاهان ناندینا می‌شود. بعد از ریشه زدن قلمه‌ها، مراقبت و نگهداری در مواردی که در ادامه شرح خواهیم داد بسیار مهم است.

روش تکثیر ناندینا در خانه

  •  تغذیه مناسب

یکی از موارد اساسی در مراقبت از گیاهان ناندینا، علاوه‌بر رعایت اصول و طرز قلمه زدن گیاه ناندینا، تغذیه مناسب آن است. برای این منظور، پیروی از یک برنامه تغذیه مناسب با استفاده از کودهای اورگانیک یا شیمیایی می‌تواند به رشد بهتر گیاهان کمک کند. برای هماهنگی این برنامه نیز می‌توانید با کارشناسان این رشته در ارتباط باشید.

  • استفاده از گلدان مناسب

استفاده از گلدان‌های مناسب باعث می‌شود تا رطوبت خاک حفظ شود و خاک گیاه به‌میزان مشخصی مربوط باشد. همچنین، قرار دادن گیاه در محیطی با دمای مناسب (حدود 24 تا 32 درجه سانتیگراد) و تهویه مطلوب می‌تواند به رشد بهتر و سلامتی گیاه کمک کند.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

یکی از مزایای روش تکثیر ناندینا از طریق قلمه‌زنی این است که به سرعت ریشه می‌زند و نسبت به روش تکثیر از طریق بذر رشد بیشتری دارد. همچنین، قلمه‌ها به‌طور مستقیم از گیاه اصلی برداشت می‌شوند. اما باید توجه داشت که در انتقال قلمه به خاک دائمی یا در زمان تعویض خاک گلدان، ریشه‌های قلمه به‌طور کامل باید با خاک ارتباط برقرار کنند تا رشد کامل اتفاق بیفتد و خللی در آن ایجاد نشود.

  • آبیاری مطلوب

مراقبت از سطح آب در رشد گیاهان ناندینا خصوصا در روش تکثیر ناندینا از طریق قلمه‌زنی بسیار حائز اهمیت است. به‌طورکلی، زمانی که خاک خشک می‌شود، باید آبیاری را انجام دهید. اما حتما توجه کنید که خاک زرد و خشک شده بهترین زمان برای آبیاری است، در حالی که زمانی که خاک مرطوب است، بهتر است گیاه را آبیاری نکنید.

روش تکثیر ناندینا

روش تکثیر ناندینا در خانه

سوال متداول بسیاری از علاقه‌مندان پرورش گیاه این است که آیا می‌توانیم گیاه ناندینا را در خانه قلمه بزنیم و از آن مراقبت کنیم؟ برای اینکه بتوانید گیاه ناندینا را در خانه تکثیر کنید، لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید؛

1. رعایت بهترین زمان تکثیر

بهترین زمان برای تکثیر ناندینا، اوایل بهار است. در این زمان، ناندینا به‌راحتی ریشه می‌زند و به‌سرعت رشد می‌کند. البته حواستان باشد که قبل از این مرحله باید، گیاهی را انتخاب کنید که از هر لحاظ سالم باشد و باعث مشکلاتی بعدی برای شما نشود.

2. به‌کار بردن خاک و گلدان مناسب

در هر یک از انواع روش تکثیر ناندینا، باید از خاک حاوی مواد آلی استفاده کنید. همچنین، باید از ظروفی با دقت بالا و خاکستری رنگ استفاده کنید تا رطوبت بهتری در آن نگه داشته شود. اگر تخصص کافی در انتخاب خاک مناسب ندارید، بهتر است این گزینه را به افراد متخصص بسپارید تا آن‌ها برای شما انتخاب کنند.

روش قلمه زدن ناندینا

3. انتخاب بهترین روش تکثیر ناندینا

روش تکثیر ناندینا می‌تواند به دو صورت برشی و بذری انجام شود. در روش برشی، باید یک برگ سالم از گیاه بریده شود و در ظرف حاوی خاک و رطوبت قرار داده شود. در روش بذری، باید بذرهای ناندینا را در ظروفی حاوی خاک و رطوبت بکارید.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

4. نگهداری اصولی

برای نگهداری از ناندینا تا زمانی که ریشه بزند، باید حتما ظرف حاوی ناندینا را در محیطی با دمای 20-25 درجه سانتی‌گراد قرار دهید و هر روز آن را با آب مرطوب کنید. این مرحله بسیار حساس است. اگر حواستان به مرطوب کردن گیاه نباشد ممکن است بعد از مدتی از بین برود.

روش تکثیر ناندینا

5. انتقال قلمه‌ها به خاک

پس از اینکه ناندینا ریشه زده و به‌اندازه کافی رشد کرد، می‌توانید آن را به خاک منتقل کنید. برای این کار باید ظرف حاوی ناندینا را به‌دقت از روی ریشه جدا کرده و آن را در یک گلدان با خاک حاوی مواد غذایی و زهکشی مناسب قرار دهید. با رعایت این نکات، می‌توانید به‌راحتی ناندینا را در خانه تکثیر کنید و از زیبایی و خواص این گیاه بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

روش تکثیر ناندینا آسان است؛ به‌شرطی که موارد تکثیر و مراقبت از این گیاه را به‌درستی رعایت کنید. نور کافی، دمای مناسب، خاک مغذی و آبیاری منظم و اصولی از جمله مواردی هستند که جهت پرورش هر گیاهی از جمله ناندینا باید رعایت شوند.

با توجه به اینکه روش تکثیر ناندینا از طریق قلمه، سریع‌تر شما را به هدف می‌رساند، توصیه می‌کنیم که برای تکثیر ناندینا از این روش استفاده کنید و چنانچه در این زمینه نیاز به مشاوره دارید با کارشناسان گل و گیاه آچاره تماس بگیرید.

در پایان یادآور می‌شود که اگر به گل و گیاه علاقه دارید و گلخانه دارید؛ می‌توانید برای تمیز کردن آن از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت خدمات نظافت منزل کافی است سفارش خود را به‌رایگان در سایت ثبت کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا