نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

شرایط و نحوه نگهداری گیاهان آپارتمانی با برگ پهن

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی با برگ پهن گیاهان زیبایی هستند که ویژگی دکوراتیو آن‌ها بسیار برجسته است. چند سالی است که دکوراتورهای داخلی روند استفاده از گیاهان آپارتمانی با برگ‌ پهن و بزرگ را باب کرده‌اند. به همین دلیل تقاضا از این گیاهان زیبا به‌طرز چشمگیری افزایش یافته است. اما گذشته از زیبایی ظاهری این گیاهان، خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا توسط گیاهان رگ‌های پهن این گیاهان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

برگ‌های این گیاهان به دلیل سطح پهنی که دارند در جذب منوکسید کربن و تولید اکسیژن بسیار موثر عمل می‌کنند. از این رو استفاده از این جلوه‌های زیبای طبیعت می‌تواند برای سلامت و پاکی هوای خانه‌ها نیز بسیار مغتنم باشد. در این نوشتار از مجله آچاره به معرفی چند نمونه شاخص از گیاهان آپارتمانی با برگ بزرگ می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی چند نمونه از گیاهان آپارتمانی دارای برگ بزرگ

تعداد گیاهانی که دارای برگ‌های پهن و بزرگی هستند زیاد است. این گیاهان در گذشته چندان شناخته شده نبودند. اما از زمانی که استفاده از آن‌ها در دکوراسیون داخلی مطرح شد، بازار پرورش و تکثیر این گیاهان رونق گرفت. اکثر این گیاهان بومی مناطق گرمسیر و استوایی هستند. اما امروزه به لطف اصلاح بذر و تکثیر آزمایشگاهی این گیاهان بومی در هر شرایط آب و هوایی رشد می‌کنند. البته در هر منطقه آب و هوایی باید شرایط ایده‌ال و نزدیک به شرایط بومی برای رشد آن‌ها فراهم شود.

گیاه پرنده غول پیکر بهشتی (گل استرلیتزیا)

این گیاه زیبا برگ‌های پهن و بزرگی دارد و ارتفاع آن به 1.5 تا 2 متر هم می‌رسد. گیاه پرنده غول پیکر بهشتی بومی منطقه آفریقای جنوبی است. این گیاه بادوام جزء گیاهان بسیار محبوب آپارتمانی است. برگ‌های پهن و بزرگ آن جلوه بسیار زیبایی دارد و در سالن‌های بزرگ بسیار جلوه‌گری می‌نماید.

این گیاه در شرایط خوب زیستی گلدهی می‌کند. اگر شرایط نگهداری آن ایده‌آل باشد ممکن است در طول سال چندین بار گلدهی داشته باشد. گل‌های زیبای آن معمولا به رنگ آبی و نارنجی می‌باشد.

محل نگهداری گیاه پرنده غول پیکر بهشتی باید بسیار پرنور باشد. حتی تابش مستقیم خورشید برای ساعاتی از روز برای گلدهی آن بسیار مناسب است. اما توجه داشته باشید که نور مستقیم و شدید خورشید در روزهای گرم تابستان موجب نوک سوزی برگ‌های آن می‌شود. این گیاه در برابر سرما بسیار آسیب‌پذیر است.

به همین دلیل باید در دمای مناسبی نگهداری شود. حداقل دمایی که این گیاه می‌تواند تحمل کند 15 درجه سانتیگراد است. سطح پهن برگ‌های این گیاه موجب می‌شود که رطوبت را به سرعت از دست بدهد. بنابراین برای آبیاری آن باید توجه بیشتری داشت. لازم است که رطوبت مورد نیاز گیاه پرنده بهشتی تامین باشد به همین منظور بهتر است قبل از خشک شدن کامل خاک، آبیاری انجام شود.

گیاه پرنده غول پیکر بهشتی (گل استرلیتزیا)


نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

کالادیوم

تنوع رنگی شگفت‌انگیز این گیاه بسیار زیاد است. رنگ‌های قرمز، صورتی، سبز و سفید برگ‌های آن این گیاه زیبا را جذاب‌تر کرده است. کالادیوم بومی آمریکای جنوبی است و دارای 15 گونه مختلف می‌باشد. در فصل زمستان خزان می‌کند و تمام برگ‌های خود را از دست می‌دهد. اما پیاز آن سالم در خاک باقی می‌ماند و در بهار شروع به جوانه زدن می‌کند.

گیاه پهن برگ کالادیوم

این گیاه نیز برای رشد بهتر و حفظ رنگ زیبای برگهایش نیاز به نور کافی دارد. اگرچه امکان رشد در سایه و مکان‌های کم‌نور را دارد، اما در نور غیر مستقیم خورشید شرایط بهتری برای رشد خواهد داشت. با توجه به اینکه این گیاه در مناطق گرمسیر رشد می‌کند، بنابراین در دمای پایین به سرعت دچار سرمازدگی می‌شود. این گیاه نیاز به رطوبت کافی دارد. سعی کنید خاک آن را مرطوب نگهدارید. اما از غرقاب کردن گلدان خودداری کنید.

زیرا ریشه‌ها دچار پوسیدگی خواهند شد. اسپری آب روی برگ‌های این گیاه نیز ایده جالبی نیست. زیرا قطرات آب می‌توانند موجب قارچی شدن گیاه شوند. ساختن جزیره برای تامین رطوبت این گیاه بسیار مفید است. برای ساخت جزیره کافی است یک ظرف بزرگتر از گلدان کالادیوم را پر از سنگریزه کنید و درون آن آب بریزید. سپس گلدان را روی آن سنگریزه‌ها قرار دهید. دقت کنید که گلدان کالادیوم نباید در تماس مستقیم با آب باشد.

گیاه کالاتیا اوربیفولیا Calathea orbifolia

این گیاه بی‌نظیر و بی‌نهایت زیبا جزء گیاهان آپارتمانی با برگ پهن محبوب است. تنوع زیاد طرح و رنگ برگ‌های پهن این گیاه شگفت‌انگیز است. محل رویش کالاتیا اوربیفولیا مناطق گرمسیر آفریقا است. این گیاه زیبا امکان رشد در سایه را دارد، به همین دلیل در ردیف گل‌های آپارتمانی قرار گرفته است. یکی از جذابیت‌های کالاتیا این است که برگ‌های درشت آن در طول روز برای جذب نور بیشتر کاملا پهن می‌شود. اما به هنگام شب برگ‌ها جع می‌شوند. اگر به دنبال یک گیاه دکوراتیو هستید، بی‌شک کالاتیا می‌تواند بهترین گزینه باشد.

این گیاه نیز مانند سایر گیاهان گرمسیری دوستدار نور و روشنایی است. اما نور شدید و مستقیم خورشید می‌تواند برای آن آزاردهنده باشد. بنابراین اجازه دهید تا از نور غیرمستقیم خورشید بهره ببرد. هیچ مدت زمان خاصی برای آبیاری این گیاه مشخص نیست. بهتر است قبل از خشک شدن کامل خاک آن را آبیاری نمایید.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

ممکن است مدت زمان خشک شدن خاک 3 روز به طول بیانجامد یا یک هفته. بنابراین با توجه به شرایط محیطی و دمای محیط این موضوع متفاوت خواهد بود. همانطور که اشاره کردیم، این گیاه مناطق گرمسیری است. بنابراین تامین رطوبت آن بسیار ضروری می‌باشد. این گیاه اگر در بستر مناسبی کاشته شود، بسیار مقاوم بوده و نیاز به کوددهی زیادی ندارد.

اما در صورتی که احساس کردید مواد مغذی خاک کاهش یافته است، می‌توانید در فصول رشد کوددهی انجام دهید.

گیاه کالاتیا اوربیفولیا

گیاه برگ انجیری

یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی که برگ‌های بزرگی دارند، گیاه برگ انجیری است. این گیاه زیبا بسیار مقاوم بوده و برای افراد مبتدی که تجربه‌ای در زمینه پرورش گل و گیاه ندارند گزینه مناسبی است. بهترین دمای نگهداری برگ انجیری 18 تا 27 درجه سانتیگراد است. ترکیبی از خاک برگ و خاک باغچه بستر مناسبی برای رشد این گیاه زیبا است. این گیاه نیز مانند سایر گیاهان برگ پهن دوستدار نور غیرمستقیم و رطوبت است.

با ساخت جزیره می‌توانید رطوبت این گیاه زیبا را نیز فراهم کنید. نور کم موجب ریزش برگ‌های زیبای برگ انجیری می‌شود. از اسپری کردن آب روی برگ‌های آن خودداری کنید. زیرا به سرعت دچار لکه‌های قهوه‌ای می‌شود. اگر شاهد خشک و چروک شدن برگ‌های این گیاه شدید، دمای محیط را کاهش دهید. زیرا برگ‌های برگ انجیری در محیط گرم و خشک چروکیده و خشک می‌شود.

گیاه برگ انجیری

گیاه دیفن باخیا

یکی دیگر از زیباترین گیاهان آپارتمانی با برگ پهن، گیاه دیفن باخیا است. این گیاه برگ زینتی یکی از قوی‌ترین گیاهان تصفیه‌کننده هوا است و زادگاه آن برزیل است. درجه حرارت مناسب برای دیفن باخیا 13 تا 18 درجه سانتیگراد است و در دمای پایین دچار ریزش برگ می‌شود. دیفن باخیا نیاز به رطوبت محیط دارد. اما هیچ گاه آن را در آفتاب غبارپاشی نکنید. زیرا به سرعت روی برگ‌های زیبای ان لکه‌های قهوه‌ای ناشی از سوختگی ایجاد می‌شود.

در خصوص آبیاری دیفن باخیا دقت کنید و اجازه دهید در فاصله دو آبیاری خاک خشک شود. آبیاری بیش از حد موجب زرد شدن و ریزش برگ‌های آن می‌شود. این گیاه دارای کلسیم اگزالات یا همان کریستال‌های دوسر سوزنی است. به همین دلیل دیفن باخیا جزء گیاهان سمی محسوب می‌شود و خوردن برگ این گیاه موجب مسمومیت شدید خواهد شد. در صورتی که در خانه خود دیفن باخیا دارید باید بیشتر مراقب کودکان و حیوانات خانگی خود باشید.

گیاه دیفن باخیا

فیلودندرون

این گیاه در قسمت‌هایی از آمریکای جنوبی و غرب هند رشد می‌کند. به طور کلی زادگاه آن جنگل‌های مرطوب و استوایی است. این گیاه همیشه سبز بیش از 275 گونه دارد. فیلودندرون یکی از گیاهان آپارتمانی است که بدون ‌دردسر می‌توان از آن در آپارتمان نگهداری کرد. اختلاف رنگ برگ‌های جوان با برگ‌های دیگر زیبایی آن را دوچندان می‌کند.

به طور کلی فیلودندرون‌ها از لحاظ نوع رشد به دو شکل بالارونده و غیربالارونده تقسیم می‌شوند. برای رشد بهتر نوع بالارونده فیلودندرون بهتر است از یک قیم در داخل گلدان استفاده کنید. معمولا نوع غیربالارونده آن برگ‌های بزرگ و پهن‌تری نسبت به گونه دیگر دارد. بستر مناسب آن خاک برگ یا خاک باغچه است و نور غیرمستقیم خورشید بهترین شرایط نوری برای این گیاه می‌باشد. این گیاه به آبیاری کم و یا زیاد حساس است و برگ‌های آن دچار زردشدگی و ریزش می‌شود. به محض اینکه سطح خاک خشک شد، بهتر است گیاه را آبیاری کنید. دمای مناسب آن 18 تا 21 درجه سانتیگراد است.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

خوشبختانه درصد آفت‌زدگی این گیاه کم است. اما همیشه باید مراقب شته‌ها و بیماری قارچی گیاهان باشید. چنانچه روی برگ‌های فیلودندرون شته وجود داشت با استفاده از پنبه یا پارچه آغشته به الکل شته‌ها را از روی گیاه بردارید. در صورت زیاد بودن شته‌ها بهتر است در یک یا دو نوبت از سموم ضدآفات استفاده کنید. برای این کار حتما سم ضدآفات را از مرکز معتبر خریداری کنید و طبق دستورالعمل درج شده روی آن عمل کنید.

گیاه برگ پهن فیلودندرون

نگهداری گیاهان آپارتمانی با برگ پهن

همانگونه که در خصوص شرایط نگهداری گیاهان معرفی شده در بالا بیان شد، تقریبا تمامی گیاهان دارای برگ‌های بزرگ شرایط نگهداری مشابهی دارند. زیرا زادگاه اغلب این گیاهان جنگل‌های استوایی و مرطوب است. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی می‌توان شرایط نگهداری از گیاهان برگ بزرگ را چنین عنوان کرد؛

رطوبت

یکی از نیازهای اساسی این گیاهان تامین رطوبت آن‌ها است. برای تامین رطوبت بهتر است از روش‌هایی مانند ساخت جزیره بهره‌ ببرید. ساخت جزیره با تامین رطوبت غیرمستقیم برای گیاه و از طریق فضای اطراف، هیچگونه خطری برای گیاه ندارد. همچنین گیاه بنابر نیاز خود از رطوبت استفاده خواهد کرد. توجه داشته باشید که تامین رطوبت به‌وسیله غبارپاشی گذشته از زحمت مداوم، می‌تواند ریسک قارچی شدن گیاه را بالا ببرد.

نور

این گیاهان استوایی برای رشد و حیات خود شدیدا نیازمند نور هستند. اما در معرض تابش مستقیم و شدید خورشید دچار برگ‌ سوختگی می‌شوند. بنابراین محل نگهداری آن‌ها باید مکانی پرنور اما به دور از تابش مستقیم آفتاب باشد.

آبیاری

آبیاری یکی از مهمترین مبحث مربوط به گیاهان آپارتمانی است. زیرا هر گونه زیاده‌روی در آبیاری و کم‌آبی برای این گیاهان مشکل‌ساز است. توصیه‌های آبیاری در خصوص فواصل زمانی نیز یکی دیگر از اشتباهات رایجی است که انجام می‌شود. به کرات توصیه‌هایی در رابطه با آبیاری گیاهان می‌شنویم که با قطعیت فاصله زمانی خاصی را برای آبیاری گیاهان عنوان می‌کنند.

باید در نظر داشت که گیاهان در شرایط محیطی متفاوتی زیست می‌کنند. سن گیاه، میزان رشد و حجم آن، میزان زهکشی خاک، حجم و جنس گلدان، میزان دمای محیط و… همگی در میزان آبیاری و فواصل زمانی آن موثر هستند. بنابراین نمی‌توان برای تمام گیاهان نسخه واحدی پیچید!

  1. بهترین روش آبیاری بررسی میزان خشکی خاک است. لازم است این کار تا عمق 4 سانتیمتری خاک انجام شود. شما می‌توانید با انگشت و یا یک چوب کوچک این کار را انجام دهید. فقط کافیست انگشت یا چوب را تا عمق 4 سانتیمتری خاک فرو ببرید. چنانچه خاک خشک بود، آبیاری را انجام دهید.
  2. برای آبیاری نیازی نیست که گلدان را کاملا لبریز از آب نمایید. آبیاری به قدری باید باشد که مقدار کمی آب از زهکش گلدان خارج شود.
  3. منظور از مرطوب نگاه داشتن خاک، خیس بودن آن نیست. زیرا خیس ماندن طولانی مدت خاک موجب فرسایش ریشه‌ها خواهد شد. شما می‌توانید با اسپری کردن آب روی سطح خاک، رطوبت کمی در خاک ایجاد نمایید.
  4. در فواصل آبیاری منتظر تشنگی کامل گیاه نشوید. این تشنگی و پژمرده شدن، شوک بزرگی برای گیاه ایجاد می‌کند. به این ترتیب ممکن است گیاه دچار توقف رشد شود.
  5. آب شهری حاول کلر می‌باشد که برای بعضی از گیاهان مناسب نیست و موجب نوک سوزی برگ آن‌ها می‌شود. بهتر است همیشه ظرف مخصوصی را پر از آب کرده و اجازه دهید 24 ساعت بماند. در این صورت کلر آب کاهش خواهد یافت. سپس می‌توانید با اطمینان خاطر بیشتری گیاهان خود را آبیاری نمایید.

غبارروبی برگ گیاهان آپارتمانی

غبارروبی برگ گیاهان آپارتمانی با برگ پهن و بزرگ

روی برگ‌های بزرگی که سطح وسیعی دارند گردوغبار زیادی می‌نشیند. این گردوغبار در تنفس و جذب نور برگ اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین تمیز کردن برگ موجب رشد بهتر آن‌ها خواهد شد. با استفاده از یک دستمال نخی مرطوب می‌توانید برگ بزرگ این گیاهان را تمیز و درخشان کنید. این کار علاوه بر تنفس بهتر برگ، جلوه زیبای گیاه را افزایش خواهد داد.

سخن پایانی

پرورش و نگهداری گیاهان آپارتمانی با برگ پهن به شرط فراهم بودن شرایط اولیه زیستی آن‌ها بسیار آسان است. اما وجود آفات و بیماری‌ها به سرعت می‌تواند ظاهر زیبای آن‌ها را از بین ببرد. زیرا این گیاهان برگ‌های بزرگ و کم‌تعدادی دارند و ریزش هر یک از آن‌ها در ظاهر گیاه بسیار تاثیرگذار است.

بنابراین حفاظت از این گیاهان در برابر آفات امر مهمی است. شما می‌توانید جهت استفاده از سموم ضدآفات این گیاهان با مشاوران آچاره در بخش سرویس باغبانی و سمپاشی مشورت نمایید. چنانچه نیاز به مراقبت و سمپاشی اساسی باشد، متخصصان آچاره شما را راهنمایی خواهند کرد.

اگر به نگهداری از گل و گیاه علاقمند هستید و در خانه خود گلخانه دارید؛ می‌توانید تمیز کردن آن را به ما بسپارید. نظافت گلخانه تاثیر زیادی بر شادابی گل‌های شما دارد. تمیز کردن گلخانه با وجود تعداد زیادی گلدان و ریختن مداوم خاک پای گلدان کار ساده‌ای نیست. از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید