مراحل اجرای گچ کاری روی آهن

تعمیرات ساختمانساختمانگچ‌ کاری و رابیتس کاری

یکی از انواع نازک‌کاری و گچ کاری چالش‌برانگیزی که برای پوشش‌دهی دیوارها انجام می‌شود، گچ کاری روی آهن است که نسبتا دشوار و پر ریسک است و باید توسط افراد حرفه‌ای انجام شود.

یکی از سخت‌ترین بخش‌ها، آماده‌سازی ملات و گچ است که غلظت و میزان خشکی آن تاثیری زیادی در نتیجه کار خواهد داشت. در این مطلب مراحل گچ کاري روي آهن را شرح می‌دهیم تا اگر قصد انجام آن را دارید، با آگاهی بیشتری بتوانید گچ کاری را اجرا کنید.
چنانچه جهت خدمات گچ‌کاری، بازسازی و طراحی داخلی خانه و محل کار خود نیاز به مشاوره دارید می‌توانید از طریق ثبت سفارش در صفحه بازسازی ساختمان با کارشناسان و طراحان دکوراسیون داخلی آچاره مشاوره رایگان داشته باشید.

همچنین می‌توانید با ثبت سفارش در صفحه خدمات گچ‌کاری آچاره، از تخصص و مهارت استادکاران گچ کار نهایت استفاده را ببرید و انواع گچ‌کاری تزئینی و گچبری مدرن را سفارش دهید.

نکات کلیدی

  • مهم‌ترین کاری که گچ کار قبل از اقدام به گچ کاری آن‌ را انجام می‌دهد، سنباده کشیدن سطح است.
  • تهیه ملات و گچ یکی از مراحل مهمی است که باید با دقت انجام شود؛ زیرا هرگونه نقص در میزان غلظت یا شل بودن گچ آماده‌شده، در نتیجه کار تاثیر خواهد داشت.
  • هنگامی‌که گچ شروع به سفت شدن می‌کند، گچ کار در این زمان اقدام به از بین بردن برآمدگی و نواقص گچ می‌کند، برای انجام این کار از یک ماله تمیز باید استفاده کرد و از فشار محکم نیز پرهیز شود.

وسایل مورد نیاز برای گچ کاری روی آهن

زمانی که صحبت از یک مهارت تجاری و تخصصی مانند گچ کاری می‌شود، بر کسی پوشیده نیست که داشتن ابزار مناسب و کاربردی می‌تواند انجام این فرآیند را آسان‌تر کند. آنچه در فرآیند گچ کاری روی آهن بسیار حائز اهمیت است، شناخت ابزار لازم برای گچ کاری است، برای شناخت این ابزار در ادامه با ما همراه باشید.

گچ کاري روي آهن

  • ماله

ماله مهم‌ترین ابزار گچ کاری روی آهن است، این وسیله کاربردی، شامل یک تیغه پهن است که از آن برای صاف کردن گچ روی سطح استفاده می‌کنند.

از آنجایی ماله یکی از اساسی‌ترین ابزارها برای گچ کاری محسوب می‌شود، لذا بهتر است در هنگام خرید حتماً به کیفیت آن دقت کنید. ماله‌ها دارای انواع و ابعاد مختلفی هستند که هر یک از آن‌ها می‌توانند برای مکان خاصی استفاده شوند.

  • سطل بنایی و استانبولی

ساخت ملات باید در ظروفی مانند سطل یا استانبولی انجام شود، ازآنجایی‌که استانبولی فضای بیشتری برای ساخت ملات دارد، ابتدا در استانبولی ملات لازم ساخته می‌شود و سپس از طریق سطل ملات به دست گچ کار می‌رسد.

به‌طورکلی از سطل و استانبولی می‌توان تحت عنوان دو ظرف برای ساخت و انتقال ملات در گچ کاری روی آهن یاد کرد. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در خصوص این موضوع بدانید این است که قبل از تهیه ملات، سطل و استانبولی باید کاملاً خشک و فاقد هرگونه آلودگی باشند.

محاسبه رایگان هزینه گچ کاری ساختمان !

  • تخته

تخته بستر جابه‌جای و حرکت را برای گچ کار و بنا فراهم می‌کند. همچنین استفاده از این ابزار به فرآیند گچ کاری روی آهن سرعت می‌بخشد. ازآنجایی‌که در فرآیند گچ کاری تخته‌ها ثابت هستند، پس قبل از استفاده از آن‌ها باید از استحکام و شرایط آن‌ها اطمینان داشت تا در حین کار تخته‌ها دچار نقص و شکستگی نشوند.

  • کاردک

کاردک یکی از ابزارهای کوچک و کاربردی بنایی محسوب می‌شود که می‌توان به کمک آن مواد اضافی سطح کار، استانبولی و سطل را جمع‌آوری کرد و موجب کاهش اتلاف مواد اولیه شد.

  • دم بر

از دیگر وسایلی که در حین گچ کاری روی آهن می‌توان از آن یاد کرد، دم بر است که از آن برای طراحی و حکاکی در حین گچ کاری می‌توان استفاده می‌شود.

  • الک

الک ابزاری مؤثر برای جداسازی ناخالصی از گچ است. معمولاً از این ابزار قبل از ساختن ملات استفاده می‌شود. این ابزار از یک سطح توری و پر منفذ ساخته‌شده است که می‌تواند موجب جداسازی ناخالصی‌ها از مصالح اصلی ساختمانی شود.

اگرچه موارد فوق ازجمله مهم‌ترین ابزار گچ کاری شناخته می‌شوند، اما این ابزار تنها محدود به موارد فوق نمی‌شوند، بلکه از دیگر ابزار کاربردی گچ کاری می‌توان به انواع قلم، شمشه، مته میکسر، پرگار و … نیز اشاره کرد.

نحوه گچ کاری روی آهن

به‌طورکلی گچ کاری روی آهن نسبتاً دشوار است که حتماً برای انجام آن باید از یک گچ کار ماهر کمک گرفت، چراکه انجام آن نیاز به تجربه و تبحر کافی دارد؛ اما با این وجود آشنایی با مراحل گچ کاری روی آهن می‌تواند یک دیدگاه کلی در خصوص این زمینه به شما بدهد.

در ادامه این بخش سعی شده گچ کاری بر آهن در 7 مرحله به‌صورت مختصر و مفید بیان شود.

گچ کاري روي آهن

مرحله یک: سنباده‌کشی

مهم‌ترین کاری که گچ کار قبل از اقدام به گچ کاری آن‌ را انجام می‌دهد، سنباده کشیدن سطح است. پس از سنباده‌کشی کیفیت و وضعیت ملات را مورد بررسی قرار می‌دهد، در صورتی ملات بیش‌ازاندازه شل یا سفت باشد، سعی می‌کند به کمک مواد یا آب غلظت ملات را تنظیم کند.

مرحله دوم: قرار دادن ملات روی ماله

این مرحله نیاز به تبحر خاصی دارد و گچ کار در این مرحله مقداری ملات به ضخامت حدوداً دو میلی‌متر را روی ماله قرار می‌دهد و سپس با زاویه‌ای مشخص به‌طوری‌که لبه جلویی ماله از دیوار فاصله داشته باشد، سعی می‌کند ملات را روی سطح قرار دهد، پس اتمام کار ملات را با کمک ماله روی قسمت مورد نظیر صاف می‌کند و نواقص آن را از بین می‌برد.

البته تهیه ملات و گچ یکی از مراحل مهمی است که باید با دقت انجام شود؛ زیرا هرگونه نقص در میزان غلظت یا شل بودن گچ آماده‌شده، در نتیجه کار تاثیر خواهد داشت. از این رو برای تهیه انواع گچ از جمله گچ ضد صدا یا گچ‌های عایق حرارتی و غیره باید مهارت کافی داشت.

گچ کاری روی آهن

مرحله سوم: خشک شدن گچ

هنگامی‌که گچ شروع به سفت شدن می‌کند، گچ کار در این زمان اقدام به از بین بردن برآمدگی و نواقص گچ می‌کند، برای انجام این کار از یک ماله تمیز باید استفاده کرد و از فشار محکم نیز پرهیز شود.

مرحله چهارم: گچ کاری مجدد

ازآنجایی‌که آهن باید به‌خوبی کاور شود، ازاین‌رو گچ کار مقدار مناسبی گچ را روی ماله قرار می‌دهد تا ضخامت گچ اول را بیشتر کند و نواقص گچ را از بین ببرد. نکته مهم در این بخش که باید به آن توجه ویژه‌ای شود این است که از فشار زیاد اجتناب شود، چراکه لایه‌های گچ هنوز مرطوب هستند.

گچ کاری کلی، جزئی و تزئینی ساختمان با تیم آچاره

مرحله پنجم: لکه‌گیری

در این مرحله پس از اتمام گچ کاری روی آهن می‌توانید لکه‌گیری را آغاز کرد، البته در این مرحله باید نهایت تمرکز را به خرج داد. در مرحله لکه‌گیری گچ کاری، بهتر است گچ کمی چسبناک باشد و گچ تهیه‌شده باید با زاویه 10 الی 15 درجه روی نقاط موردنظر با ابزار ماله کشیده شود.

گچ کاري روي آهن | گچ کاری روی آهن

مرحله ششم: صاف کردن برآمدگی‌ها

در مرحله ششم باید با استفاده از فشار محکم با ماله، برجستگی‌های گچ را از بین برد. اگر گچ کاملاً سفت است و به‌راحتی به اطراف فشار داده نمی‌شود، می‌توان از ماله کمک گرفت؛ اما بهتر است از فشار بیش‌ازحد اجتناب شود.

سخن آخر

در مرحله نازک‌کاری ساختمان لازم است که سطح دیوارها با گچ پوشانده شوند. این کار به منظور مخفی کردن و حفاظت تاسیسات و سیم‌کشی‌ها و لوله‌گذاری‌های توکار انجام می‌شود. علاوه‌بر آن برای صاف و مسطح شدن دیوار و زیباتر شدن فضای داخلی نیز لازم است که دیوار گچ کاری شود.

اما گچ کاری روی آهن یکی از انواع گچ کاری است که احتمال ریزش گچ و ریسک خراب شدن آن بسیار زیاد است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اگر در این زمینه مهارت کافی ندارید از یک گچ کار باتجربه کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا