تعمیر پمپ آب تعمیر پمپ آب

علت روشن نشدن ست کنترل پنتاکس

ساختمانپمپ

ست کنترل، یکی از تجهیزاتی است که فشار آب را در پمپ، کنترل و تنظیم می‌کند تا نوسانات جریان آب به پمپ یا لوله‌کشی ساختمان خسارتی وارد نکند. این وسیله، بسیار مهم است و در صورت مشکل پیدا کردن باید حتما آن را تعمیر کنید که خسارتی به لوله‌کشی ساختمان وارد نشود و آب با فشار مورد نیاز در لوله‌ها گردش کند. ست کنترل پنتاکس، یکی از مدل‌های پرطرفدار و پراستفاده‌ی ست کنترل است که در خیلی ساختمان‌ها یافت می‌شود. ما در این مقاله می‌خواهیم علت روشن نشدن ست کنترل پنتاکس را شرح دهیم تا اگر شما هم این نوع ست کنترل را دارید و با آن به مشکل خورده‌اید، بتوانید مشکل را برطرف کنید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید و اگر سوالی برایتان باقی ماند، در قسمت نظرات مطرح فرمایید تا متخصصین آچاره، به سوالاتتان پاسخ دهند.

آشنایی کامل با ست کنترل پنتاکس

همانطور که گفتیم، ست کنترل فشار آب را تنظیم می‌کند. اگر فشار آب در ساختمان به‌طوری توزیع شده باشد که به برخی طبقات نرسد، یا بیش از حد باشد و به لوله‌کشی ساختمان آسیب برساند، با استفاده از ست کنترل، می‌توان تمامی این موارد را تحت کنترل در آورد. 

علت روشن نشدن ست کنترل پنتاکس

از آن‌جایی که فشار ورودی آب در لوله‌کشی‌های شهری خیلی زیاد است، معمولا از ست کنترل در پمپ‌های خانگی استفاده می‌شود. (توجه داشته باشید که برای کار کرد این وسیله، باید فشار آب ورودی بالا باشد. چنانچه فشار به قدر کافی نباشد، مانند تانکرها و چاه‌ها، استفاده از این وسیله به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.)

تعمیر پمپ آب
تعمیر پمپ آب

نحوه نصب ست کنترل پنتاکس

این وسیله را هم روی پمپ آب مخزن‌دار و هم پمپ بدون مخزن می‌توانید نصب کنید. 

در ساختمان‌هایی که ساکنین کمی دارند و نهایتا دو واحدی هستند، از پمپ آب بدون مخزن استفاده می‌شود. در ساختمان‌هایی که طبقات و ساکنین زیادند، برای این‌که به پمپ فشار نیاید و ست کنترل آسیب نبیند، لازم است که از یک مخزن آب هم استفاده شود. 

ست کنترل

برای نصب ست کنترل، باید حواستان باشد که جایی مابین پمپ و اولین شیر قرار بگیرد. تمام اتصلات آن نیز باید بررسی شوند تا محکم باشند. اتومات را باید بالاتر از پمپ قرار دهید و برای وصل آن به برق، کافیست کابل ست کنترل را به برق بزنید. زمانی که دستگاه به برق زده شد، اگر آب از شیر خارج شود یعنی دستگاه به درستی نصب شده و کار می‌کند.

مطلب پیشنهادی:علت خاموش شدن پمپ آب

عملکرد ست کنترل

همزمان با باز شدن شیر آب، ست کنترل پمپ را فعال می‌کند و هر وقت هم شیر بسته شود، پمپ را می‌بندد. اگر پمپ مصرفی شما سانتریفیوژ باشد، ست کنترل مناسب، توانی معادل ۱.۵ اسب بخار دارد.

ست کنترل‌ها مقاومت بالایی دارند و در مناطق مختلف کشور می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. مناطق پررطوبت مانند استان‌های شمالی، مناطق گرم مانند جنوب کشور، و هر جای دیگری که باشید، می‌توانید از این وسیله در ساختمان خود استفاده کنید.

اجزای تشکیل دهنده ست کنترل

  • دیافراگم
  • برد الکتریکی
  • فشارسنج
  • شیر یک طرفه
  • بدنه و پیچ تنظیم فشار
  • کابل برق

خصوصیات فیزیکی و عملیاتی ست کنترل پنتاکس

  • خصوصیات فیزیکی: این وسیله، بدنه‌ای از جنس پلی آمید دارد. پلی آمید بسیار مقاوم‌تر از پلاستیک است و در شرایط مختلف آب‌وهوایی، مانع خرابی ست کنترل پنتاکس می‌شود. این وسیله، مجهز به یک پیچ تنظیم فشار است که فشار آب را تنظیم می‌کند. دهانه ورودی دستگاه نیز قطری به اندازه ۱ اینچ دارد.
  • خصوصیات عملیاتی: پمپ‌هایی که قادر به ایجاد ۱۲ آمپر هستند، می‌توانند از این ست کنترل استفاده کنند. این ست کنترل به‌علت تک فاز بودن می‌تواند با برق شهری کار کند. فلشی که روی بدنه ست کنترل قرار گرفته، مسیر حرکت آب را مشخص می‌کند.

چرا پمپ آب در طبقات بالایی کار نمی‌کند؟

علت روشن نشدن پمپ در طبقات بالا چه می‌تواند باشد؟ لازم است بدانید که این مشکل، مشکلی رایج است و اکثر ساختمان‌های پرتراکم این مشکل را دارند و ساکنین، از نرسیدن آب به طبقات بالایی شکایت می‌کنند.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر پمپ آب!

این مشکل دلایل متعددی دارد. برای مثال، اگر پمپ آب اصولی نصب نشده باشد، طبقه‌های بالایی به مشکل می‌خورند. وقتی پمپ درست نصب نشود، آب به خوبی در آن جریان پیدا نمی‌کند و در این صورت، ست کنترل هم فعال نمی‌شود که آب را به‌درستی بین طبقات توزیع کند. به همین خاطر زمانی که یکی از ساکنین طبقات بالایی شیر آب را باز کند، آب خارج نمی‌شود یا فشار آن بسیار کم است. همچنین، خرابی کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ آب هم می‌تواند این مشکل را رقم بزند.

برای آشنایی با روش لوله‌کشی پمپ آب به این مقاله مراجعه کنید.

عیب یابی ست کنترل

علت خراب شدن ست کنترل پنتاکس می‌تواند به تمامی اجزای تشکل‌دهنده آن برگردد. در ادامه، شما با علت روشن نشدن ست کنترل یک به یک آشنا خواهید شد.

خصوصیات فیزیکی و عملیاتی ست کنترل پنتاکس

۱. روشن نشدن ست کنترل به علت خرابی برد الکتریکی

برد الکتریکی مهمترین قطعه ست کنترل است. دلایلی چون خیس شدن این قطعه، کم و زیاد شدن جریان برق، استراحت نداشتن پمپ آب و کار کردن یکسره‌ی آن، یا نشتی داشتن پمپ، به سلامت برد الکتریکی آسیب می‌زند و آن را می‌سوزاند. چنانچه برد الکتریکی سوخته، باید آن را تعویض کنید.

تعمیرات انواع پمپ آب با تیم آچاره

۲. قطع شدن برق

قطعی برق نشانه خرابی ست کنترل نیست اما از آن‌جا که مانع فعالیت این وسیله می‌شود، خیلی‌ها تصور می‌کنند خود ست کنترل آسیب دیده است. ست کنترل با یک دوشاخه به پریز وصل می‌شود. چنانچه کابل برق قطع شده، باید دوشاخه‌ی آن را عوض کنید. 

۳. خرابی پیچ تنظیم فشار

این پیچ، همانطور که از اسمش مشخص است، فشار آب را تنظیم می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این پیچ این است که در صورت نفوذ آب به درون ست کنترل، آن ر خارج می‌کند تا به قطعات برقی دستگاه صدمه نزند.

اگر تنظیمات پیچ بهم خورده، کافیست مجددا تنظیمش کنید.

مطلب پیشنهادی:مخزن تحت فشار پمپ آب خانگی

۴.  خرابی گیج فشار 

اگر گیج فشار ست کنترل آسیب ببیند، فشار صحیح را به شما نمایش نخواهد داد. 

۵. معیوب شدن شیر یکطرفه ست کنترل پنتاکس

شیر یکطرفه نیز یکی دیگر از بخش‌های دستگاه است که عملکرد آن را مختل می‌کند. این مشکل می‌تواند به‌خاطر رسوب گرفتن شیر ایجاد شده باشد. اگر آب سخت باشد، املاح آن مسیر شیر را می‌بندند و آب به راحتی عبور نمی‌کند. این مشکل را با تعویض شیر حل خواهید کرد. بهتر است شیری که تهیه می‌کنید از جنس برنج باشد که به‌راحتی رسوب نگیرد. قرار دادن یک صافی در قسمت ورودی هم تا حد زیادی از ورود رسوبات جلوگیری می‌کند.

۶. خراب شدن دیافراگم

دیافراگم وظیفه دارد که فشار لازم برای ست کنترل را تامین کند. خرابی این قطعه، سوراخ شدنش یا پوسیدگی آن، کار کنترل فشار را با مشکل روبرو می‌کند. برای رفع این مشکل کافیست دیافراگم را عوض کنید.

تعمیر ست کنترل پنتاکس یا تعویض آن؟

همانطور که دیدید، وقتی درباره خرابی اجزای مختلف این دستگاه حرف زدیم، خاطرنشان کردیم که تنها راه احیای مجدد قطعات تعویض آن‌هاست. هزینه و نحوه تعمیر ست کنترل پنتاکس برابر با تعویض آن است. از طرفی، قطعات تعمیری به ندرت با کیفیت اولیه خود کار می‌کنند. 

با تعویض کلی این وسیله یا قطعات معیوب آن، عمر دستگاه بیشتر می‌شود و مانند روز اول کار می‌کند، پمپ آب به مشکلی نمی‌خورد، از نظر هزینه‌ای هم برای شما به‌صرفه‌تر است.

اگر برای تعویض قطعات نیاز به نیروهای متخصص داشتید که به محل مراجعه کنند و پس از عیب‌یابی کامل قطعات و بررسی علت روشن نشدن ست کنترل پنتاکس مشکل را رفع کنند، می‌توانید از نیروهای ماهر آچاره کمک بگیرید. برای این کار، تنها کاری که لازم است انجام دهید مراجعه به سایت آچاره و ثبت سفارش خود برای تعمیر و تعویض ست کنترل است.

4.3/5 - (15 امتیاز)

14 دیدگاه

  1. سلام
    ست کنترل پنتاکس سفید که پشتش مثل تیوپ ماشین جای باد دارد است ومشکلش یکسره کارکردن آن است.مشکل از برد نیست مکانیکی کدوم قسمت خراب است میشه توضیح بدین یا فیلم تعمیرش رو بذارین توض

    1. سلام دوست عزیز
      پیچ تنظیم داره ست کنترل که اونو باید شل کنید. اگر درست شد سوپاپ پشت برد داره که روی آهنربا داره که اون ممکنه گیر کرده باشه.

  2. سلام
    ست کنترل پنتاکس ما به برق وصل میکنیم چراغهاش روشن میشه اما خروجی موتور برق نمیاد
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  3. نوسان داشتن آب به دلیل ست کنترل هست؟ وقتی شیر آب را تا نصفه باز می کنیم اول آب کم فشار بعد فشارش زیاد میشه و دوباره کم میشه ولی در حالتی که شیر آب تا انتها باز کنیم بدون نوسان فشار یکنواخته دلیلش ست کنترله؟ یک طبقه روی پیلوت از پمپ استفاده میکنه

    با تشکر

    1. دقیقا این موضوع بخاطر ست کنترل هستش. اگر قصد دارید برطرف بشه منبع تحت فشار باید اضافه کنید.

  4. با سلام
    من مدل H2 دارم و بخاطر کولر آبی هر یک دقیقه استارت میخوره، میتونم رو پشت بوم، ارتفاع 20 متری از پمپ ست کنترلش، یک مخزن فشار بزارم؟ لوله مستقیم میره براش.
    یک مخزن فشار 25 لیتری به پشت بوم وصل کنم با فشار 2 بار، ست رو تنظیم کنم رو 4، جواب میده؟

  5. سلام خسته نباشید، یک سوال داشتم من ست کنترل پنتاکس H1 نو گرفتم وصل کردم، فقط مشکلم اینه وقتی در منزل آب را باز میکنم اولش آب به تدریج کم میشه تا میخواد قطع بشه ست کنترل اتومات میکنه ، یعنی خیلی دیر حدود ده – پانزده ثانیه زمان میبره که بعد آب میاد، دلیلش و نحوه رفعش را بفرمایید ممنون میشم

  6. سلام
    یه پمپ آب و ست کنترل متصل به چاه آب دارم و منبع آب هم ندارم.
    وقتی شیر اب رو می بندم ست کنترل جریان آب رو قطع می کنه و پمپ خاموش میشه ، وقتی مجدد شیر آب رو باز می کنم، پمپ روشن‌نمیشه و جریان آب وصل نمیشه
    در ضمن ست کنترلم پیچ تنظیم نداره
    و اینکه در این چنین سیستمی شیر یک طرفه کجا باید وصل بشه؟؟

    1. باید ست کنترل تعویض بشه. باید ست کنترل اتو ریست دار باید تهیه کنن.
      شیر یکطرفه تو خط مکش پمپ باید نصب بشه.

  7. با سلام
    ما یه منبع بعلاوه پمپ و ست کنترل پنتاکس برای ساختمان 5 طبقه تک واحدی نصب کردیم بدلیل اینکه فشار منبع کم بود یه انشعاب مستقیم هم از آب شهری اضافه کردیم به ورودی پمپ اب که تا 24 ساعت اول خوب بود ولی از روز بعد از حدود ساعت 12 شب تا صبح ست کنترل عمل نمیکنه و اب طبقات قطع میشه و باید یکی از پایین ترین شیرهای ساختمان باز کنیم تا ست کنترل عمل کنه لطفا راهنمایی بفرمایین که علت این اتفاق چی میتونه باشه ممنون
    ضمنا ست کنترل و شیر یکطرفه و فلکه ها هم نو هستن .

    1. سلام
      ست کنترل را باید کلید ریست بزنم تا بمدت ۲۰ثانیه پمپ روشن میسه و دوباره چراغ قرمز روشن میشه و پمپ کار نمیکنه ،،فکر کردم ست کنترل خراب شده رفتم یکی نو گرفتم اینم همون مشکل را داره .مشکلش چی میتونه باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نصب و تعمیر پمپ آب

درخواست تعمیر و عیب یابی انواع پمپ آب!

 

کلیک کنید