روش‌های مختلف تشخیص جهت قبله

سبک زندگی و تندرستی

قبله جهتی است که ما مسلمانان هنگام نماز به آن رو می‌کنیم. در طول سال‌ها انواعی از قبله‌یاب‌ها با اپلیکیشن‌های Google Maps یا به تعبیری قبله نما آنلاین گوگل ابداع شده است. به نظر می‌رسد اکثر آن‌ها از یک الگوی اولیه پیروی می‌کنند.

در برخی از قبله یاب‌ها از خطوط افقی و بعضی از قبله‌یاب‌ها از دایره بزرگ استفاده می‌شود. بنابراین دو قبله یاب مختلف ممکن است نتایج کاملاً متفاوتی ارائه دهند. در این مطلب روش‌های مختلفی برای تشخیص جهت قبله و تعیین جهت قبله با گوشی به شما یاد خواهیم داد که اگر هیچ تجهیزاتی به همراه نداشته باشید و حتی اتصال به اینترنت هم نداشته باشید؛ جهت قبله را پیدا کنید.

نکات کلیدی

تعیین جهت قبله با گوشی چند روش مختلف دارد که در این مقاله با معرفی اپلیکیشن مخصوص اندروید و ای او اس پرداخته می‌شود. در این مطلب در مورد قبله نما آنلاین گوگل و لینک هم بحث شده است.

قبله نما آنلاین گوگل یک ابزار مفید و کاربردی برای مسلمانان است که به آن‌ها کمک می کند تا جهت قبله را به صورت دقیق و آسان پیدا کنند. این ابزار رایگان و قابل استفاده در هر نقطه از جهان است.

چگونه قبله را تعیین کنیم؟

معنای لغوی کلمه عربی قبلة «جهت» است. در متون اسلامی به معنای جهتی است که مسلمانان هنگام اقامه نماز به سمت آن می‌ایستند. از موقعیت کعبه و مکان فعلی فرد که توسط GPS یا به‌صورت دستی تعیین می‌شود برای مشخص کردن قبله استفاده می‌شود. این مسیر مستقیم‌ترین راه بین دو نقطه روی کره زمین است که به‌عنوان فاصله دایره بزرگ نیز شناخته می‌شود.

این تعیین موقعیت با استفاده از فرمول هاورسین محاسبه می‌شود. گاهی اوقات خط به دلیل انحنای زمین خمیده به نظر می‌رسد. مخصوصا زمانی که روی نقشه مسطح مشاهده می‌شود.ابزار تشخیص جهت قبله

اطمینان از دقیق بودن جهت یابی

قبله یاب با دستگاه قطب‌نما کار می‌کند. برای اطمینان از اینکه جهت تا حد ممکن دقیق است توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از قطب‌نما آن را کالیبره کنید.

تعیین جهت قبله با گوگل مپ

خوشبختانه تکنولوژی امروزی، تامین نیازهای انسان را آسان‌تر کرده است. نیاز به عبادت هم از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین حتی اگر در مکانی دور هستید نگذارید این امر باعث بی‌توجهی شما به عبادت شود. قبله نما آنلاین گوگل که همان گوگل مپ است می‌تواند به شما کمک کند.

اما وقتی می‌خواهید در جایی ناشناخته نماز بخوانید چطور؟ در ادامه این مقاله راهنمای تعیین جهت قبله با گوگل مپ را معرفی می‌کنیم.پیدا کردن قبله

برای تعیین جهت قبله با گوشی باید از قبل GPS یا Location تلفن همراه خود را روشن کنید. کافی است صفحه را در نمای اصلی بکشید. سپس به دنبال نماد مکان فهرست‌شده در منوی میان‌بر بگردید. روی منو ضربه بزنید تا فعال شود.

اگر اولین‌بار است که GPS را روی دستگاه خود فعال می‌کنید، برای نتایج دقیق‌تر باید GPS را کالیبره کنید. این کار را با ضربه زدن روی منوی «بهبود دقت موقعیت مکانی» یا “Improve Location Accuracy” انجام دهید. سپس ابزار را حرکت دهید تا فعال شود. در مرحله بعد برنامه Google Maps را در تلفن همراه خود باز کنید. اگر این برنامه را ندارید می‌توانید آن را از طریق گوگل پلی دانلود کنید.

پس از باز شدن اپلیکیشن، عبارت کعبه را در قسمت جستجو تایپ کنید. صفحه گوشی نتایج مکان‌یابی کعبه را نشان می‌دهد. صفحه را بزرگ‌نمایی کنید تا زمانی که کعبه در صفحه قرار گیرد. فلش سبز رنگی را خواهید دید که موقعیت کعبه را نشان می‌دهد.

برای دقیق بودن تعیین جهت قبله با گوگل مپ بهتر است گوشی خود را در مکانی صاف و هموار قرار دهید.

پیدا کردن جهت کعبه

تعیین جهت قبله با گوشی آنلاین

بهترین راه برای پیدا کردن جهت دقیق قبله در هر مکانی، استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه است. بهتر است این اپلیکیشن امکانات قطب‌نمای آنلاین و تعیین موقعیت قبله با استفاده از نقشه‌های گوگل را داشته باشد.

اپلیکیشن HalalTrip.com و همچنین برنامه HalalTrip برای iPhone ، iPad و Android به شما این امکان را می‌دهد تا هنگام سفر به‌راحتی جهت قبله خانه خود یا هر مکانی را پیدا کنید. برنامه تلفن همراه HalalTrip فورا مکان شما را پیدا کرده و جهت قبله را نمایش می‌دهد.

در وب‌سایت HalalTrip.com، کافی است کاربر محل را وارد کند تا جهت قبله نشان داده شود.

روش تشخیص قبله از توالت

تشخیص قبله براساس سنگ دستشویی کمی مشکل است. محل قرارگیری سنگ دستشویی فقط نشان‌دهنده دو جهت روبه‌روی هم است. اما محل دقیق قبله را نشان نمی‌دهد. بنابراین اکتفا به جهت قرارگیری سنگ دستشویی نمی‌تواند برای تشخیص قبله کافی باشد.

اما در شرایطی مانند بیابان و خارج از شهر که دسترسی به افراد محلی امکان‌پذیر نیست، می‌توان با توجه به جهت سنگ دستشویی محل تقریبی قبله را تعیین نمود. اگر قطب‌نما در دسترس دارید، بهترین راه برای تعیین قبله استفاده از این وسیله است.

قبله نما چیست؟

قبله نماها، قطب‌نماهای استانداردی هستند که جهت قبله را نشان می‌دهند. زمانی که کاربران عقربه قطب‌نما را با شماره مشخص شهر که در دفترچه قطب‌نما ارائه شده تراز می‌کنند، جهت مشخص می‌شود. این جهت‌یابی ممکن است هنگام استفاده در داخل ساختمان‌ها دقیق نباشد.تشخیص جهت قبله

جمع‌بندی تعیین جهت قبله با گوشی

گوگل سرویس جدیدی را برای کمک به مسلمانان در انجام نماز در ماه مبارک رمضان راه‌اندازی کرده است. این موتور جستجوی محبوب به کاربران امکان می‌دهد با استفاده از سرویس قبله یاب خود، جهت دقیق کعبه را پیدا کنند.

برای تعیین جهت قبله با گوگل مپ شما می‌توانید به‌سادگی با جستجوی «قبله یاب» در گوگل و کلیک کردن روی لینک مشخص‌شده از این سرویس استفاده کنید. همچنین می‌توانید مستقیماً با استفاده از لینک (که نوعی قبله نما آنلاین گوگل است) qiblafinder.withgoogle.com از این سرویس بازدید نمایید. (برای باز کردن لینک باید ابزار تحریم‌شکن را روشن کنید.)

قبله نما آنلاین گوگل دارای ویژگی های زیر است:
  • دقت بالا: این ابزار از داده های ماهواره ای و الگوریتم های پیشرفته برای محاسبه دقیق جهت قبله استفاده می کند.
  • کارایی آسان: این ابزار به راحتی قابل استفاده است و نیازی به دانش فنی ندارد.
  • قابلیت استفاده در هر نقطه از جهان: این ابزار در هر نقطه از جهان قابل استفاده است.
3.8/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا