علت لرزش هود چیست؟ چگونه می‌توان مشکل صدای هود را رفع کرد؟

لوازم خانگیهود و هواکش

هود یک دستگاه تهویه‌کننده مناسب برای استفاده در آشپزخانه است که می‌تواند هر نوع دود یا رطوبت و چربی و ذرات معلق در هوا را به سمت خود بکشد و فضای آشپزخانه را از وجود این مواد پاکسازی کند. گاهی اوقات افراد از شنیدن صدای زیاد هود آشپزخانه کلافه می‌شوند. البته این کاملاً طبیعی است و وجود چنین صدایی برای همه سرسام‌آور است.
عوامل مختلفی می‌توانند علت لرزش هود و صدای بلند آن باشند که نشان‌دهنده وجود ایراد در قسمت‌های مختلف دستگاه است. گاهی اوقات ممکن است کیفیت دستگاه در حد قابل‌قبولی نباشد و این کیفیت پایین باعث آزار استفاده‌کنندگان از این دستگاه شود که در این صورت هود اکثر اوقات خاموش می‌ماند. علاوه بر این سر و صدای زیاد هود می‌تواند ناشی از وجود اشکالات رایج در موتور نیز باشد. در این مقاله با بررسی علت لرزش هود و صدای ناهنجار آن، به شما در روند رفع این مشکلات کمک خواهیم کرد.

عوامل اصلی ایجاد صدای ناهنجار هود

هود آشپزخانه تحت‌تأثیر چند عامل مهم، صدای ناهنجار از خود ایجاد می‌کند. در ابتدا باید بدانید‌ هود دارای انواع آکبند و کارکرده است که هر کدام از این 2 صدا‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر ایجاد می‌کنند‌. علاوه بر این مواردی مثل خرابی موتور، شل شدن قطعات موجود در هود، قدیمی شدن پروانه و… در افزایش صدای هود تأثیرگذار هستند. در ادامه هر کدام از این موارد را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم.

نقش هود در آشپزخانه ­ها

گاهی اوقات صدای زیاد هود نو از همان ابتدا خود را نشان می‌دهد و ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. اگر لوله خرطومی وصل‌شده به هود طول زیادی داشته باشد، صدای دستگاه هم بیشتر می‌شود. حالت استاندارد طول لوله خروجی به میزان 1 تا 1.5 متر است. در برخی از آشپزخانه‌ها، خروجی هوا در داخل دیوار طراحی شده که به صورت بسته یا نیمه‌بسته است و این مورد در افزایش صدای هود بی‌تأثیر نیست. اگر هود نو دارای قطعات و موتور بی‌کیفیت باشد، می‌تواند علت لرزش هود و تولید صدا‌های اضافه از آن در نظر گرفته شود. همچنین دقت داشته باشید گه اگر محیط آشپزخانه شما کوچک باشد می‌تواند سبب غیر‌عادی جلوه دادن صدا برای باشد و احساس کنید که صدای هود بیش از  حد زیاد است.

1. سر و صدای هود کارکرده

زمانی که حرارت اجاق گاز زیاد باشد و شما هود را روشن نکنید، گرمای زیاد باعث خراب شدن دستگاه و کاهش طول عمر مفید آن می‌شود و در ادامه خراب شدن هود می‌تواند در افزایش صدای آن نیز تأثیر‌گذار باشد. کثیف شدن بیش از اندازه فیلتر موجود در هود هم می‌تواند باعث افزایش صدای هود شود؛ چرا که قدرت کارکرد موتور برای ایجاد مکش در بالای اجاق گاز افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه صدای هود نیز بیشتر می‌شود. هود کارکرده در گذر زمان ممکن است دچار فرسودگی موتور و یا خراب شدن پروانه نیز شود. همچنین اجزای دستگاه در گذر زمان شل می‌شوند یا گاهی اوقات ممکن است این اجزا دچار شکستگی شوند که می‌تواند علت لرزش هود و افزایش صدای آن باشد.

2. تأثیر خرابی موتور بر افزایش صدا هود

اگر موتور هود صدا‌های عجیب و غریب ایجاد کرد یا دچار لرزش شد، به معنای خراب شدن این قطعه است. در این شرایط موتور نمی‌تواند فن یا پروانه هود را راه ‌اندازی کند و در حال تلاش برای شروع به‌کار پروانه یا فن است که موفق نمی‌شود. در این صورت موتور فشار زیادی را تحمل می‌کند و در نتیجه صدای کار کردن آن افزایش پیدا می‌کند. در نهایت ممکن است موتور هود آشپزخانه به دلیل فشار زیاد بسوزد.

تأثیر خرابی موتور بر افزایش صدا هود

3. شل شدن قطعات موجود در هود

زمانی که اجزای موجود در هود دچار شل‌شدگی شوند، باعث لرزش و تولید صداهای عجیب و غریب از دستگاه خواهند شد. البته صدای آرام و پیوسته هود در هنگام کار کردن کاملاً طبیعی است اما اگر صدای غیرعادی یا هر نوع لرزش بیش از اندازه در هود احساس شود، بهتر است اجزای داخلی دستگاه مورد بررسی قرار گیرند.

.

برای تعمیر هود از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

4. قدیمی شدن پروانه علت لرزش هود

ممکن است پروانه هود در گذر زمان دچار شکستگی شود و یا حتی آسیب ببیند که در نهایت صدای زیادی در هود ایجاد می‌کند و حتی باعث افزایش لرزش آن نیز می‌شود. موتور هود زمانی که فن را به گردش در می‌آورد، در دستگاه قدرت مکندگی ایجاد می‌کند. در نتیجه فن یا پروانه دچار شکستگی می‌شود و هنگام چرخیدن صدای بدی از خود تولید می‌کند. همچنین گاهی اوقات پروانه گیر می‌کند و باعث می‌شود هود آشپزخانه سر و صدای زیادی داشته باشد.

قدیمی شدن پروانه علت لرزش هود

5. سایر عوامل مؤثر در ایجاد صدای ناهنجار هود

بخش‌های مختلف دیگری هستند که اگر به صورت صحیح کار نکنند، صدای هود زیاد می‌شود و در گذر زمان می‌توانند علت لرزش هود در نظر گرفته شوند. از جمله این که فیلتر هوای موجود در هود کثیف شده و باعث افزایش کارکرد موتور برای ایجاد مکش هوای آشپزخانه شود‌. در نتیجه افزایش کارکرد موتور، صدای هود نیز غیرعادی خواهد شد. ممکن است گیریپاژ موتور هود نیز دچار مشکل شود و زمینه ایجاد صداهای اضافه دیگر در دستگاه را فراهم کند.

اگر فضای آشپزخانه شما کوچک باشد، باعث می‌شود که صدای هود غیرعادی به نظر برسد و صدای کار کردن هود از تمام قسمت‌های آشپزخانه شنیده شود. همچنین زمانی که لامپ هود مشکل داشته باشد، می‌تواند سبب ایجاد صدا در دستگاه شود. در نتیجه باید لامپ هود را به‌طور مداوم کنترل کنید. علاوه بر این حسگر هود نیز می‌تواند به دلایل مختلف سبب ایجاد صدا زیاد شود که بهتر است عملکرد آن را به صورت مداوم چک کنید. همچنین کلید مخصوص میزان دور موتور هود نیز باید به‌طور صحیح تنظیم شود.

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری تمیز کردن هود آشپزخانه

تعمیر هود برای کاهش صدای آن

بر اساس عوامل گفته‌شده اگر صدای زیاد هود آشپزخانه ناشی از مشکلات موجود در موتور باشد، بهتر است اقدام به تعمیر یا تعویض موتور نمایید. نحوه تعویض و دسترسی به موتور هود در دفترچه راهنما به‌طور کامل بیان شده تا بتوانید به اجزای داخلی هود و پوشش‌های مختلف آن تسلط و دسترسی داشته باشید. برای رفع مشکل صدای هود ناشی از شل شدن قطعات بهتر است قسمت­‌های داخلی هود به‌طور کامل بررسی شود و هر نوع شکستگی یا شل‌شدگی کنترل گردد.

با سفت کردن این قطعات در محل خود معمولاً صدای ناهنجار هود قطع می‌شود. اگر پروانه هود آشپزخانه قدیمی شده باشد، بهتر است تعویض شده و فن یا پروانه جدید به‌جای فن قبلی جایگزین شود. البته باید بدانید داشتن دانش فنی کافی برای رفع مشکلات صدای ناهنجار و رفع علت لرزش هود آشپزخانه لازم و ضروری است. در نتیجه کمک گرفتن از یک متخصص در محل می‌تواند کارساز باشد. کارشناسان کاربلد آچاره به منظور تعمیر انواع هود در کنار شما خواهند بود.

دلایل مختلفی در افزایش صدای هود مؤثر هستند اما شما می‌توانید یک سری از این موارد را رعایت کنید و مانع از بروز مشکل در قطعات مختلف هود شوید. در این صورت نه‌تنها صدای هود ناهنجار نمی‌شود بلکه دچار لرزش نیز نخواهد شد. فیلتر‌های هود باید به‌طور مداوم بررسی شود و تمیز بودن آن تحت‌کنترل باشد. حتماً سعی کنید فیلتر را به صورت دوره‌ای تعویض کنید تا چربی‌های موجود در آن به داخل قطعات هود وارد نشوند. گاهی اوقات صدا موجود در هود آشپزخانه ناشی از کارکرد عادی موتور است و دلیل یا مشکل خاص دیگری ندارد. همچنین در صورت بروز هر نوع مشکل بهتر است تعمیر هود را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید.

نحوه کاهش صدا هود آشپزخانه

نحوه افزایش طول عمر هود

اگر می‌خواهید طول عمر هود شما افزایش پیدا کند و در گذر زمان دچار تغییر صدا نشود، بهتر است به‌طور مداوم از آن استفاده کنید. چرا که هود هر چه کمتر کار کند، عمر آن هم کاهش پیدا می‌کند. معمولاً فیلتر و هواکش هود به‌طور مداوم در برابر بخار آب و چربی مواد غذایی قرار دارند که باعث تاب برداشتن قطعات هود می‌شود و در نتیجه صدا پره‌های هواکش افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه هر روز به مدت ۱۰ دقیقه هود را روشن نگه دارید و حتی اگر آب جوش هم روی گاز قرار داشت، هود را روشن کنید تا بخار بر روی هود باقی نماند. این عوامل می‌توانند علت لرزش هود و ایجاد صدای ناهنجار در آن باشند که به‌سادگی قابل‌کنترل هستند.

برای تعمیر هود از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

مطلب پیشنهادی: 6 دلیل کار نکردن هود آشپزخانه

نحوه افزایش طول عمر هود

نتیجه‌گیری

وجود لرزش و صدای عجیب و غریب در هود آشپزخانه ممکن است بسیار آزار‌دهنده باشد. عوامل مختلفی می‌توانند علت لرزش این مشکل باشند که در این مطلب برخی از آن‌ها را بررسی کردیم. می‌توانید با استفاده از روش‌های گفته‌شده نسبت به کنترل و یا تعمیرات هود آشپزخانه خود اقدام نمایید. البته در حین انجام این کار رعایت نکات ایمنی بسیار مهم است و در صورت نداشتن تجربه و مهارت‌های فنی بهتر است خودسرانه اقدام به انجام کاری نکنید.

مطلب پیشنهادی: فاصله بین گاز و هود چقدر باید باشد؟

برخی از قطعات هود مثل موتور برای تعمیر یا تعویض نیاز به تعمیرکار ماهر دارند و ممکن است افراد غیرمتخصص باعث ایجاد مشکلات بیشتر در این قطعات شوند. در نتیجه اهمیت کمک گرفتن از افراد ماهر دو چندان می‌­شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا