سمپاشی خانه برای گال

باغبانی و سمپاشی

سمپاشی خانه برای گال چه موقع ضرورت دارد؟ گال چیست و منشأ آن کجاست؟ چگونه می‌توانیم از شر گال خلاص شویم؟ گال یک اختلال پوستی است که در اثر حمله کنه Sarcoptes scabiei ایجاد می‌شود. گال یک مشکل جهانی است که افراد در هر سن و پیشینه‌ای را مبتلا می‌کند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می‌زند که تقریباً 300 میلیون مورد ابتلا به گال هر سال در سراسر جهان ظاهر می‌شود.

علیرغم سمپاشی خانه برای گال و انجام اقدامات پیشگیرانه شیوع گال تقریباً در هر جمعیتی اتفاق می‌افتد. اما به نظر می‌رسد مکان‌هایی مانند خانه‌های سالمندان، بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت طولانی‌مدت آسیب‌پذیرتر هستند و برخلاف تصور رایج، گال حشره نیست بلکه انگل‌های ریز هشت پایی هستند که در پوست فرو می‌روند و باعث خارش شدید می‌شوند. تنها نکته مثبت این است که کنه‌های گال نه می‌توانند پرواز کنند و نه بپرند.

سمپاشی خانه برای گال اهمیت زیادی دارد چون کنه‌های گال آن‌قدر کوچک هستند که فقط با ذره بین یا میکروسکوپ می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد و اولین علامت شیوع گال معمولاً آثار گزش است. با این حال نیش گال شبیه گزش ساس است که از خون انسان تغذیه می‌کند. از طرف دیگر گال این کار را در داخل بدن انجام می‌دهد و بر خلاف ساس که خون را از بالای پوست می‌مکد، گال تونلی زیر پوست برای تغذیه و تخم‌گذاری ایجاد می‌کند.

گال چیست و از کجا می‌آید؟

قبل از اینکه به روش‌های از بین بردن گال در منزل بپردازیم ببینیم گال چیست. مردم اغلب از اصطلاح “گال” برای توصیف کنه‌های میکروسکوپی و انگلی که می‌توانند پوست را آلوده کنند استفاده می‌کنند. با این حال، این کلمه از نظر فنی نادرست است.

گال به شرایط پوستی ناشی از کنه‌ها اشاره دارد نه خود کنه‌ها. همان‌طور که گفته شد استفاده از “گال” به عنوان یک اصطلاح عمومی برای توصیف وضعیت پوست، هجوم انگل‌ها یا خود کنه‌ها موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.

سمپاشی خانه برای گال

وضعیت پوستی ابتلا به گال

کنه‌های گال (Sarcoptes scabiei) برای زندگی، تولیدمثل و تخم‌گذاری در پوست فرو می‌روند. این آلودگی پوستی معمولاً باعث ایجاد بثورات و لکه‌های کوچک جوش مانند می‌شود که با خارش شدید همراه است. در حالی که بثورات می‌تواند در هر جایی ظاهر شوند، معمولاً در بین انگشتان، روی مچ دست و اطراف ناحیه تناسلی شایع‌تر می‌باشند.

آلودگی شدید می‌تواند منجر به گال نروژی یا “پوسته‌ای” شود که در آن یک پوسته ضخیم روی پوست که حاوی تعداد زیادی کنه است.

مطلب پیشنهادی سمپاشی آشپزخانه

مانند سایر گزش‌ها و هجوم‌های پوستی، خاراندن ناحیه آسیب دیده می‌تواند منجر به عفونت باکتریایی شود. برای جلوگیری از تحریک بیشتر، باید به محض مشاهده هر نوع جوش بر روی بدن خود به پزشک مراجعه کنید. سمپاشی خانه برای گال نیز اقدام بعدی برای ریشه کن کردن این عامل بیماری خواهد بود.

وضعیت پوستی ابتلا به گال

چگونه گال به افراد مختلف سرایت می‌کند؟

تماس پوست به پوست با فردی که دچار گال شده است می‌تواند آلودگی را منتقل کند. همچنین در صورت تماس با یک وسیله برای مثال پارچه آلوده به کنه‌ها، مانند لباس و تشک، می‌توانید به گال مبتلا شوید. با این حال، کنه‌ها تنها می‌توانند تا 72 ساعت بدون تماس انسانی زنده بمانند.

مطلب پیشنهادی سمپاشی خانه برای رفع شپش

تفاوت گال با ساس چیست؟

گال تنها انگلی نیست که دوست دارد زیر پوشش پوستی کمین کند. ساس‌ها نیز خانه خود را در بستر خواب‌های بی‌خبر می‌سازند. با این حال، یک تفاوت اساسی بین ساس و گال وجود دارد که باید قبل از برنامه‌ریزی برای از بین بردن گال در منزل از آن آگاه باشید.

ساس از خون انسان و حیوان تغذیه می‌کند. ساس‌ها در دوره‌ای که تغذیه نمی‌کنند، ترجیح می‌دهند در مکان‌های تاریک و سرپوشیده مانند تشک شما پنهان بمانند که همین موضوع می‌تواند تشخیص حشرات را قبل از شروع یک هجوم خطرناک دشوار کند.

فرق گال و ساس

تشخیص گال به دلایلی دشوارتر از ساس است. در حالی که ساس به اندازه کافی بزرگ است که با چشم غیرمسلح دیده شود گال میکروسکوپی است و به راحتی قابل مشاهده نخواهد بود.

علائم نیش ساس عبارت‌اند از:

  • جوش‌ها یا برجستگی‌های پوستی که ممکن است به طور تصادفی یا به صورت خط زیگزاگ ظاهر شوند
  • تاول‌های قرمز که در مرکز تیره به نظر می‌رسند یا تاول‌های برجسته که وسط آن‌ها روشن‌تر به نظر می‌رسند
  • کهیر یا تاول‌های اطراف برجستگی‌ها در نتیجه یک واکنش آلرژیک
  • خارش یا سوزش ناحیه آسیب دیده

علائم گزش گال عبارت‌اند از:

  • خارش (بیشتر در طول شب)
  • بثورات جوش مانندی که معمولاً به صورت برآمدگی‌های قرمز برجسته که یک خط را تشکیل می‌دهند ظاهر می‌شود
  • خطوط ریز خاکستری مایل به سفید یا به رنگ پوست روی سطح پوست ناشی از سوراخ شدن (تا حدودی رایج)
  • لکه‌های پوسته پوسته شبیه اگزما (شایع نیست)
  • ایجاد پوسته‌های ضخیم روی پوست (فقط در موارد شدید)

اگر به هجوم گال مشکوک هستید ادامه مطلب را بخوانید تا یاد بگیرید چگونه جلوی این کنه‌های میکروسکوپی را بگیرید.

5 قدم آسان برای از بین بردن گال در منزل

حتی اگر خانه‌ای تمیز داشته باشید باز هم ممکن است هجوم گال را تجربه کنید. هرکسی ممکن است به گال مبتلا شود و این ابتلا نشانه‌ای از بهداشت شخصی شما نیست. متأسفانه گال می‌تواند به راحتی به تشک شما سرایت کند و خلاص شدن از شر کنه‌ها یکی از رایج‌ترین معضلات مربوط به از بین بردن گال در منزل است.

با توجه به مدت زمانی که در رختخواب می‌گذرانید حذف کنه‌ها از تشک در اولویت قرار دارد. با این حال تمیز کردن تشک برای پایان دادن به هجوم گال کافی نیست. شما باید پوست خود را نیز درمان کنید و خانه خود را از بالا به پایین تمیز کنید تا کنه‌ها به‌طور کامل از بین بروند.

مطلب پیشنهادی سمپاشی سوسک ریز آشپزخانه

مرحله 1: با پزشک متخصص مشورت کنید

قبل از سمپاشی خانه برای گال باید به دنبال روش‌های درمانی برای خلاصی از عفونت گال باشیم. برای دریافت مراقبت مناسب، باید به پزشک مراقبت‌های اولیه مراجعه کنید. پزشک متخصص می‌تواند علائم پوستی را شناسایی کند یا در برخی موارد ممکن است با خراش دادن زیر ناحیه عفونی، از پوست آلوده نمونه‌برداری کند. پس از تشخیص این بثورات به عنوان گال، پزشک احتمالاً لوسیون یا کرم «اسکاب کش» را تجویز می‌کند که کنه‌ها را می‌کشد و خارش را کاهش می‌دهد.

آیا می‌توان بدون مشورت با پزشک گال را درمان کرد؟ در حال حاضر هیچ داروی بدون نسخه یا طبیعی تأیید شده‌ای برای درمان گال وجود ندارد بنابراین باید از یک متخصص پزشکی کمک بگیرید.

مرحله 2: آت و آشغال‌ها را دور بریزید!

زمانی که درمان را شروع کردید می‌توانید کاری بزرگ‌تر یعنی پاک‌سازی و از بین بردن گال در منزل خودتان را آغاز کنید. در مرحله اول باید درهم و برهمی را تمیز کنید و وسایل شخصی که ممکن است آلوده باشند را شناسایی نمایید. به یاد داشته باشید که کنه گال می‌تواند در هر جایی زندگی کند. برای مثال در انبوهی از لباس‌های کثیف یا در بالشتک‌های مبل شما. زیر تخت خود و سایر نواحی به هم ریخته را بررسی کنید تا وسایلی که ممکن است کنه‌ها در آن‌ها زندگی کنند را خارج کنید.

سمپاشی خانه برای گال

مرحله 3: تمام لباس‌ها و ملافه‌ها را در آب داغ بشویید

خوشبختانه آب گرم بدون هیچ گونه افزودنی شیمیایی می‌تواند گال را از بین ببرد. کنه‌ها تنها می‌توانند 48 تا 72 ساعت بدون تماس با بدن انسان زنده بمانند، بنابراین ابتلا به گال از لباس امری نادر است. برای جلوگیری از آلودگی مجدد به گال، باید تمام ملافه‌ها، روکش‌های مبل، لباس‌ها و حوله‌های خود را بشویید مخصوصاً آن‌هایی که در کمد هستند.

گال در چه دمایی از بین می‌رود؟ برای از بین بردن گال در منزل، باید لباس‌ها و ملحفه‌های خود را با دمای بالا یعنی 50 تا  60 درجه سانتی گراد بشویید و بعد از خشک کردن آن‌ها را با حرارت بالا اتوکشی کنید. برای دست زدن به لباس‌های خود قبل و بعد از شستشو، حتماً از دستکش لاستیکی استفاده کنید.

مرحله 4: سطوح را با دقت تمیز کنید

زمانی که ملحفه‌های خود را تمیز کردید و شستید، می‌توانید به ضدعفونی کردن سطوح خانه خود ادامه دهید. ابتدا باید هر قسمت خانه حتی زیر تخت‌ها و کاناپه‌ها و تمام مبلمان را جاروبرقی بکشید. پس از آن کیسه وکیوم جاروبرقی را در یک کیسه زباله زیپ‌دار گذاشته و آن را دور بیندازید.

سپس از آب گرم و صابون برای تمیز کردن سایر سطوح استفاده کنید. اگر بخارشوی دارید می‌توانید از آن برای ضدعفونی کردن مبلمان خود از جمله تشک‌ها استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که دما را حداقل 50 درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده باشید.

مرحله 5: تشک و سایر وسایل خانگی خود را ضد عفونی کننده کنید

آب گرم یک ضد عفونی کننده عالی است، اما برای هر وسیله‌ای که نمی‌توانید بشویید یا در ماشین لباسشویی بیندازید مانند مبلمان و وسایل الکترونیکی، برای سمپاشی خانه برای گال استفاده یک اسپری ضد عفونی کننده برای از بین بردن کنه‌ها مؤثر است.

مطلب پیشنهادی سمپاشی چاه فاضلاب

از اسپری ضدعفونی کننده روی تشک و همچنین کاناپه‌ها، دستگیره درها، دستگیره‌های جاروبرقی و جاروبرقی، کنترل از راه دور، دستگیره کابینت آشپزخانه و هر وسیله دیگری که به طور منظم لمس می‌کنید استفاده کنید. از دستمال‌های ضدعفونی‌کننده روی وسایل الکترونیکی خود مانند تلفن همراه، لپ‌تاپ، دسکتاپ، صفحه‌کلید و ماوس استفاده نمایید.

بعد از درمان گال چگونه از آلودگی مجدد جلوگیری کنیم

علائم روی پوست معمولاً یک تا دو هفته پس از درمان محو می‌شوند. با این حال، در موارد شدیدتر ممکن است ماه‌ها طول بکشد و خارش می‌تواند چندین هفته ادامه پیدا کند. برخی از افراد ممکن است به بیش از یک دور درمان نیاز داشته باشند اما در بیشتر افراد، گال به سرعت پس از شروع درمان برطرف می‌شود.

برای سمپاشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

پس از درمان، باید برای جلوگیری از آلودگی مجدد هوشیار باشید. اگر افرادی در خانواده شما علائم گال را دارند به طور هم‌زمان باید همه افراد تحت درمان باشند و به طور منظم خانه را تمیز کنید. اگرچه ممکن است حجم کارها زیاد به نظر برسد اما باید تشک، اتاق خواب و بقیه قسمت‌های خانه را در همان روز تمیز کنید تا از آلودگی مجدد جلوگیری شود.

در حین تمیز کردن و از بین بردن گال در منزل باید حتماً از دستکش استفاده کنید و مرتباً آن‌ها را ضدعفونی کنید تا با لمس مجدد لباس‌ها، حوله‌ها یا ملحفه‌های شسته شده، تمام زحمات خود را از بین نبرید.

سمپاشی خانه برای گال

نتیجه‌گیری

اگرچه کمی سخت و نفس گیر به نظر می‌رسد اما پاک کردن تشک‌ها و سمپاشی خانه برای گال کاری قابل کنترل است. همان‌طور که شما یا فرد بیمار تحت درمان پوستی هستید و خانه را نیز همزمان تمیز می‌کنید٬ سعی کنید از وحشت دوری کرده و خونسردی خود را حفظ نمایید. به یاد داشته باشید که گال ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد و به هیچ وجه نشان دهنده تمیز نبودن شما نیست. خوشبختانه این بیماری پوستی به راحتی با داروهای تجویز شده توسط پزشک قابل درمان است و با خانه تکانی بهاره خانه خود، می‌توانید به طور مؤثر از آلودگی مجدد جلوگیری کنید.

4.6/5 - (35 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا