8 راه از بین‌ بردن بوی سیگار در خانه (تست شده!)

نظافت و شستشوخانه‌داری

رهایی از شر بوهای مختلف در خانه، یکی از معضلات همیشگی افراد است. مثلاً تصور کنید در یک وعده، ماهی درست کرده‌اید و چند ساعت بعد، مهمانی می‌آید که پیش او تعارف دارید. یا بوی پیاز و….رهایی از بوی سیگار هم یکی از معضلات در خانه‌هایی‌ست که یکی از افراد خانه در آنجا، دخانیات مصرف می‌کند.

برای از بین‌ بردن بوی سیگار در خانه، راه‌هایی عملی و در دسترس وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان، دوباره آب رفته را به جوی بازگرداند!

نکات کلیدی

  • استفاده از خوشبوکنندۀ هوا یکی از روش‌های متداول از بین بردن بوی سیگار اتاق است.
  • شما می‌توانید خودتان خوشبوکننده خانگی بسازید و از آن استفاده کنید.
  • تختخواب و فرش یکی از مواردی است که بوی سیگار در آن می‌ماند و باید به از بین بردن بوی آن توجه کرد.

راه‌هایی برای از بین‌ بردن بوی سیگار در خانه

1. استفاده از شمع برای بوی بد سیگار

یک شمع معطر (مثلاً با بوی لیمو یا اسطوخودوس) در فضای کناری یا اتاق قرار دهید. شمع‌ها با بوی خود، بوی نامطبوع سیگار را پوشش می‌دهند. روشن کردن عود هم می‌تواند موثر باشد.

2. استفاده از اسپری و خوشبوکننده هوا

اسانس‌ها و اسپری‌های معطر نیز می‌توانند بوی نامطبوع را از هوا حذف کنند. سپری‌ها با بوی مطبوع مانند نعناع، آلوئه‌ورا و یاسمن، بوی سیگار را مخفی می‌کنند. استفاده از جذاب‌کننده‌های هوا: از جذاب‌کننده‌های هوا مانند اسکنرهای بو یا دیفیوزرهای عطری استفاده کنید تا بوی مطبوع در فضا منتشر شود و بوی سیگار را کاهش دهد.

3. استفاده از خوشبوکنندۀ هوا

اولین راه برای از بین‌ بردن بوی سیگار در خانه، بهبود چرخۀ انتقال هوا در بخش ورودی خانه است. برای این کار، تمام درها و پنجره‌ها را باز کنید تا نسیمی ملایمی از جریان هوا در خانه به راه بیفتد. برای بهبود این فرایند، شما می‌توانید از فیلترهای هوا و دستگاه‌های رطوبت‌گیر هم استفاده کنید.

استفاده از راه‌هایی برای تعویض سریع‌تر هوا هم برای از بین بردن بوی سیگار از اتاق، انتخاب بدی نخواهد بود. برای این کار جوشیدۀ سرکۀ سفید یا آمونیاک را در اتاق‌هایی که بوی نامطبوع در آن‌ها جریان دارد، به حرکت در آورید و یا پوست پرتقال یا لیمو را در گوشه‌ای از این فضا قرار دهید تا رایحۀ اتاق، تلطیف شود.

علاوه بر این، جوشاندن همین پوست لیمو یا پرتقال، هم می‌تواند در بهبود کیفیت بوی اتاق به شما کمک کند. آبلیمو و سرکه نیز دو عامل طبیعی هستند که می‌توانند بوی سیگار را جذب کنند. برای استفاده از آنها، یک کاسه کوچک از آبلیمو یا سرکه را در فضایی کناری قرار دهید تا بوی نامطبوع را جذب کند.

استفاده از خوشبوکنندۀ هوا

4. پاک‌کردن سقف و دیوارها

با یک محلول قوی تمیزکننده، سقف و دیوارها را بشویید تا ذرات بوی سیگار از روی آن‌ها به شکل کامل برداشته شوند. در فرایند از بین‌ بردن بوی سیگار در خانه، دو ترکیبی که برای این کار می‌تواند به کار شما بیاید، عبارت‌اند از:

  • ترکیب آمونیاک و آب. دو قاشق سوپ‌خوری آمونیاک و دو فنجان آب را با هم ترکیب کنید و برای از بین‌ بردن بوی سیگار در آپارتمان، از این محلول استفاده کنید.
  • محلول سرکه و آب. خود سرکه هم می‌تواند به تنهایی به کمک شما آید تا از شر بوی نامطبوع سیگار، خلاص شوید. یک بخش از آب را با حجمی برابر سرکه مخلوط کرده و با پارچه‌ای خیس، به صورت مستقیم بر روی سطوح بکشید. این کار را چندین بار تکرار کنید. به سرعت شاهد کم‌شدن لکه‌ها و ذرات بوی سیگار خواهید بود.

با این روش که در هر خانه‌ای در دسترس است، می‌توانید تا حد معناداری به از بین‌ بردن بوی سیگار در خانه خود کمک کنید. فقط یادتان نرود که درها حتماً باز شود تا خود تنفس مستقیم این محلول‌ها، برای شما و دیگر افراد خانه مشکلی ایجاد نکند.

5. پاک‌کردن فرش برای از بین‌ بردن بوی سیگار در خانه

حالا نوبت این است که به حساب فرش‌ها برسید! پاک‌کردن فرش‌ها یکی از ریزه‌کاری‌های از بین‌ بردن بوی سیگار آپارتمان است چرا که دیگران، احتمالاً پیش از بو، ممکن است خاکستر سیگار را بر روی زمین مشاهده کنند.

برای این کار، ابتدا جوش‌شیرین را بر روی یک لایۀ نازک بپاشید. اجازه دهید این ماده برای چند ساعت یا حتی یک شب روی فرش بنشیند. حالا، با راه‌های مرسوم، شروع به خشک‌کردن فرش کنید. این روش، تقریباً کار شما را فارغ از مدل فرش خانه‌تان، راه می‌اندازد!

اما بعضی زمان‌ها، تلاش‌هایتان کافی نبوده است و نوبت زمانی می‌رسد که شما، به اقدامات حرفه‌ای تری دست بزنید. در این شرایط، می‌توانید فرش خود را به مراکز شستوی فرش صنعتی بدهید. آن‌ها می‌توانند با روش‌های متنوعی مثل بخارشویی یا خشک‌شویی، شما را در از بین‌ بردن بوی سیگار در خانه، یاری رسانند. بهترین روش در این شرایط، بسته به مدل فرش شما انتخاب خواهد شد.

اگر هنوز حس می‌کنید از بافت فرش، بوی سیگار می‌آید، راه دیگری جز تعویض آن باقی نمی‌ماند. شاید در نگاه اول این موضوع هزینۀ بیشتری برای شما بتراشد، ولی به خلاصی از شستن‌های مکرر فرش و رفت و آمد به فرش‌شویی، می‌ارزد.

پاک‌کردن فرش

6. پاک‌ کردن سطوح سخت

آپارتمان و خانه‌ها که کفی چوبی دارند، به روش‌هایی کاملاً متفاوت برای از بین‌ بردن بوی سیگار نیاز دارند. برای این کار، یک صابون ph خنثی را با آب گرم ترکیب کنید و با یک فرچه، بر روی سطوح چوبی منزل بکشید و اجازه بدهید خشک شود.

در سطوح لمینیت، به روش سنتی ترکیب آب و سکه رجوع کنید تا از شر بوی بد سیگار، رهایی پیدا کنید! مطمئن باشید که هیچ سطح مومی در این بین وجود ندارد که ممکن است در اثر تماس با این محلول، آسیب ببیند.

برای نظافت منزل از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

کاشی‌ها و سطوح دوغاب‌شده، به دقت بیشتری هم در پاک‌کردن نیاز دارند چرا که خلل و فرج زیادی دارند که گرد خاکستر سیگار، می‌تواند در آن‌ها، جا خوش کند. در این بخش از سرکه استفاده نکنید، چرا که ممکن است موجب خوردگی دوغاب شود. به جای آن، استفاده از محلول آمونیاک را در دستور کار قرار دهید. با این روش، می‌توانید به از بین‌ بردن بوی سیگار در خانه خود، کمک شایانی بکنید.

پاک‌کردن سطوح سخت

7. تمیزی پنجره‌ها برای از بین‌ بردن بوی سیگار در خانه

برای اینکه مطمئن شوید که پنجره‌های شما، کاملاً تمیز شده، به میله‌های پرده، گوشه‌ها، لبه‌ها و همۀ جدارۀ آن‌ها توجه کنید. بوی سیگار، می‌تواند در یکی از این مکان‌ها، جا خوش کند و کار شما را برای نظافت منزل، سخت و پیچیده کند.

برای از بین‌ بردن بوی سیگار اتاق، پرده‌های پنجره‌، از مرحلۀ قبل هم، گامی سخت‌تر را پیش روی شما می‌گذارند. برای تمیزی پرده‌ها، آن‌ها را با آب گرم و مقدار مناسبی از شوینده و یک فنجان سرکه بشویید. با این وجود، سرکه به شکل طبیعی سفید‌کننده است پس مطمئن شوید که اضافه‌کردنش  قبل از قراردادن پرده‌ها در ماشین لباسشویی انجام می‌شود.

هرگز آن‌ها در سرکه رها نکنید. برای مدل‌های مختلف پرده هم، آن‌ها را در وان حمام قرار دهید تا با آب گرم و سرکه، خیس بخورد. بعد هم حتماً اجازۀ خشک‌شدن کامل را به آن بدهید.

از بین‌بردن بوی سیگار در خانه

8. پاک‌کردن کابینت و دراور‌ها

پاک‌کردن کابینت و دراورها را برای از بین‌ بردن بوی سیگار در خانه، اصلاً فراموش نکنید! تمامی سطوح سخت را با یک پارچۀ نرم آغشته به محلول سرکه، به آرامی پاک کنید. مطمئن شوید که درون دراور‌ها و قفسۀ کمدها هم به شکل کامل تمیز کرده‌اید.

بعد از تمیزکردن، همۀ قفسه‌ها را از جای خود درآورده و اجازه دهید برای چند ساعت در معرض هوای آزاد قرار بگیرند تا به شکل کامل خشک شوند. برای اینکه سرعت کار بالا برود، قهوۀ خشک یا لیموی نصف‌شده را در وسط اتاق قرار دهید چون به جذب بوی بد سیگار، کمک معناداری می‌کنند.

در پایان جا دارد دو سرویس مهم آچاره که برای آماده کردن منزلتان قبل از دورهمی و مهمانی نیاز دارید را به شما معرفی کنیم. اگر مهمانی در پیش دارید و منزلتان شلوغ و به ریخته است و بوی سیگار میدهد و دست تنها هستید، آچاره با دو سرویس نظافت منزل و پذیرایی از مهمان در خدمت شما است.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا