ویژگی‌های خاک روف گاردن مناسب و مشخصات و قیمت تهیه آن

ساختمانطراحی و اجرای فضای سبز

روف گاردن یا بام سبز که در پشت بام خانه و مجتمع‌ها ایجاد می‌شود، کاربردهای مختلفی دارد و در بعضی ساختمان‌ها به عنوان کافه و رستوران هم کاربری دارد؛ ازاین‌رو باید در انتخاب عناصر آن ازجمله خاک روف گاردن که بستر اصلی ساخت روف گاردن است توجه ویژه داشت.

لازم است پیش از خرید این مورد، درباره نکاتی مثل وزن، نوع و مشخصات دیگر خاک روف گاردن اطلاعات داشته ‌باشید. در این مطلب می‌خواهیم درباره انواع خاک روف گاردن و ویژگی‌های آن صحبت کنیم.

شما می‌توانید برای طراحی، ساخت، رفع نواقص و بازسازی روف گاردن ساختمان خود با متخصصان ممتاز سرویس اجرای روف گاردن آچاره مشورت نمایید.

نکات کلیدی 

  • خاک روف گاردن باید سبک باشد تا به سطح فشار نیاورد.
  • بهترین نوع خاک روف گاردن، خاک سبک است.
  • جذب آب و مواد معدنی در انتخاب خاک اهمیت دارد.

 

مشخصات خاک روف گاردن

در هنگام انتخاب خاک روف گاردن، باید به وضعیت جوی منطقه موردنظر و میزان بارندگی توجه داشته باشید. مطلع بودن از این مورد، می‌تواند به شما در پیدا کردن ترکیب مناسب برای خاک و گیاهان کمک کند.

برای مثال، در جاهایی که باران زیاد می‌بارد به خاکی نیاز دارید که با سرعت بیشتر خشک شود و از طرفی، در مناطق گرمسیر نیازمند خاک با قدرت جذب رطوبت بالاتری هستید.

به‌طور کلی، مخلوط خاک روف گاردن باید سبک باشد تا به سقف ساختمان یا همان زمین زیر خودش هم فشاری وارد نکند. مهم نیست که حجم خاک چقدر کم است، در این مورد خاص باید چگالی و جرم آن را در نظر داشته باشید.

مشخصات خاک روف گاردن

ممکن است حجم بسیار کمی از یک نوع خاک، سنگین‌تر از خاک دیگری در اندازه بیشتر باشد. مخلوط خاک روف گاردن شبیه خاک گلدان است؛ چرا که برای گیاهان گلدانی اما در وزنی سبک‌تر طراحی شده است.

خاکی که برای گیاهان معمولی و باغچه و گلدان استفاده می‌شود معمولاً خیلی سنگین است و برای قرار دادن در پشت بام مناسب نیست. ذرات ریزتری که بهخوبی روی زمین کار می‌کنند، شرایط مناسبی را برای گیاهان روف گاردن فراهم نمی‌کنند.

مخلوط خاک روف گاردن بهصورتی طراحی شده است که خاکی با چگالی ظاهری کمتر باشد؛ اما همچنان به رشد گیاه هم کمک کند. این خاک فرسایش محدودی دارد؛ به‌طوری که حتی در هنگام بارندگی‌های شدید هم از فضای خودش بیرون نمی‌ریزد.

استعلام هزینه طراحی و اجرای روف گاردن و فضای سبز

خاک استاندارد روف گاردن چگونه است؟

همان‌طور که گفتیم، خاک مناسب روف گاردن با توجه به محیط و نوع گیاهان انتخابی شما متفاوت است. بااین‌حال، یک ترکیب معمولی از خاک‌رس فشرده می‌تواند مشکل شما را تا حد زیادی برطرف کند.

در کنار خاک، توصیه می‌کنیم از سنگ‌های سبک هم روی آن استفاده کنید. این سنگ‌ها باعث هوارسانی بهتر به خاک و ریشه گیاه خواهند شد.

در ترکیب خاک روف گاردن، بهتر است ph خاک طوری بهینه‌سازی شود که کمی ترکیبات قلیایی یا اسیدی هم داشته باشد. این ماده می‌تواند مواد مغذی خوبی را به خاک برساند. در هر صورت،‌ ترکیبات نهایی خاک با توجه به گیاه شما متغیر خواهد بود.

قیمت خاک روف گاردن

5 ویژگی‌ مهم خاک روف گاردن

خاکی که برای روف گاردن استفاده می‌شود باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. این خاک به دلیل این‌که در موقعیت خاصی استفاده می‌شود، لازم است مشخصات خاصی داشته باشد تا نه به پشت بام آسیب برسد و نه گیاهان در معرض نابودی قرار بگیرند.

به‌طورکلی، خاک روف گاردن باید این ویژگی‌ها را داشته باشد:

  1. خاک روف گاردن باید سبک باشد تا به پشت بام فشار وارد نکند.
  2. خاک باید بتواند تمامی مواد معدنی موردنیاز گیاه را تامین کند.
  3. بتواند آب را به‌خوبی جذب کند تا از گلدان و محیط خودش بیرون نریزد.
  4. باعث ایجاد جریان هوا در ریشه گیاه شود.
  5. به‌راحتی تجزیه نشود.

معرفی 3 نوع خاک روف گاردن

انواع خاک روف گاردن با توجه به نوع گیاهانی انتخاب می‌شود که قصد کاشت آن‌ها را دارید. انواع خاک روف گاردن با توجه به ویژگی‌هایی که دارند به چندین نوع تقسیم می‌شود.

1. خاک معمولی (کود)

کود برای استفاده در روف گاردن زیاد توصیه نمی‌شود. چرا که کود ذره‌های ریزی دارد و باعث می‌شود جلوی فضای رشد ریشه گیاه را بگیرد.

بااین‌حال، در بعضی از محیط‌‌ها می‌شود استفاده خیلی خوبی از کود به‌عنوان خاک روف گاردن انجام داد. با توجه به قیمت خاک و قیمت اجرای روف گاردن، اگر می‌خواهید در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید بد نیست که به سراغ استفاده از کود بروید.

همچنین فراموش نکنید که درصد اسیدی بودن کود هم بسیار بالاتر از خاک‌های دیگر است.

2. خاک کوکوپیت

این خاک به‌عنوان خاک گلخانه‌ای هم شناخته می‌شود. قیمت خاک کوکوپیت بالا است؛ اما یکی از بهترین انواع خاک برای روف گاردن است که می‌توانید تهیه کنید.

خاک کوکوپیت وزن خیلی سبکی دارد و سریع خشک می‌شود. به‌همین دلیل استفاده از آن را توصیه می‌کنیم تا در محیط‌های مرطوب استفاده کنید تا بتواند آب را در خودش نگه دارد و گیاه را خشک نکند.

انواع خاک روف گاردن

3. خاک سبک روف گاردن

این نوع خاک بهترین خاک روف گاردن است. وزن آن سبک است و رطوبت را هم به‌خوبی در خودش حفظ می‌کند. می‌توانید این خاک را با کود یا کوکوپیت هم مخلوط کنید تا به ترکیبی مناسب برای روف گاردن و با قیمتی مناسب برسید.

ثبت سفارش طراحی و اجرای روف گاردن و انواع بام سبز

عوامل موثر در قیمت خاک روف گاردن

قیمت خاک روف گاردن به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از موارد تاثیرگذار در این مورد، نوع خاک است. همان‌طور که گفتیم، خاک سبک جزء گران‌ترین خاک‌های روف گاردن است.

البته این نوع خاک،‌ بسیار مرغوب است. بااین‌حال می‌توانید با قیمتی مناسب و با ترکیبی از این چند نوع خاک، با قیمتی مناسب به خاک خوبی برای روف گاردن دسترسی داشته باشید.

خاک روف گاردن

جمع‌بندی

خاک روف گاردن و خرید آن یکی از عناصر مهمی است که باید در هنگام ساخت و اجرای روف گاردن به آن توجه داشته باشید. خاک اگر سنگین باشد ممکن است به زمین زیر روف گاردن و خود گیاهان کاشته‌شده آسیب برساند.

چندین نوع خاک به‌عنوان خاک روف گاردن فروخته می‌شوند که بهترین و گران‌ترین آن‌ها، خاک سبک است. قیمت اجرای روف گاردن به مواردی مثل همین خاک بستگی دارد. توصیه می‌کنیم برای این کار به سراغ متخصصان حرفه‌ای بروید و از آن‌ها مشورت بگیرید.

سوالات متداول

آیا خاک روف گاردن را می‌شود آبدهی کرد؟

بله، خاک روف گاردن قابل آبدهی است و باید به آن به‌طور مرتب آب‌رسانی کرد.

خاک روف گاردن چه ویژگی‌ای باید داشته باشد؟

مهم‌ترین ویژگی خاک روف گاردن سبک بودن آن است.

آیا می‌توان از کود برای خاک روف گاردن استفاده کرد؟

بله، از کود هم می‌شود برای روف گاردن استفاده کرد؛ اما این نوع خاک خاصیت اسیدی زیادی دارد و وزن آن هم سنگین است.

چطور خاک مناسب روف گاردن انتخاب کنیم؟

برای انتخاب خاک مناسب روف گاردن لازم است علاوه‌بر توجه به شرایط آب‌وهوایی منطقه به نوع گیاهانی که قصد کاشت آن‌ها را دارید هم توجه داشته باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا