تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

آموزش کامل جدا کردن لاستیک از رینگ

خودروسرویس و نگهداری

همه ما می‌دانیم که هر خودرو از در کنار هم قرار گرفتن چندین بخش تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها در عملکرد صحیح این وسیله نقلیه موثر هستند. یکی از این بخش‌ها لاستیک‌ خودرو است که بدون آن‌ها خودرو شما دیگر یک وسیله نقلیه نخواهد بود. این بخش از خودرو تمام وزن وسیله نقلیه را متحمل شده و نهایتا باعث به حرکت در آوردن آن می‌شود. چرخ‌ها نیز همانند همه قطعات به مرور زمان دچار فرسودگی خواهند شد و شما باید نسبت به تعویض آن‌ها تدابیر لازم را در نظر بگیرید.

مهم‌ترین قسمت روند تعویض لاستیک، جدا کردن آن از رینگ است که در نگاه اول برای برخی از افراد یک روند بسیار سخت و برای دیگران یک روند آسان به نظر می‌آید. باید گفت که جدا کردن لاستیک از رینگ نه ساده و نه بسیار سخت است. مطمئنا این روند چالش‌های مختص به خود را دارد اما غیرممکن نیست. در این مقاله از مجله آچاره به طور جامع آموزش جدا کردن لاستیک از رینگ را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

مراحل جدا کردن لاستیک از رینگ

به صورت کلی این روند را می‌توان به 2 بخش کلی تقسیم کرد که اکثر ما با بخش اول آشنایی سطحی داریم. این مراحل عبارتند از :

  1. باز کردن لاستیک
  2. جدا کردن لاستیک از رینگ

می‌توان گفت که تقریبا همه ما در طول زندگی خود به دلایلی همچون پنچر شدن، پاره شدن و …  نحوه باز کردن لاستیک را مشاهده کرده‌ایم و تا میزانی با این روند آشنا هستیم. اما برای راهنمایی بیشتر این روند را به طور خلاصه شرح خواهیم داد.

باز کردن لاستیک

در این روند شما باید از ابزارآلاتی مثل جک هیدرولیک، آچار و … استفاده کنید. به این منظور مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

  1. در قدم اول مطمئن شوید خودرو را در یک سطح صاف و بدون شیب پارک کرده‌اید.
  2. سپس با استفاده از یک آچار مناسب پیچ‌های لاستیک را شل کنید.
  3. جک هیدرولیک را در کنار لاستیک و زیر خودرو قرار داده و با باز کردن آن خودرو را از زمین جدا کنید.
  4. در قدم بعد پیچ‌های لاستیک را کاملا باز کنید.
  5. در نهایت با استفاده از دو دست خود لاستیک را کشیده و آن را از زیر خودرو خارج کنید.

باز کردن لاستیک

زمانی که لاستیک را با موفقیت باز کردید می‌توانید مراحل بعد را در راستای جدا کردن لاستیک از رینگ دنبال کنید.

تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

جدا کردن لاستیک از رینگ

اگر قصد دارید که لاستیک خودرو خود را شخصا از رینگ جدا و در صرف هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید، باید چند ابزار را از قبل آماده کرده تا در این روند از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه از این ابزارآلات و لوازم نام خواهیم برد.

  1. روان‌کننده مناسب ( مایع ظرفشویی، صابون و … )
  2. انبردست
  3. پیچ گوشتی مناسب
  4. ابزار حذف مغزی سوپاپ

پس از آماده کردن این لوازم می‌توانید مراحل جدا کردن لاستیک از رینگ را پشت سر بگذارید.

1. لاستیک را خالی کنید.

باد لاستیک به واسطه یک سوپاپ تنظیم می‌شود که معمولا از جنس فلز ساخته شده است. پس از دسترسی به این سوپاپ ابتدا باید درپوش پلاستیکی آن را جدا کنید. سپس یک مغزی فلزی را درون سوپاپ مشاهده خواهید کرد که باید آن را به وسیله ابزار حذف مغزی سوپاپ خارج کنید. این ابزار قیمت چندان زیادی نداشته و شما می‌توانید آن را از فروشگاه‌های ابزارآلات تهیه کنید. پس از تهیه این ابزار آن را داخل سوپاپ کرده تا مغزی درون آن قرار بگیرد. سپس مغزی را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بپرخانید تا از سوپاپ جدا شود. پس از خارج شدن مغزی، باد لاستیک شروع به خالی شدن خواهد کرد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

مطلب پیشنهادی تعویض رادیاتور بخاری پراید

خالی کردن باد لاستیک

2. زمان شکستن مهره است.

این مرحله را می‌توان سخت‌ترین مرحله جدا کردن لاستیک از رینگ در نظر گرفت. مهره به صورت خیلی مستحکم به رینگ متصل بوده و به تلاش زیادی برای جدا کردن این دو از یکدیگر نیاز است. برخی از افراد به این منظور با خودرو روی لاستیک می‌رانند. به نظرتان کمی افراطی است؟ به طور کلی شما می‌توانید در این راستا از 4 روش استفاده کنید که در ادامه هر کدام را شرح خواهیم داد.

خودرو را روی لاستیک برانید!

فراموش نکنید که مهره با یک کابل فولادی بافته و با یک چسب قوی به لبه رینگ متصل شده است. بنابراین باید نیروی زیادی صرف جدا کردن آن شود. به این منظور لاستیک را روی زمین صاف قرار داده و با خودرو روی لاستیک برانید. توجه داشته باشید که چرخ خودرو صرفا باید بر روی قسمت لاستیکی و نه قسمت فلزی قرار گیرد. با چند بار رفت و آمد بر روی قسمت لاستیکی، مهره شکسته خواهد شد.

مطلب پیشنهادی هزینه تعمیر کولر پراید

قرار دادن وزن خودرو بر روی لاستیک بدون رانندگی!

راهکار دیگری که می‌توانید در این مرحله از آن استفاده کنید، قرار دادن وزن خودرو بر روی لاستیک است که در آن نیازی به راندن خودرو نخواهد بود. البته این راهکار نسبت به دیگر روش‌ها کمی سخت‌تر و خطرناک‌تر خواهد بود. در راستای به انجام رساندن این روند باید با طرز کار جک هیدرولیک آشنایی داشته باشید. ابتدا جک را زیر خودرو قرار داده و آن را از زمین جدا کنید. سپس قسمت نرم لاستیک را در قسمت زیرین چرخ قرار داده و به آرامی و با استفاده از جک وزن خودرو را بر روی این قسمت قرار دهید. این راهکار به شما برای شکستن مهره لاستیک کمک خواهد کرد.

قرار دادن وزن خودرو روی لاستیک

مطلب پیشنهادی تعویض فیوز پراید

استفاده از تیغه!

اگر قادر به جدا کردن مهره با استفاده از دیگر روش‌ها نباشید، تیغه یک راهکار مناسب برای شما محسوب می‌شود. یا یک ابزار تیغه‌دار ( چاقو و … ) و با توجه به الگوی درز نسبت به برش مهره اقدام کنید. دقت داشته باشید که در این روند از برش لبه فلزی خودداری کنید.

از ابزار مهره‌شکن استفاده کنید.

این ابزار که به صورت مخصوص برای جدا کردن لاستینگ از رینگ ساخته شده است، به طور چشمگیری احتمال وارد شدن آسیب به رینگ در این روند را کاهش خواهد داد.اگر این ابزار را در اختیار دارید می‌توانید از آن برای انجام این مرحله استفاده کنید.

با استفاده از یکی از موارد ذکر شده مهره را از رینگ جدا کرده و سپس مراحل بعد را با دقت کامل دنبال کنید.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

3. روان‌کننده را بیاورید.

حالا که مهره شکسته شده بهتر است با استفاده از یک روان‌کننده، مقدمات مراحل بعد را آماده کنیم. روان‌کننده را بر روی لبه رینگ ریخته تا تمام این ناحیه به آن آغشته شود. در این روند می‌توانید از انواع مختلف روان‌کننده استفاده کنید که در اینجا از برخی از آن‌ها نام خواهیم برد.

  1. مایع ظرفشویی ( ترکیب با کمی آب )
  2. گریس
  3. صابون (ترکیب با مقداری آب )
  4. روغن پخت و پز
  5. اسپری ( WD-40 ) و …

انجام این کار به شما در مرحله جدا کردن مهره کمک به‌سزایی خواهد کرد.

استفاده از روان کننده

4. بین لاستیک و رینگ فاصله ایجاد کنید.

با استفاده از یک میله مستحکم و یا پیچ گوشتی تلاش کنید که بین این دو قسمت فاصله ایجاد کنید. اهرم ( پیچ گوشتی، میله و … ) را بر روی لبه رینگ قرار داده و لاستیک را بلند کنید. سپس همزمان با نگه داشتن اهرم، پیچ گوشتی را بین لاستیک و رینگ قرار داده و فشار دهید. در قدم بعد پیچ گوشتی را چرخانده و با تکرار این روند، ارتباط لاستیک و رینگ را تضعیف (شل) کنید.

مطلب پیشنهادی تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو

ایجاد فاصله بین رینگ و لاستیک

5. لاستیک را از رینگ جدا کنید.

حالا همه چیز برای جدا کردن لاستیک از رینگ آماده شده است. به این منظور لبه رینگ را گرفته و لاستیک را بکشید. فراموش نکنید که با پشت سر گذاشتن همه مراحل ذکر شده، باز هم روند جدا کردن لاستیک از رینگ به نیروی زیادی نیاز داشته و زحمت زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. در نتیجه اگر آمادگی لازم برای انجام این روند را ندارید، آن را به افراد متخصص بسپارید.

جدا کردن لاستیک از رینگ

البته این روش تنها راهکار جدا کردن لاستیک از رینگ نبوده و شما می‌توانید از یک روش دیگر نیز به این منظور استفاده کنید. در بخش بعد این روش را به طور خلاصه مرور خواهیم کرد.

جدا کردن لاستیک از رینگ با دستگاه تعویض‌کننده لاستیک

این روش گزینه دیگری است که می‌توانید برای پشت سر گذاشتن این روند از آن استفاده کنید. این راهکار نسبت به روش کاملا دستی که در بخش قبل ذکر کردیم برای شما بسیار راحت‌تر خواهد بود. با این که در این روش از دستگاه تعویض‌کننده لاستیک استفاده می‌کنید، کماکان این یک روند دستی محسوب شده و قابلیت انجام در منزل را دارد. به طور کلی این دستگاه نسبت به تجهیزاتی که افراد متخصص در راستای تعویض لاستیک از آن استفاده می‌کنند، بسیار ساده‌تر است. قبل از آغاز موارد زیر را تهیه و آماده کنید.

مطلب پیشنهادی راهنمای کامل عیب‌یابی موتور دیزلی خودرو

جدا کردن لاستیک از رینگ

  • دستگاه تعویض‌کننده لاستیک
  • یک تخته چوب ( ترجیحا سه لایه )
  • پیچ گوشتی
  • پیچ و مهره ( حداقل 12 سانتی‌متر طول و 1.3 سانتی‌متر عرض )
  • میله تعویض لاستیک
  • روان‌کننده
  • ابزار حذف مغزی سوپاپ
  • مداد

پس از آماده کردن این موارد، مراحل ذیل را دنبال کرده تا روند جدا کردن لاستیک از رینگ در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان برسد.

  • در قدم اول دستگاه را بر روی تخته چوب قرار داده و با استفاده از مداد طرح کف آن را روی تخته کشیده و سوراخ‌های موجود در پایه آن را علامت‌گذاری کنید.
  • پس از علامت‌گذاری سوراخ‌های پایه، آن را با استفاده از پیچ و مهره‌ها و به طور کاملا مستحکم به تخته چوب متصل کنید.

جدا کردن لاستیک از رینگ

  • سپس با دنبال کردن مرحله دوم که در بخش قبل اشاره کردیم، مغزی سوپاپ تنظیم هوا را خارج کرده و باد لاستیک را خالی کنید.
  • در قدم بعد لاستیک را بر روی دستگاه قرار داده و آن را محکم کنید.

قرار دادن لاستیک روی دستگاه

  • با استفاده از میله تعویض لاستیک و یا هر میله مستحکم با لبه تیز، لبه لاستیک را کشیده و آن را نمایان کنید.
  • سپس لاستیک را بر روی دستگاه تعویض‌کننده قرار داده و به وسیله پایه فلزی که پره دارد، لاستیک را محکم کنید. به این منظور باید این پایه را بچرخانید تا لاستیک در موقعیت خود سفت شود.

استفاده از دستگاه جدا کننده

  • حالا با استفاده از روان‌کننده لبه رینگ را کاملا آغشته کرده تا شرایط برای جدا کردن لاستیک از رینگ مهیا شود.
  • در نهایت می‌توانید با اعمال نیروی متناسب لاستیک را از رینگ کاملا جدا کنید.

مرحله نهایی جدا سازی لاستیک

مطلب پیشنهادی 7 نشانه اصلی خرابی ترمز خودرو

در این مقاله تلاش کردیم که نکات لازم به منظور جدا کردن لاستیک از رینگ را در اختیار شما قرار دهیم. فراموش نکنید که انجام این کار پیچیدگی‌های خاص خود را داشته و می‌تواند برای شما چالش برانگیز باشد. در صورتی که در انجام این روند به راهنمایی بیشتر نیاز داشتید، می‌توانید از کمک کارشناسان آچاره استفاده کنید. همچنین با ذکر سوالات خود در قسمت نظرات همین مطلب، پاسخ خود را در زمانی کوتاه از این متخصصین دریافت کنید. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید