تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

کولر گازی اینورتر یا کولر گازی معمولی؟

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

کولر گازی در گذشته یک سیستم تهویه هوای گران قیمت محسوب می‌شد که افراد کمی توانایی تهیه آن را داشتند اما به مرور زمان استفاده از این دستگاه در بین طبقات مختلف جامعه گسترش پیدا کرد. امروزه کولر گازی را می‌توان در بسیاری از خانه‌ها یا ساختمان‌های اداری و تجاری یافت. در این فاصله اما تکنولوژی ساخت کولر گازی تحولات گوناگونی را پشت سر گذاشته که بزرگترین آن‌ها استفاده از تکنولوژی سیستم اینورتر ( inverter system technology ) است. احتمالا تا به حال نام این تکنولوژی را شنیده باشید اما اکثر افراد از نحوه کار آن مطلع نیستند.

در این مقاله از مجله آچاره شما را با این سیستم بیشتر آشنا کرده و پاسخ این سوال که کولر گازی اینورتر بهتر است یا معمولی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

تکنولوژی سیستم اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟

در چند دهه گذشته، مصرف زیاد انرژی الکتریکی در بین عموم مردم و رشد تقاضا برای آن به یک چالش بزرگ تبدیل شد. این چالش سازندگان دستگاه‌هایی الکتریکی را به سمت ابداع تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر سوق داد تا یک راهکار مناسب برای این مشکل پیدا شود. با معرفی تکنولوژی سیستم اینورتر ( inverter system technology ) بسیاری از این نگرانی‌ها برطرف و استفاده از آن در بسیاری از سیستم‌ها علی‌الخصوص سیستم‌های تهویه هوا آغاز شد.

هدف اصلی از بکارگیری این تکنولوژی افزودن قابلیت تنظیم سرعت به کمپرسورهای سیستم‌های مختلف بوده که با استفاده از آن مصرف انرژی تا میزان زیادی کاهش پیدا کند. این تکنولوژی با افزایش بازدهی کمپرسور، مصرف برق کولر گازی آن را تا میزان زیادی کاهش داده و قابلیت‌های جدیدی را به دستگاه‌های با کمپرسور اینورتر افزوده است. یکی از این دستگاه‌ها، کولر گازی است که سال‌ها از تولید نوع اینورتر آن گذشته است. شاید بپرسید که کولر گازی اینورتر بهتر است یا معمولی؟ در راستای پاسخ به این سوال هر دو دستگاه را معرفی کرده و مزایا و معایب هر کدام را ذکر می‌کنیم.

کولر گازی اینورتر

کولر گازی معمولی ( non-inverter air conditioners )

احتمالا با نحوه کار کولر گازی معمولی آشنایی قبلی دارید اما در این بخش نحوه کار کمپرسور کولر گازی را شرح خواهیم داد. زمانی که شما کولر گازی معمولی خود را به منظور تنظیم دمای محیط روشن می‌کنید، کمپرسور آن روشن شده و با تمام قدرت خود شروع به فعالیت می‌کند. این کمپرسور فعالیت با همه قدرت را به طور کاملا ثابت تا زمانی که دمای محیط به دمای موردنظر برسد ادامه داده و سپس خاموش می‌شود.

تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

حال اگر دوباره دمای محیط از حالت ایده‌آل خارج شود، کمپرسور دستگاه دوباره شروع به کار کرده و با حداکثر سرعت روند تنظیم دما را به انجام می‌رساند. این روند روشن و خاموش شدن به صورت همیشگی در این کمپرسور اتفاق افتاده و در بازه‌های زمانی مختلفی این کمپرسور خاموش و روشن خواهد شد. این نکته باعث شده که کمپرسور یا در حالت خاموش قرار داشته باشد و یا با 100 درصد قدرت خود به فعالیت بپردازد. اما این نوع کارکرد در مدل اینورتر به صورت کلی تغییر پیدا کرده است.

کولر گازی معمولی

کولر گازی اینورتر (inverter air conditioners)

استفاده از سیستم اینورتر در کولر گازی باعث شده که کمپرسور قابلیت تنظیم سرعت پیدا کند. این قابلیت در واقع به این نکته اشاره دارد که برخلاف کمپرسور کولر گازی معمولی، کمپرسور اینورتر صرفا در حالت‌های خاموش و با تمام قدرت فعالیت نکرده و سرعت آن قابلیت تنظیم در بازه بین این دو حالت را دارد. برای این که نحوه کار کولر گازی اینورتر را بهتر درک کنید، این روند را به طور خلاصه شرح می‌دهیم.

زمانی که شما کولر اینورتر دار را روشن کنید، کمپرسور آن با کمترین سرعت ممکن شروع به فعالیت کرده تا علاوه بر کاهش مصرف انرژی در روند استارت، فشار بر روی تمام قطعات را کاهش دهد. پس از روشن شدن، کمپرسور با حداکثر قدرت خود شروع به تنظیم دمای محیط می‌کند. در این راستا ترموستات دمای محیط را در اختیار برد قرار داده و پس از پردازش اطلاعات طریقه کارکرد هر بخش به آن ارسال می‌شود.

پس از این که کمپرسور با فعالیت حداکثری خود دمای محیط را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تنظیم کرد، سرعت حداکثری آن کاهش پیدا کرده و صرفا از تغییر بیش از حد دمای مطلوب جلوگیری می‌کند. این نحوه کار باعث شده که مصرف برق کمپرسور اینورتر بین 50 تا 60 درصد کاهش پیدا کند که یک مزیت بسیار مهم در این زمینه محسوب می‌شود. اما کاهش مصرف انرژی الکتریکی تنها مزیت کولر گازی اینورتر نبوده و در این راستا می‌توانیم از چند مورد دیگر نیز نام ببریم.

کولر گازی اینورتر

کولر گازی اینورتر بهتر است یا کولر گازی معمولی؟

اگر قصد خرید کولر گازی دارید و نمی‌دانید که کدام یک از این دستگاه‌ها گزینه بهتری است، بهتر است تفاوت‌های اصلی که به دلیل استفاده از تکنولوژی سیستم اینورتر بین این دو دستگاه ایجاد شده است را مرور کنید. به این منظور، مزایا و معایب کولر گازی معمولی و اینورتر را ذکر خواهیم کرد.

مزایای کولر گازی اینورتر

1. مصرف انرژی کمتر

مهم‌ترین مزیت این دستگاه همان‌طور که اشاره کردیم مصرف کمتر الکتریسیته توسط آن است. مصرف برق کولر گازی اینورتر نسبت به نوع معمولی بسیار کمتر بوده و شما هزینه کمتری را در این زمینه صرف خواهید کرد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

خاموش و روشن نشدن ناگهانی کمپرسور دستگاه و تنظیم سرعت بر روی حالتی که بیشترین بازدهی را به همراه دارد، باعث شده که تفاوت میزان مصرف انرژی این دستگاه به طور چشمگیری نسبت به یکدیگر تفاوت داشته باشند. یعنی کاهش مصرف برق در کولر گازی اینورتر بیشتر است.

مصرف انرژی کمتر

2. راندمان و بازدهی بالاتر

عامل دیگری که کولر گازی اینورتر را به یک انتخاب بسیار مناسب تبدیل می‌کند، راندمان و بازدهی بالای آن است. این دستگاه در مقایسه با کولر گازی معمولی دمای یک محیط مشخص را در مدت زمان کوتاه‌تری به دمای دلخواه خواهد رساند. این عامل در کنار مصرف انرژی کمتر این دستگاه را به یک انتخاب ایده‌آل تبدیل کرده است.

بازدهی بالاتر

3. کاهش صدا

کاهش صدای تولیدی توسط کولر گازی اینورتر از دیگر مزیت‌های این دستگاه است. قابلیت تنظیم سرعت کمپرسور در این دستگاه باعث شده که به جای تغییر سرعت ناگهانی و خاموش و روشن شدن، کمپرسور با نرخ ملایم‌تری نسبت به تغییر دما اقدام کند. همچنین نحوه آغاز بکار این سیستم نیز با نوع معمولی دارای تفاوت می‌باشد. روند آغاز بکار کولر گازی اینورتر به دلیل تنظیم کمپرسور آن بر روی کمترین سرعت، نسبت به نوع معمولی صدای بسیار آهسته‌تری دارد.

مطلب پیشنهادی مراحل تعمیر برد کولر گازی

کاهش صدا

4. کنترل نوسان جریان برق

کولر گازی اینورتر نوسانات جریان برق را بهتر مدیریت کرده است. به طور معمول این نوع کولر گازی قادر است از ولتاژ 100 ولت تا 220 ولت را بدون آسیب به ساختار دریافت کرده و به فعالیت بپردازد. در نتیجه استفاده از این دستگاه در محیط‌هایی که روزانه نوسانات جریان برق مختلفی را تجربه می‌کنند عاقلانه‌تر است.

معایب کولر گازی اینورتر

این تصور که کولر اینورتردار هیچ نقطه ضعفی ندارد، تصور درستی نیست. با این که نقاط ضعف این سیستم نسبت به نوع معمولی به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده اما در این قسمت از مهم‌ترین نقاط ضعف آن نام خواهیم برد.

1. قیمت اولیه بالاتر

قیمت اولیه بالای کولر گازی اینورتردار باعث شده که بسیاری از افراد توانایی خرید آن را نداشته باشند. امروزه قیمت کولر گازی اینورتر نسبت به کولر گازی معمولی بین 30 تا 50 درصد گران‌تر است. البته میزان زیادی از این هزینه در مدت زمان کوتاهی به واسطه کاهش مصرف انرژی دستگاه جبران خواهد شد اما با این وجود کماکان قیمت بیشتر آن خرید کولر گازی اینورتر توسط عموم مردم را دشوارتر کرده است.

معایب کولرگازی اینورتر

2. سرویس و تعمیر پرهزینه‌تر

از آن جایی که تکنولوژی ساخت کولر گازی اینورتر نسبت به نوع معمولی بسیار پیشرفته‌تر است، روند سرویس و تعمیر آن پیچیده‌تر بوده و شما باید هزینه بیشتری را در این زمینه صرف کنید. به عنوان مثال در بعضی از موارد خرابی برد اصلی دستگاه، کارایی آن را کاملا از بین برده و شما باید هزینه و زمان زیادی را صرف رفع این مشکل کنید. این هزینه نسبت به هزینه‌ای که شما برای سرویس و تعمیر کولر گازی معمولی پرداخت می‌کنید تفاوت تقریبا زیادی داشته و شما نباید این نکته را در روند تصمیم‌گیری نادیده بگیرید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

3. عدم دسترسی به قطعات اصل

دیگر نقطه ضعفی که بیشتر شامل مصرف‌کنندگان داخل ایران می‌شود، تامین قطعات این دستگاه است. در صورتی که هر بخش از کولر گازی اینورتر شما با مشکل مواجه شده و به تعویض قطعه نیاز پیدا کند، قطعه جایگزین باید صرفا از نمایندگی اصلی سازنده دستگاه تهیه شود. در نتیجه اگر شما محصول سازندگانی که در ایران فعالیت رسمی ندارند را انتخاب کنید، در این روند با چالش‌های مختلفی روبه‌رو خواهید شد.

مطلب پیشنهادی معایب استفاده از گرمایش کولر گازی

مزایای کولر گازی معمولی

1. هزینه اولیه کمتر

با این که کولر گازی معمولی به عنوان یک سیستم تهویه هوا دارای نقاط قوت و مزایای بسیار زیادی است اما اگر قصد مقایسه آن با کولر گازی اینورتر را داشته باشیم، تنها می‌توانیم از یک مورد به عنوان مزیت این سیستم نام ببریم.

هزینه پایین‌تر خرید این دستگاه را می‌توان تنها مزیت آن نسبت به کولر گازی اینورتردار دانست. این عامل باعث شده که افراد دارای درآمد محدود از کولر گازی معمولی به منظور تنظیم دمای محیط اطراف خود استفاده کنند. بنابراین هزینه کمتر خرید مزیت کولر گازی معمولی نسبت به اینورتر محسوب می‌شود.

کولر گازی معمولی

معایب کولر گازی معمولی

1. مصرف برق بیشتر

همان‌طور که احتمالا تا به اینجا متوجه شده‌اید، نقطه ضعف اصلی کولر گازی معمولی مصرف بالای انرژی آن است. نحوه کار این دستگاه باعث شده که مصرف الکتریسیته در آن نسبت به کولر گازی اینورتر تفاوت چشمگیری داشته باشد. در نتیجه اگر کولر گازی معمولی را به عنوان سیستم تهویه هوا انتخاب می‌کنید باید انتظار پرداخت هزینه بیشتر مصرف انرژی آن را داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر مقاله کولر گازی چند وات است؟ را مطالعه کنید.

2. صدای بیشتر

تولید صدای بیشتر این دستگاه نسبت به نوع اینورتر یکی دیگر از معایب این دستگاه محسوب می‌شود. تغییر حالت ناگهانی از حالت خاموش به روشن و بالعکس و همچنین آغاز بکار با حداکثر سرعت باعث شده که صدای بیشتری از فعالیت این دستگاه به گوش شما برسد. این صدا گاها در ساعات استراحت ممکن است برای شما آزاردهنده باشد، پس بهتر است قبل از تصمیم‌گیری این نکته را مد نظر خود داشته باشید.

صدای بیشتر

3. عمر مفید کوتاه‌تر

یکی از معایبی که بسیاری از افراد را نسبت به خرید کولر گازی معمولی پشیمان کرده است، عمر مفید کمتر آن نسبت به کولر گازی اینورتر است. متاسفانه این دستگاه نسبت به نوع اینورتر عمر مفید کوتاه‌تری داشته و کاربران باید انتظار خرابی این دستگاه را زودتر از نوع اینورتر داشته باشند. نحوه کارکرد پرنوسان کمپرسور از جمله دلایلی‌ست که به کاهش عمر این دستگاه منجر شده است.

طملب پیشنهادی تست فشار کمپرسور کولر گازی با دو روش

از نکات ذکر شده در این مقاله می‌توان نتیجه گرفت که اگر شما محدودیت مالی برای تامین هزینه اولیه کولر گازی اینورتر نداشته باشید، این دستگاه برای شما انتخاب بهتری نسبت به کولر گازی معمولی خواهد بود. فراموش نکنید که خرید خود را حتما از فروشگاه‌های معتبر انجام داده و از بااصالت بودن دستگاه اطمینان حاصل کنید. خدمات پس از فروش مناسب از نکاتی است که باعث اطمینان خاطر شما در استفاده از کولر گازی اینورتر می‌شود.

شما می‌توانید با ذکر سوالات خود در بخش نظرات همین مطلب، پاسخ آن را در زمانی کوتاه از کارشناسان مجرب آچاره دریافت کنید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید