سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

3 دلیل کند شدن دور موتور کولر آبی + افزایش دور موتور

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر آبی

با فرا رسیدن فصل‌های گرم، استفاده از کولر آبی و سیستم‌های سرمایشی هم افزایش خواهد یافت و به همین خاطر، ممکن است مشکلات مختلفی برای این دستگاه‌ها به‌وجود بیاید. یکی از مشکلات شایع در این دستگاه‌ها، کند شدن دور موتور آن است. خوشبختانه این مشکل خیلی جدی نیست و به‌راحتی قابل‌حل است.

در صورتی که شما نیز با مشکل کند شدن دور موتور کولر آبی مواجه شده‌اید، تا انتهای این مقاله از مجله آچاره با ما همراه باشید تا روش‌های مختلف حل این مشکل را با هم بررسی و بهترین راه‌حل ممکن برای آن را پیدا کنیم.

چرا دور موتور کولر آبی کند می‌شود؟

قبل از این‌ که بخواهیم روش رفع مشکل کند شدن دور موتور کولر آبی را بررسی کنیم، باید ببینیم که چرا موتور کولر آبی، کُند می‌شود. در صورتی که شما دلیل این مشکل را متوجه شوید، به‌راحتی نیز می‌توانید آن را برطرف کنید. دور موتور کولر آبی شما ممکن است به یکی از این دلایل کند شده باشد:

علت کند شدن دور موتور کولر آبی

۱- شل شدن تسمه کولر آبی؛ علت میانی کند شدن دور موتور کولر آبی

اولین دلیل برای کند شدن دور موتور کولر آبی، شل شدن تسمه کولر است. شل شدن تسمه باعث می‌شود که قدرت موتور به‌درستی به پروانه منتقل نشود و به همین دلیل، پروانه با دور کمتری نسبت به حالت عادی بچرخد. شما باید به‌صورت دوره‌ای میزان سفت بودن تسمه کولر را بررسی کنید و در صورتی که تسمه خیلی شل یا خیلی سفت بود، مشکل را رفع کنید.

برای سفت کردن تسمه کولر آبی، کافیست پیچ‌های دینام را باز کنید و آن را کمی به‌سمت بالا بکشید. اگر هم تسمه خیلی سفت است، برای شل کردن آن، این کار را به‌صورت برعکس انجام دهید. (اطلاعات بیشتر)

سرویس و تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی

۲- سوختگی سیم ‌پیچ استارتر کولر

برخی مواقع ممکن است سیم‌پیچ استارتر کولر دچار مشکل شده باشد. سوختگی سیم‌پیچ استارتر و عدم اتصال آن به کلید گریز از مرکز هم از دلایل کند شدن دور موتور کولر آبی محسوب می‌شود. برای رفع این مشکل شما باید از یک تعمیرکار کولر کمک بگیرید.

کند شدن دور موتور کولر آبی

۳- قطع شدن سیم استاتور

برخی اوقات فقط دور کند موتور کار کرده و دور تند آن کار نمی‌کند. این مشکل معمولا به دلیل قطع شدن سیم مربوط به دور تند کلید موتور یا پارگی سیم داخل استاتور رخ می‌دهد. موتور از یک قسمت ثابت به نام استاتور و یک قسمت متحرک به نام روتور تشکیل شده است که داخل استاتور قرار می‌گیرد.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

استاتور از چند لایه فلزی متشکل بوده که روی آن‌ها شیارهای متعددی وجود دارد. سیم‌پیچ‌ها نیز داخل این شیارها جاساز می‌شوند و در صورت پارگی هرکدام از آن‌ها، ممکن است شما با مشکل کند شدن دور موتور کولر آبی مواجه شوید.

افزایش دور موتور کولر آبی

بیشتر بخوانید: خنکی بیشتر فقط با رعایت چند نکته ساده در سرویس کولر آبی

افزایش دور موتور کولر آبی

برخی اوقات ممکن است دور موتور کولر آبی شما در حد استاندارد باشد و به هیچ کدام از دلایلی که در بخش‌های قبلی به آن‌ها اشاره کردیم، ربط نداشته باشد. برای افزایش دور موتور کولر آبی، باید پولی کولر را با یک پولی کوچک‌تر تعویض کنید. البته توجه داشته باشید که پولی مورد استفاده نباید خیلی کوچک باشد؛ زیرا این مشکل باعث می‌شود که پروانه نتواند سرعت زیادی بگیرد و پس از مدتی متوقف شود. به‌طور کلی متخصصین استفاده از این روش را جز در مواقع ضروری پیشنهاد نمی‌کنند.

کند شدن دور موتور کولر آبی

جلوگیری از سوختن موتور کولرهای آبی

برای این‌که از سوختگی و خرابی موتور کولر آبی پیشگیری کنید، باید کولر شما به‌صورت سالیانه سرویس شود. در نظر داشته باشید که در این شرایط قبل از انجام هرگونه کاری، باید جریان برق را به‌طور کامل قطع کنید تا در معرض خطرات احتمالی قرار نگیرید. سپس قاب‌های بدنه را خارج کنید و آن‌ها را به صورت کامل با آب بشویید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

در مرحله بعد شلنگ‌ها را بررسی کنید تا هیچگونه نشتی نداشته باشند. همچنین باید موتور کولر و پروانه آن را نیز روغن‌کاری کنید. در صورتی هم که پوشال‌های کولر فرسوده شده‌اند، آن‌ها را تعویض کنید تا جریان هوا بهتر از آن‌ها عبور کند.

بیشتر بخوانید: سیم‌کشی کولر آبی

دلیل کند شدن دور موتور کولر ابی

سخن نهایی

در این مطلب تلاش کردیم تا دلایل مختلف کند شدن دور موتور کولر آبی را بررسی کنیم. در صورتی که در این زمینه سوالی دارید، از طریق بخش نظرات همین مطلب آن را با ما در ارتباط باشید. کارشناسان آچاره در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تمامی سوالات شما پاسخ می‌دهند و تلاش می‌کنند مشکلات شما را به‌سادگی برطرف کنند.

3.5/5 - (53 امتیاز)

28 دیدگاه

  1. با سلام در تکمیل عنوان(افزایش دور موتور…)سایز ۷.۵ سانت(۷۵میلیمتر) مارک گام یا نصر یا البرز و غیره در تمام مدل های کولر آبی یکسان است برای افزایش گشتاور آنهم فقط به سفارش اکید صاحب کولر٬میتوان به سایز۸۰میلیمتر یا ۸۵یا ۸۹ تغییرداد که اصولا به دلایل فنی هرگز پیشنهاد نمیشود با تشکر.

  2. سلام، ممنون از مقاله خوبتون
    سوالی از تعمیرکارهای کولر دارم، کولر منزل ما روی دور کند کار میکرد که خاموش شد. امروز که تست کردم نه دور تند و نه دور کند هیچکدام کار نمیکردند اما پمپ آب رو که روشن میکنم صدای آب میاد.
    ممنون میشم برای تعمیر کولرم راهنماییم کنین. هزینه تعمیر کولر آبی چقدر میشه؟

    1. با سلام، ابتدا سیم کشی داخل کولر و کلید را بررسی کنید. در صورت سالم بودن موتور باید بررسی شود.

    2. گیلان خسته نباشین من کولر رو روشن میکنم دور کند اول سرعت موتور زیاد است بعد بطور مدام سرعت موتور کم میشود باید چکار کنم

      1. دقیقا همین مشکل رو دارم
        فقط روی دور کند اینطوریه نرماله بعد سرعتش کم میشه یهو دوباره میزنه پشت موتور سرعت میگیره .. تسمه سالمه خود موتور کم سرعت میشه.. درضمن تست کردم وقتی در های خونه کیپ تا کیپ بستس سرعت موتور برخلاف انتظار بیشتر میشه و ایرادش هم یکم بهتر میشه

  3. سلام خدمت بزرگواران
    کولر آبی منزل ما دور کند و تندش یکی است و انگارجون ندارد موتور را باز کردیم و به تعمیر کار نشان دادیم ولی گفت موتور سالم هست و هیچ مشکلی ندارد و بعضی مواقع که کم این اتفاق می‌افتد دور کندش جون میگیرد و دور تندهم درست میشود و پر توان می‌شود
    از کارشناسان محترم ممنون میشوم راهنمایی بفرمایند
    سپاس

    1. سلام
      من هم همین مشکل رو داشتم وقتی درپوش قسمت تسمه و دینام رو باز کردم متوجه شدم قدرت موتور خوب شد ،با عوض کردن پوشال مشکل حل میشه
      هزینه اضافی نکن

  4. باسلام
    دینام کولر جام کرده بود بردم پیش تعمیرکار سر و ته دینام تعویض شده حالا نصب کردم دور تندش شده اندازه دور کندش و دور کندش خیلی کمتر شده.کابل سیم‌های برق دینام هم تعویض شده
    پوشال عوض کردم.بدون پوشال هم تست وتسمه هم تنظیم کردم باز هم دورش درست نشده
    مشکل از کجا می‌تونه باشه؟

  5. سلام کسی تا الان نتونسته جوابم بده🙏🏼
    پمپ آب کولر از کار میوفته
    چک میشه و متوجه میشم سیم نول سولفات و قطع شده که انگار از رطوبت بوده و اتصال پیش اومده بود که دقیق دلیلش نفهمیدم
    اتصال سیم نول انجام دادم
    الان وقتی پمپ آب روشن میکنم پمپ عالی کار میکنه

    ولی وقتی موتور کولر روشن میشه پمپ آب ضعیف میشه و قدرت بالا بردن آب کولر نداره
    شما میتونید دلیلش حدس بزنید؟

    1. سلام ببخشید آیا یه کولر ۷۰۰۰ اگه طبقه ۵ نصب بشه بادش به خوبی به طبقه ۲ میرسه؟چه کاری میشه برا افزایش باد کرد؟
      با تشکر

  6. موتور کولر رو ب تازگی عوض کردیم و مارک موتوژن گرفتیم ، کولر در حالی ک روی دور کند هست داره کار میکنه یک دفعه دورش بشدت کم میشه ب حالتی ک باد بسیار بسیار کم میشه ، در صورت امکان علت رو بفرمایید

  7. سلام.استادکولرآبی من دورموتور توحالت کندقدرتش وبادخروجی کم شده.ولی دورتندمشکلی نداره.تسمه هم شل نیست.

  8. با درود و احترام خسته نباشید سپاس از شما اگر یکی از دورهای کولر بسوزه ودور دیگر بخوبی کار کنه اگر به موتور فشار نیاورم ایا میتواند موتور کار کند ویا با روشن کردن کولر ان دور هم خواهد سوخت با توجه که هر دور موتور کولر مجزا و جدا از یکدیگر هستند

  9. سلام ممنون از راهنمایی ارزنده شما.
    کولر چند ساعت اولیه با دور تند کار می کند بعد ا ز‌چند ساعت و با گرم شدن هوا سرعت باد آن یک دفعه ای کاهش پیدا می کند. علت چیست؟

  10. سلام،ببخشید بنده ،یه کولر۷۰۰۰دارم دور موتور کم شده تمه رو هم در اوردم کلا زور چندانی نداره ینی دور کند و تند اندازه هم کار میکنه،مشکل از چیه.ممنون میشم راهنمایی کتید.🙏🏼

  11. سلام .من کولر کوچیک دارم از این بدونه تسمه ها چند وقت کار نکرده حالا روشن کردم دورش خیلی کمه دلیلش چی میتونه باشه

  12. درود
    بعد از روشن کردن کولر به خوبی باد میوزه، هم کند و هم تند کار میکنه

    اما بعد از چند دقیقه دور موتور کم میشه و دیگه فرقی نمیکنه روی دور تند باشه یا کند

    اگه نیمساعت خاموش باشه مجدد قدرت زیاد میشه

  13. سلام خوبین کولر ما اول که روشن میکنی دور موتور خوب است اما وقتی پمپ اب را میزنیم سرعتش کم میشود بعدش پمپ اب را خاموش میکنم بعد چند دقیقه دورش زیاد میشود ممنون میشم زودتر جواب بدین

  14. سلام. الان دو روزه که کولر آبی خونه مون نداره وقتی میرم بالا پشت بام یک درب کولر رو باز میکنم و بعد از چند دقه میبندم برای سه چهار ساعتی درست میشه و باز مجدد به حالت بی جون تبدیل میشه واقعا گیج شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید