تعمیر پکیج تعمیرپکیج

آموزش تعمیر فلومتر پکیج

سرمایش و گرمایشپکیجگرمایش

میزان مصرف آب گرم در ساعات مختلف شبانه‌روز متفاوت بوده و ما در برخی از ساعات میزان بیشتری آب گرم استفاده می‌کنیم. اما پکیج در طول این مدت چگونه متوجه افزایش نرخ مصرف آب گرم ساکنین می‌شود و تعمیر فلومتر پکیج در چه شرایطی لازم است؟

زمانی که در یک ساختمان چند نفر به‌صورت همزمان در حال استفاده از آب گرم باشند، پکیج باید آب گرم بسیار بیشتری را نسبت به دیگر زمان‌ها مهیا کند. به این منظور در ساختار این سیستم یک فلومتر به کار برده شده است. در واقع فلومتر آغاز مصرف آب گرم توسط ساکنین را به برد کنترل پکیج اطلاع داده تا سیستم برای تامین آب گرم بیشتر شروع به کار کند.

حالا فرض کنید که این قطعه وظیفه خود را به‌درستی اجرا نکند. در این شرایط تصور این که عملکرد کلی دستگاه پس از خرابی فلومتر پکیج با مشکل جدی روبه‌رو شود، چندان دشوار نیست. معمولا در چنین زمان‌هایی اکثر ما به دنبال پیدا کردن یک راهکار مناسب برای رفع مشکل پکیج خواهیم گشت.

به همین دلیل در این مقاله از مجله آچاره پس از معرفی بیشتر این قطعه، اطلاعات لازم در راستای تعمیر فلومتر پکیج ایران رادیاتور، بوتان و … را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

فلومتر پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟

فلومتر پکیج یک نوع حسگر است که یک قطعه مکانیکی در نظر گرفته می‌شود و در طرز کار پکیج بسیار تاثیرگذار است. فلومتر (Flow meter) به‌صورت لغوی به معنای جریان‌سنج بوده و بسیاری از افراد به آن دِبی‌سنج نیز می‌گویند.

با قرارگیری فلومتر در مسیر حرکت جریان آب، آغاز مصرف آب گرم توسط ساکنین به برد کنترل پکیج اطلاع داده شده تا روند گرم کردن آب مجددا شروع شود. اما این تنها وظیفه فلومتر پکیج نیست و این قطعه یک وظیفه مهم دیگر را نیز بر عهده دارد.

فلومتر پکیج با اندازه‌گیری میزان آب گرم خروجی سیستم و اطلاع‌رسانی این میزان به برد کنترل، به این دستگاه کمک می‌کند تا سرعت گرم کردن آب را با میزان مصرف ساکنین هماهنگ کند.

این قابلیت باعث شده تا افراد بسیار کمی هنگام استفاده از پکیج با کمبود آب گرم مواجه شوند. این قطعه نیز همانند دیگر سیستم‌های مکانیکی از در کنار هم قرار گرفتن چند بخش کوچک‌تر تشکیل شده که در ادامه از آن‌ها نام می‌بریم:

  • پروانه (توربین) مغناطیسی
  • آهنربا
  • حسگر

طرز کار فلومتر پکیج

به‌منظور این که فلومتر پکیج وظایف خود را به‌درستی به انجام برساند، تمام این اجزا باید عملکرد بدون نقصی را از خود به نمایش بگذارند؛ در غیر اینصورت تعمیر فلومتر پکیج به یک روند ضروری تبدیل خواهد شد.

این نکته بدین معناست که اگر هر کدام از قطعات ذکرشده خراب شوند، مطمئنا فلومتر نیز قادر به فعالیت نخواهد بود. حالا شاید بپرسید که فلومتر به چه نحوی اطلاعات موردنظر را محاسبه و به برد کنترل دستگاه منتقل می‌کند؟

تعمیر پکیج
تعمیرپکیج

فلومتر پکیج چگونه کار می‌کند؟

این قطعه دارای یک محفظه استوانه‌ای با جنس پلیمر یا فلز بوده که درون آن اجزای فلومتر جایگذاری شده‌اند. در بخش مرکزی این محفظه از یک پروانه مغناطیسی همراه با یک ساچمه استفاده شده تا آب قبل از ورود به شبکه آبرسانی از این توربین عبور کند.

پس از عبور آب از این قسمت، توربین شروع به چرخش کرده و در نتیجه ساچمه نیز به حرکت در می‌آید. در بخش کناری توربین از یک حسگر استفاده شده که فاصله بسیار کمی با توربین دارد. (برای آشنایی با روند هواگیری پکیج کلیک کنید!)

حرکت توربین در این شرایط باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی شده که با هر بار چرخش، ترانزیستورهای حسگر را قطع و وصل می‌کند. این قطع و وصل در نهایت به‌صورت یک پالس درآمده و به سمت برد کنترل پکیج ارسال می‌شود.

تعمیرات فلومتر پکیج

فلومتر در واقع در طی این روند، باز شدن شیر آب گرم ساختمان را به اطلاع برد کنترل رسانده تا با افزایش حرارت، روند گرم کردن آب مجددا آغاز شود. اما وظیفه فلومتر در این نقطه به پایان نرسیده و این قطعه در طول این زمان اطلاعات مهم دیگری را نیز در اختیار این سیستم می‌گذارد.

بسته به میزان آبی که در هر دقیقه از توربین فلومتر عبور خواهد کرد، سرعت گردش توربین نیز متفاوت خواهد بود. در واقع این تغییر سرعت گردش توربین فلومتر است که میزان آب خروجی از پکیج را در اختیار برد کنترل قرار می‌دهد.

فلومتر این اطلاعات را از طریق روش‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، به برد کنترل ارسال می‌کند.

  • هنگامی که مصرف آب گرم آغاز می‌شود، حسگر فلومتر با ارسال سیگنال به برد شعله پکیج را روشن خواهد کرد.
  • اگر میزان آب ورودی به پکیج از مرز 2 لیتر در دقیقه عبور نکرده باشد، ولتاژ ارسالی از فلومتر به برد کنترل بین 2 تا 3 ولت بوده تا در این شرایط شعله اصطلاحا کوتاه باشد.
  • حالا اگر این میزان از 2 لیتر در دقیقه عبور کند، این ولتاژ معمولا تا سقف 5 ولت افزایش یافته و شعله پکیج را بلندتر می‌کند.

در نهایت فلومتر پکیج به این صورت سرعت گرم کردن آب توسط سیستم را تا حد امکان با میزان مصرف آب گرم ساکنین هماهنگ خواهد کرد.

تعمیر فلومتر پکیج

فلوسوئیچ پکیج چیست؟ (تفاوت با فلومتر پکیج)

اگر نام این قطعه تا به حال گوشتان خورده باشد باید بدانید که فلوسوئیچ (Flow Switch) با فلومتر (Flow Meter) کاملا تفاوت دارد و تعمیر فلومتر پکیج نسبت به تعمیر فلوسوئیچ پکیج، روندی منحصربه‌فرد است.

فلوسوئیچ پکیج را می‌توان نسل قبلی فلومتر در نظر گرفت که صرفا یکی از وظایف فلومتر را به اجرا درمی‌آورد.

این قطعه صرفا باز و بسته شدن شیر آب گرم ساختمان را به برد کنترل اطلاع داده و توانایی محاسبه میزان آن را ندارد. امروزه تقریبا تمامی سازندگان پکیج در محصولات خود از فلومتر استفاده کرده و در این سال‌ها بکارگیری فلوسوئیچ در پکیج‌ها روند تنزلی شدیدی را پشت سر گذاشته است.

به‌منظور آشنایی بیشتر شما با فلوسوئیچ پکیج، به اجزای تشکیل‌دهنده آن اشاره خواهیم کرد.

  • محفظه
  • شناور تفلون همراه با یک آهنربا
  • فیلتر
  • رزوه برنجی
  • نگهدارنده و …

مشاهده هزینه تعمیر پکیج!

تفاوت دیگری که می‌توان در بین فلومتر و فلوسوئیچ مشاهده کرد، در سیم‌کشی آن‌هاست. در ساختار فلومتر از 3 سیم استفاده شده است ولی تعداد این سیم‌ها در فلوسوئیچ صرفا 2 عدد است.

این سیم اضافه در واقع فلومتر را قادر به اجرای وظیفه جدید آن یعنی محاسبه میزان آب گرم خروجی از پکیج کرده است.

عیب یابی فلومتر پکیج

عیب یابی فلومتر پکیج

تا به اینجا به نقش پراهمیت فلومتر در راستای کارکرد صحیح پکیج پی بردیم. اما خرابی این قطعه را باید چگونه تشخیص دهیم؟

شما به‌منظور عیب یابی فلومتر پکیج می‌توانید از چند روش مختلف استفاده کنید که در ادامه سعی می‌کنیم توضیحاتی راجع به هر کدام از آن‌ها ذکر کنیم.

  • ساده‌ترین روش عیب‌یابی این قطعه، بررسی بصری پکیج است. زمانی که شما شیر آب گرم را در ساختمان باز می‌کنید، باید یک علامت در پنل پکیج ظاهر شود.
    در مدل‌های قدیمی‌تر این علامت به‌شکل یک ال ای دی چشمک‌زن به رنگ سبز بوده که در این شرایط فعال می‌شود.
    البته ممکن است در محصولات برخی از برندها این ال ای دی جفت باشد. در مدل‌های دیجیتال پکیج، باز شدن شیر آب گرم مصرفی به شکل یک علامت شیر آب یا دوش آب در صفحه نمایش دستگاه نشان داده می‌شود.
    اگر بعد از باز شدن شیر آب هیچگونه علامتی را در این بخش‌ها مشاهده نکردید، احتمالا عملکرد فلومتر پکیج با اختلال مواجه شده است.
  • یک راهکار دیگر در راستای عیب یابی فلومتر پکیج، نحوه فعالیت دستگاه محسوب می‌شود. این راهکار نیز بسیار ساده است اما نمی‌توان آن را یک روش قطعی در نظر گرفت.
    زمان باز شدن شیر آب گرم مصرفی، پکیج شما باید شروع به فعالیت کند. اگر در این شرایط پکیج کماکان واکنشی نشان نمی‌دهد، احتمال خرابی فلومتر پکیج وجود دارد.
    در چنین زمانی شما باید اقدامات لازم برای بررسی بیشتر سلامت دستگاه و در نهایت تعمیر فلومتر پکیج را در نظر بگیرید.
  • راهکار آخر را می‌توان قطعی‌ترین روش برای عیب یابی فلومتر پکیج دانست. در این راستا شما به یک مولتی‌متر (Multi Meter) یا اهم‌متر نیاز خواهید داشت.
    همان‌طور که اشاره کردیم هر فلومتر دارای 3 سیم است که هر کدام به یک رنگ هستند. این رنگ‌ها عبارتند از:

    • قرمز
    • مشکی یا آبی
    • زرد یا سفید

خرابی فلومتر پکیج

در این روش باید با اندازه‌گیری ولتاژ قطعه، سلامت آن را مورد بررسی قرار دهیم. به این منظور شما باید اهم‌متر را به پایه‌های فلومتر نزدیک کرده و ولتاژ آن را در مسیر DC اندازه‌گیری کنید.

ولتاژ تغذیه این قطعه 5 ولت DC است؛ بنابراین شما باید روند عیب‌یابی را با توجه به این نکته به انجام برسانید. همچنین شما می‌توانید زمانی که شیر آب گرم مصرفی باز است، ولتاژ سیم‌های آبی (مشکی) و زرد (سفید) را اندازه‌گیری کنید.

در این شرایط شما باید یک عدد بین 0 تا 5 ولت را مشاهده کنید؛ در غیر این صورت فلومتر به‌درستی فعالیت نمی‌کند و شما باید نسبت به تعمیر فلومتر پکیج اقدام کنید.

عیب یابی فلومتر پکیج

نحوه تعمیر فلومتر پکیج

پس از این که روند عیب‌یابی این قطعه را با موفقیت پشت سر گذاشته و از وجود نقص در آن اطمینان حاصل کردید، باید تدابیر لازم در جهت رفع مشکل فلومتر پکیج را بیاندیشید.

وابسته به این که اختلال در عملکرد کدام یک از اجزای فلومتر باعث بروز این مشکل شده باشد، روند تعمیر فلومتر پکیج متفاوت خواهد بود. البته ممکن است که این قطعه به کلی قابلیت تعمیر نداشته و مقیاس گسترده آسیب‌دیدگی تنها گزینه تعویض فلومتر پکیج را پیش روی شما قرار دهد.

به‌طور کلی اختلالات احتمالی که با تعمیر فلومتر پکیج قابلیت رفع شدن را دارند، به شرح ذیل هستند:

  • وجود مشکل در اتصالات (سیم‌کشی و …)
  • ایجاد رسوب در پروانه مغناطیسی (رسوب‌زدایی پکیج )
  • گیر کردن ذرات اضافه در توربین و جلوگیری از چرخش آن
  • خراب شدن آهنربای پروانه مغناطیسی
  • شکستگی بخش‌های مختلف مثل توربین، حسگر و …

هر کدام از موارد ذکر شده قابلیت ایجاد اختلال جدی در عملکرد فلومتر را دارند اما معمولا چنین مشکلاتی پس از تعمیر فلومتر پکیج رفع شده و نیازی به تعویض این قطعه نخواهد بود.

تعمیرات تخصصی پکیج با آچاره

در صورتی که مقیاس آسیب دیدگی فلومتر پکیج یا اجزای آن زیاد باشد، احتمالا شما راهی جز تعویض فلومتر پکیج یا تعویض برخی از اجزای آن نخواهید داشت.

توجه داشته باشید که تعمیر فلومتر پکیج یک روند بسیار تخصصی بوده و افراد بدون تجربه نباید به هیچ عنوان در این راستا اقدامی انجام دهند؛ بنابراین این روند را حتما به افراد دارای صلاحیت واگذار کنید.

شما می‌توانید به این منظور از کمک کارشناسان مجرب آچاره استفاده کرده و روند تعمیرات فلومتر پکیج خود را با اطمینان خاطر به این متخصصین بسپارید.

تعمیر فلومتر پکیج

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم که با معرفی بیشتر فلومتر پکیج، اطلاعات لازم در جهت تعمیر آن را در اختیار شما قرار دهیم. فراموش نکنید که روند تعمیر فلومتر پکیج، یک روند خطرآفرین در نظر گرفته شده و رعایت نکات ایمنی اولویت اصلی آن محسوب می‌شود.

بنابراین در این شرایط سلامت خود و اطرافیان‌تان را در معرض خطر قرار ندهید. شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با کارشناسان کاربلد آچاره در میان گذاشته و پاسخ خود را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنید.

امیدواریم که در روند تعمیر فلومتر پکیج ایران رادیاتور، بوتان یا هر برند دیگری با هیچ چالشی مواجه نشوید!

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر پکیج

درخواست تعمیر پکیج!

 

کلیک کنید