تعویض روغن در محل تعویض روغن در محل

نحوه کار سنسور سطح روغن ماشین و انواع آن

خودروتعویض روغن

سنسور سطح روغن ماشین یا Oil Level Sensors،کاربرد فوق‌العاده‌ای در صنعت و سیستم خودرو دارد. سنسور سطح روغن ماشین انواع مختلفی دارد و با توجه به نوع کارکرد، به چند دسته تقسیم می‌شود. سنسور سطح روغن ماشین می‌تواند در درک و تحليل بسیاری از اطلاعات به شما کمک کند. نحوه عملکرد سنسور سطح روغن ماشین بسیار ساده است و به‌راحتی می‌توان متوجه نحوه کارکرد آن شد. در این مقاله قصد داریم همه چیز را در خصوص سنسور سطح روغن ماشین برای شما شرح دهیم. تا پايان با ما همراه باشيد تا نکات مهم در این خصوص را بدانيد.

انواع سنسور سطح روغن ماشین

1. سنسور سطح روغن ماشین نوع مکانیکی

سنسور مکانیکی ساده‌‌ترین و پرکاربرد‌ترین مدل در بین موارد دیگر است. این نوع سنسور سطح روغن ماشین با روشن شدن یک نوع کلید شروع به فعالیت و بررسی می‌کند. با توجه به مدل این نوع سنسور، کلید می‌تواند به صورت مکانیکی یا به صورت مغناطیسی روشن شود. در نوع مغناطیسی سوئیچ زمانی روشن می‌شود که، آهنربای به کار رفته در سنسور تا سطح مشخص‌شده بالا یا پایین برود. در نوع مکانیکی، سوئیچ با حرکت مایع رخ می‌دهد. کلید به کار رفته در این نوع سنسور سطح روغن ماشین، میکرو بوده و عملکرد بسیار خوبی دارد.

انتخاب نوع مایع به کار رفته به متغیر‌هایی چون دما، فشار و وزن در شرایط ویژه بستگی دارد که دلیل آن می‌تواند تاثیر مستقیم این موارد بر رانش و اطلاعات به دست آمده باشد. توجه داشته باشید استفاده از این سنسور برای روغن‌هایی با غلظت بالا و سنگين، مناسب نیست و بهتر است از سنسور‌های دیگر برای این منظور استفاده کنید. این نوع سنسور معمولا در فرایند جداسازی آب و روغن استفاده می‌شود.

البته در نظر داشته باشید که حتی برای این منظور نیز بهتر است از دو سنسور جداگانه استفاده کنید تا عملکرد سنسور‌ها در بالاترين حد خود باشد. به‌طور کلی در این نوع سنسور، مدل مغناطیسی محبوب‌تر است؛ زیرا کاربرد ساده‌‌ای داشته و کم هزینه‌‌تر است. برخی افراد با نصب سنسور‌های دیگر بر روی این مدل، مانند سنسور دما یا فشار هوا‌، یک سیستم با قابلیت تشخیص چند پارامتر را ایجاد می‌کنند. شما نیز می‌توانید با توجه به نیاز‌های خود و کمی تحقیق، یک سنسور چند پارامتری را تهيه کنید.

سنسور سطح روغن ماشین و انواع آن+کاربرد و نحوه عملکرد سنسور‌ها

2. سنسور سطح روغن ماشین پنوماتیک

به‌طور کلی از این سنسور، در شرایط خاص استفاده می‌شود. هنگامی که برق وجود ندارد یا جریان برق ضعیف است، می‌توانید از این نوع سنسور برای مشخص کردن سطح مایع استفاده کنید‌. همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم، برای اندازه‌گیری سطح روغن‌های غليظ باید از یک سنسور خاص استفاده کنید. این سنسور کاملا مناسب مایعات غلیظ و چسبناکی چون دوغ‌آب، روغن گریس و روغن‌های سنگین و لجن‌دار است. تکنولوژی به کار‌ گرفته شده در این سنسور بسیار ساده و کم هزینه‌ بوده و برای بررسی نقطه‌ای سطح مایع مناسب است.

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل

3. سنسور سطح روغن ماشین آلتراسونیک

این نوع سنسور سطح روغن ماشین، برای بررسی سطح مايعات بسیار چسبناک و جامدات حجيم استفاده می‌شود. عملکرد این سنسور کمی متفاوت‌تر از موارد دیگر است و با استفاده از امواج اطلاعات را به دست می‌آورد. حسگرهای به کار رفته در این سنسور، فرکانس‌هایی بین ۲۰ الی ۲۰۰ کیلوهرتز را تولید و منتشر می‌کنند. سپس این امواج توسط مبدل توليدکننده، دریافت می‌شود و در نتیجه اطلاعات به دست آمده تحلیل و ارسال می‌شوند. دقت این سنسور نسبتا بالاست و مواردی چون مه، گاز شیمیایی، کف و تلاطم‌ها بر نتایج آن تأثیر می‌گذارد.

‌باید توجه کنید که تلاطم و کف‌های موجود در سطح، به نوعی از انتقال صحیح امواج به مبدل جلوگیری می‌کنند و بر نتایج تأثیر می‌گذارند. همین‌طور در خصوص گاز‌های شیمیایی، مه و بخار باید بدانید که این موارد امواج را جذب یا منحرف می‌کنند و بر نتایج به دست آمده تأثیر می‌گذارند. موارد ذکرشده به نحوی باعث تغییر غلظت می‌شوند و بر سرعت امواج هنگام جذب شدن توسط مبدل تاثیر می‌گذارند.

برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، باید از راهنمای استفاده از امواج کمک بگیرید و سعی کنید مانعی در این بین وجود نداشته باشد. مواردی چون جوش، نردبان و داربست نباید در این بین وجود داشته باشند. البته امروزه پیشرفت در تکنولوژی این نوع سنسور سطح روغن ماشین باعث شده است تا پردازش بسیار دقیق باشد و اطلاعات به شکل هوشمند تحلیل شوند؛ اما نبود چنین مانع‌هایی در افزایش دقت سنسور تاثیر بسزائی دارد.

معمولا این نوع سنسور به دلیل امکان کنترل نقطه‌ای و کلی در سطح، قیمت و عملکرد مناسب، بسیار محبوب است. علاوه بر این موضوع، این مدل می‌تواند به دیگر دستگاه‌‌های محاسباتی و تحليل‌کننده نیز متصل شود. شما با استفاده از این ویژگی می‌توانید به‌راحتی فیلتر سيگنال سنسور، نظارت بی‌سیم و ارتباطات گسترده را کنترل و بررسی کنید.

محاسبه رایگان هزینه تعویض روغن خودرو

سنسور سطح روغن ماشین و انواع آن+کاربرد و نحوه عملکرد سنسور‌ها

4. سنسور سطح رسانا

این دسته از سنسور‌ها نمی‌توانند برای روغن‌ها مناسب باشند. معمولا روغن‌ها نارسانا هستند و این نوع سنسور نمی‌تواند برای تشخیص سطح آن‌ها کابردی داشته باشد. ‌به‌طور کلی این نوع سنسور برای مایعات رسانا مانند آب، مایعات بسیار خورنده مانند سود سوزآور، اسید هیدروکلریک، اسید نیتریک، کلرید آهن و مایعات مشابه، مناسب هستند. به دلیل کاربردهای فروان این‌ نوع سنسور‌ها در صنعت، توضیحات کوتاهی را در این بخش به آن‌ها اختصاص می‌دهیم.

سنسور رسانا برای تشخیص سطح نقطه‌ای مایعات رسانا مناسب است. در این مدل الکترود‌های به کار رفته در سنسور سطح رسانا، با جریان محدود و ولتاژ پایین شارژ و تغذیه می‌شوند. این جریان با توجه به میزان رسانا بودن مایع موردنظر تنظیم می‌شود‌. برای مثال زمانی که رسانایی مایع کم باشد، از جریان قوی‌تر استفاده می‌شود و زمانی که رسانایی مایع به کار رفته بالا باشد، از جریان ضعيف‌تری برای تغذیه الکترود‌ها استفاده می‌شود.

معمولأ در این نوع سنسور یک رابط اتصال به زمین نیز به کار می‌رود تا خطری جان شما را تهدید نکند. این مدل از سری سنسور سطح مایع کاملا امن است و لازم نیست نگران خطرات احتمالی برق‌گرفتگی در خصوص آن باشید. نکته مثبت در مورد این مدل، جامد بودن و عايق بودن دستگاه‌هاست. همین‌طور باید گفت که این مدل با استانداردهای جهانی در خصوص خطر مطابقت دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش تعویض سنسور اکسیژن ماشین

خدمات تعویض روغن خودرو

سنسور سطح روغن ماشین و انواع آن+کاربرد و نحوه عملکرد سنسور‌ها

سخن پایانی

سنسور سطح روغن ماشین به چند گروه عمده طبقه‌بندی می‌شود. البته به یاد داشته باشید، سنسور‌ها فقط برای بررسی سطح روغن ماشین نیستند و در صنعت کاربرد‌های گوناگونی دارند. شما با توجه به نوع مایع موردنظر و غلظت آن می‌توانید سنسور مناسب را انتخاب کنید. سنسور‌ها علاوه بر کاربرد‌های اصلی خود می‌توانند در زمینه، هدایت و تثبیت‌ دی الکتریک، قابلیت نظارت مستمر و بی‌وقفه بر تجهیزات نیز کاربردی باشند.

امیدواریم این مطلب از مجله آچاره اطلاعات لازم را در خصوص سنسور سطح روغن ماشین به شما داده باشد. در این بخش تلاش کردیم همه‌ی آنچه باید می‌دانستید را برای شما شرح دهیم. شما با توجه به نکات گفته شده، برای چه منظوری از سنسور سطح روغن ماشین استفاده می‌کنید؟ دوست دارید مورد دیگری را به لیست بالا اضافه کنید؟ پاسخ خود را در بخش کامنت‌ها برای ما بنويسيد.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با طرز کار سنسور ضربه ماشین

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید