نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

6 علت رنگ پریدگی برگ یوکا + راه‌حل

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

رشد یوکا هم مانند گیاهان دیگر ممکن است با مشکلاتی قبیل خشکی برگ و رنگ پریدگی مواجه شود. مهم‌ترین علت رنگ پریدگی برگ یوکا، آبیاری و رطوبت بیش ‌از حد است. یوکاها به خشکی مقاوم هستند و برای جلوگیری از زرد شدن برگ‌هایشان باید آن‌ها را درون خاکی قرار دهید که زهکشی خوبی داشته باشد.

علاوه‌بر این، برگ‌های زرد می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که یوکا به آفتاب مستقیم بیشتری نیاز دارد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری را در مورد علت خشک شدن برگ یوکا و بیماری لکه برگی یوکا به دست بیاورید تا انتهای این مطلب از آچاره همراه ما باشید.

نکات کلیدی

  • مهم‌ترین علت رنگ پریدگی برگ یوکا آبیاری زیاد، خاک با زهکشی نامناسب و گلدان‌های بدون سوراخ زهکشی است.
  • برگ‌های یوکا ممکن است هم به‌دلیل نور زیاد و هم به‌دلیل نور کم زرد شوند و بریزند.
  • عامل طبیعی افزایش سن هم یکی از عوامل مهم زرد شدن برگ یوکا است.

علت رنگ پریدگی برگ یوکا

یوکا (Yucca) گیاهی با برگ‌های بزرگ، سبز و شمشیری شکل است و جزء گیاهان آپارتمانی پرطرفدار محسوب می‌شود. این گیاه با وجود رشد خوبی که دارد، نیازمند مراقبت خاصی نیست.

زرد شدن برگ گیاه یوکا مشکل بسیار شایعی است و می‌تواند دلایل مختلفی از جمله موارد زیر داشته باشد:

  • آبیاری زیاد
  • آفتاب‌سوختگی
  • رطوبت بیش ‌از حد
  • نور خیلی کم
  • آفات
  • سن

1. آبیاری زیاد و نامناسب

شایع‌ترین علت رنگ پریدگی برگ یوکا، آبیاری زیاد است. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که آیا به‌دلیل آبیاری زیاد، برگ‌های زردشده یوکا شروع به ریختن کرده‌اند یا خیر.

یوکا دوست ندارد برای مدت طولانی در آب زیاد بنشیند؛ بنابراین آبیاری زیاد علاوه‌بر زرد شدن گیاه، می‌تواند مشکلات جدی دیگری به دنبال داشته باشد.

خاک خیس به ‌سرعت باعث پوسیدگی ریشه می‌شود و این پوسیدگی علاوه‌بر ناپایداری گیاه، مواد مغذی لازم را به آن نمی‌رساند.

خاک غرقابی بوی رطوبت و کپک زدگی می‌دهد؛ به همین دلیل حتما هر چند وقت یک‌بار خاک را بررسی کنید؛ چون ممکن است قبل از اینکه برگ‌های زرد یوکا قابل‌مشاهده باشند این اتفاق بیفتد.

زرد شدن برگ یوکا از پایین

برای بررسی اینکه آیا آبیاری زیاد علت رنگ پریدگی برگ یوکا است یا خیر، سطح رطوبت خاک را به‌طور منظم بررسی و روال آبیاری خود را تنظیم کنید.

بهترین راه برای اینکه بفهمید یوکا نیاز به آبیاری دارد یا خیر، استفاده از رطوبت‌سنج است. همچنین اگر خاک خیس خشک نشد، توصیه می‌شود خیلی فوری خاک گلدان را عوض کنید تا ریشه‌ها شروع به بهبودی کنند. ریشه‌های پوسیده‌شده و برگ‌های زرد مرده گیاه را جدا کنید تا انرژی یوکا صرف پرورش برگ‌های جدید شود.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

مطلب پیشنهادی: معرفی بهترین کودها برای گیاهان آپارتمانی

تعویض خاک یوکا برای درمان زرد شدن برگ یوکا

2. آفتاب‌سوختگی

نور یکی از مهم‌ترین فاکتورها در مراقبت از یوکا محسوب می‌شود. اگر برگ‌های یوکا روزانه نور مستقیم زیادی را دریافت کنند، شروع به سوختن می‌کنند و لکه‌های زردی روی گیاه رشد می‌کند؛ بنابراین یک علت رنگ پریدگی برگ یوکا، آفتاب‌سوختگی است.

اگر یوکا دچار آفتاب‌سوختگی شده باشد، لکه‌های زرد در سمتی از گیاه که رو به خورشید است بیشتر دیده می‌شود. در اکثر مواقع قسمت سایه، سالم‌تر به‌نظر می‌رسد. این مشکل بیشتر در فصل تابستان اتفاق می‌افتد؛ زیرا در این فصل پرتوها بسیار شدیدتر از زمستان هستند.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

اگر چنین اتفاقی برای یوکای شما افتاده است، آن را به قسمتی از خانه جابه‌جا کنید که نور مستقیم خورشید نمی‌تابد. این گیاه نور روشن را دوست دارد، اما به شرطی که غیرمستقیم باشد.

لکه‌های زرد برگ یوکا به‌تدریج براثر تابش آفتاب ایجاد سوراخ روی برگ می‌کنند؛ بنابراین در بیشتر مواقع باید آفتاب‌سوختگی را علت سوراخ شدن برگ یوکا به‌شمار آورد.

قهوه ای شدن برگ یوکا به‌دلیل آفتاب‌سوختگی

3. رطوبت بیش از حد

اگر یوکا را داخل منزل نگهداری می‌کنید، بهترین روش برای به حداقل رساندن رطوبت، این است که آن را داخل گلدان‌های کوچک قرار دهید.

گلدان‌های بزرگ رطوبت زیادی را در خود نگه می‌دارند و بین 2 آبیاری، خشک شدن گلدان بزرگ مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. قبل از آبیاری گلدان، از خشک شدن سطح بالایی خاک اطمینان حاصل کنید.

در غیر اینصورت رطوبت زیاد علت رنگ پریدگی برگ یوکا و پوسیدگی ریشه‌ها خواهد شد.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

مطلب پیشنهادی راهنمای انتخاب انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی

4. نور خیلی کم

دیگر علت رنگ پریدگی برگ یوکا، نور کم خورشید است. همان‌قدر که نور زیاد خورشید برای این گیاه مضر است، نور کم نیز باعث زرد شدن برگ‌هایش می‌شود. این مشکل بیشتر در فصل زمستان که نور خورشید ضعیف‌تر است اتفاق می‌افتد.

اگر مشکوک شده‌اید که کمبود نور علت زرد شدن برگ یوکا است، آن را نزدیک پنجره قرار دهید. اگر این اتفاق در فصل زمستان رخ داد، گیاه را دقیقا کنار پنجره قرار دهید؛ زیرا شدت پرتوهای نور در این فصل به اندازه تابستان نیست.

همچنین می‌توانید برای تامین نور موردنیاز از چراغ‌های LED استفاده کنید. این چراغ‌ها می‌توانند جلوی زرد شدن برگ‌ها را بگیرند و یک تغییر اساسی رو به بهبودی در گیاه ایجاد کنند.

علت زرد شدن برگ یوکا

5. بیماری‌ها و آفات

کنه عنکبوتی یکی از آفاتی است که می‌تواند باعث تغییر رنگ برگ‌های یوکا شود. برای از بین بردن کنه‌ها و آفات، هر 2 یا 3 روز یک‌بار برگ‌ها را با پارچه مرطوب پاک کنید.

دیگر بیماری‌ها و آفاتی که علت رنگ پریدگي برگ یوکا هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پوسیدگی ریشه: پوسیدگی ریشه درنتیجه آبیاری زیاد رخ می‌دهد و در طولانی‌مدت منجر به مرگ گیاه می‌شود.
    برای برطرف کردن چنین مشکلی، یوکا را در گلدان دیگری قرار دهید و مقدار آبیاری را کاهش دهید.
  • کپک: کپک نوعی بیماری قارچی است که پوشش خزدار سفیدی روی برگ‌ها ایجاد می‌کند.
    کاهش رطوبت هوا، جلوی ایجاد کپک را می‌گیرد.
  • شته‌ها: شته‌ها حشرات مگسی سبزی هستند که از گیاه تغذیه می‌کنند.

6. افزایش سن گیاه

مهم‌ترین علت زرد شدن برگ یوکا از پایین، افزایش سن است. با گذشت زمان، یوکا بعضی از برگ‌های قدیمی خود را می‌ریزد تا فرصت لازم را برای رشد برگ‌های جدید فراهم کند.

در این پروسه، باید هر چند ماه یکبار فقط یک یا 2 برگ از گیاه بیفتد. اگر یوکا با سرعت بیشتری در حال افزایش تعداد برگ‌های زرد و ریختن آن‌ها است، توصیه می‌کنیم حتما موارد بالا را یک‌به‌یک بررسی کنید تا ببینید چه اتفاقی برای یوکای شما افتاده است.

در بیشتر موارد، می‌توانید به‌سادگی و تنها با یک کشش ملایم برگ‌های زردشده را جدا کنید. در صورت لزوم می‌توانید از چاقوی تیز برای جدا کردن برگ‌های تغییررنگ‌یافته استفاده کنید.

علت رنگ پریدگی برگ یوکا و سوراخ شدن برگ

علت قهوه‌ای شدن نوک برگ یوکا

در فصل زمستان بسیاری از یوکاها در نزدیکی رادیاتور قرار می‌گیرند و از هوای بسیار خشک و گرم رنج می‌برند. علاوه‌بر این، نوک برگ قهوه‌ای می‌تواند به‌دلیل آفتاب‌سوختگی باشد. به‌همین دلیل بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • درون منزل شما هوای تازه جریان داشته باشد.
  • از تابش شدید آفتاب به یوکا جلوگیری کنید.
  • در زمستان فضای منزل کمی مرطوب باشد.

سخن پایانی

موارد مطرح‌شده در این مقاله، مهم‌ترین علت رنگ پریدگی برگ یوکا محسوب می‌شوند. بسیار مهم است که بدانید علت این رنگ پریدگی افزایش سن است یا خیر؛ به‌همین دلیل تنها در مواقع لازم روال مراقبتی یا تغییر محیط را در نظر بگیرید.

بعد از ایجاد هرگونه تغییر، به مدت چند هفته کاملا حواستان به یوکا باشد تا مطمئن شوید دیگر برگ‌های زرد رشد نمی‌کنند. همچنین می‌توانید با کارشناسان آچاره مشورت نموده و در صورت لزوم با ثبت درخواست خدمات نگهداری از گیاهان آپارتمانی، در نگهداری گیاهان خود حرفه‌ای‌تر عمل کنید.

در پایان یادآور می‌شود که اگر به گل و گیاه علاقه دارید و گلخانه دارید؛ می‌توانید برای تمیز کردن آن از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت خدمات نظافت منزل کافی است سفارش خود را به‌رایگان در سایت ثبت کنید.

سوالات متداول

علت نرم شدن ساقه یوکا چیست؟

نرم شدن ساقه یوکا به این معناست که گیاه بیش‌ از حد آبیاری شده است.
ساقه یوکا آب را برای گیاه نگه می‌دارد، اما اگر برای مدت طولانی در آب بماند، شروع به نرم شدن و پوسیدگی می‌کند.

چرا برگ‌های یوکا قهوه‌ای می‌شوند؟

اگرچه قهوه‌ای شدن برگ‌های قسمت پایین یوکا طبیعی است، اما اگر برگ‌های قسمت اصلی گیاه قهوه‌ای شوند، می‌تواند نشان‌دهنده این مشکل باشد که یوکا نور کافی دریافت نمی‌کند.
اگر یوکا نور کافی دریافت نکند، برگ‌هایش در ابتدا سبز تیره، سپس زرد و کمی بعد قهوه‌ای می‌شوند.

علت لکه‌های سیاه روی برگ یوکا چیست؟

لکه‌های قهوه‌ای روی برگ یوکا می‌تواند نشان‌دهنده لکه‌های قارچی باشد.
برگ‌های آسیب‌دیده را جدا کنید و مطمئن شوید گیاه از تهویه کافی برخوردار است.

علت آویزان شدن برگ‌های یوکا چیست؟

یوکا گیاه قوی و محکمی است. دلیل آویزان شدن برگ‌های یوکا، مشکل در میزان آب یا نور خورشید است.
همان‌طور که یوکا نمی‌تواند آبیاری زیاد را تحمل کند، قادر به تحمل کم‌آبی هم نیست.

3.6/5 - (5 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید