نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

علت سیاه‌شدن نوک برگ پتوس

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

داشتن خزه‌های طولانی دنباله‌دار، پتوس (Pothos) را به یکی از گیاهان محبوب آپارتمانی تبدیل می‌کند که می‌توان نشانی از آن را امروزه در بسیاری خانه‌ها جستجو کرد. اما اگر شما تا به حال تجربۀ داشتن درخت پتوس را داشته‌‌اید، با عارضۀ نوک برگ‌های آن مواجه شده‌اید؟ علت سیاه‌شدن نوک برگ پتوس (پیچک شیطان) چیست؟ چرا این اتفاق برای گیاه ما می‌‌افتد در حالی که مادربزرگ‌های ما به راحتی می‌توانستند درختان پتوس را رشد دهند؟

علت سیاه‌شدن نوک برگ پتوس

علت سیاه‌شدن نوک برگ پتوس

سیاه‌شدن نوک برگ پتوس، نشانه‌ای از یک فقدان فیزیکی یا فیزیولوژیکی در گیاه است که بایستی به شکل دقیق مورد بررسی قرار گیرد. شش علت سیاه‌شدن نوک برگ پتوس عبارت‌اند از:

1-‌ نوراضافی

به رغم اینکه درخت پتوس، به نور آفتاب نیاز دارد ولی این موضوع نباید باعث شود که شما آن را در تمام طول مدت روز، در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار دهید. ارتباط پیوسته و بدون مراقبت پتوس و آفتاب، موجب سوختگی نوک برگ‌های آن می‌شود.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

برای بررسی علت سیاه‌شدن نوک برگ پتوس، حتماً در ابتدا دمای اتاق را بررسی کنید که معتدل باشد و تابش نور به میزان مناسب، در بخش‌های مختلف فضا برقرار باشد. حتماً گیاه پتوس را در جایی دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. اگر درخت پتوس شما در اتاقی پر از نور رشد کافی نکرده یا برگ‌های آن دچار تغییر رنگ شده است، حتماً گزینۀ جابه‌جایی و بردن آن به یک اتاق تاریک‌تر را هم امتحان کنید.

2-‌ کود بی‌رویه

هر چیز مفیدی هم بایستی در زمان و مکان درست خود مورد استفاده قرار گیرد مگرنه به ضد خود تبدیل می‌شود. کود هم که به خودی خود، از راه‌هایی‌ست که می‌تواند رشد و شادابی گیاه را سرعت ببخشد، می‌تواند به عاملی علیه حیات آن تبدیل شود.

در یافتن علت سیاه‌شدن نوک برگ پتوس، استفادۀ بیش از حد کود، یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار به شمار می‌رود. به طور متوسط درخت پتوس، هر 2 تا 3 ماه یکبار بایستی از تغذیۀ کود بهره‌مند شود. حتماً سعی کنید دفترچه‌ای داشته باشید و تاریخ کوددادن پتوس‌ خود را یادداشت کنید. پیشنهاد می‌شود که عمل کوددهی در زمان رشد گیاه اتفاق بیفتد که عطش بیشتری در ساقه و برگ‌های آن به چشم می‌خورد. کوددادن در فصل زمستان، که گیاه در حالت سکون و خواب زمستانی‌ است، می‌تواند موجب سیاه‌شدن نوک برگ‌ها و سوختن آن‌ها شود.

کود بی‌رویه

3- کم‌آبی یا آبیاری بیش از حد

اگر فراموش کنید که گیاه پتوس شما به آب برای ادامۀ حیات نیاز دارد، آن را با خطری جدی مواجه خواهید کرد. آبیاری کم پتوس، می‌تواند باعث پژمرده‌شدن برگ‌ها شده و اگر این روند ادامه پیدا کند، موجب سیاه‌شدن نوک برگ‌ها و مرگ سلول‌ها در اثر کم‌آبی شود. یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از رسیدن به چنین شرایطی، ثبت زمان آبدهی به گیاه است.

کم‌آبی یا آبیاری بیش از حد

مساله کم‌آبی گیاه پتوس نباید باعث این شود که ما همیشه در حال آب دادن به گیاه دیده شویم! آن سوی دیگر میدان، مساله آبیاری بیش از حد درخت پتوس است. به عنوان یک امر کلی، سعی کنید خاک گیاه پتوس را مرطوب نگه دارید ولی مواظب باشید که کاملاً خیس و غرق در آب نشود. برای این کار زهکشی زیر گلدان‌ها را حتماً کنترل کنید. وجود حجم زیاد آب انباشته‌شده در این بخش، نشانگر آن است که میزان بیش از مجاز آب به شریان‌های گیاه وارد شده است و پتوس، ظرفیت هضم آن‌ را ندارد.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

آبیاری بیش از حد گیاه پتوس، موجب غرق‌شدن ریشه‌ها می‌شود. ریشه‌های درخت پتوس در این حالت، پوسیده می‌شوند و کم‌کم شاهد سیاه‌شدن نوک برگ‌ها و مرگ آن‌ها خواهیم بود.

4-‌ زهکشی ضعیف

همانطور که قبلاً ذکر شد، غرق‌کردن گیاه در آب، می‌تواند موجب مرگ آن شود. به تجربه به نظر می‌رسد گیاه پتوس با خاک کمی‌خشک بهتر رشد می‌کند ولی این موضوع با یک آزمایش ساده می‌تواند همراه شود. زمانی که انگشتان‌تان را به خاک می‌چسبانید، تا زمانی که اولین بخش از انگشتان شما در مخلوط گلدان است، بایستی رطوبت خاک را حس کنید.

یکی از مسائل مهم در بررسی علت سیاه‌شدن نوک برگ پتوس، زهکشی نامناسب خاک آن است. زمانی که سوراخ‌های زهکشی، مسدود شوند یا پتوس به ریشه متصل باشد می‌تواند منجر به کاهش توان زهکشی شود. پس برای این اطمینان از شرایط مناسب زهکشی، خاک یا مخلوط گلدان را با انگشت خود بررسی کنید تا مطمئن شوید که خاک به اندازۀ کافی هوادهی شده است. زهکشی، مثل یک پنجره برای گیاه است پس حتماً همیشه به یاد داشته باشید که ریشه‌ها هم مثل ما نیاز به نفس‌کشیدن دارند!

5-‌ تغییرات دمایی معنادار

پتوس، یک گیاه از دستۀ استوایی است و به رطوبت علاقه‌مند است. شاهد ما برای این ادعا این است که وقتی گیاه پتوس در یک منطقۀ خشک با درجه حرارت بالا و خشکی محسوس هوا قرار داده شود، خوب رشد نمی‌کند.

تغییرات دمایی معنادار

اضافه‌کردن آب، یک راه‌حل موقتی است و حتماً بایستی مطمئن شوید که نوراضافی خورشید بر روی گیاه، تحمیل نمی‌شود. برای رسیدن به شرایط بهینه دمایی نگه‌داری دمای پتوس، می‌توان از دستگاه‌های رطوبت‌دهنده در خانه استفاده کرد تا همیشه شاهد هوایی با رطوبت کافی و مناسب برای رشد درخت باشیم.

دمای مناسب نگه‌داری پتوس، 20 تا 24 درجه سانتیگراد است. در زمستان هم مواظب باشید دمای اتاق به کمتر از 10 درجه سانتیگراد نرسد (دمای بالای 29 و نزدیک به 12 در صورت استمرار می‌تواند موجب مرگ کامل گیاه شود)

6-‌ آفات، حشرات و بیماری‌ها

اگر متوجه سیاه نوک برگ‌های پتوس شدید، ممکن است یک عفونت باکتریایی به نام Phytophthora گیاه را گرفتار کرده باشد. در این حالت ممکن است نیاز باشد دوباره گیاه را در جای خود بکارید یا مجبور باشید برگ‌های آلوده را در اسرع وقت از درخت جدا کرده تا از گسترش عفونت به بخش‌های دیگر آن جلوگیری شود.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

درمان پتوس با یک اسپری قارچ‌کش هم، انتخاب مناسب دیگری برای مبارزه با بیماری‌های عفونی گیاه پتوس است. دارچین که یک مادۀ ضدقارچ است هم می‌تواند در این حالت به کمک شما بیاید. برای این کار، با یک پارچۀ نرم که به پودر دارچین آغشته شده، گیاه را به نرمی‌گردگیری کنید.

علت سیاه‌شدن نوک برگ پتوس

در بررسی‌های دیگر برای یافتن علت سیاه‌شدن نوک برگ پتوس، ممکن است شما متوجه انباشته‌شدن گرد و غبار بر روی درخت شوید. این موضوع می‌تواند ناشی از شرایط آب و هوایی شهر شما (شهرهای غبارآلود) یا مثلاً کارهای ساخت و ساز اطراف خانۀ شما باشد. این گرد و غبارهای سفید، در واقع شپشک‌هایی آردآلود یا کنه هستند که به برگ‌های گیاه پتوس، حمله می‌کنند. در این حالت هم، پاک‌کردن برگ‌ها با الکل و بعد اسپری آب می‌تواند آبی روی آتش گیاه شما باشد!

اگر این موضوع کارایی کافی را نداشت، به تعویض گلدان گیاه پتوس هم فکر کنید چرا که ممکن است تخم حشرات در بین ریشه‌ها پنهان شده باشد.

اگر پتوس شما کاملاً توسط شپشک‌های آردآلود یا کنه، آلوده شده باشد یا عفونت‌های باکتریایی به بیشتر گیاهان رسیده باشد، شما مجبور هستید برای جلوگیری از سرایت بیماری به دیگر درختان خانۀ خود، پتوس را دور بیندازید.

علت سیاه‌شدن نوک برگ پتوس

سوالات متداول در علت سیاه‌شدن نوک برگ پتوس

۱. ظاهر یک پتوس غرق آب چه شکلی است؟

اگر پتوس خود را بیش از حد آبیاری کنید، گیاه کسل و کم‌رمق و پژمرده به نظر می‌رسد.
در این حالت به زودی برگ‌های پتوس سیاه شده چرا که ریشه‌های درخت شروع به پوسیدن کرده‌اند. آبیاری بیش از حد موجب می‌شود که پتوس، مواد غذایی مورد نیاز را هم نتواند به شکل مناسب جذب کند.

۲. نشانه‌های یک پتوس در حال مرگ کدام است؟

اگر برگ‌های پتوس شما شروع به آویزان‌شدن کردند و به دنبال آن نوک برگ‌ها سیاه یا قهوه‌ای شد، نشانگر آن است که پتوس در حالت بحرانی قرار گرفته و ممکن است در حالت مرگ باشد.
در این شرایط حتماً لازم است با مشورت یک باغبان، وضعیت پتوس را از زاویۀ میزان آبدهی، عفونت‌های قارچی احتمالی و حملۀ حشرات بررسی کنید.

۳. آیا ما باید برگ‌هایی که نوک‌شان سیاه شده را بچینیم؟

اگر برگ درخت پتوس شما کاملاً قهوه‌ای یا سیاه شده باشد، آن را جدا کنید. برگ‌ها در این حالت به شرایطی غیرقابل بازگشت رسیده‌اند که قابل درمان نیست و می‌تواند موجب افت کلی گیاه شود. برگ‌های ریخته‌شده را در جایی، دور از گیاه بریزید.

۴. هرچند وقت یکبار پتوس را باید معاینه کرد؟

همیشه! ولی طبعاً شما نمی‌توانید در تمام طول روزها مراقب پتوس خود باشید. بهینه‌ترین زمان مراقبت پتوس، هفته‌ای یکبار است.
هر هفته، رطوبت خاک را آزمایش کرده، میزان تابش نور به گیاه را بررسی کرده و برگ‌ها را از لحاظ حملات حشرات سفید مورد ارزیابی کامل قرار دهید. در علت سیاه‌شدن نوک برگ پتوس، مثل دیگر جاها، پیشگیری بسیار کم‌هزینه‌تر از درمان است!

۵. برگ پتوس حصیری را چطور باید درمان کرد؟

پتوس حصیری (پنیر سوئیسی) که برگ‌انجیری هم نامیده می‌شود از زیباترین گونه‌های درخت پتوس است. دلیل این نام، حفره‌هایی است که روی برگ گیاه وجود دارد و آن را شبیه به حصیر می‌کند.
علت سیاه‌شدن نوک برگ پتوس حصیری، عدم رعایت شرایط دمایی (در بازه‌ای خارج از ۱۳ تا ۲۴ درجه سانتیگراد)، نور زیاد، زهکشی پایین خاک، بیماری‌های قارچی، پوسیدن ریشه‌ها و گلدان نامناسب است.

۶.علت سیاه‌شدن نوک برگ پتوس مرمری چه مواردی است؟

پتوس مرمری، از گیاهان مقاوم آپارتمانی است که اتفاقاً به مراقبت ویژه‌ای نیاز ندارد. آبیاری زیاد (بیش از ۱ بار در بازۀ هر ۴ تا ۵ روز)، دمای نامناسب محیط و نرسیدن موادغذایی مناسب می‌تواند علت سیاه‌شدن نوک برگ پتوس مرمری باشد.

اگر در خانه خود گلخانه دارید حتما با دردسرهای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی و تمیز کردن گلخانه آشنا هستید. تمیز کردن گلخانه و پاک کردن منظم برگ گیاهان، تاثیر زیادی بر شادابی آنها دارد. شما می توانید برای تمیز کردن گلخانه خود از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید.

برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

4.7/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید