تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

آموزش تعویض بوبین اجاق گاز

لوازم خانگیاجاق گاز و فر

در آموزش تعویض بوبین اجاق اشاره‌ای خواهیم داشت به تکنولوژی ساخت این قطعه و دلیل استفاده از آن در انواع لوازم برقی. در واقع بوبین یک دستگاه مهم و یک قطعه الکترومکانیکی حیاتی در سیستم‌های جریان الکتریکی و گازی به‌حساب می‌آید. چند سیم دور بوبین حلقه خورده است و خود این قطعه فلزی است که به ترموکوپل اجاق گاز شما متصل می‌شود. ضمن این که اگر با ترموکوپل هماهنگی لازم را نداشته باشد، می‌تواند خطرآفرین باشد. اگر شعله‌ها خاموش شوند، ترموکوپل سرد شده و بوبین حالت مغناطیسی خود را نیز در این وضعیت از دست می‌دهد. حالت مغناطیسی این قطعه سبب قطع جریان گاز شهری می‌شود و درصورتی‌که این قطعه به هر دلیل از کار بیفتد، می‌تواند خطرساز باشد. پیش از تعویض بوبین اجاق لازم است که به چند نکته مهم در مورد آن اشاره کنیم و حتماً این موارد را مطالعه نمایید تا دچار مشکل نشوید.

آیا تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید که چرا قطعه بوبین ممکن است در اجاق ‌گاز دچار خرابی شود؟ در این مورد نکاتی را برای شما شرح خواهیم داد که در نهایت یکی از آن‌ها دلیل این مشکل است. دقت کنید که تعویض اشتباه این قطعه به‌اندازه حذف کردن آن از اجاق‌ گاز می‌تواند خطرساز باشد.

چرا بوبین خراب می‌شود؟

قطعی گاز اجاق، می‌تواند موجب خراب ‌شدن بوبین شود. در واقع اگر در یک منطقه گاز به‌صورت مداوم قطع گردد، این مشکل به وجود خواهد آمد. پس از آن، گرفتگی با مایع کف کپسول‌ها در گازهای LPG مشکل بعدی است. درصورتی‌که در اجاق‌گاز از گاز غیرشهری استفاده می‌کنید لازم است که حتماً کپسول را در محل مجاز پر کنید. آلودگی موجود در گاز شهری نیز یکی دیگر از عواملی است که سبب خرابی بوبین شده و در پی آن شما ناچار به تعویض بوبین اجاق می‌شوید.

همین‌طور استفاده از قطعات بی‌کیفیت و بوبین‌های تقلبی و مدل‌هایی که شاید در بازار با قیمت اورجینال به فروش برسند، اما کیفیت لازم را نداشته باشند، از جمله کلیدی‌ترین عواملی است که معمولاً مشتریان پس از سرویس و تعمیر اجاق‌گاز با آن روبرو می‌شوند. البته کم‌تر پیش می‌آید که بوبین در اجاق خراب شود و معمولاً این خرابی نخست گریبان ترموکوپل را می‌گیرد. توصیه می‌شود که خراب‌شدن بوبین را جدی بگیرید.

تعویض بوبین اجاق نیز اصول خاص خود را دارد که لازم است حتماً بر اساس آن پیش بروید و از این استاندارد پیروی کنید.

چرا بوبین خراب می‌شود؟

روش‌های تست بوبین اجاق‌گاز

درصورتی‌که فکر می‌کنید بوبین اجاق شما دچار مشکل شده و نیاز به تعویض بوبین اجاق پیدا کرده‌اید، لازم است پیش از هر کاری آن را تست کنید. اما این تست چگونه انجام می‌شود؟ یکی از روش‌های اولیه، بررسی ظاهری است. برای این کار باید شعله را روشن کرده و سپس آن را با چیزی مثل بادبزن خاموش ‌کنید. اگر جریان گاز اجاق قطع گردد، نشان می‌دهد که بوبین گاز سالم است. اما درصورتی‌که چنین اتفاقی رخ ندهد و بوبین اتصال گاز را قطع نکند، یعنی بوبین اجاق گاز مشکل دارد و نیازمند تعویض است.

مطلب پیشنهادی آموزش تعویض بوبین اجاق گاز

اما یک روش دیگر، تست کردن ترموکوپل است. این روش بسیار کاربردی‌تر از روش قبل است.

تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

تست ترموکوپل اجاق گاز

میله ترموکوپل را به‌اندازه معمول حرارت دهید، سپس بخش مرکزی هسته بوبین را به داخل فشار داده و حدودا بیست ثانیه نگه دارید. درصورتی‌که هسته بوبین بسته بماند نشان می‌دهد که ترموکوپل نیز سالم است. در غیر این صورت ترموکوپل به‌درستی عمل نخواهد کرد و لازم است که در کنار تعویض بوبین اجاق به سراغ تعمیر و تعویض ترموکوپل نیز بروید.

استفاده از دستگاه آوومتر یا مولتی متر نیز روشی دیگر است. برای این کار، دو سر آن را به ابتدای میله ترموکوپل متصل کرده و سپس سر دیگر آن را حرارت دهید. در مرحله بعدی اگر عملکرد این قطعه درست باشد، جریان مولتی متر افزایش پیدا می‌کند.

تست ترموکوپل

نحوه تعویض بوبین اجاق‌گاز

درصورتی‌که قصد عوض‌کردن بوبین اجاق را دارید بهتر است طبق این مراحل پیش بروید.

  1. شیر گاز را ببندید و جریان ورودی گاز را قطع کنید.
  2. درصورتی‌که گاز به این روش قطع نمی‌شود، به سراغ علمک و یا کنتور گاز بروید و اتصال را از همان جا قطع کنید.
  3. در مرحله بعدی عوض‌کردن بوبین اجاق، صفحه روی گاز را از بدنه جدا کنید. در برخی از گازها، صفحه به‌صورت پیچی و در برخی دیگر نیز به‌صورت یک سطح روی بدنه اصلی سوار است.
  4. در این مرحله لازم است که بوبین را پیدا کرده و آن را عوض کنید. درصورتی‌که نمی‌دانید بوبین چه شکلی است می‌توانید از تصاویری که در اینترنت موجود است استفاده کنید. ما نیز نمونه‌ای از این تصویر را در دسترس شما قرار داده‌ایم.

پیشنهاد می‌شود که اگر برای عوض‌کردن بوبین اجاق آموزش‌های لازم را ندیده‌اید و یا به تکنولوژی ترموکوپل و بوبین‌ها آشنا نیستید، این کار را به شخصی مجرب بسپارید. زیرا در صورت عدم تعویض صحیح بوبین، ممکن است اجاق‌گاز خطرآفرین باشد.  توجه کنید که بوبین و پیلوت و همین‌طور ترموکوپل در کنار هم قرار گرفته‌اند و باید بوبین جدید را بادقت نصب کنید. درصورتی‌که اطمینان ندارید بوبین عملکرد درستی دارد یا نه، پس از نصب باید بلافاصله آن را به‌خوبی تست کنید. برای تست بوبین می‌توانید از آموزش بالا استفاده کنید.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

عوض‌کردن ترموکوپل فر گاز توکار

ممکن است برای شما این پرسش مطرح شود که عوض‌کردن بوبین اجاق و همین‌طور فر توکار با هم چه تفاوتی دارند و به دنبال راهکار و آموزش عوض‌کردن بوبین فر باشید. باید بگوییم که تفاوت زیادی میان این دو وجود ندارد و شاید صرفاً محل نصب آن‌ها با هم متفاوت باشد. روش تعویض بوبین اجاق و پس از آن ترموکوپل، در تمامی مدل‌ها تقریباً یکسان است. برای این کار باز هم لازم است که جریان گاز را قطع کرده، تعویض را از روی مسیر فر انجام دهید. معمولاً خود فر یک الی دو ترموکوپل دارد و لازم است که هر دوی آن‌ها را تست کنید.

در برخی شرایط نیز عده‌ای ترموکوپل را حذف می‌کنند که البته مانعی در این مورد وجود ندارد اما کاری ریسکی است. ضمن این که ترموکوپل قطعه‌ای مهم است که سبب قطع شدن جریان گاز در شرایطی می‌شود که شعله به هر دلیل خاموش شده است. بهتر است که جهت جلوگیری از این اتفاق، نخست این که قطعه را خودتان عوض نکنید و دوم این که به‌هیچ‌عنوان آن را حذف نکنید، چون که می‌تواند خطرساز باشد.

تعویض ترموکوپل فر توکار

قیمت بوبین اجاق‌گاز چقدر است؟

معمولاً روی این قطعه‌های مصرفی در شهرهای مختلف و همین‌طور برای مدل‌های مختلف به‌صورت یکسان قیمت‌گذاری انجام نمی‌شود. برای این کار لازم دانستیم به این مسئله اشاره کنیم که اگر قصد تعویض بوبین اجاق را دارید حتماً این کار را از مراکزی انجام دهید که در مورد عملکرد اجاق‌گاز در آینده به شما تضمین می‌دهند. دوم این که حتماً از آن‌ها بخواهید در فاکتور مدل و قیمت دقیق قطعه را ذکر کنند.

متأسفانه بسیار دیده شده است که تعمیرکاران اجاق‌گاز، قیمت‌های غیرواقعی روی این قطعه و به‌طورکلی پروسه تعویض بوبین اجاق می‌گذارند. همین‌طور تعدادی از افراد سودجو اقدام به نصب ترموکوپل‌های بی‌کیفیت می‌کنند و یا این که حتی از مدل‌های دست‌دوم برای تعویض بوبین اجاق استفاده می‌کنند. در تمامی این موارد باید دقت عمل داشته باشید و سعی کنید حداقل جستجویی در مورد قیمت این قطعه در اینترنت و بازار داشته باشید. همین‌طور عملکرد ترموکوپل و بوبین تا حد زیادی به‌هم‌وابسته است. درصورتی‌که یکی از آن‌ها مشکل داشته باشد، احتمالاً در عملکرد دیگری نیز اختلال ایجاد می‌شود.

مهم‌ترین مشکلات و ایرادات اجاق‌ گاز

ممکن است در عملکرد اجاق‌گاز مشکلاتی به وجود بیاید و بسیاری فکر کنند که در صورت تعویض بوبین اجاق گاز این مسئله رفع می‌شود. در واقع باید گفت که تمامی نقص‌ها در عملکرد گاز، مربوط به این قطعه نیست. مثلاً در برخی شرایط ممکن است اجاق‌گاز شما شعله‌ای یکدست نداشته باشد. در این صورت لازم است که نخست شعله را به‌خوبی چک کنید و در صورت وجود هرگونه گرفتگی در روزنه‌های خروج فشار گاز، آن‌ها را پاک‌سازی کنید. همین‌طور مواردی چون آلودگی، چربی و یا ریختن غذا روی اجاق‌گاز، می‌تواند موجب نقص در عملکرد ترموکوپل شود. در این صورت به‌صورت دوره‌ای پیش ‌از این‌که دست به تعویض بوبین اجاق بزنید، بهتر است تمامی این موارد را بررسی کنید.

مطلب پیشنهادی نحوه تنظیم شعله اجاق گاز

1. روشن نشدن شعله

درصورتی‌که جرقه زده می‌شود اما شعله روشن نمی‌شود، احتمالا مسیر گاز مسدود است. علاوه‌برآن محل روشن شدن شعله نیز ممکن است گرفته باشد. این گرفتگی ممکن است ناشی از جرم غذاها، ریختن آب و گردوغبار و یا آلودگی‌های محیطی باشد. درصورتی‌که خبری از جرقه نیست باید قطعات داخلی را بررسی کنید. هنگام روشن نشدن شعله نمی‌توان به‌طور قطع گفت که کدام قطعه آسیب دیده است. اما به‌هرحال یکی از راه‌های حل مشکلات مربوط به اجاق‌گاز، سرویس کلی آن و همین‌طور چک کردن تمامی اتصالات و تنظیمات شعله‌ها است که باید حتماً توسط یک تکنسین مجرب انجام شود.

2. عدم رسیدن گاز به اجاق

در چنین مواردی بازهم تعویض بوبین اجاق هیچ مشکلی از شما حل نمی‌کند، چون این‌گونه خرابی‌ها ربطی به سیستم بوبین و ترموکوپل ندارد. برای اطمینان از این مسئله لازم است به این موضوع اشاره کنیم که تست دستگیره سوپاپ یک راه‌حل کلی است. برای این کار می‌توانید شعله کبریت و یا فندک را به آن نزدیک کنید. درصورتی‌که فندک گاز را روشن نکرد مشخص می‌شود که گاز در اجاق جریان ندارد و یا این که اصلاً به آن نمی‌رسد. برای رفع این مشکل بهتر است اطمینان حاصل کنید که خط گاز دچار مشکل نیست. پس از آن جرقه‌های فندک اجاق را نیز بررسی کنید. درصورتی‌که این جرقه‌ها به هر دلیل شعله‌ای زرد و نارنجی ایجاد می‌کنند، احتمالا مشکل در همین قطعه است.

مطلب پیشنهادی طرز استفاده از فر برقی و گازی

عدم رسیدن گاز به اجاق - تعویض بوبین اجاق

راهنمای خرید و انتخاب بوبین اجاق

درصورتی‌که قصد تعویض و خرید بوبین را دارید لازم است به چند مسئله دقت داشته باشید. اول این که بوبین‌ها قطعات حساسی هستند که در مدل‌های مختلف در بازار ایران موجود هستند. برخی از آن‌ها به‌صورت بسته‌بندی کاور وکیوم در بازار عرضه می‌شوند و اصلاً مشخص نیست که توسط چه برندی تولید شده‌اند. بهتر است پس از خرید و پیش از تعویض بوبین اجاق گاز، از روش‌هایی نظیر اسکن بارکد و یا استعلام با کد درج شده روی بسته‌بندی، اصالت قطعه را تایید کنید.

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

همین‌طور اگر عوض‌کردن بوبین را به شخص دیگری می‌سپارید، حتماً هنگام نصب بوبین چک کنید که آیا برند مورد استفاده استاندارد است یا خیر. حتی پس از نصب و حصول اطمینان از این که بوبین اصل است، اجاق‌گاز را به‌خوبی بررسی و چک کنید تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری شود.

به‌هرحال این قطعه اهمیت زیادی در سیستم اجاق‌ گاز، آب‌گرم‌کن‌ها و همین‌طور بخاری‌ها دارد. درصورتی‌که بوبین عملکرد درستی نداشته باشد، می‌تواند خطرآفرین باشد و موجب نشتی گاز و حتی انفجار و آتش‌سوزی شود.

مطلب پیشنهادی راهنمای خرید اجاق گاز

راهنمای تعویض بوبین اجاق

نتیجه‌گیری

در نهایت آموختیم که عوض‌کردن بوبین، تنها روش حل مشکل قطع نشدن جریان گاز در صورت خاموش شدن شعله است. این قطعه و ترموکوپل در اجاق‌گازها ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. اگر روی عملکرد درست آن‌ها وسواس به خرج ندهید و به‌صورت دوره‌ای این قطعات را چک نکنید، در معرض خطر قرار می‌گیرید. همواره بهتر است که تعویض بوبین را به افراد متخصص بسپارید چون این کار بسیار حساس است و در صورت هرگومه اشتباهی در روند تعویض بوبین، جان افراد در معرض خطر قرار می‌گیرد. لازم است که حتماً پس از نصب بوبین، به‌خوبی عملکرد آن را چک کنید و تا مدتی مراقب عملکرد سیستم قطع گاز باشید.

مطلب پیشنهادی راهنمای عملی نصب اجاق گاز

برای تست کردن آن نیز می‌توانید از مولتی متر یا همان آوومتر، بررسی فیزیکی و ظاهری و یا بررسی با خاموش‌کردن جریان گاز استفاده کنید که در این مقاله به طور کامل در مورد آن توضیح داده شده است.

برای تعویض بوبین اجاق گاز و یا در کل سرویس اجاق گاز خود همواره می‌توانید از نیروهای مجرب آچاره کمک بگیرید که آماده کمک به شما هستند. کافی است یک فرم درخواست در سیت یا اپلیکیشن پر کنید. امیدواریم از این مقاله بهره برده باشید. از اینکه تا پایان این مطلب ما را همراهی کردید از شما ممنونیم.

3.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید