6 دلیل روشن نشدن بخاری گازی برقی ژاپنی

سرمایش و گرمایشبخاری گازیگرمایش

بخاری گازی برقی ژاپنی وسیله‌ای بسیار کاربردی در ماه‌های زمستان است. این نوع بخاری نه‌تنها اتاق را گرم می‌کند، بلکه راحتی و آرامش را هم برای شما فراهم می‌آورد.

این بخاری‌ها در انواع مختلفِ دیواری و قابل‌حمل تولید می‌شوند. بخاری گازی برقی ژاپنی از هر نوعی باشد، ممکن است به‌دلایلی از کار بیفتد. در این صورت شما باید دلیل روشن نشدن بخاری گازی برقی ژاپنی را پیدا کرده و به‌دنبال راه‌حل مناسبی برای آن باشید.
مشکلات بخاری ژاپنی خاصی وجود دارد که می‌توانید به‌تنهایی آن‌ها را حل کنید. در حالی که برخی مشکلات به‌ کمک حرفه‌ای نیاز دارند. در این مقاله از مجله آچاره با دلایل  این مشکل و راهکارهای حل مشکلات آشنا خواهیم شد.

شما می‌توانید برای تعمیر بخاری خود از تعمیرکاران آچاره کمک بگیرید. کافی است درخواست خود را به رایگان ثبت کنید و از تعمیرکاران قیمت بگیرید.

نکات کلیدی

در صورت روشن نشدن بخاری گازی برقی ژاپنی، ابتدا باید علت را شناسایی کنید. پس از تشخیص مشکلات بخاری ژاپنی می‌توانید با استفاده از راه‌حل‌های مناسب، مشکل را برطرف کنید.

  • اتصالات برق
  • فیوز سوخته
  • خاموش شدن ایمنی خودکار
  • مشکل در ترموستات
  • خرابی سیم برق
  • مشکل المنت

شش علت روشن نشدن بخاری ژاپنی

سیستم‌های گرمایش تجاری و مسکونی مدرن اغلب قابل‌اعتماد هستند اما در برخی مواقع با مشکلاتی مواجه می‌شوند. زمانی که این مشکلات ادامه داشته باشند، نه‌تنها آسایش عزیزان شما را تهدید می‌کنند بلکه امنیت آن‌ها را نیز به‌خطر می‌اندازند.

در ادامه قصد داریم با دلایل کار نکردن بخاری گازی برقی ژاپنی و راه‌حل این مشکلات بیشتر آشنا شویم:

1. اتصالات برق را بررسی کنید

اولین و رایج‌ترین علت کار نکردن یا روشن نشدن بخاری برقی، وجود مشکل در منبع تغذیه است. برای حل این مشکل باید مطمئن شوید که برق از منبع اصلی در دسترس است. اگر برق وصل است، بررسی کنید که آیا کلید برق به‌درستی کار می‌کند یا خیر. از مشکلات بخاری ژاپنی می‌توان به اتصالات برق اشاره کرد.

این کار را می‌توانید با اتصال یک دستگاه برقی دیگر به سوئیچ و بررسی این‌که آیا کار می‌کند یا خیر انجام دهید. اگر کار نکرد، پس کلید برق بخاری مشکل دارد و باید تعمیر شود.

2. فیوزهای سوخته؛ دلیل روشن نشدن بخاری گازی برقی ژاپنی

شایع‌ترین علت کار نکردن بخاری گازی برقی ژاپنی، سوختن فیوزها است. برای بررسی این موضوع، ابتدا دستگاه را از برق بکشید و جعبه فیوز خانه را از نظر فیوزهای سوخته و همچنین کلیدهای قطع‌شده بررسی کنید.

شاید به‌نظر اهمیتی نداشته باشد اما تمیز کزدن بخاری برقی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اگر فیوز سوخته، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که فیوز را تعویض کنید یا در صورت نیاز مدارشکن‌ها را ریست نمایید. حالا بخاری را دوباره به برق وصل و آن را روشن کنید و ببینید آیا مشکل حل شده یا نه.تعمیر بخاری برقی

3. خاموش شدن ایمنی خودکار

یکی دیگر از دلایل کار نکردن بخاری ژاپنی، قابلیت خاموش شدن خودکار ایمنی آن است. زمانی که بخاری‌ها بیش‌از حد داغ می‌شوند، این ویژگی برای ایمنی، دستگاه را خاموش می‌کند. شاید وجود مشکل در این بخش دلیل روشن نشدن بخاری برقی شما باشد.

کاری که شما می‌توانید انجام دهید، این است که این ویژگی را با حرکت دادن کلید روشن و خاموش، به‌حالت خاموش ریست کنید. بخاری را از برق بکشید و بگذارید 10-15 دقیقه خنک شود. دوباره آن را به برق وصل و کلید را روشن کنید.

بخاری ژاپنی

4. خرابی ترموستات

در بیشتر موارد دلیل کار نکردن بخاری برقی، خرابی ترموستات است. این قطعه ممکن است گیر کرده، شل شده یا معیوب شده باشد. برای حل مشکل این موارد را در نظر بگیرید:

ترموستات را بررسی کنید و ببینید در کدام سطح تنظیم شده است. اگر در حالت خاموش یا دمای پایین است، آن را در سطح بالاتری بچرخانید. ببینید الان بخاری شما شروع به کار می‌کند یا نه.

خراب شدن بخاری برقی

همچنین در برخی موارد، صفحه ترموستات گیر کرده یا معیوب است. به‌همین دلیل نیز ممکن است بخاری برقی ژاپنی کار نکند یا گرمای کافی را ارائه ندهد. ترموستات را بررسی کنید و در صورت نیاز با تماس با متخصص، آن را تعویض نمایید. کارشناسان مجرب آچاره به این منظور رفع مشکلات بخاری ژاپنی در کنار شما خواهند بود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر بخاری و شومینه!

5. مشکل سیم برق

یکی دیگر از دلایل کار نکردن بخاری برقی گازی ژاپنی، مشکل سیم برق است. سیم برق ممکن است معیوب شود و از کار بیفتد که به‌نوبه خود بر عملکرد بخاری تأثیر می‌گذارد. برای حل این مشکل، سیم برق را از نظر بریدگی چک کنید. نباید از جایی پاره یا شکسته شده باشد.

6. مشکل المنت گرمایشی

یکی دیگر از دلایل احتمالی کار نکردن بخاری برقی ژاپنی، خراب شدن المنت گرمایشی آن است. برای بررسی این مشکل باید اتصال المنت گرمایشی را تست کنید. این کار را می‌توانید با دنبال کردن این مراحل انجام دهید:

  • بخاری را از برق و منبع اصلی جدا کرده و خاموش کنید.
  • اجزای بخاری برقی را برای دسترسی به المنت گرمایشی جدا کرده و مولتی‌متر را روی RX1 یا زمان مقاومت 1 تنظیم نمایید.
  • اکنون پروب‌های مولتی‌متر را به هر انتهای عنصر گرمایش بخاری متصل کنید.
  • اگر کنتور مقاومت بالایی را نشان می‌دهد، به این معنی است که المنت گرمایشی درست است. اگر عدد بی‌نهایت باشد، به این معنی است که المنت مشکل دارد و خراب است.
  • اگر معیوب است باید آن را تعویض کنید. اما قبل از تعویض دقت کنید که المنت جدید باید از نظر اندازه، ساخت، شکل، قدرت و مقاومت با قبلی مشابه باشد.خرابی بخاری برقی ژاپنی

دلایل رایج روشن نشدن بخاری گازی برقی ژاپنی

در ادامه به مهم‌ترین دلایل، مشکلات بخاری ژاپنی و  از کار افتادن آن می‌پردازیم:

1. مدار برق مشکل دارد

اگر مدارهای برق بخاری برقی ژاپنی شما قطع شده باشد، بخاری روشن نمی‌شود. این مشکل را با خاموش کردن بخاری و روشن کردن مجدد آن حل کنید. باید بخاری را از کلید آن روشن کنید.

2. مدار اضافه بار دارد

اگر مدار بار اضافی داشته باشد، می‌تواند مانع روشن شدن بخاری برقی شود. همان‌طور که می‌دانید مدار زمانی که در فواصل منظم فعالیت می‌کند، بیش‌ از حد بارگذاری می‌شود. این معمولاً زمانی اتفاق میفتد که بخاری جریان بیشتری از توان خود می‌گیرد.

قبل از هرکاری بهتر است یه این سوال جواب دهید که برای منزل شما پکیج بهتر است یا بخاری؟

اگر مدار بخاری برق سایر پریزها را نیز تامین کند، ممکن است باعث قطع شدن مدار قطع شود. اگر می‌خواهید از بخاری برقی خود استفاده کنید باید مدار اختصاصی خود را داشته باشد که هیچ چیز دیگری را در خانه تامین نکند.

این یعنی نمی‌تواند جریان بیشتری نسبت به‌ آنچه که می‌تواند را تحمل کند. اگر مدار به‌خودی‌خود دمای کافی نداشته باشد و بخاری بزرگتری را تغذیه کند، اضافه بار ایجاد می‌شود. در این شرایط از برقکار بخواهید تا نگاهی به مدار بیندازد.

دلیل روشن نشدن بخاری گازی برقی ژاپنی

3. مدار برقی معیوب است

اگر مدار برق معیوب باشد، نمی‌تواند بخاری را تغذیه کند. به این معنی که بخاری برقی ژاپنی شما روشن نمی‌شود. قطع‌کننده‌های مدار AFCI و GFCI حساس هستند. بنابراین اگر مدار معیوب است، باید آن را تعویض و اقدام به رفع مشکلات بخاری ژاپنی کنید.

4. سیم‌ها دارای اتصال کوتاه هستند

سیم اتصال کوتاه می‌تواند دلیل روشن نشدن بخاری برقی ژاپنی شما باشد. اتصال کوتاه زمانی اتفاق میفتد که جریان الکتریکی در خارج از اتصالات سیم آن جریان یابد و اتصال کوتاه به زمین ایجاد شود.

سیم دارای اتصال کوتاه معمولاً با جرقه یا بوی سوختن پلاستیک همراه است. ممکن است به موقعیت‌های خطرناکی مانند شوک یا آتش‌سوزی منجر شود. اگر مدارشکن را مجدداً تنظیم کنید و بلافاصله به کار افتاد، احتمالاً با اتصال کوتاه روبه‌رو هستید.

5. مدار شکن را بررسی کنید

اگر مدارشکن قطع شده باشد، نمی‌توانید بخاری برقی خود را روشن کنید. برای حل مشکل باید مدارشکن را بررسی کنید که آیا پریز بخاری به آن وصل شده یا نه. اگر دیدید قطع شده آن را خاموش کنید. دوباره روشن کنید تا ببینید بخاری برقی شما روشن می‌شود یا خیر.

خراب شدن بخاری

6. پریز برق را بررسی کنید

اگر قطع کننده مداری که بخاری شما به آن وصل است قطع نشده این احتمال وجود دارد که مشکل از پریز برق باشد. بررسی کنید که آیا دستگاه‌های دیگر متصل به برق کار می‌کنند تا مطمئن شوید که مشکل از پریز نیست.

اگر خانه شما قدیمی است، باید بدانید که خانه‌های قدیمی‌تر گاهی قادر به تامین آمپر کافی برای تامین برق کامل بخاری الکتریکی نیستند. بهتر است بخاری خود را به پریزی وصل کنید که به قطع‌کننده مدار دیگری متصل است.

گاهی از دستگاه‌هایی مانند اسپیلت می‌توان به عنوان بخاری استفاده کرد که البته این سوال از کجا بفهمیم کولر گازی گرمایش دارد؟ در آچاره جواب داده شده است.

رفع نشتی و تعمیر بخاری گازی با تیم آچاره

نکاتی در مورد علت خاموش شدن بخاری ژاپنی

قبل از هرگونه تعمیر یا نگهداری بخاری، مطمئن شوید که بخاری خاموش است و اتصالات گازی آن جدا شده‌اند. برای تعمیر بخاری، از قطعات یدکی اصلی استفاده کنید. اگر در تعمیر بخاری مشکل دارید، از یک متخصص کمک بگیرید. با رعایت نکات ایمنی و انجام سرویس‌های دوره‌ای، می‌توانید از بروز مشکلات علت خاموش شدن بخاری ژاپنی جلوگیری کنید.

در این قسمت به طور کلی به بررسی دلایل خاموش شدن بخاری ژاپنی و راه‌حل‌های رفع این مشکل می‌پردازیم.

علت خاموش شدن بخاری ژاپنی:

  • فشار گاز کم
  • خرابی مشعل
  • گرفتگی دریچه‌های هوا
  • خرابی ترموستات
  • خرابی ترموکوپل
  • خرابی سنسور دود
  • خرابی برد کنترل

توضیحات تکمیلی در مورد علت خاموش شدن بخاری ژاپنی

پس از شناسایی علت خاموش شدن بخاری ژاپنی می‌توانید با استفاده از راه‌حل‌های زیر، مشکلات بخاری ژاپنی را برطرف کنید:

اگر فشار گاز کم باشد، بخاری ژاپنی روشن نمی‌شود. برای رفع این مشکل، باید فشار گاز را به حد نرمال برسانید. اگر مشعل بخاری ژاپنی خراب باشد، شعله تولید نمی‌شود و بخاری خاموش می‌شود. برای رفع این مشکل، باید مشعل را تعمیر یا تعویض کنید.

اگر دریچه‌های هوا مسدود باشند، جریان هوا به مشعل کاهش می‌یابد و بخاری خاموش می‌شود. برای رفع این مشکل، باید دریچه‌های هوا را تمیز کنید. ترموستات وظیفه خاموش کردن بخاری در دمای تنظیم‌شده را بر عهده دارد. اگر ترموستات خراب باشد، بخاری در دمای مورد نظر خاموش نمی‌شود. برای رفع این مشکل، باید ترموستات را تعویض کنید.

ترموستات با استفاده از ترموکوپل، دمای مشعل را تشخیص می‌دهد. اگر ترموکوپل خراب باشد، ترموستات نمی‌تواند دمای مشعل را تشخیص دهد و بخاری خاموش می‌شود. برای رفع این مشکل، باید ترموکوپل را تعویض کنید.

سنسور دود در صورت بروز نشتی گاز، بخاری را خاموش می‌کند. اگر سنسور دود خراب باشد، بخاری در صورت نشتی گاز خاموش نمی‌شود. برای رفع این مشکل، باید سنسور دود را تعویض کنید.

برد کنترل وظیفه کنترل عملکرد بخاری را بر عهده دارد. اگر برد کنترل خراب باشد، ممکن است بخاری به طور غیرمنتظره خاموش شود. برای رفع این مشکل، باید برد کنترل را تعمیر یا تعویض کنید.

چگونه بخاری گازی برقی ژاپنی خود را تمیز کنیم؟

اگر بخاری برقی شما کثیف است، نه‌تنها بر عملکرد آن تأثیر می‌گذارد بلکه از نظر ایمنی هم خطراتی خواهد داشت. تجمع گرد و غبار در داخل بخاری برقی ممکن است باعث آتش‌سوزی شود. پس مهم است که گرد و غبار اضافی را از داخل بخاری برقی پاک کنید.

برای تمیز کردن بخاری برقی خود، این مراحل را دنبال کنید:

  1. بخاری را خاموش کنید و آن را از پریز برق بکشید. اگر بخاری برقی شما تازه روشن بوده کمی صبر کنید تا کاملا خنک شود.
  2. گرد و غبار اضافی را از بیرون بخاری تمیز کنید. از پارچه نرم برای پاک کردن بدنه بخاری استفاده کنید.
  3. قطعات بخاری برقی را از هم باز کنید. در بیشتر بخاری‌های ژاپنی کافیست تا چند پیچ ​​را باز کنید تا قطعات بخاری از هم جدا شود.
  4. پره‌های فن را تمیز کنید. پره‌های فن را با پارچه تمیزی پاک کنید تا گرد و غبار جمع‌شده رفع شود.
  5. موتور فن را تمیز کنید. گرد و غبار می‌تواند داخل موتور فن تجمع کند. بنابراین بهتر است از جاروبرقی برای تمیز کردن گرد و غبار استفاده کنید.
  6. المنت گرمایشی را تمیز کنید. المنت حرارتی قطعه ظریفی است. برای مکش گرد و غبار از المنت گرمایشی از جاروبرقی استفاده کنید.
  7. بدنه بخاری را تمیز کنید. برس جاروبرقی برای تمیز کردن دریچه‌های بدنه بخاری بهترین گزینه خواهد بود.
  8. بخاری را دوباره مونتاژ کنید. بعد از این‌که همه جای بخاری تمیز شد و گرد و غبار ازبین‌رفت، بخاری را به برق بزنید و روشن کنید. از بخاری تمیز خود لذت ببرید!

جمع‌بندی دلایل روشن نشدن بخاری گازی برقی

اکنون که دلایل اصلی روشن نشدن بخاری برقی و راه‌حل‌های تمام مشکلات را می‌دانید، می‌توانید دلیل روشن نشدن بخاری گازی برقی ژاپنی تان را شناسایی و بخاری را خودتان تعمیر کنید. اما اگر نتوانستید علت و راه‌حل را پیدا کنید، باید با متخصص تعمیرات تماس بگیرید. فراموش نکنید که کارشناسان کاربلد آچاره به‌منظور تعمیرات انواع بخاری برقی، در کنار شما خواهند بود.

برخی مشکلات بخاری ژاپنی کاملا تخصصی است و نیاز به دانش فنی دارد. از این رو برای رفع مشکل و جلوگیری از خطرات احتمالی تعمیر آن را به تکنسین با تجربه بسپارید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

3.8/5 - (10 امتیاز)

11 دیدگاه

  1. با سلام
    بخاری گازی برقی ژاپنی رو باز کردم تمیز کردم و بستم الان مرتب کار میکنه فقط بعد از خاموش شدن فن خاموش نمیشه
    به محض وصل کردن به برق فن روشن میشه و مدام کار میکنه حتی بعد سرد شدن هم خاموش نمیشه

    1. درود، اگر فن بخاری کلید دار باشد، ممکن است که کلیدش خراب شده باشد و اصطلاحا پلاتین چسبانده باشد. نشانه‌اش هم حالت فنری پیدا کردن کلید خاموش و روشن است. اگر کلید ندارد و اتومات است، دستگاه باید بردی داشته باشد که فرمان خاموش و روشن شدن به فن بدهد که الان مشکل پیدا کرده است.

  2. سلام
    بخاری ژاپنی رینای رو تنظیم می کنم مثلا روی ۲۵
    ولی بعد از چند وقت که به دمای ۲۵ می رسه یه چراغ روشن میشه (Auto save)و بخاری با دور کم و گرمای کم کار می کنه و کم کم اطاق سرد میشه و اون چراغ همچنان روشن می مونه و سرعت و گرما زیاد نمیشه

    1. اگر بخاری ریموت‌دار باشد احتمال دارد مشکل از برد دستگاه باشد که از حالت اتومات خارج نمی‌شود. باید متخصص برد را تعمیر کند.

  3. سلام بخاری برقی گازی ژاپنی هست کد خطای ۶۲ می زد ولی بعد سرویس کردن دیگه این خطا رو نمیده ولی بعضی وقت ها بدنش خیلی داغ میشه و بوی سوختنی ازش میاد.
    لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون.

    1. سلام دوست عزیز
      احتمالش هست که این نوع بخاری ها ترموستات داشته باشن تو بردشون و اون ترموستات مستهلک شده باشه و درست کار نکنه و بخاری بیش از حد داغ بشه و بوی سوختگی ازش بلند بشه

  4. آیا با این همه مشکلی که دوستان مطرح کردن، این بخاری ها ارزش خرید داره؟ از کجا معلوم که سنسورها کارشون درست انجام از کجا معلوم که تو سرما لنگ نزاره

  5. سلام بخاری ما درحال کار بود ک خاموش شد و کد ۱۴ روی صفحه اومد،از برق هم کشیدیم مجدد بعد سرد شدن زدیم بازم همون کد هست و روشن نمیشه.الان چند وقته خاموشه بازم تست کردم همونجوره،بازم کردم درپوش رو وتمیز بازم همونجور

  6. سلام. اگر بخاری ژاپنی برقی گازی رو با برق ۲۲۰ ولت روشن کنیم موردی داره؟ مدتهاست بدون ترانسفورماتور کاهنده روشن اش کردم و اتفاقی نیوفتاده براش و کار کرده ولی تازگی فهمیدم که ترانسفورماتور هم نیازه. آیا واقعا باید ترانسفورماتور برایش تهیه دید؟ ممنون می شم راهنمایی بفرمائید.

    1. با عرض سلام و وقت بخیر، نه لزوما. می‌توانید به همین شکل بخاری را روشن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا