برق خودرو برق خودرو

اسید باتری چیست و چرا بررسی آب باطری مهم است؟

خودروبرق خودرو

اسید باتری، اسید استفاده شده در داخل باتری و یا سلول شیمیایی است. باتری اسیدی یکی از رایج‌ترین انوع باتری می‌باشد که هزینه پایین و عمر طولانی دارد. احتمالا برای شما هم پیش آمده که استارت بزنید ولی خودرو روشن نشود و در آن لحظه به اهمیت باتری و نگهداری درست آن پی ببرید! در این مقاله قرار است درباره اسید باتری، آب اسید باطری و آب باطری ماشین اطلاعاتی در اختیار شما قرار داده شود که در نگهداری درست از باتری و افزایش عمر مفید آن موثر است. در ادامه با ما همراه باشید.

منظور از اسید باتری چیست؟

شاید از خود بپرسید اسید داخل باطری خودرو چیست؟ در پاسخ باید گفت همان اسید سولفوریک (H2SO4) است که با آب مقطر رقیق شده است تا در باتری‌ها استفاده شود. در واقع این اسید رقیق شده اسید سولفوریک است. از آن‌جایی که اسید سولفوریک یک اسید قوی است، برای رقیق کردن آن از دستگاه‌های رقیق کننده قوی استفاده می‌کنند. اسید داخل باتری دارای pH تقریبا 0.8 می‌باشد.

همانطور که مغز برای انسان اهمیت دارد، باتری ماشین نیز برای ماشین از اهمیت زیادی برخوردار است. اسید باتری خودرو هم انرژی لازم برای عملکرد روان خودرو را تأمین می‌کند، هم از چراغ‌های جلو و ویژگی‌های داخلی خودرو پشتیبانی می‌کند. همانطور که ذکر شد، اسید موجود در باتری اتومبیل حاوی 30 تا 50 درصد اسید سولفوریک در آب است.

باتری ماشین از چند نوع ترکیب شیمیایی مختلف و مدار‌های الکتریکی تشکیل شده است که برای تولید جریان الکتریکی از واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اسید باطری ماشین را حداقل، 30 تا 50 درصد اسید سولفوریک در آب با 29 درصد اسید سولفوریک تشکیل داده است. بهتر است بدانید ماده شیمیایی باتری خودرو خطرناک و فرار است و باید از محافظ مناسب برای جایگزینی ماده شیمیایی استفاده شود.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

علت نشت اسید باتری خودرو چیست؟

اسید سولفوریک داخل باتری‌های خودرو، محلول بسیار سمی و خورنده است. بنابراین به هنگام نشت اسید باتری خودرو، باید آن را جدی گرفته و در اسرع وقت به آن رسیدگی کنید. نشت اسید می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد؛ از جمله

  • اورشارژ شدن باتری یا همان شارژ بیش از حد باتری خودرو: یکی دیگر از دلایل نشت اسید باتری خودرو، شارژ بیش از حد باتری است. برای جلوگیری از این‌کار می‌توان از شارژ‌های باتری هوشمند استفاده کرد.
  • استفاده کردن از باتری‌های قدیمی: به‌طور معمول عمر باتری 4 سال می‌باشد، هر چه بیش‌تر استفاده شود مستعد نشت اسید است.
  • هوای سرد: هوای سرد زمستان می‌تواند باعث یخ‌زده شدن و انبساط باتری شود.

بیاد داشته باشید وقتی اسید باطری خودرو نشت می‌کند، با دقت و احتیاط کنترل کرده و حتما از عینک و دستکش محافظ استفاده کنید. باتری نشتی‌دار را دور از کودکان و به روش ایمن نگه دارید تا وقتی که آن را به‌درستی دور بریزید.

برق خودرو
برق خودرو

چرا بررسی آب اسید باطری اهمیت دارد؟

همانطور که شما نمی‌توانید بدون آب زنده بمانید، باطری هم نمی‌تواند بدون آب بماند. با یک جمله سعی کردیم اهمیت آب اسید باطری نشان دهیم. اگر باتری اسید سرب به‌موقع و به اندازه تامین نشود، منجر به آسیب‌های جدی می‌شود. بهتر است این نکته را بدانید که بعضی از باتری‌ها به مراقبت منظم نیاز دارند و بعضی دیگر نه. بنابراین به برچسب‌های هشدار‌دهنده روی باتری دقت کنید تا اطلاعات لازم را به‌دست آورید.

بیشتر بخوانید قیمت باتری ماشین با دریافت باتری کهنه

آب اسید باتری اگر بیش از حد باشد، منجر به رقیق شدن بیش‌تر الکترولیت می‌شود و این مورد باعث کاهش عملکرد باتری می‌شود. اینکه کی به باتری آب اضافه کنید، به تعداد دفعات استفاده از آن بر‌می‌گردد. به‌عنوان مثال، آب باتری لیفتراکی که هر روز استفاده شود، ممکن است لازم باشد هر هفته چک شود. زمانی‌که هوا گرم است نیاز به مراقبت اسید و آب باتری بیش‌تر می‌شود.

بنابراین باید آب اسید باطری خود را مرتب بررسی کنید. نکته دیگر نیز این است که سعی کنید پس از اتمام شارژ باتری این کار را انجام دهید.

چطور می‌توان سطح آب باطری ماشین را بالا برد؟

آب باطری ماشین که به آن الکترولیت باتری ماشین نیز می‌گویند، از آب و اسید سولفوریک تشکیل شده است. کم بودن سطح الکترولیت در باتری می‌تواند شما را نگران کند که چطور می‌توانید آن را بالا ببرید. باید توجه کنید که به هیچ‌وجه برای این‌کار از گیترید، جوش شیرین، آب نمک و… استفاده نکنید، بلکه فقط باید از آب مقطر استفاده کنید.

دلیل استفاده آب مقطر برای اسید باتری این است که باتری، اسید سولفوریک از دست نمی‌دهد، آب از دست می‌دهد. وقتی سطح مایع الکترولیت، از صفحات باتری پایین‌تر باشد، می‌توانید تا ارتفاع 10 میلی متر آب مقطر اضافه کنید تا کمبود جبران شود. نکته قابل توجه این است، در فصل تابستان که هوا گرم‌تر است، آب مقطر داخل الکترولیت بخار می‌شود و باید میزان آن را بررسی کنید.

توجه داشته باشید که فقط به باتری‌های قابل تعویض می‌توانید آب مقطر اضافه کنید، چرا‌که باتری‌های اتمی کاملا بسته هستند و لازم نیست به آن آب مقطر اضافه کنید.

از اسید باتری چه استفاده‌هایی می‌توان کرد؟

از اسید باتری چه استفاده‌هایی می‌توان کرد؟

از اسید موجود در باتری استفاده‌های زیادی می‌شود که در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • در صنعت برق و الکترونیک استفاده ویژه‌ای می‌شود.
  • در اتومبیل‌ها، کامیون و کامیونت، لیفتراک‌ها و جرثقیل کاربرد دارد.
  • در صنایع باطری‌سازی، باطری‌های اتمی و ژله‌ای و نیروگاه‌ها استفاده می‌شود.
  • در نیروگاه‌های حرارتی بادی و نیروگاه‌های آبی، خورشیدی و هیبریدی نیز از اسید باتری استفاده می‌کنند.

نکات مهم در نگهداری درست باتری

اسید باتری معمولا در باتری‌های سرب اسیدی مثل باتری‌های موجود در وسایل نقلیه موتوری استفاده می‌شود. بهترین کاری که می‌توانید برای نگهداری انجام دهید، این است که از باتری ماشین برای یک وسیله نقلیه استفاده کنید. اما ممکن است بخواهید آن را برای مدت طولانی نگه دارید. پس برای حفظ باتری در بهترین حالت به نکات زیر توجه کنید:

  • باید سطح آب باتری ماشین را بررسی کنید تا اگر لازم شد آن را با آب مقطر پر کنید.
  • باتری را از خودرو جدا و خارج کنید. اگر باتری را در ماشین جا می‌گذارید، کابل‌ها را جدا کنید تا خودرو به تدریج باتری را تخلیه نکند.هنگام قطع اتصال نیز ابتدا کابل منفی را بردارید.
  • باتری را باید با ظرفیت کامل شارژ کرد، حتما بعد از شارژ، سطح آب را دوباره بررسی کنید.

بیشتر بخوانید دلایل خرابی باتری ماشین

تماس اسید باتری با پوست چه عوارضی می‌تواند داشته باشد؟

این اسید روی پوست، منجر به مشکلات پوست، چشم و تنفس می‌شود. به چند مورد زیر توجه کنید:

سوختگی های شیمیایی

تماس با اسید باتری، باعث سوختگی شیمیایی می‌شود. علائم این نوع سوختگی‌ها ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد تا ظاهر شوند. از علائم سوختگی‌های شیمیایی می‌توان به تحریک پوست، قرمزی و سیاهی پوست اشاره کرد.

آسیب زدن به چشم

اگر اسید باطری ماشین یا حتی دود آن نزدیک چشم شما بشود، ممکن است باعث قرمزی و التهاب چشم‌هایتان شود. باید دقت کنید تماس مستقیم بین چشم و اسید وجود نداشته باشد، چرا که بینایی شما را مختل کرده و به طور بالقوه باعث کوری می‌شود.

بیشتر بخوانید تعمیر باتری ماشین

اقدامات اولیه برای سوختگی‌های شیمیایی چشم، شامل شستشوی فوری با آب به مدت 20 تا 30 دقیقه و سپس مراجعه فوری به پزشک است.

تحریک تنفسی

اسید سولفوریک ممکن است منجر به مشکل تنفسی و سفتی در قفسه سینه شود. تنفس در هر نوع بخار اسید باتری، می‌تواند سمی باشد و حتی موجب حالت تهوع و سرگیجه شود.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

منظور از اسید باتری چیست؟

چطور می‌توان سطح آب باتری ماشین را کنترل کرد؟

  • گام اول این است که سطح فعلی آب بررسی کنید، اکثر باتری‌ها دارای یک نشانگر در امتداد طرف هستند که سطح کامل را نشان می‌دهد.
  • گام دوم، باز کردن درپوش‌های پرکننده که در بالای باتری قرار دارد، است.
  • کمبود سطح آب باتری ماشین را می‌توانید با خیال راحت، با استفاده از هیدرومتر و آب مقطر دوباره پر کنید.
  • باتری حاوی اسید است، بنابراین باید به هنگام بررسی سطح و پر کردن آن مراقب باشید.

کنترل سطح آب باتری ماشین

نتیجه‌گیری

باتری‌ها شامل انواع مختلفی از اسیدها هستند. اسید باطری در‌واقع اسید سولفوریک رقیق شده با آب است تا به غلظت 37 درصد برسد. باتری‌ از صفحات سربی و الکترولیت متشکل از اسید سولفوریک رقیق شده با آب، تشکیل شده است.

با تعمیر و نگهداری باتری مناسب و درست می‌توانید به افزایش طول عمر و عملکرد باتری کمک کنید. در این مقاله در مورد باتری، اسید باتری خودرو و نکات لازم، اطلاعاتی در اختیارتان قرار دادیم که امیدواریم مفید واقع شود. اگر پرسشی در این زمینه دارید می‌توانید در بخش نظرات آن را درج کنید تا پاسخگوی شما باشیم. در آچاره هیچ پرسشی بی پاسخ نمی‌ماند. امتحان کنید!

مقاله پیشنهادی تست باتری ماشین

1.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید