نگهداری از حیوانات نگهداری از حیوانات

مناسب‌ترین غذای گربه چیست؟ [بهترین رژیم غذایی گربه]

حیوانات خانگینگهداری از حیوانات خانگی

اگر سرپرست یک گربه ملوس و دوست‌داشتنی هستید و درباره مناسب‌ترین رژیم غذایی گربه‌ها اطلاعات کافی ندارید، با آچاره همراه شوید تا شرح دهیم که بهترین غذای گربه چیست و درباره انواع غذای گربه با هم صحبت کنیم. یادتان باشد گربه شما برای داشتن زندگی طولانی و سالم، نیاز به تغذیه مناسب دارد.

به طور کلی باید گفت که گربه‌ها گوشتخوار هستند؛ یعنی بیشتر گوشت می‌خورند. گربه‌های خانگی از شکارچیانی تکامل یافته‌اند که مقادیر زیادی پروتئین و مقداری چربی و کربوهیدرات می خوردند. بنابراین هنوز هم به همان نوع رژیم غذایی نیاز دارند.

گربه‌ها به گوشت نیاز دارند؛ بنابراین نباید به آنها رژیم گیاهی بدهید. نیازهای غذایی گربه‌ها با افزایش سن و وضعیت سلامتی آن‌ها تغییر می‌کند. برای آگاهی از رژیم مناسب گربه و انواع غذاهای این موجودات دوست داشتنی با ما در این مقاله همراه شوید.

یادآور می‌شویم که خدمات تربیت حیوانات خانگی نیز یکی دیگر از سرویس‌های محبوب و پرطرفدار شرکت آچاره است که توسط متخصصین و مربیان ممتاز تربیت حیوانات ارائه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه خدمات تربیت حیوانات خانگی مراجعه فرمایید.

نکات کلیدی

  • گربه‌ها برای عملکرد سالم بدن خود به 41 ماده مغذی ضروری نیاز دارند.
  • غذاهای کنسروی گربه حاوی انواع گوشت، سبزیجات یا غلات است.
  • غذای خشک گربه معمولاً با مخلوط کردن مواد در یک دوغاب، خشک کردن آنها به روش پخت و سپس اکسترود کردن به شکل و اندازه دلخواه تهیه می‌شود.
  • غذاهای کنسرو شده ارزان‌تر اغلب حاوی سطوح بالایی از کربوهیدرات‌های ساده هستند. اینها در طول فرآیند پخت کاراملی می‌شوند و ظاهر غذا را جذاب می‌کنند. اما برای گربه شما مفید نیستند.

ویژگی‌های بهترین غذای گربه چیست؟

برای تصمیم‌گیری درباره تغذیه گربه و اینکه بهترین غذای گربه چیست، باید با اصول اولیه رژیم غذایی آشنا باشید. همیشه غذایی را برای گربه خود انتخاب کنید که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدنش را در یک منبع غذایی داشته باشد. به این ترتیب گربه شما تمام مواد مغذی حیاتی مورد نیاز بدن خود را دریافت می‌کند.

برندی از غذای گربه را انتخاب کنید که علاوه بر کیفیت بالا برای حیوان خانگی شما بی‌خطر است. یادتان باشد به گربه خود بیش از حد غذا ندهید و غذای متناسب با سن گربه خود را انتخاب کنید. برای مثال بچه گربه‌ها نسبت به گربه‌های بالغ به تعادل متفاوتی از مواد مغذی نیاز دارند.

می‌توانید از دامپزشک بپرسید که مناسب‌ترین رژیم غذایی برای سن، وزن، نژاد و وضعیت سلامتی گربه شما چیست. گزینه‌های زیادی در طعم‌ها، شکل‌ها و بافت‌های مختلفی وجود دارد؛ بنابراین باید بهترین مورد را برای گربه خود انتخاب کنید.

غذای گربه چیست

 به گربه غذای خشک بدهیم یا مرطوب؟

تغذیه با غذای خشک یا مرطوب به ذائقه گربه شما بستگی دارد. گربه‌ها در مورد اینکه چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند با هم متفاوت هستند. غذای مرطوب و خشک گربه دارای بافت‌ها و بوهای متفاوتی است. انتخاب بین این دو نوع غذا فقط به گربه شما بستگی دارد.

اگر مطمئن نیستید گربه شما کدام را ترجیح می‌دهد هر دو را به او بدهید و ببینید کدام را می‌خورد و به کدام بی‌میل است. اگر گربه شما غذای خشک را ترجیح می‌دهد باید بدانید به چه مقدار غذا در روز نیاز دارد.

نگهداری از حیوانات
نگهداری از حیوانات

از آنجایی که غذاهای خشک حاوی آب کمتری است ممکن است گربه شما کمی بیشتر از زمانی که غذای مرطوب می‌خورد آب بنوشد. به یاد داشته باشید هر روز ظرف آب گربه خود را عوض کرده و از آب تمیز پر کنید.

انواع غذای گربه

تجارت صنایع غذایی حیوانات خانگی سال‌ها زمان را صرف تحقیق در مورد چگونگی بسته‌بندی غذای گربه به روشی جذاب کرده است. افرادی که حیوان خانگی دارند می‌توانند محصولات مختلف غذای گربه و سگ را از فروشگاه‌ها تهیه کنند. رایج‌ترین این غذاها شامل این موارد است.

  • غذای خشک
  • غذای نیمه مرطوب
  • غذای مرطوب

انواع غذای گربه

در ادامه مقاله هر کدام از این دسته بندی‌ها را جداگانه توضیح می‌دهیم.

1. غذای خشک گربه

غذای خشک گربه معمولاً با مخلوط کردن مواد در یک دوغاب، خشک کردن آنها به روش پخت و سپس اکسترود کردن به شکل و اندازه دلخواه تهیه می‌شود.

برندهای مختلفی وجود دارند که غذای گربه را از محصولات درجه یک گرفته تا ارزان قیمت ارائه می‌دهند. در این میان بسیاری از غذاهای خشک دارای ترکیبات زیر هستند:

  • حجم بالای کربوهیدرات
  • غلات و حبوبات برای حجیم کردن محصول
  • طعم کمتر نسبت به غذای مرطوب

یکی از نقاط ضعف غذای خشک گربه این است که نسبت به سایر انواع غذاها خوش طعم نیست. چون از چربی‌ها و کربوهیدرات‌های با کیفیت پایین‌تر برای افزایش میزان انرژی در این غذاها استفاده می‌شود.

اگر گربه شما از دندان درد یا بیماری لثه رنج می‌برد احتمالا تمایلی به خوردن غذای خشک نخواهد داشت؛ چون باعث تشدید درد می‌شود.

2. غذای نیمه‌مرطوب گربه

غذای نیمه مرطوب معمولاً از تکه‌های گوشت در سس، ژله یا آب گوشت تشکیل می‌شود. غذاهای نیمه مرطوب درجه یک برای گربه‌ها مغذی و لذیذ هستند. اما بسیاری از محصولات ارزان‌قیمت برای گربه‌ها ناسالم هستند و نباید مصرف شوند.

در غذاهای نیمه مرطوب ارزان و بی‌کیفیت به جای تکه‌های گوشت از سویا استفاده می‌شود. ظاهر این نوع غذاها طوری طراحی شده که شما تصور کنید به گربه خود گوشت واقعی می‌دهید.

3. غذای مرطوب گربه

غذای مرطوب در قوطی‌ها عرضه می‌شود و معمولاً حاوی مواد زیر است:

  • گوشت مخلوط در سس یا ژلاتین
  • تکه‌های ماهی در آب گوشت
  • گوشت چرخ‌کرده

غذای مرطوب گربه به عنوان خوش طعم‌ترین غذا شناخته می‌شود. با این حال باید مراقب باشید تا به دلیل خوش طعم بودن از وجود مواد ناسالم داخل ترکیبات آن غافل نشوید.

مشاهده هزینه نگهداری از حیوانات خانگی

غذاهای کنسرو شده ارزان‌تر اغلب حاوی سطوح بالایی از کربوهیدرات‌های ساده هستند. اینها در طول فرآیند پخت کاراملی می‌شوند و ظاهر غذا را جذاب می‌کنند. اما برای گربه شما مفید نیستند. هر نوع غذای گربه را که انتخاب می‌کنید قبل از خرید محصول برچسب آن را به دقت مطالعه نمایید.

غذاي گربه چيست

معیارهای انتخاب غذای گربه چیست؟

کمی تحقیق به شما کمک می‌کند تا انتخاب سالم و خوشمزه‌ای برای گربه خود داشته باشید. می‌توانید با کمک تغذیه با مواد باکیفیت از بسیاری از مشکلات جدی برای سلامت گربه خود جلوگیری کنید. برای اینکه بدانید بهترین غذاي گربه چيست موارد زیر را در نظر بگیرید.

در انتخاب غذای مناسب باید رژیم طبیعی گربه خود را در نظر بگیرد. گربه‌ها گوشتخواران اجباری هستند و در وعده‌های غذایی خود به موارد زیر نیاز دارند:

  • پروتئین حیوانی
  • چربی حیوانی
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی

در ادامه هر یک از ترکیبات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1. پروتئین حیوانی

پروتئین حیوانی آمینو اسیدهای مورد نیاز را برای عضله‌سازی، محافظت از پوست و مو و عملکرد سالم اندام‌های گربه شما فراهم می‌کند.

گربه‌ها نمی‌توانند با رژیم گیاه‌خواری زندگی سالمی داشته باشند؛ بنابراین با رژیم غذایی حاوی گوشت آمینو اسیدهای مورد نیاز را دریافت می‌کنند. در عین حال به مقدار غذای کمتری هم نیاز دارند.

پروتئین‌های حیوانی بر اساس ارزش بیولوژیکی آنها رتبه بندی می‌شوند. به این ترتیب مشخص می‌شود که چه درصدی از پروتئین در بدن گربه شما متابولیزه خواهد شد. مقادیر بیولوژیکی رایج‌ترین منابع پروتئینی برای گربه به صورت زیر تقسیم‌بندی می‌شود.

  • گوشت مرغ: 98%
  • ماهی قزل آلا، ساردین، میگو و ماهی تن: 94%
  • جگر: 92%
  • گوشت گاو، گوشت خوک یا ژامبون: 87%
  • سویا: 68%
  • جوانه گندم، ذرت شیرین و سایر پروتئین‌های گیاهی: کمتر از 65%

پروتئین حیوانی جزء اصلی برای محافظت از موهای گربه شما است. اضافه کردن مقدار کافی از پروتئین حیوانی به رژیم غذایی گربه به کاهش ریزش مو و کنترل گلوله‌های مویی کمک می‌کند.

2. چربی حیوانی

چربی حیوانی منبع عالی انرژی برای گربه‌ها است و بعد از پروتئین حیوانی در رتبه دوم قرار دارد. چربی دو برابر بیشتر از کربوهیدرات‌ها انرژی تولید می‌کند؛ بنابراین غذاهای مناسب برای گربه‌ها باید بدون غلات، کربوهیدرات کم و کالری بالا از پروتئین و چربی باشد.

چربی همچنین منبع غنی اسیدهای چرب ضروری برای سلامت غشای سلولی بدن گربه‌ها است. این اسیدهای چرب ضروری شامل موارد زیر است.

  • اسید لینولئیک
  • اسید آراکیدونیک
  • امگا 3 و امگا 6

گربه‌ها عاشق طعم چربی حیوانی هستند و همین بزرگترین مزیت آن محسوب می‌شود. اگر غذای گربه شما حاوی مقدار خوبی از چربی حیوانی باشد قطعا برای حیوان خانگی شما لذت بخش‌تر و لذیذتر خواهد بود.

غذاي گربه چيست

3. ویتامین‌ها و مواد معدنی

گربه‌ها برای حفظ عملکرد سالم اندام‌ها و واکنش‌های شیمیایی در بدن خود به ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی نیاز دارند. ویتامین‌هایی که گربه‌ها در غذای خود نیاز دارند و بهترین منابع آنها شامل موارد زیر است.

ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A موجود در جگر، ماهی، زرده تخم مرغ و کره، ویتامین D در جگر، کلیه، روغن ماهی و تخم مرغ، ویتامین E در جگر، تخم مرغ، روغن جوانه گندم، شیر و کره و ویتامین K که به طور طبیعی در روده گربه تولید می‌شود.

درخواست خدمات مراقبت از حیوانات خانگی

همچنین ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین B کمپلکس موجود در گوشت، شیر، تخم مرغ و جگر و ویتامین C که گربه‌ها می‌توانند آن را از گلوکز در کبد بسازند. در مورد مواد معدنی، گربه شما به مقادیر کمی فسفر، منیزیم، روی و کلسیم نیاز دارد که همگی در منابع گوشتی موجود هستند.

نامناسب‌ترین طعم غذای گربه چیست؟

درست مثل انسان‌ها وقتی صحبت از غذا می‌شود گربه‌ها از غذای خوشمزه لذت می‌برند! حساسیت گربه‌ها به طعم تلخ 400 برابر بیشتر از حساسیت سگ‌ها است. اما فاقد جوانه‌های چشایی برای لذت بردن از طعم‌های شیرین هستند.

در نظر داشته باشید که نمک و انواع چاشنی ممکن است دستگاه گوارش گربه را دچار مشکل کند که این مورد حتی در خصوص غذای بچه گربه خیابانی هم صدق می‌کند.

مفیدترین غذای گربه چیست؟

حالا که فهمیدیم بهترین غذای گربه چیست لازم است بررسی کنیم که چرا غذای مرطوب برای گربه شما مفید است. فواید غذای مرطوب برای گربه عبارتست از؛

  • جذب مایعات را افزایش می‌دهد زیرا حاوی رطوبت بیشتری است.
  • می‌توان آن را گرم کرد؛ بنابراین رایحه‌هایی آزاد می‌شود که برای تحریک اشتهای گربه‌سانان بدغذا مفید است.
  • گربه‌هایی که مشکلات دندانی یا دهانی دارند غذای مرطوب را راحت‌تر می‌خورند. چون بافت نرم‌تری دارد.
  • حجم بیشتر غذای مرطوب باعث می‌شود گربه شما سریعتر احساس سیری کند. بنابراین اگر گربه شما اضافه وزن داشته باشد می‌تواند راه حل مفیدی است.
  • با مصرف تک وعده‌های غذای مرطوب گربه مطمئن می‌شوید که حیوان خانگی شما مقدار مناسب غذا را در هر وعده غذایی دریافت می‌کند.

غذای گربه چیست

مزایای خشک بودن غذای گربه چیست؟

غذای خشک گربه می‌تواند به چند دلیل برای گربه شما مفید باشد. در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • بافت ترد غذای خشک گربه به تمیز نگه داشتن دندان‌ها کمک می‌کند. همچنین گربه تشویق به جویدن غذا می‌شود.
  • نگهداری طولانی مدت از غذای خشک گربه راحت‌تر است چون ماندگاری بالایی دارد.
  • می‌توان وعده‌های غذایی کوچک را برای گربه‌هایی در نظر گرفت که دائما در طول روز در حال خوردن هستند.
  • می‌توان از غذای خشک برای تشویق فعالیت و ورزش استفاده کرد.
  • غذای خشک گربه به سرعت غذای مرطوب فاسد نمی‌شود و در بیشتر موارد به صرفه‌تر است.
  • غذای خشک گربه دارای بافت‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های بسیار متنوعی است. می‌توانید آنها را امتحان کنید و نوع مناسب را برای گربه خود تهیه نمایید.

مناسب‌ترین غذای گربه چیست؟ غذای خشک یا مرطوب؟

انتخاب بین غذای مرطوب یا خشک به شما و گربه شما بستگی دارد. مگر اینکه گربه شما رژیم غذایی خاصی را مصرف کند که توسط دامپزشک توصیه شده باشد. در مجموع هیچ کدام بهتر از دیگری نیست؛ چون گزینه‌های کاملا متفاوتی هستند.

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که مناسب‌ترین و بهترین غذای گربه چیست و چند نوع غذا برای گربه‌ها موجود است. امروزه صدها برند غذای گربه در بازار وجود دارد که انتخاب بهترین را برای شما مشکل می‌کند؛ اما در نظر داشته باشید که انتخاب غذای مناسب برای گربه بیشتر به سن، سلامت و ذائقه حیوان خانگی شما بستگی دارد.

سوالات متداول

غذای گربه چیست؟

غذای گربه حاوی چربی حیوانی، پروتئین حیوانی و مواد معدنی و ویتامین‌ها است. غذای گربه در سه نوع غذای خشک، نیمه مرطوب و مرطوب در بازار موجود است.

چه موادی در غذای گربه وجود دارد؟

بیشتر غذاهایی تجاری برای گربه‌ها در انواع خشک، مرطوب و نیمه مرطوب حاوی گوشت (مرغ یا گاو)، ماهی و غلات هستند.

منبع پروتئین غذای گربه چیست؟

پروتئین موجود در غذاهای تجاری گربه از مرغ، گوشت گاو، گوسفند، ماهی و جگر به دست می‌آید.

آیا گربه می‌تواند برنج بخورد؟

بله. گربه‌ها می‌توانند برنج را به مقدار کم بخورند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا