سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

علت بوی سوختگی کولر آبی چیست؟

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

وقتی دارید از نسیم خنک کولر لذت می‌برید، احتمالا بوی سوختگی آخرین چیزی است که می‌خواهید حس کنید! بوی سوختگی نه‌تنها ناخوشایند است، بلکه به‌معنی وجود یک مشکل در ساختار کولر بوده که باید بررسی شود.

اما نگران نباشید! تشخیص علت بوی سوختگی کولر آبی کار سختی نیست. در این مطلب از مجله آچاره دلایل وجود بوی سوختگی در کولر آبی و نحوه رفع مشکل را بررسی می‌کنیم تا شما این مشکل را در زمانی کوتاه حل کنید.

در آچاره بیش از 10000 متخصص کاربلد آماده ارائه خدمات تعمیر کولر آبی به شما هستند.

7 علت بوی سوختگی کولر آبی

بوی سوختگی کولر آبی 7 دلیل رایج دارد که در ادامه آن‌ها را مرور می‌کنیم:

  1. وجود بوی سوختگی در محیط اطراف کولر و انتقال آن به فضای داخل.
  2. خرابی پمپ آب کولر آبی.
  3. خشک شدن پوشال‌ها.
  4. نصب اشتباه موتور فن.
  5. شل‌شدگی یا سفت بودن بیش از حد تسمه.
  6. مشکل در اتصالات الکتریکی.
  7. وجود ولتاژ بیش از حد.

علت بوی سوختگی کولر آبی

نحوه تشخیص مشکل کولر آبی

  1. درپوش کناری کولر را باز کنید.
  2. سفت یا شل بودن تسمه را بررسی کنید.
  3. یاتاقان بلبرینگ را بررسی کنید.
  4. اتصالات الکتریکی را چک کنید.
  5. از وجود ولتاژ مناسب در کولر مطمئن شوید.

بعد از بررسی این موارد می‌توانید متوجه خواهید شد که کدام یک از 7 دلیل ذکرشده، ممکن است علت بوی سوختگی کولر آبی شما باشد.

سرویس و تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی

1. وجود بوی سوختگی در محیط اطراف کولر آبی

اولین موردی که هنگام وجود بوی سوختگی کولر آبی باید چک کنید، وجود بوی سوختگی و دود در محیط اطراف کولر است. ممکن است در نزدیکی کولر آتش روشن شده یا کسی در حال سیگار کشیدن نزدیک کولر شما باشد.

در این صورت به‌طور موقت کولر را خاموش کنید تا کولر بیش از این بوی دود را به فضای داخل خانه منتقل نکند. هر زمان دیگری که بوی دود را احساس نکردید، کولر را مجددا روشن کنید.

بررسی علت بوی سوختگی کولر آبی

2. خرابی پمپ آب کولر آبی؛ علت بوی سوختگی کولر آبی

همان‌طور که از نام پمپ آب مشخص است، این قطعه وظیفه پمپ کردن و رساندن آب به پوشال‌ها را برعهده دارد. در نتیجه اگر پمپ آب خراب شود، عملکرد کولر حتما دچار مشکل خواهد شد.

پس میتوان گفت که یک پمپ آب خراب یا قدیمی، می‌تواند منشا بوی سوختگی کولر شما باشد. اختلال در عملکرد این قطعه باعث کمبود آب در سیستم کولر، گرم شدن بیش از حد موتور کولر و ایجاد بوی سوختگی می‌شود.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

بهتر است پمپ آب به‌طور سالانه تعویض شود تا کولر عملکرد بهتری داشته باشد. در صورتی که قبل از بازه زمانی یک سال متوجه وجود مشکل در پمپ شدید، باید فورا آن را تعویض کنید؛ چراکه می‌تواند به موتور کولر آسیب بزند.

علت بوی سوختگی پمپ آب

3. خشکی پوشال‌ها

پوشال خشک می‌تواند به‌سرعت آتش بگیرد. برای این‌که پوشال‌های کولر آبی عملکرد مناسبی داشته باشند، باید به‌اندازه کافی مرطوب شوند. در صورتی که این اتفاق نیفتد، پوشال به‌سرعت گرم شده و خطر آتش گرفتن آن وجود دارد.

برای جلوگیری از بروز این اتفاق، بهترین کار تعویض سالانه پوشال‌ها و چک کردن مرتب آن‌ها است. شما می‌توانید همزمان با تعویض پمپ آب، پوشال‌ها را نیز تعویض کنید. (آیا هر تابستان باید پوشال کولر عوض شود؟)

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

به‌طور کلی بهتر است حداقل هفته‌ای یک بار پوشال‌ها را بررسی کنید تا از سالم بودن و عملکرد درست آن‌ها مطمئن شوید. اگر متوجه بوی دود و سوختگی شدید، فورا پوشال‌ها را چک کرده و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید. برای انتخاب پوشال مناسب لازم است که هنگام خرید آن‌ها دقت زیادی به خرج دهید.

بوی سوختگی از کولر آبی

4. نصب اشتباه موتور فن کولر آبی؛ علت بوی سوختگی کولر آبی

نصب اشتباه موتور فن می‌تواند علت بوی سوختگی کولر آبی باشد. احتمال داغ شدن بیش از حد، معمولا در موتور فن‌های قدیمی بیشتر است؛ به همین دلیل تعویض به‌موقع آن‌ها اهمیت زیادی دارد. بهتر است سالی یکبار و همزمان با تعویض پمپ و پوشال کولر آبی، فن موتور را نیز تعویض کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نصب موتور کولر آبی، کلیک کنید!

علت بوی سوختگی از کولر آبی

5. شل‌شدگی یا سفت بودن بیش از حد تسمه

تسمه‌ای که بیش از حد شل شده باشد، نمی‌تواند به‌درستی عمل کند و تسمه بیش از حد سفت نیز به‌طور کلی کارکردی نخواهد داشت. تسمه باید با فشار درست نصب شود تا بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. همچنین در صورتی که متوجه پارگی یا کشیدگی در تسمه شدید، باید این قطعه را فورا تعویض کنید.

6. مشکل در اتصالات الکتریکی کولر؛ دلیل بوی سوختگی کولر آبی

اتصالات الکتریکی نقش اساسی در عملکرد صحیح کولر آبی دارند. در صورتی که مشکلی در اتصالات الکتریکی وجود داشته باشد، این اجزا بیش از حد داغ خواهند شد. در نظر داشته باشید که کولر آبی با آب و برق کار می‌کند و در صورتی که این 2 عنصر با هم برخورد داشته باشند، نتایج فاجعه‌باری در بر خواهد داشت.

قبل از روشن کردن کولر، اتصالات را چک کرده و مطئن شوید که مشکلی در این بخش وجود ندارد. تجه داشته باشید که سوییچ خراب می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد موتور و در نتیجه از کار افتادن آن شود که این عامل درنهایت، علت بوی سوختگی کولر آبی خواهد شد.

7. وجود ولتاژ بیش از حد

موتور هر مدل کولر آبی برای عملکرد مناسب به ولتاژ متفاوتی نیاز دارد. بنابراین دانستن ولتاژ مناسب کولر آبی اهمیت زیادی دارد. در صورتی که ولتاژ بیش از حد استاندارد باشد، موتور شروع به داغ شدن خواهد کرد. در چنین شرایطی داغ شدن بیش از حد موتور می‌تواند علت بوی سوختگی کولر آبی در نظر گرفته شود.

ولتاژ استاندارد کولر آبی روی موتور دستگاه زده شده است. برای جلوگیری از آسیب دیدن کولر آبی، ولتاژ همیشه باید حدود 60 درصد ظرفیت نهایی حک‌شده روی موتور باشد.

وجود ولتاژ بیش از حد نه‌تنها به موتور دستگاه آسیب زده و باعث خاموشی کولر آبی می‌شود، بلکه می‌تواند به اتصالات الکتریکی و سیم‌کشی کلی کولر آبی نیز آسیب بزند.

مشکل در اتصالات علت بوی سوختگی کولر آبی

از کجا بفهمیم موتور کولر آبی سوخته؟

علاوه بر مواردی که در این مطلب اشاره کردیم (فشار تسمه، ولتاژ بیش از حد و وجود مشکل در اتصالات الکتریکی) مشکلات مربوط به دینام کولر، پمپ آب و حتی پوشال‌ها نیز می‌توانند منجر به سوختن موتور کولر آبی شوند.

در صورتی که بعد از روشن کردن کولر بوی دود به مشامتان رسید، بهتر است برای بررسی دقیق‌تر مشکل و جلوگیری از وارد شدن صدمات بیشتر به موتور، کولر را خاموش کرده و با تعمیرکار مجاز تماس بگیرید. کارشناسان مجرب آچاره در این شرایط در کنار شما خواهند بود.

جمع‌بندی و خلاصه علت بوی سوختگی کولر آبی

حس کردن بوی سوختگی کولر آبی علامت هشداری است که باید آن را جدی بگیرید؛ اما معمولا به معنی وجود مشکل جدی و خرابی دستگاه نیست و شما می‌توانید به‌راحتی مشکل را تشخیص دهید. اغلب اوقات پمپ قدیمی یا پوشال‌های بیش از حد خشک، منشا مشکل و بوی دود هستند.

اگر بعد از مدت طولانی قصد دارید کولر آبی را روشن کنید، حتما آن را بررسی کرده و سرویس کولر را انجام بدهید تا از نبود مشکل در دستگاه مطمئن شوید. در این شرایط نصب موتور فن، تسمه، سیم‌کشی و اتصالات الکتریکی را حتما مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز، جهت شناسایی علت بوی سوختگی کولر آبی از کمک متخصصین آچاره بهره ببرید.

 

سوالات متداول

دلیل بوی سوختگی کولر آبی چیست؟

  1. بوی سوختگی در محیط اطراف کولر و انتقال آن به فضای داخل.
  2. خرابی پمپ آب کولر آبی.
  3. خشک شدن پوشال‌ها.
  4. نصب اشتباه موتور فن.
  5. شل‌شدگی یا سفت بودن بیش از حد تسمه.
  6. مشکل در اتصالات الکتریکی.
  7. وجود ولتاژ بیش از حد.

4.2/5 - (31 امتیاز)

11 دیدگاه

    1. بوی سوختگی در کولر دلایل مختلفی دارد. نمیتوان بدون بررسی موتور راهکار ارائه داد. یکی از دلایل این مشکل سوختگی سیم پیچ راه انداز یا دور تند یا کند است. شما می‌توانید برای حل مشکلتان از تعمیرکاران کولر آبی آچاره کمک بگیرید.

      1. سلام سوالی داشتم دورتند ودور کند دینام کولر آبی هر دوش جداگانه به برق مستقیم زدم کار می‌کنه ولی سرعت دور کندو تند تقریبا عین همدیگست علتش چیه ؟

        1. دینام باید بره سیم پیچی. یا کلاج دینام مشکل داره یا دینام نیم سوز شده

  1. باعرض سلام وخسته نباشیدیک سوال داشتم ایاکلیدکولرخراب باشد یعنی کلید خاموش روشن وتندوکندش امکان داره که کولربوی بدبده یانه

  2. سلام من یه کولر آبی دارم که دورکندش صدا میده و بوی سوختگی هم میده دور تندش صدا نمیده ولی بوی سوختگی میده

  3. سلام خسته نباشید ما کولرمون روشن میکنی یکم کار میکنه وبعدش بوی سوختگی میده علتش چی میتونه باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید