ساده ترین روش ها برای پاک کردن لکه های چرب آشپزخانه

نظافت و شستشوخانه‌داری

پاک کردن لکه های چرب آشپزخانه به چه صورتی است؟ هر چقدر هم که حواس‌تون باشه و مراقب باشید،‌ باز هم لکه‌ ‌های چرب دست از سر آشپزخونه‌ی شما برنمی‌دارند؛ کابینت‌های آشپزخانه، فیلتر تهویه، هود و البته سطح اجاق گاز، بیشترین قسمت‌هایی هستند که در نظافت منزل تحت‌تاثیر این مشکل قرار می‌گیرند.

این پوشش کم‌کم در تمام وسایل آشپزخانه ظاهر می‌شه؛ چون چربی ماسیده از طریق هوا پخش می‌شه و تلاش برای تمیز کردن لکه‌ های چربی آشپزخانه با دستمال خشک یا تر، معمولا اتلاف وقت و انرژیه. ما می‌خواهیم با روش‌هایی ساده به جنگ لکه‌‌های چربی آشپزخانه بریم؛ پس ما رو همراهی کنید.

مراحل پاک کردن لکه های چرب آشپزخانه

  • دستمال رو به روغن بچه (یا هر روغن معدنی) ترجیحا بی‌بو آغشته کنید.
  • سطح چرب اجاق گاز و هود رو با این دستمال پاک کنید تا زمانی‌که پوشش چربی از بین بره.
    در صورتی‌ که این لکه‌ های چربی طولانی‌مدت انباشته شده باشند، مقداری جوش شیرین به روغن اضافه کنید و روی سطوح آغشته به چربی بکشید.
  • در این مرحله از روند پاک کردن لکه های چرب آشپزخانه، دستمال تمیز دیگه‌ای بردارید و دوباره سطوح رو پاک کنید تا روغن اضافه از بین بره و به حداقل برسه.
    این کار باعث می‌شه تا تمیز کردن چربی آشپزخانه برای دفعه بعد راحت‌تر بشه و همچنین سطوح براق باقی بمونند.
  • سپس به مقدار مساوی سرکه سفید و آب گرم رو با هم مخلوط کنید.
  • یک تکه پارچه یا اسفنج رو در این محلول خیس کرده و کابینت‌ها رو با اون تمیز کنید.
    برای لکه‌‌های سخت‌تر مستقیما از سرکه استفاده کنید. در آخر کابینت‌ها رو با یک پارچه آغشته به آب سرد، مجددا پاک کنید. در نهایت مرتب کردن کابینت زیر سینک رو هم فراموش نکنید.
  • برای تمیز کردن فیلتر هود، از مخلوط آب گرم و جوش شیرین استفاده کنید. برای این کار یک ظرف استوانه‌ای مثل گلدان رو از آب جوش پر کنید.

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

  • یک پیمانه (فنجان) رو به‌تدریج به اون جوش شیرین اضافه کنید. البته این کار رو به یک‌باره نکنید؛ چون جوش شیرین در آب حالت جوشش پیدا می‌کنه.
  • سپس فیلتر رو داخل محلول غوطه‌ور و چند دقیقه به همون حال بگذارید.
    اگر با یک بار انجام این کار، لکه‌‌ها باقی موندند، این کار رو چندین‌بار تکرار کنید و در نهایت فیلتر رو با آب گرم بشویید.
  • برای تمیز کردن هود و فیلتر اون، از مخلوط آب گرم و جوش شیرین استفاده کنید.
  • شاید بپرسین که چگونه لکه های روی کابینت را پاک کنیم؟ فن تهویه، هود، کابینت ها و سطح اجاق گاز، همگی با یک پارچه و مخلوط آب گرم و جوش شیرین، می‌تونند تمیز بشن.
  • اگر روغن بچه ندارید، می‌تونید از روغن‌های گیاهی به همون ترتیب استفاده کنید. این شیوه به‌عنوان روشی طبیعی، موثر و ایمن برای خلاص شدن از دست چربی‌ها تقریبا برای هر ماده‌ای از جمله استیل و چوب کاربرد داره.
    با این حال ترجیح شما استفاده از روغن بچه (یا هر روغن معدنی) باشه؛ چون در روغن‌های گیاهی تمایل به چسبندگی و زرد شدن با گذشت زمان بیشتره.
  • یه راه آسون دیگه برای خلاص شدن و پاک کردن لکه‌ های چرب آشپزخانه، استفاده از خمیر جوش شیرین (جوش شیرین + مقدار کمی آب)، کمی لیمو برای خوشبو شدن و آب اکسیژنه‌ست.
    این مخلوط به‌ویژه برای پاک کردن محدوده‌ی هود مناسبه.
  • مخلوط جوش شیرین و مقداری آب و کمی لیمو برای تمیز کردن اجاق گاز و هود هم مناسبه.
  • به‌علاوه شما می‌تونید مثل یک جادوگر از روش دیگری برای پاک کردن لکه های چرب آشپزخانه و پاك كردن چربي کابینت چوبی به‌ویژه دستگیره‌ها استفاده کنید. برای این‌ کار مخلوط آب لیمو و آب گازدار رو امتحان کنید.

تمیز کردن چربی سینک ظرفشویی

برای برق انداختن سینک ظرف شویی، مخلوطی از مقادیر مساوی نمک پودر با جوش‌شیرین تهیه کنید و با کمی آب اون رو به صورت خمیر دربیارید. با این خمیر و با کمک یک دستمال نرم، سینک ظرف‌شویی رو تمیز و براق کنید.

اگر رسوب سفید آهکی به جامونده از آب شستشوی ظروف، منظره بدی به ظرفشویی استیل شما داده، آخر شب یک دستمال یا حوله کاغذی رو روی محل‌های موردنظر پهن کنید و اون رو با سرکه خیس کنید و صبح روز بعد، با آب بشویید.

اگر فرصت صبر کردن ندارید،‌ خمیری از سرکه و نمک پودر درست کنید و با اون رسوب رو بسایید تا به طور کامل پاک بشه. همچنین نصف لیموترش تازه آغشته به نمک پودر هم برای ساییدن و براق کردن سینک ظرف‌شویی استیل مناسبه.

لکه‌ ها رو بلافاصله پاک کنید!

بهترین زمان برای تمیز کردن لکه‌ دیوار و پاک کردن لکه های چرب آشپزخانه، زمانیه که تازه تشکیل شده باشند. در این زمان می‌تونید با استفاده از یک دستمال کاغذی روغن چکیده‌شده روی سطوح رو به‌راحتی پاک کنید.

این کار هم زحمت کمتری داره و هم نیازی به استفاده از شوینده‌ها مختلف نیست. توجه داشته باشید لکه‌‌هایی مثل لکه‌ گوجه‌فرنگی و آب‌لیمو خاصیت اسیدی دارند و می‌تونند سطوح فلزی رو به مرور زمان نابود کنند. تا جایی که امکان داره این گونه لکه‌‌ها رو تا خشک نشده، از سطوح که به اون چسبیدند، پاک کنید.

محاسبه رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

پاک کردن اثر انگشت با استفاده از اسپری

یکی از دغدغه‌های دیگه در خانه تکانی سریع، نمیز کردن جای انگشت هست. برای پاک کردن سطوح که جای اثر انگشت داره، از یک پاک کننده غیر کلریدی استفاده کنید. این‌ پاک‌کننده‌ها برای حذف لکه‌ ‌هایی جزئی مثل اثر انگشت کارایی خوبی دارند.

شما می‌تونید با اسپری کردن روی سطوح فلزی‌ای که اثر انگشت روی اون مشخصه و بعد پاک کردن اون با یک پارچه خشک، از شر لکه‌‌های جزئی این چنینی راحت بشید.

جلا دادن روی سطوح فلزی با استفاده از روغن زیتون

یکی از اهداف نظافت منزل و پاک کردن لکه های چربی، برق زدن آشپزخونه‌ست! اگر می‌خواهید سطوح فلزی براقی داشته باشید، می‌تونید با استفاده از یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا استفاده از جلاسنج، این کار رو انجام بدید.

برای این کار کافیه با یک تکه پارچه نرم یا پنبه، سطوح فلزی رو به روغن زیتون آغشته کنید. این کار تا چند هفته از لکه‌‌دارشدن سطوح فلزی محافظت می‌کنه.

توجه داشته باشید در سطوحی که امکان دارند با لباس یا بدن‌تون در تماس باشند، از روغن زیتون استفاده نکنید چون این کار باعث روغنی شدن خودتون یا لباس‌هاتون می‌شه.

جلادهنده‌های فلزی به همین منظور در بازار موجوده، اما روغن زیتون هم کارایی خوبی داره و هم قیمت ارزون‌تری نسبت به اون روغن‌ها داره.

نکاتی مهمی که برای تمیز کردن آشپزخانه چرب باید بدانید

  • برای تمیز کردن سطوح فلزی در خونه تکونی، به هیچ عنوان از برس‌های سخت و سیمی و حتی اسفنج‌های زبر استفاده نکنید.
    این کار باعث خراشیده شدن سطوح فلزی می‌شه. در این موارد استفاده از پارچه نرم بهترین راه‌حله.
  • توجه داشته باشید سطوحی رو که با سرکه تمیز می‌کنید، اول با یک پارچه نم‌دار تمیز کنید، بعد با استفاده از یک پارچه خشک سطوح فلزی رو پاک کنید.
    استفاده از پارچه نم‌دار به خاطر اونه که سطوح فلزی از وجود سرکه به‌طور کامل پاک بشه. موادی مثل سرکه می‌تونند سطوح فلزی رو در بلندمدت نابود کنند.
  • محدوده‌ی هود رو به‌طور مرتب، حداقل هر 2 هفته یک‌بار تمیز کنید تا از انباشت چربی و گردوخاک جلوگیری شه.
    فیلتر هود در حالت ایده‌آل باید یک‌بار در ماه تمیز بشه. برای پاک کردن بعضی فیلترها می‌شه از ماشین ظرفشویی استفاده کرد.
  • موقع آشپزی، بهتره درپوش ظروفی مثل ماهی تابه گذاشته بشه.
  • با انگشت‌های چرب، به کابینت‌ها دست نزنید.

اگه شما هم تو پاک کردن لکه های چرب آشپزخانه به راهنمایی نیاز دارید، این مقاله می‌تونه همه اطلاعات لازم برای تمیز کردن چربی آشپزخانه رو در اختیار شما قرار بده. اگه هم تو این روند به کمک نیاز داشتید، می‌تونین روی سرویس نظافت خانه آچاره و نظافتچی این مجموعه حساب کنید و این روند رو با خیال راحت به ما بسپارین.

4.7/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا