6 روش هیدراته ماندن در تابستان (آبرسانی به بدن)

تغذیهسبک زندگی و تندرستی

در فصل تابستان به‌علت تعرق مداوم، بدن آب زیادی از دست می‌دهد؛ به همین دلیل نوشیدن مایعات و مصرف مواد غذایی آبرسان، اهمیتی دو‌چندان پیدا می‌کند. چراکه کم‌آبی بر اثر گرما ممکن است منجر به گرما‌زدگی، بوی بد دهان، سردرد، سرگیجه، خستگی، ضعف عضلات و حتی غش کردن شود. خوشبختانه در این فصل میوه‌ها و سبزیجات زیادی وجود دارند که حاوی مقدار زیادی مواد معدنی هستند و به تامین آب موردنیاز بدن کمک می‌کنند. در ادامه این مقاله از مجله آچاره ضمن معرفی میوه‌ها و سبزیجات ضروری برای جلوگیری از دهیدراته شدن بدن، با 6 روش برای هیدراته ماندن در تابستان نیز آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

هیدراته کردن بدن جیست؟

هیدراته کردن بدن به معنی آب‌رسانی به سلول‌ها و ارگان‌های بدن است که علاوه‌بر پاک‌سازی سموم بدن، از خشکی ریه‌ها نیز جلوگیری می‌کند و باعث بهبود بخشیدن سیستم تنفسی می‌شود. البته برای هیدراته کردن بدن لازم نیست که فقط از آب استفاده کنید؛ بلکه مصرف دیگر نوشیدنی‌ها (به‌جز نوشیدنی‌های الکلی) و مواد غذایی پرآب نیز می‌توانند در هیدراته نگه داشتن بدن نقش موثری ایفا کنند.

هیدراته ماندن در تابستان

روزانه چقدر آب بنوشیم؟

حدود 20 درصد از مایعات دریافتی روزانه ما، از غذاهایی که می‌خوریم و باقی آن از مایعاتی که می‌نوشیم تأمین می‌شود. مقدار آب مصرفی بسته به جنسیت فرد متفاوت است و طبق تحقیقات انجام شده، مردان به 3.7 لیتر و زنان به نوشیدن 2.7 لیتر مایعات در روز نیاز دارند.

البته اگر ورزش می‌کنید یا دچار اسهال، استفراغ و تب هستید، باید آب بیشتری بنوشید. افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و کلیوی هستند، برای مشخص کردن میزان آب موردنیازی که باید در طول روز بنوشند، لازم است که با پزشک خود مشورت کنند.

کم آبی در تابستان

مطلب پیشنهادی: آموزه‌های مفید برای مراقبت از پوست

6 روش برای هیدراته ماندن در تابستان

در ادامه به معرفی چندیدن روش کاربردی برای هیدراته ماندن در تابستان خواهیم پرداخت:

1. همراه داشتن بطری آب

درد دسترس داشتن یک بطری آب یکی از بهترین راه‌ها برای هیدراته ماندن در طول روز است؛ زیرا این امکان را به شما می‌دهد تا مدام آب بنوشید و تشنگی خود را به‌‍‌طور فوری برطرف کنید. برای پیاده‌روی آرام و طی کردن مسافت‌های کوتاه یک بطری 500 میلی‌لیتری کافی است اما برای ورزش‌های سنگین و پیاده‌روی‌های طولانی، بهتر است یک بطری 1لیتری همراه خود داشته باشید.

هیدراته ماندن در تابستان

2. هیدراته ماندن در تابستان با مصرف مایعات 

نوشیدنی‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به‌ اندازه آب برای هیدراته ماندن در تابستان مفید باشند. اما از آنجایی که آبمیوه‌های صنعتی حاوی قند، کالری و مواد افزودنی هستند، مصرف مداوم آن‌ها برای رفع تشنگی ممکن است منجر افزایش وزن شود. برخلاف تصور رایجی که وجود دارد، مصرف چای و قهوه اگر درحد اعتدال باشد، نه‌تنها باعث کم‌آبی بدن نمی‌شود بلکه به هیدراته ماندن بدن نیز کمک می‌کند.

کم آبی بدن در تابستان

3. چک کردن رنگ ادرار

بررسی رنگ ادرار یک راه عالی برای فهمیدن میزان هیدراته بودن بدن است. به‌طور معمول ادرار سفیدرنگ است اما هنگامی که بدن کم‌آب می‌شود، کلیه‌ها آب بیشتری در خود نگه‌می‌دارند؛ در نتیجه ادرار تیره‌رنگ خواهد شد. ادرار روشن نشانه خوبی از کافی بودن مصرف مایعات است. هنگامی که ادرار به‌طور قابل‌توجهی زرد و کدر می‌شود، نشانگر این است که بدن به آب بیشتری نیاز دارد.

4. نوشیدن آب ولرم اول صبح

اول صبح بعد ار بیدار شدن از خواب، یک لیوان آب ولرم بنوشید. این کار متابولیسم بدن را فعال و باعث افزایش انرژی می‌شود و به هیدراته شدن بدن نیز کمک می‌کند.

5. نوشیدنی‌های الکلی؛ عامل دهیدراته شدن بدن

برای هیدراته نگه‌ داشتن بدن خود از مصرف الکل دوری کنید؛ زیرا استفاده از نوشیدنی‌های الکلی منجر به دفع ادرار مکرر و کم‌آب شذن بافت بدن می‌شود.

6. مصرف میوه و سبزیجات پرآب برای هیدراته ماندن در تابستان

همان‌طور که گفتیم، مصرف میوه و سبزیجات به هیدراته ماندن در فصل تابستان کمک می‌کنند. برخی از رایج‌ترین موادی که می‌توانید برای آب‌رسانی به بدن خود در این فصل استفاده کنید، به شرح ذیل هستند:

1. هندوانه

هندوانه یکی از لذیذ‌ترین میوه‌های تابستانی است که از 92 درصد آب تشکیل شده و نمک، کلسیم و منزینم موجود در آن به آبرسانی بدن کمک می‌کند. این میوه تابستانی همچنین یک منبع غنی از پتاسیم، ویتامین A و ویتامین C است.جلوگیری از گرمازدگی در تابستان

2. کرفس

یکی از اصلی‌ترین خواص آب کرفس، هیدراته کردن بدن است؛ به همین دلیل مصرف آن در فصل تابستان می‌تواند به چلوگیری از کم‌آبی بدن کمک کند. ساقه کرفس حاوی 95 درصد آب، میزان بالا‌ی فیبر و سرشار از مواد معدنی از جمله پتاسیم و ویتامین k است.

 آبرسانی به بدن در تابستان

3. توت‌فرنگی

توت‌فرنگی یک میوه شیرین و خوشمزه برای هیدراته ماندن در تابستان است. 92 درصد این میوه از آب تشکیل شده و سرشار از فیبر و ویتامین c است. از این میوه در کیک و نوشیدنی‌های تابستانی نیز می‌توانید استفاده کنید.

تامین آب بدن در گرما

4. کاهو

از آنجایی که 96 درصد کاهو از آب تشکیل شده است، با مصرف آن در سالاد‌ و ساندویچ‌های مختلف می‌توانید به هیدراته نگه داشتن بدن خود در فصل تابستان کمک کنید.

هیدراته ماندن در گرما زیاد

5. خیار

خیار در لیست میوه‌های پرآب در جایگاه اول قرار می‌گیرد؛ زیرا 96 درصد آن از آب تشکیل شده است. همچنین این میوه فاقد هرگونه چربی، کلسترول و همچنین دارای ویتامین K، ویتامین B6 و آهن است. برای هیدراته ماندن در تابستان می‌توانید از این میوه در سالاد و دیگر وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.

نکات مهم برای هیدراته ماندن در تابستان

  • مصرف میوه‌های پرآب مانند گریپ فروت، طالبی و همچنینی صیفی‌جاتی مانند کدوی سبز و گوجه‌فرنگی به هیدراته ماندن در تابستان کمک می‌کنند. توجه داشته باشید که این مواد تنها 20 درصد از آب موردنیاز بدن شما را رفع می‌‌کنند و نمی‌توانند جایگزینی برای نوشیدن آب باشند.
  • با نوشیدن آب قبل از هر وعده غذایی، به هیدراته نگه داشتن بدن خود کمک کنید.
  • برای افزایش آب‌رسانی بدن خود می‌توانید از آب نارگیل، چای سبز و چای بابونه به‌عنوان نوشیدنی استفاده کنید.
  • مصرف بیش از یک فنجان قهوه، بدن شما را در معرض دهیدراته شدن قرار خواهد داد.
  • برای هیدراته نگه داشتن بدن خود از مصرف نوشابه بپرهیزید.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت تاب برای تفریح در دل طبیعت

سخن پایانی

در فصل تابستان کم‌آبی و دهیدراته شدن بدن می‌تواند منجر به گرما‌زدگی، سردرد و سرگیجه شود و مصرف میوه‌های پرآب و برخی سبزیجات و نوشیدنی در این فصل می‌توانند به هیدراته نگه داشتن بدن کمک کنند. در این مقاله از مجله آچاره به شرح 6 روش برای هیدراته ماندن در تابستان و همچنین معرفی میوه‌ها و سبزیجات ضروری که به افزایش آب بدن در این فصل کمک می‌کنند، پرداختیم. شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را از کارشناسان سلامت آچاره دریافت نمایید. از این‌که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

4.7/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا