نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

5 راهکار نگهداری گل در بالکن در زمستان

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

با افزایش جمعیت و گسترش زندگی شهرنشینی، افراد بسیاری آپارتمان‌ها را به عنوان محل سکونت خود برگزیده‌اند. ایجاد یک سری تغییرات مثل نگهداری گل در بالکن در زمستان یا سایر ماه‌های گرم سال می‌تواند فضای دلگیر آپارتمان‌ها را به یک محیط پویا و دل‌انگیز تبدیل کند. اما آنچه که اهمیت دارد رسیدگی به موقع به گیاهان آپارتمانی است. به عنوان مثال نگهداری گل در زمستان نسبت به فصل تابستان بسیار متفاوت است.

زیرا زمستان روزها کوتاه‌تر، شب‌ها طولانی تر و سردتر می‌شوند که این تغییرات آب و هوایی بر نحوه رشد گل‌ها و گیاهان تاثیر مستقیم دارد. برخی از گیاهان برای رشد بهتر، برای ساعت‌های طولانی نیاز به نور مستقیم خورشید داشته و فقط در فصل تابستان ثمر می‌دهند. بالعکس برخی از گل‌ها و گیاهان مناسب کشت در فصل زمستان هستند. پس با ما همراه باشید تا درمورد نگهداری گل در بالکن در زمستان مطالبی را با شما به اشتراک بگذاریم.

قبل از مطالعه مقاله می‌توانید برای آشنایی با گیاهانی که نیاز به آفتاب مستقیم دارند کلیک کنید.

نحوه نگهداری گل در بالکن در زمستان

نگهداری گل در بالکن در زمستان نیازمند رعایت یک سری اصول است تا گل‌ها بتوانند به خوبی رشد کرده و فضای خانه شما را زیباتر کنند. این موارد عبارت است از:

نحوه نگهداری گل در بالکن در زمستان

1. عایق کاری گلدان

اگر قصد نگهداری گل در بالکن در زمستان را دارید، گیاهان مقاوم مانند دلفینیوم، گل صد تومانی، فلوکس، شمشاد، هدر و رز کریسمس معمولاً در زمستان که هوا بسیار سرد و خشک است، به خوبی زنده می‌مانند. از این رو برای نگهداری در زمستان انتخاب خوبی خواهند بود.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

با این حال، زمانی که آنها در گلدان کاشته می‌شوند، کار ممکن است کمی مشکل شود. دلیل این امر این است که وقتی این گیاهان در گلدان‌ها و باکس‌های مخصوص قرار می‌گیرند، فقط با یک لایه نسبتا نازک خاک احاطه می‌شوند. هنگامی که درجه حرارت تا حد زیادی کاهش می‌یابد، این خطر وجود دارد که این گیاهان در اثر یخ زدگی در صورت عایق کاری نامناسب بمیرند.

عایق کاری گلدان

شما با پیچاندن گلدان‌های خود در مواد مناسب می‌توانید از این امر جلوگیری کنید. به عنوان مثال، یک گزینه خوب برای این کار، پوشش حباب‌دار است. وجود حفره‌های هوا در پوشش حباب‌دار از گلدان گیاه محافظت می‌کنند. هرچه لایه‌های بیشتری دور گلدان بپیچید، بهتر است. اما مراقب باشید که این پوشش فقط برای گلدان‌ها بوده و مسیری برای تنفس گیاه ندارد. اگر آن را به اشتباه دور گیاهان بپیچید، ممکن است به آنها آسیب برسد. در این مورد، یک گزینه مطمئن‌تر عایق کاری گیاهان با استفاده از مواد طبیعی است مانند:

  • نی
  • پشم
  • جوت
  • الیاف زغال سنگ

از این مواد می‌توان برای نگهداری گل در زمستان استفاده کرد. مورد دیگری که برای نگهداری گیاهان اهمیت دارد، سوراخ‌های زهکشی گلدان‌ها است که همیشه باید عاری از انسداد باشند. اگر سوراخ‌های زهکشی مسدود شوند، بعد از مدتی باعث یخ زدگی گیاه خواهند شد و تحت شرایط خاصی این امر می‌تواند منجر به غرق شدن خاک نیز شود.

اگر گلدان‌ها مستقیماً روی کف بالکن قرار گیرند، این امر می‌تواند به سرعت اتفاق بیفتد. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که بین گلدان‌ها و کفپوش‌های بالکن فاصله وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توانید بلوک های چوبی، پلی استایرن یا سرامیکی را زیر پایه گلدان‌ها قرار دهید.

استفاده از گلدان‌های سفالی (یا گلدان‌هایی از جنس خاک رس) بیهوده است، زیرا آنها نمی‌توانند گل‌ها و گیاهان را در دماهای بالا محافظت کنند. این نوع گلدان‌ها بیشتر برای فصل‌های گرم سال مناسب هستند. مورد دیگری که در نگهداری گل در بالکن در زمستان اهمیت دارد، آبیاری به موقع آنها است. در این فصل باید هر دو یا سه هفته یکبار گیاهان را آبیاری کرد.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

2. تهیه گیاهان حساس

نحوه رشد و نگهداری گیاهان با هم متفاوت است، از این رو نگهداری گل در بالکن در زمستان شرایط خاص خود را دارد. به عنوان مثال گیاهانی که خواستگاهشان مناطق گرم و مدیترانه‌ای است، باید در شهرهایی کشت شوند که در فصل زمستان سرمای زیادی ندارند. با این حال، اقداماتی وجود دارد که باید قبل از انجام این کار انجام دهید.

نگهداری گل در بالکن در زمستان

برخی از آنها از اوایل پاییز شرایط نگهداریشان فرق خواهد کرد. به عنوان مثال از فصل پاییز به بعد باید تعداد دفعات آبیاری این گیاهان کمتر شود تا از مرطوب ماندن بیش از حد ریشه‌ها جلوگیری کنید.

همچنین توصیه می‌شود برگ‌ها یا گل‌های پژمرده را هرس کنید. این بدان معنی است که گیاهان برای رشد، باید انرژی کمتری مصرف کنند. هرس بسته به نوع گیاه می‌تواند متفاوت باشد. نکته دیگر برای نگهداری گل در بالکن این است که در صورت رویت هر گونه آفاتی باید آن را هرس کنید. در غیر این صورت، این آفات می‌توانند در فصل زمستان به گیاهان دیگر نیز آسیب برسانند.

3. یافتن مکان مناسب برای محل قرارگیری گلدان‌ها

دما یک عامل مهم و تعیین کننده برای نگهداری گل در بالکن در زمستان است. دما معمولا باید بین پنج تا ده درجه سانتیگراد باشد. آن دسته از گیاهانی که ترجیح می‌دهند در طول زمستان بخوابند نیز بسته به نیازهای اولیه خود به نور کافی و هوای تازه نیاز دارند.

پس اگر دمای شهر شما در زمستان از 5 درجه کمتر می‌شود، بهتر است برای مدتی جای گلدان‌های خود را تغییر دهید. البته این را هم در نظر داشته باشید که اتاق‌های نشیمن نیز به دلیل استفاده از سیستم‌های گرمایشی، محل مناسبی برای این گلدان‌ها نخواهند بود. پس گلدان‌ها را برای مدتی در اتاق‌هایی نگهدارید که از شوفاژ در آن استفاده نشده و نسبت به سایر بخش‌های خانه خنک‌تر است.

یافتن مکان مناسب برای گلدان

گیاهانی که به طور طبیعی برگ‌های خود را در زمستان از دست می‌دهند، به میزان کمتری به نور نیاز دارند. از آنجایی که فتوسنتز برخی گیاهان در زمستان متوقف می‌شود، در مکان‌های تاریک مانند اتاق زیر شیروانی یا زیرزمین به خوبی عمل می‌کنند. علاوه بر این، این گیاهان برای نگهداری در بالکن نیز مناسب هستند.

4. پایان خواب زمستانی

نکته قابل اهمیت برای نگهداری گل در بالکن و فضای باز  در زمستان توجه به زمان رویش مجدد آن است. هنگامی که بر کار مقاوم‌سازی بالکن خود در زمستان تسلط پیدا کردید و توانستید از گیاهان حساس و مقاوم مراقبت کنید، مطمئناً زمان آن فرا می‌رسد که همه چیز را دوباره به حالت قبل برگردانید.

هنگامی که چند شبانه روز خبری از سرمای زیر 5 درجه نباشد (نه زودتر از آن)، می‌توانید گلدان‌هایی که در طول زمستان در خانه نگه داشته‌‌اید را به جای قبلی خود در بالکن برگردانید. با وجود این، شما باید اطمینان حاصل کنید که حداقل دمای بالکن برای هر کدام‌ از گلدان‌ها مناسب است یا خیر. سهل انگاری و عدم اطلاعات کافی درمورد نحوه نگهداری گیاهان باعث شده تا در هوای سرد دچار مشکل شوند. بنابراین، به عنوان یک اقدام احتیاطی، باید گیاهان به خصوص شل و ول را در شب با محافظ گیاه بپوشانید.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که بعد از جابجای گلدان، گیاهان چند روزی زمان لازم دارند تا خود را با دمای محیط سازگار کنند. در نتیجه، بهتر است آنها را مستقیماً در معرض نور مستقیم خورشید یا باد شدید قرار ندهید، بلکه روزهای ابتدایی آنها را تنها برای چند ساعت در بیرون از خانه قرار دهید تا به شرایط محیط عادت کرده و آنها را به طور کامل بالکن منتقل کنید.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

5. توجه به مسیر باد در بالکن‌ها

توجه به میزان و جهت باد برای نگهداری گل در بالکن در فصل زمستان بسیار اهمیت دارد. پس اگر گلدان‌ها در مسیر باد شدید هستند فورا فکری برای این موضوع بکنید. همچنین اگر در طبقات بالا سکونت دارید و جلوی واحد شما حفاظ خوبی قرار ندارد، احتمال شدت باد بیشتری خواهید داشت. توجه داشته باشید که بادهای گرم خشک می‌توانند به سرعت گیاهان شما را خشک کنند. پس بهتر است از یک توری سیمی استفاده کنید تا  بتواند به عنوان مانعی در برابر بادها عمل کند.

مسیر باد در بالکن‌ها

فضای بالکن شما چقدر است؟

برای نگهداری گل در بالکن در زمستان ابعاد بالکن نیز تاثیر گذار است. اگر بالکن شما کوچک است، پیشنهاد می‌کنیم از گلدان‌های کوچک استفاده کنید. پس از اینکه به اصول باغبانی تسلط پیدا کردید، در نهایت می‌توانید به باغبانی عمودی فکر کنید. برای شروع کار، تخت‌ها و سایر وسایل اضافی در بالکن را در اطراف لبه‌های بیرونی بچینید تا فضای کلی آن مشخص شود.

حال بسته به اندازه هر گلدان، آن را گوشه‌ای از بالکن قرار دهید. اگر در بین گل‌ها نمونه‌های نیم سبد و جیبی وجود دارد، بهتر است آنها از فضای دیوار برای آویزان کردن آنها استفاده کنید.

کلام آخر

ما در این مطلب شما را با اصول نگهداری گل در بالکن در زمستان آشنا کردیم. به عنوان مثال، گفتیم دما و شدت باد چه تاثیراتی را بر رشد گیاهان دارد. گل‌های بسیاری در گلخانه‌ها هستند که می‌توانند در ابعاد کوچکتری همچون تراس خانه‌ها به خوبی رشد کنند.

اما به غیر گل، شما می‌توانید بسیاری از گیاهان خوراکی (مانند گوجه فرنگی، سبزیجات و حبوبات) را نیز در تراس خود پرورش داده و از این محصولات ارگانیک برای استفاده روزانه خود استفاده کنید. بعضی از اصولی که در این مقاله راجع به آنها صحبت کردیم برای مراقبت از روف گاردن نیز کارساز است.

اگر در خانه خود گلخانه دارید حتما با دردسرهای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی و تمیز کردن گلخانه آشنا هستید. تمیز کردن گلخانه و پاک کردن منظم برگ گیاهان، تاثیر زیادی بر شادابی آنها دارد. شما می توانید برای تمیز کردن گلخانه خود از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید.

برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

3.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا