تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

بررسی علائم گرفتگی لوله مویی کولر گازی

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

در تمامی سیستم‌های برودتی همانند یخچال، تهویه مطبوع و کولر گازی قطعه‌ای بسیار مهم و اساسی به‌نام لوله مویی وجود دارد. این قطعه نقش مهمی را در این سیستم‌ها ایفا می‌کند. لوله مویی فشار مایع مبرد یا همان مایع خنک‌کننده را تحت کنترل داشته و آن را تنظیم می‌کند. مایع خنک کننده پیش از این‌که وارد لوله شود، از بخشی به نام کندانسور عبور می‌کند و پس از گذشت از لوله مویی فشار آن کم می‌شود، در نتیجه به گاز تبدیل می‌شود.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی علائم گرفتگی لوله مویی کولر گازی بپردازیم. از آن‌جایی که گرفتگی این قطعه می‌تواند آسیب‌های زیادی را به کولر گازی وارد کند، جهت تشخیص این خرابی پیشنهاد می‌شود که در ادامه با ما همراه باشید.

لوله مویی کولر گازی

همان‌طور که گفته شد، لوله مویی علاوه‌بر این‌که در کولر گازی مورد استفاده قرار می­‌گیرد، در سیستم‌های تبرید دیگری همانند یخچال فریزر و تهویه مطبوع به‌کار می‌رود. این قطعه بین اواپراتور کولر گازی و کندانسور قرار گرفته و وظیفه اصلی آن کاهش فشار مایع خنک‌کننده است.

جنس اکثر لوله‌های مویی از مس بوده و اندازه آن نیز حداکثر ۴۰۰ سانتی متر است. لوله مویی بسیار نازک است، در واقع همین ویژگی موجب فشار شکنی مایع مبرد خواهد شد. اگر بخواهیم به زبان ساده درمورد وظیفه این قطعه بگوییم، این لوله بخشی که دارای فشار بالا است را از بخشی که فشار پایین دارد، جدا می‌کند. علائم گرفتگی لوله مویی کولر گازی

به‌ دلیل این‌که لوله مویی دارای قطر کمی است، در برخی اوقات دچار گرفتگی می‌شود. اما می‌توان با توجه به علائم گرفتگی لوله مویی کولر گازی به راحتی این مشکل را تشخیص داده و جهت رفع آن اقدام کرد.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

از کجا بفهمیم لوله مویی گرفته است؟

لوله مویی یکی از اجزای مهم در کولر گازی و دیگر سیستم‌های برودتی است. این لوله بسیار نازک بوده و به همین خاطر ممکن است که دچار انسداد شود. گرفتگی لوله مویی باعث شده تا سیستم تبرید عملکرد مناسبی نداشته و نتواند محیط را خنک کند.

1. کاهش سرما کولر‌ گازی

در برخی اوقات ممکن است احساس کنید که کولر گازی آن توان خنک­‌کنندگی قبل را ندارد، این مورد می‌تواند یکی از علائم گرفتگی لوله مویی کولر گازی محسوب شود‌. بنابراین اگر احساس کردید که سرمای کولر گازی شما کم شده است، حتما این لوله را مورد بررسی قرار دهید.

2. آمپر کشیدن کولر

از دیگر نشانه‌‌های گرفتگی لوله مویی می‌توان به آمپر کشیدن کولر گازی اشاره کرد. این اتفاق در اکثر مواقع باعث خاموش شدن سیستم نیز می‌شود. البته این مشکل در برخی اوقات تنها به خاطر انسداد لوله مویی نبوده و ممکن است بخاطر معیوب بودن موتور یا خرابی کندانسور باشد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

در صورتی‌که آمپر کشیدن کولر گازی از حد نرمال بسیار ‌کم‌تر باشد، قطعا بخاطر گرفتگی لوله مویی کولر است. لازم است بدانید که بایستی بعد از اطمینان از گرفتگی لوله هرچه سریع‌تر‌ جهت تعویض کمپرسور اقدام کنید. شایان به ذکر است زمانی‌که کمپرسور‌ عوض شود، به همراه آن لوله مویی نیز تعویض خواهد شد. همچنین پس از تعویض لوله مویی کولر گازی نیاز است تا حتما سیکل تبرید شست‌وشو داده شود. در ادامه روش شست‌وشو سیکل را به‌طور کامل به شما توضیح می‌دهیم.

3. یخ زدن لوله کندانسور

در کندانسور کولر‌ گازی لوله‌ای وجود دارد‌. زمانی‌که لوله مویی گرفتگی داشته باشد، این لوله نیز دچار یخ زدگی می­‌شود.یخ زدن لوله کندانسور

بیشتر بخوانید : سیم کشی کولر گازی

4. پریدن فیوز

گرفتگی لوله مویی باعث شده تا بلافاصله پس از روشن شدن کولرگازی فیوز برق بپرد. بنابراین اگر چنین مشکلی را در سیستم تبرید خود مشاهده کردید، لوله مویی را مورد بررسی قرار دهید.

5. افزایش جریان برق کولر گازی

وجود گرفتگی در لوله مویی کولر گازی می‌تواند سبب افزایش جریان برق شود.

6. خاموش و روشن کمپرسور سیستم

از دیگر علائم کرفتگی لوله مویی کولرگازی می‌توان به خاموش و روشن شدن کمپرسور کولر گازی اشاره کرد. این مورد می‌تواند آسیب‌های زیادی را به سیستم وارد کند. بنابراین پس از مشاهده این مشکل هرچه سریع تر جهت بررسی لوله اقدام کنید.

نشانه ­های کرفتگی لوله مویی

بیشتر بخوانید : معایب استفاده از گرمایش کولر گازی چیست؟

7. صدا‌های عجیب از کمپرسور

در برخی اوقات ممکن است پس از روشن کردن کولر گازی متوجه صداهای ناهنجاری شوید. این صدا مربوط به کمپرسور بوده که دلیل آن وجود انسداد در لوله مویی است.

8. شست‌وشوی سیکل کولر گازی

در بخش قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم که پس از تعویض لوله مویی باید حتما سیکل کولر گازی شسته شود. این امر جهت اطمینان از باز بودن لوله انجام می‌شود. به‌طور کلی برای شست‌وشوی سیکل کولر می‌توان از دو روش استفاده کرد. این رو‌ش‌ها عبارتند از:

  • شست‌وشو با گاز ازت
  • شستن سیکل کولرگازی با گاز R22

شایان به‌ذکر است که روش دوم می‌تواند خطرات زیادی را به‌همراه داشته باشد و توصیه نمی‌شود.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

معایب و مزایا استفاده از لوله مویی در کولر گازی

لازم است بدانید که درحال حاضر قطعاتی برای جایگزینی لوله مویی در سیستم‌های برودتی وجود دارد. اما با این وجود این قطعه همچنان از نمونه‌های جایگزین متمایز است. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این لوله می‌پردازیم.

مزایا

  • قیمت لوله مویی نسبت به قطعات دیگر که به‌عنوان جایگزین آن مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیش‌تر است. همچنین با استفاده از لوله مویی کولر گازی می‌توان مصرف گاز را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.
  • این قطعه برای کاهش فشار به قطعه کنترل کننده نیازی ندارد. تنظیم فشار در این لوله تنها به‌واسطه قطر بسیار کم آن انجام می‌شود. به همین خاطر این لوله می‌تواند در زمان خاموش بودن سیستم نیز وظیفه خود را انجام دهد. این درحالیست که که قطعات جایگزین برای عملکرد خود نیاز دارند تا سیستم تبرید روشن باشد.
  • لوله مویی با تمامی گازهای مبردی که برای سیستم‌های برودتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سازگاری دارد.

معایب

این لوله علاوه‌بر این‌که دارای مزایا متعددی برای سیستم‌های برودتی است، دارای معایبی بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در حالتی که فشار تبرید پایین باشد، لوله مویی نمی‌تواند هیچ عملکردی داشته باشد. همچنین این قطعه قابل تنظیم نبوده و نمی‌توان در صورت پایین بودن فشار آن را دستکاری کرد.
  • در لوله مویی نمی‌توان از رسیور استفاده کرد. وجود رسیور در سیستم‌های برودتی اهمیت ویژه‌ای دارد. این قطعه نوساناتی را که در مایع مبرد قرار دارد، از بین می‌برد.
  • یکی از مهم‌ترین معایبی که در لوله مویی وجود دارد، گرفتگی آن است که در قسمت علائم گرفتگی لوله مویی کولر گازی به‌طور کامل درمورد آن توضیح دادیم. همانطور که در ابتدای متن گفته شد، این لوله‌ها دارای قطر کمی بوده و بسیار نازک هستند. به‌همین خاطر خیلی زود پلمپ می‌شود. لازم است بدانید که تعویض کمپرسور و لوله مویی، کار بسیار پیچیده‌ای بوده و باید حتما توسط افراد متخصص انجام شود.

نکته مهم: استفاده از لوله مویی تنها در سیستم‌هایی امکان‌پذیر است که کمپرسور آن‌ها از نوع ناپیوسته باشد. اگر کمپرسور مدل دیگری باشد، بایستی به‌جای این لوله از قطعات جایگزین آن استفاده کرد.

تعویض لوله مویی کولر گازی

زمان تعویض لوله مویی

تعویض لوله مویی همیشه همزمان با تعویض کمپرسور انجام می‌شود. زمانی‌که کمپرسور‌ دچار مشکلی شده یا سوخته باشد، تعمیرکار کولر گازی پیش از تعویض آن لوله مویی را عوض می‌کند.

بنابراین می‌توان گفت به‌طور کلی این لوله در دو حالت نیاز به تعویض دارد:

  • در صورت مشاهده مشاهده علائم گرفتگی لوله مویی کولر گازی
  • در زمان تعویض کمپرسور سیستم تبرید

۳ نکته کلیدی برای خرید لوله مویی

همان‌طور که از مطالعه این مقاله متوجه شدید، لوله مویی یکی از قطعات بسیار مهم سیستم‌های برودتی محسوب می‌شود. بنابراین باید در زمان خرید آن به نکاتی توجه داشت.

1. تشخیص لوله مناسب کولرگازی

پیش از هر اقدامی با کمک یک نصاب کولر از سایز لوله مویی متناسب با سیستم مطلع شوید. در صورتی‌که اندازه لوله با دستگاه تطابق نداشته باشد، در هنگام نصب کولر دچار مشکل خواهید شد.

2. سلامت لوله‌ها

پیش از خرید بایستی حتما لوله مویی را مورد بررسی قرار داده و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. زیرا در برخی مواقع این لوله دارای حفره‌هایی هستند که سبب نشت گاز مبرد می‌شود.سلامت لوله‌ها

3. تمیزی لوله مویی

در هنگام خرید حتما دقت داشته باشید که در لوله گردوخاک وجود نداشته باشد. زیرا همین موضوع موجب گرفتگی لوله مویی کولر گازی می‌شود.

قیمت لوله مویی کولر گازی

یکی از مسائلی که ممکن است ذهن افراد را در رابطه با لوله مویی درگیر کند، قیمت آن است. لازم است بدانید که قیمت این قطعه کاملا به مدل سیستم تبرید و همچنین سایز لوله بستکی دارد. بنابراین نمی‌توان به‌طور دقیق درمورد قیمت آن مبلغی را بیان کرد.

نتیجه گیری

در سیستم‌های تبرید قطعه‌ای به‌نام لوله مویی تعبیه شده‌است. این قطعه وظیفه دارد تا میزان فشار گاز را تنظیم کند. به‌دلیل این‌که قطر این لوله بسیار کم است، در آن گرفتگی ایجاد می‌شود. گرفتگی لوله مویی باعث شده تا کولر گازی دیگر عملکرد مناسبی نداشته باشد. از جمله علائم این مشکل می‌توان به کاهش سرما کولر، آمپر زدن، خاموش و روشن کمپرسور و… اشاره کرد.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید