
تغییر جهت موتور کولر چگونه انجام میشود؟
تغییر جهت موتور کولر، میتواند استفاده از آن را بهبود ببخشد و بازدهی کولر را بالاتر ببرد. این عمل به اشکال مختلف انجام میپذیرد و با این کار شما میتوانید از تمام ویژگیهای کولر، به بهترین شکل استفاده کنید. عوامل مختلفی در انجام این فرایند پیچیده نقش دارند و شما فقط با زدن یک دکمه میتوانید جهت موتور کولر را عوض و دور آن را تغییر دهید؛ در حالی که در داخل کولر و داخل موتور آن فرایندهای مختلفی انجام میشود تا موتور تغییر جهت دهد. در این مقاله از مجله آچاره به بررسی چگونگی تغییر جهت موتور کولر میپردازیم.
فهرست مطالب
ساختار موتور کولر
برای این که فرایندهای تغییر جهت موتور کولر را متوجه شوید، بهتر است ابتدا با ساختار موتور کولر کمی بیشتر آشنا شوید. در موتور کولر از سیمپیچها و اجزای مختلفی استفاده شده که هر کدام وظیفه خاصی دارند. بهطور کلی در کولرهایی که امکان تغییر دور موتور وجود دارد، 3 عدد سیمپیچ قرار داده شده است که هر کدام در سرعتها و جهتهای متفاوتی نسبت به موتور، به مدار وصل میشوند.
همچنین کلیدی نیز بر روی موتور قرار داده شده است که ورودی و خروجی برق به موتور از آن عبور میکند. یک سر این کلید به ورودی انرژی و برق و سر دیگر آن به سیمپیچهایی که در موتور قرار دارند، متصل است و وظیفه کلید، انتقال انرژی به سیمپیچها و تغییر جهت موتور محسوب میشود. این کلید در یک بخش که از جنس کائوچو یا پلاستیک ساخته شده است، قرار دارد و با استفاده از آن میتوانید مقدار جریان واردشده به موتور را تغییر دهید.
این کار درنهایت باعث تغییر جهت موتور کولر و تغییر دور آن میشود. دکمههای دور تند و کندی که برروی کلید موتور میبینید، وظیفه تغییر دور موتور کولر را دارند و با فشردن هر یک از این دکمهها، جریان متفاوتی به موتور کولر وارد میشود که درنهایت منجر به تغییر دور کولر و میزان باد خروجی از کولر خواهد شد.
شما درجهت تعمیر کولر آبی در منزل میتوانید از خدمات متخصصین تعمیر کولر آبی آچاره استفاده کنید.
تغییر جهت چرخش موتور کولر آبی
تغییر جهت چرخش موتور کولر آبی نیز مانند موتور کولرهای دیگر است. موتور کولر آبی دارای تعدادی سیمپیچ بوده که تعداد آنها با توجه به مدل موتور تعیین میشود. موتورهای کولر آبی بهصورت کلی به 2 دسته موتورهای با خازن دائم و موتورهای با سیمپیچ تقسیم میشوند.
1. موتور خازن دائم
تغییر جهت چرخش موتور کولر آبی در موتورهای خازندار، توسط خازن متصل به سیمپیچها انجام میشود. این خازن کولر آبی بهصورت متوالی به سیمپیچها متصل است. به همین دلیل اگر اتفاقی برای خازن بیفتد، موتور بهصورت کامل از کار خواهد افتاد. این خازن همواره در حال فعالیت است و به همین دلیل به آن خازن دائم گفته میشود.
2. موتور سیمپیچ دار
این نوع از موتور دارای 3 نوع سیمپیچ است که دور تند و دور کند کولر را تنظیم میکنند. فرایند تغییر دادن جهت موتور کولر با استفاده از کلید متصل به موتور انجام میشود و هر یک از این سیمپیچها نیز در تغییر جهت آن نقش دارند و با تغییر دادن جهت موتور، در مدار قرار میگیرند.
تغییر جهت موتور کولر چگونه انجام میشود؟
یکی از سوالات افرادی که با موتور کولر آبی سر و کار دارند این است که علت برعکس چرخیدن موتور کولر چیست. در موتور کولر 3 عدد سیمپیچ وجود دارد. یکی از این سیمپیچها وظیفه راهاندازی موتور را برعهده دارد و سیمپیچ دوم در دور تند و سیمپیچ سوم در هنگام استفاده از کولر به شکل دور کند، وارد جریان میشوند.
لازم به ذکر است که سیمپیچهایی که در موتور قرار دارند، توانهای مختلفی دارند و قدرت موتور با توجه به سیمپیچهای آن، معمولاً بین 0.25 تا 1 اسب بخار در نظر گرفه میشود.
البته در کولرهای بزرگتر که برای سالنها و فضاهای بزرگ استفاده میشوند و موتور بزرگی دارند، قدرت موتور به بیشتر از 1 اسب بخار نیز میرسد؛ با این حال در کولرهای معمولی این عدد پایینتر از یک است. فراموش نکنید که تغییر جهت موتور نیز براساس این سیمپیچها انجام میشود.
هنگامی که کولر را روشن میکنید، سیم پیج اول در جریان انرژی قرار دارد و به مدار وصل است. اگر کولر را در تند استفاده کنید، سیمپیچی که در دور تند استفاده میشود، بهصورت موازی با سیمپیچ اول وارد مدار میشود.
بعد از رسیدن قدرت موتور به 0.75 اسب بخار، جریان برق سیمپیچ اول قطع شده و سیمپیچ دور تند در مدار باقی میماند. دور موتور کولر در این حالت معمولاً به 1500 دور در دقیقه میرسد. همچنین سیمپیچی که در دور تند کولر استفاده میشود، دارای 4 قطب است. این سیمپیج در کولرهای معمولی میتواند توانی تا 1 اسب بخار را ایجاد کند.
اگر شما کولر را روی دور کند روشن کنید، در ابتدا سیمپیچ راهانداز کولر و سیمپیچ دور تند کولر بهصورت موازی وارد مدار میشوند. سپس هنگامی که توان این سیمپیچها به 0.75 اسب بخار رسید، از مدار خارج شده و سیمپیچ دور کند جایگزین آنها میشود. این سیمپیچ 6 قطب دارد و سرعت آن معمولاً 1000 دور در دقیقه است.
سیمپیچ دور کند در اکثر حالتها توانی بین 0.25 تا 0.5 را تولید کرده و انرژی کمتری نسبت به سیمپیچ جهت تند کولر مصرف میکند.
برای تغییر جهت موتور کولر، از کلیدی که روی موتور قرار دارد، استفاده میشود. روی این کلید اصلی، 2 کلید دیگر وجود دارد که باعث تغییر جهت موتور کولر میشوند. یکی از این کلیدها برای راهاندازی دور تند و دیگری برای دور کند کولر استفاده میشود.
هنگامی که کلیدی را فشار دهید، سیمپیچ مربوط به آن کلید وارد مدار شده و سیمپیچ دیگر از مدار خارج میشود. بهعنوان مثال اگر کولر روی دور کند باشد و کلید دور تند را فشار دهید، سیمپیچ راه انداز موتور کولر و سیمپیچ جهت کند، همزمان و بهصورت موازی وارد مدار میشوند. سپس جریان برق سیمپیچ دور کند نیز قطع شده و این سیمپیچ از مدار خارج میشود. در انتها با افزایش توان سیمپیچ جهت تند کولر، سیمپیچ اول نیز از مدار خارج خواهد شد.
جمعبندی
در این مقاله از مجله آچاره با بررسی روند تغییر جهت موتور کولر آبی تلاش کردیم تا اطلاعات لازم در این راستا را در اختیار شما قرار دهیم و شما با استفاده از این نکات میتوانید، این روند را در سریعترین زمان ممکن پشت سر بگذارید. همچنین اگر در این زمینه سوالی در ذهن خود داشتید، آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان آچاره در زمانی کوتاه پاسخگوی شما باشند.
در اینباره بیشتر بخوانید:
سلام، کولر من مشکل عجیبی داره، پمپ کولر تنهایی کار میکنه اما وقتی موتور رو میزنی از کار میفته. تست کردم دیدم توی دور تندم پمپ اوکیه.
یعنی فقط با باد کم ایراد داره و بقیه حالتها اوکیه
مشکل ازچیه
با سلام، سیم کش کولر شما ایراد دارد و باید تعمیر شود. در صورت تمایل میتوانید برای تعمیر کولر آبی خود از تعمیرکاران ماهر آچاره کمک بگیرید. برای درخواست این خدمات و استعلام قیمت رایگان به این لینک مراجعه کنید:
https://achareh.co/landing/cooler
سلام کولر من پروانه داخلش برعکس میچرخه و پمپ اب هم با دور تند فقط میاد داخل مدار،آیا مشکل از خازن موتوره؟
با سلام، بخشی در سیم کشی شما جا به جا شده است. ممکن است پشت کلید یا داخل جعبه تقسیم باشد.
سلام
موتور کولر ما خازن دار هس و در حالت عادی کار نمیکنه ولی صدا میده
اما وقتی جای سه تا سیم متصل به موتور رو تغییر بدیم موتور برعکس میچرخه
مشکل از کجا میتونه باشه
سلام، اگر این کار را ادامه دهید موتور میسوزد. باید موتور باز شود و سیم پیچی شود. بوش دو طرف دینام تعویض شود. برای سیم پیچی دینام کولر آبی کلیک کنید.