سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

تغییر جهت موتور کولر چگونه انجام می‌شود؟

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

تغییر جهت موتور کولر، می‌تواند استفاده از آن را بهبود ببخشد و بازدهی کولر را بالاتر ببرد. این عمل به اشکال مختلف انجام می‌پذیرد و با این کار شما می‌توانید از تمام ویژگی‌های کولر، به بهترین شکل استفاده کنید.

عوامل مختلفی در انجام این فرایند پیچیده نقش دارند و شما فقط با زدن یک دکمه می‌توانید جهت موتور کولر را عوض و دور آن را تغییر دهید؛ در حالی که در داخل کولر و داخل موتور آن فرایند‌های مختلفی انجام می‌شود تا موتور تغییر جهت دهد. در این مقاله از مجله آچاره به بررسی چگونگی تغییر جهت موتور کولر می‌پردازیم.

ساختار موتور کولر

برای این که فرایند‌های تغییر جهت موتور کولر را متوجه شوید، بهتر است ابتدا با ساختار موتور کولر کمی بیشتر آشنا شوید. در موتور کولر از سیم‌پیچ‌ها و اجزای مختلفی استفاده شده‌ که هر کدام وظیفه خاصی دارند. به‌طور کلی در کولر‌هایی که امکان تغییر دور موتور وجود دارد، 3 عدد سیم‌پیچ قرار داده شده است که هر کدام در سرعت‌ها و جهت‌های متفاوتی نسبت به موتور، به مدار وصل می‌شوند.

همچنین کلیدی نیز بر روی موتور قرار داده شده است که ورودی و خروجی برق به موتور از آن عبور می‌کند. یک سر این کلید به ورودی انرژی و برق و سر دیگر آن به سیم‌پیچ‌هایی که در موتور قرار دارند، متصل است و وظیفه کلید، انتقال انرژی به سیم‌پیچ‌ها و تغییر جهت موتور محسوب می‌شود. این کلید در یک بخش که از جنس کائوچو یا پلاستیک ساخته شده است، قرار دارد و با استفاده از آن می‌توانید مقدار جریان واردشده به موتور را تغییر دهید.

تغییر جهت موتور کولر آبی

این کار درنهایت باعث تغییر جهت موتور کولر و تغییر دور آن می‌شود. دکمه‌های دور تند و کندی که برروی کلید موتور می‌بینید، وظیفه تغییر دور موتور کولر را دارند و با فشردن هر یک از این دکمه‌ها، جریان متفاوتی به موتور کولر وارد می‌شود که درنهایت منجر به تغییر دور کولر و میزان باد خروجی از کولر خواهد شد.

سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

شما درجهت تعمیر کولر آبی در منزل می‌توانید از خدمات متخصصین تعمیر کولر آبی آچاره استفاده کنید.

تغییر جهت چرخش موتور کولر آبی 

تغییر جهت چرخش موتور کولر آبی نیز مانند موتور کولر‌های دیگر است. موتور کولر آبی دارای تعدادی سیم‌پیچ بوده که تعداد آن‌ها با توجه به مدل موتور تعیین می‌شود. موتور‌های کولر آبی به‌صورت کلی به 2 دسته موتور‌های با خازن دائم و موتور‌های با سیم‌پیچ تقسیم می‌شوند.

1. موتور خازن دائم

تغییر جهت چرخش موتور کولر آبی در موتور‌های خازن‌دار، توسط خازن متصل به سیم‌پیچ‌ها انجام می‌شود. این خازن کولر آبی به‌صورت متوالی به سیم‌پیچ‌ها متصل است. به همین دلیل اگر اتفاقی برای خازن بیفتد، موتور به‌صورت کامل از کار خواهد افتاد. این خازن همواره در حال فعالیت است و به همین دلیل به آن خازن دائم گفته می‌شود.

تغییر جهت موتور کولر آبی

2. موتور سیم‌پیچ دار

این نوع از موتور دارای 3 نوع سیم‌پیچ است که دور تند و دور کند کولر را تنظیم می‌کنند. فرایند تغییر دادن جهت موتور کولر با استفاده از کلید متصل به موتور انجام می‌شود و هر یک از این سیم‌پیچ‌ها نیز در تغییر جهت آن نقش دارند و با تغییر دادن جهت موتور، در مدار قرار می‌گیرند.

تغییر جهت موتور کولر چگونه انجام می‌شود؟

یکی از سوالات افرادی که با موتور کولر آبی سر و کار دارند این است که علت برعکس چرخیدن موتور کولر چیست. در موتور کولر 3 عدد سیم‌پیچ وجود دارد. یکی از این سیم‌پیچ‌ها وظیفه راه‌اندازی موتور را برعهده دارد و سیم‌پیچ دوم در دور تند و سیم‌پیچ سوم در هنگام استفاده از کولر به شکل دور کند، وارد جریان می‌شوند.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

لازم به ذکر است که سیم‌پیچ‌هایی که در موتور قرار دارند، توان‌های مختلفی دارند و قدرت موتور با توجه به سیم‌پیچ‌های آن، معمولاً بین 0.25 تا 1 اسب بخار در نظر گرفه می‌شود.

البته در کولر‌های بزرگ‌تر که برای سالن‌ها و فضا‌های بزرگ استفاده می‌شوند و موتور بزرگی دارند، قدرت موتور به بیشتر از 1 اسب بخار نیز می‌رسد؛ با این حال در کولر‌های معمولی این عدد پایین‌تر از یک است. فراموش نکنید که تغییر جهت موتور نیز براساس این سیم‌پیچ‌ها انجام می‌شود.

علت برعکس چرخیدن موتور کولر

هنگامی که کولر را روشن می‌کنید، سیم پیج اول در جریان انرژی قرار دارد و به مدار وصل است. اگر کولر را در تند استفاده کنید، سیم‌پیچی که در دور تند استفاده می‌شود، به‌صورت موازی با سیم‌پیچ اول وارد مدار می‌شود.

بعد از رسیدن قدرت موتور به 0.75 اسب بخار، جریان برق سیم‌پیچ اول قطع شده و سیم‌پیچ دور تند در مدار باقی می‌ماند. دور موتور کولر در این حالت معمولاً به 1500 دور در دقیقه می‌رسد. همچنین سیم‌پیچی که در دور تند کولر استفاده می‌شود، دارای 4 قطب است. این سیم‌پیج در کولر‌های معمولی می‌تواند توانی تا 1 اسب بخار را ایجاد کند.

اگر شما کولر را روی دور کند روشن کنید، در ابتدا سیم‌پیچ راه‌انداز کولر و سیم‌پیچ دور تند کولر به‌صورت موازی وارد مدار می‌شوند. سپس هنگامی که توان این سیم‌پیچ‌ها به 0.75 اسب بخار رسید، از مدار خارج شده و سیم‌پیچ دور کند جایگزین آن‌ها می‌شود. این سیم‌پیچ 6 قطب دارد و سرعت آن معمولاً 1000 دور در دقیقه است.

سیم‌پیچ دور کند در اکثر حالت‌ها توانی بین 0.25 تا 0.5 را تولید کرده و انرژی کمتری نسبت به سیم‌پیچ جهت تند کولر مصرف می‌کند.

تغییر جهت موتور کولر آبی

برای تغییر جهت موتور کولر، از کلیدی که روی موتور قرار دارد، استفاده می‌شود. روی این کلید اصلی، 2 کلید دیگر وجود دارد که باعث تغییر جهت موتور کولر می‌شوند. یکی از این کلید‌ها برای راه‌اندازی دور تند و دیگری برای دور کند کولر استفاده می‌شود.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

هنگامی که کلیدی را فشار دهید، سیم‌پیچ مربوط به آن کلید وارد مدار شده و سیم‌پیچ دیگر از مدار خارج می‌شود. به‌عنوان مثال اگر کولر روی دور کند باشد و کلید دور تند را فشار دهید، سیم‌پیچ راه انداز موتور کولر و سیم‌پیچ جهت کند، همزمان و به‌صورت موازی وارد مدار می‌شوند. سپس جریان برق سیم‌پیچ دور کند نیز قطع شده و این سیم‌پیچ از مدار خارج می‌شود. در انتها با افزایش توان سیم‌پیچ جهت تند کولر، سیم‌پیچ اول نیز از مدار خارج خواهد شد.

در این‌باره بیشتر بخوانید:

دلیل لرزش کولر آبی

تعویض و تعمیر پمپ کولر آبی

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله آچاره با بررسی روند تغییر جهت موتور کولر آبی تلاش کردیم تا اطلاعات لازم در این راستا را در اختیار شما قرار دهیم و شما با استفاده از این نکات می‌توانید، این روند را در سریع‌ترین زمان ممکن پشت سر بگذارید. همچنین اگر در این زمینه سوالی در ذهن خود داشتید، آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان آچاره در زمانی کوتاه پاسخگوی شما باشند.

2.7/5 - (28 امتیاز)

20 دیدگاه

  1. سلام، کولر من مشکل عجیبی داره، پمپ کولر تنهایی کار میکنه اما وقتی موتور رو میزنی از کار میفته. تست کردم دیدم توی دور تندم پمپ اوکیه.
    یعنی فقط با باد کم ایراد داره و بقیه‌ حالت‌ها اوکیه
    مشکل ازچیه

    1. با سلام، سیم کش کولر شما ایراد دارد و باید تعمیر شود. در صورت تمایل می‌توانید برای تعمیر کولر آبی خود از تعمیرکاران ماهر آچاره کمک بگیرید. برای درخواست این خدمات و استعلام قیمت رایگان به این لینک مراجعه کنید:
      https://achareh.co/landing/cooler

      1. سلام عزیزم ،اجازه دهید از ابتدا شروع کنم ،اول برق وارد کلید کولر میشود و از آنجا به کولر منتقل میشود،شما باید سوکت های پشت کلید کولر را چک کنید ،مطمئنا آنجا سوکت ها را جابجا نصب کردید ،اگر نقشه دارید دقیقا از روی نقشه عمل کنید. خیلی ها این اشتباه را انجام میدهند

      2. سلام کولر من دورش تند و کند ضعیف شد بازش کردم خوب شد ولی برعکس چرخش داره راهنمایی کنید ممنون میشم

    2. سلام، نول را برای پمپ درست گرفتی، ولی فاز را از روی فاز اصلی باید برداری که از کلید کولر برای پمپ اومده
      به احتمال زیاد فاز را اشتباه به پمپ دادی

  2. سلام کولر من پروانه داخلش برعکس میچرخه و پمپ اب هم با دور تند فقط میاد داخل مدار،آیا مشکل از خازن موتوره؟

    1. با سلام، بخشی در سیم کشی شما جا به جا شده است. ممکن است پشت کلید یا داخل جعبه تقسیم باشد.

  3. سلام
    موتور کولر ما خازن دار هس و در حالت عادی کار نمیکنه ولی صدا میده
    اما وقتی جای سه تا سیم متصل به موتور رو تغییر بدیم موتور برعکس میچرخه
    مشکل از کجا میتونه باشه

  4. سلام کولر من دورش تند و کند ضعیف شد بازش کردم خوب شد ولی برعکس چرخش داره راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      یا از پشت کلید یا از جعبه تقسیم برق داخل کولر سیم ها اشتباه وصل شده. ویدئوی ما رو ببین به تفصیل توضیح دادیم

  5. سلام کولر رو وقتی روشن میکنم دور کندش درست میچرخه دور تند برعکس میچرخه باز خاموش میکنم دوباره روشن میکنم درست میشه بعضی وقتا روشن که میکنم باید تسمه رو بچرخونم تا راه بیفته ممنون میشم که راهنمایی کنید

  6. سلام ببخشید پروانه حلزونی کولر آبی ما داره برعکس میچرخه مشکل کجاس دست به هیچ جا هم نزدیم

  7. سلام
    موتور کولر بردم تعمیر 2تا در موتور خراب بود عوض کرد آوردم نصب کردم روی کولر موقع روشن کردن یک لحظه خود موتور از جای خودش یک چرخ حدودا یک سانتی رو به عقب می‌ره بعد به وضعیت عادی مسیر حرکتی خودش برمیگرده می‌خوام بدونم عیب از چیه

  8. سلام موتور کولر ابی ابتدا که روشن میکنم با دور کند و معکوس میچرخه وبعد درست میشه زیادتروقتها کار نمیکنه و صدا میده باتشکر

  9. سلام کولر اب میپاشه بیرون مشکلش چیه؟؟
    و سوال دیگ اینکه اگه تنها از کلید موتور استفاده کنیم بدون زدن کلید پمپ اب
    یعنی مث پنکه عمل کنه بدون اب ایا کولرمیسوزه؟

  10. سلام موتور کولر و تبدیل کردیم به سنگ رومیزی ولی میخوایم دور تندش کار کنه چیکار باید بکنیم
    ممنون میشم مارو کمک کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید