نصب لرزه گیر در موتورخانه

ساختمانلوله کشی و تاسیساتموتورخانه

در موتورخانه‌ها، لوله‌ها و اجزایی وجود دارند که لرزش زیادی دارند و این لرزش‌ها اگر کنترل نشوند، می‌توانند به لوله‌ها آسیب برسانند. برای کنترل لرزش‌ها و ضربه‌ها، از لرزه گیر استفاده می‌شود. همان‌طور که از اسم لرزه‌گیر برمی‌آيد، کارش کنترل ارتعاشات ایجاد شده توسط اجزای مختلف در موتورخانه است. در این مقاله می‌خواهیم توضیحی کلی درباره لرزه‌گیر ارائه کنیم و نحوه نصب لرزه گیر در موتورخانه را شرح دهیم. 

لرزه گیر چیست و انواع‌ آن کدام است؟

قطعات مختلف موتورخانه مانند پمپ و چیلر، لرزش‌ها و تکان‌های زیادی دارند و این تکان‌ها را به دیگر دستگاه‌ها نیز منتقل می‌کنند.

اگر این لرزش‌ها مهار نشوند، از عمر قطعات کاسته می‌شود و زودتر از معمول خراب می‌شوند. برای کنترل لرزش قطعات موتورخانه، از لرزه‌ گیر استفاده می‌شود. 

انواع لرزه گیر - نصب لرزه گیر در موتورخانه

لرزه‌ گیرها در 2 دسته فلزی و غیر فلزی (لاستیکی) قرار می‌گیرند. لرزه گیر لاستیکی، فشارها و ارتعاشاتی که در جهت عمودی یا افقی هستند را مهار می‌کند.

لرزه گیر فلزی که در انواع مخروطی و آکاردئونی است و کارش مهار انبساط و انقباض‌هایی است که در اثر تغییر دما و فشار ایجاد می‌شوند و در 3 دسته‌ی لرزه گیر دنده‌ای، لرزه گیر جوشی و لرزه گیر فلنج دار قرار می‌گیرند. 

آشنایی با لرزه گیر لاستیکی

هدف از نصب لرزه گیر لاستیکی در موتورخانه، کم کردن شوک‌هایی است که به ناگهان در خطوط لوله ایجاد می‌شوند. همچنین برای جذب ارتعاشات دمایی نیز می‌توان از این لرزه گیر استفاده کرد.

لرزه گیرهای لاستیکی در صنایعی چون آب و فاصلاب، نیروگاه‌ها، تهویه هوا و دیگر صنایع حرارتی استفاده می‌شود.

آشنایی با لرزه گیر لاستیکی در تاسیسات

آشنایی با لرزه گیر آکاردئونی

اتصالات فلزی یا آکاردئونی، از ارتعاشات زاویه‌ای، محوری و جانبی می‌کاهند. این اتصالات در دماهای بسیار بالا مقاوم هستند و همین باعث می‌شود در تاسیساتی که دمای بالایی دارند بتوان از آن‌ها استفاده کرد.

اتصالات فلزی با فلنج بهم وصل می‌شوند. فلنج‌ها با توجه به درجه حرارت و نوع اتصال، در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. 

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

لرزه گیر آکاردئونی چیست؟ قیمت لرزه گیر آکاردئونی

آشنایی با لرزه گیر خرطومی

لرزه‌گیرهای خرطومی، نوع دیگری از لوله‌های فلزی هستند که در تاسیسات استفاده می‌شوند. این لرزه‌گیرها به علت انعطاف و شباهت زیادشان به خرطوم به این نام خوانده می‌شوند.

همچنین، در کاهش صدای موتورخانه و لرزش‌ها بسیار موثر هستند و فضای کمی نیز نیاز دارند.

مطلب پیشنهادی: نکات و مراحل لوله‌ کشی گاز توکار

محاسبه رایگان هزینه تعمیر و سرویس موتورخانه!

آموزش نصب لرزه گیر در موتورخانه

چنانچه قصد نصب لرزه گیر در موتورخانه را داشتید اما نمی‌دانستید چطور این کار را انجام دهید، می‌توانید براساس آموزشی که در ادامه و در طی چند گام درباره نصب لرزه گیر فلنج به شما می‌دهیم، این کار را انجام دهید.

  1. ابتدای کار، نقشه قطعات را داشته باشید تا بدانید وضعیت قطعات به چه صورت است.
  2. سوراخ‌های لوله‌ها باید در یک سو باشند. حواستان باشد که لوله‌ها نباید بپیچند.
  3. اگر خط لوله‌ها تراز نباشند، لوله‌ها به‌خوبی نصب نمی‌شوند و خیلی زود اصطکاک پیدا می‌کنند.
  4. پیش از این که قطعات را نصب کنید، حواستان باشد برای نصب لرزه گیر در موتورخانه سطوح فلنج‌ها خوب تمیز باشند. اگر سطح لرزه گیرها چیزهایی مثل تیزی، خال جوش یا پلیسه باشد، به سطوح اتصالات آسیب می‌زند.
  5. با کمی آب و مایع ظرفشویی لرزه گیر را لیز کنید که راحت‌تر جا بیوفتد.
  6. برای اطمینان از طرز صحیح نصب لرزه گیر در موتورخانه، 7 الی 10 روز پس از نصب، مجددا اتصالات را بررسی و آچارکشی کنید.
  7. حواستان باشد اشیا تیز نباید با اتصالات تماس داشته باشند. هر زمان لازم شد اتصالات بزرگ را جابه‌جا کنید، از تسمه‌هایی استفاده کنید که به اتصالات آسیب نزنند. مثلا تسمه پارچه‌ای مناسب این کار است.
  8. به سطح اتصالات گریس یا مواد نفتی نزنید.
  9. فاصله فلنج‌ها با هم باید متناسب باشد و اگر کم و زیاد باشد می‌تواند به لوله‌ها آسیب بزند. حداکثر میزانی که برای کشش هر اتصال مجاز است، متفاوت است.
  10. طوری اتصالات را نصب کنید که مشخصات قابل دیدن باشند. اگر پیچی از مهره بیرون زده، نباید با لرزه گیر تماس داشته باشد وگرنه به آن آسیب می‌زند. همچنین دقت کنید که در نصب دودکش موتورخانه، مشکل ایجاد نکنید.
    پیچ‌ها را کامل ببندید و جهت محکم کردنشان، از سیستم قطری استفاده کنید.
  11. اگر نیاز به جوشکاری بود، حواستان باشد که بخش لاستیکی لرزه گیر نباید حرارت ببیند. همچنین، گرمای بالای نود درجه می‌تواند به این اتصالات آسیب بزند.

نکات مهم هنگام نصب لرزه گیر در موتورخانه

لازم است که لرزه گیر را با توجه به دما و فشاری که در موتورخانه وجود دارد انتخاب کنید تا خراب نشده و شما با مشکل در موتورخانه مواجه نشوید. همچنین، موقع نصب باید دو سر لرزه گیر با هم تراز باشند تا تنش ایجاد نشود.

اگر لوله‌کشی موتورخانه انشعابات زیاد دارد، روی لوله‌ها مسند گذاری کنید.

بهترین نوع ضد ارتعاش

به هیچ وجه بر روی لرزه‌گیرهای لاستیکی عایق بندی نکنید. اگر هم این کار ضرورت داشت، حواستان باشد که عایق‌ها روی پیچ و مهره‌ها را نپوشانند. جایی نزدیک لرزه‌گیرها جوشکاری نکنید.

هنگام نصب لرزه گیر در موتورخانه اگر هم لرزه‌گیرها در فضای باز و زیر آفتاب انجام می‌شوند، روی لرزه‌گیر را کاور کنید که نور آفتاب به آن آسیبی نرساند. اگر از فلنج‌های نامناسب و غیر اصولی استفاده کنید، عمر لرزه‌گیرها کم شده و زود پاره می‌شوند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

پایان

حالا که با لرزه گیر و کارآیی آن آشنا شدید، می‌توانید برای نصب لرزه گیر در موتورخانه اقدام کنید. اما این کار نیاز به مهارت و تجربه، و همین‌طور تخصص دارد؛ بنابراین توصیه ما به شما این است که چنین کاری را به متخصصین حرفه‌ای موتورخانه بسپارید که در زمانی کوتاه، و کاملا اصولی انجام شود. برای نصب لرزه گیر می‌توانید از متخصصین آچاره کمک بگیرید. جهت ثبت سفارش کافی است که به سایت آچاره مراجعه کنید و سفارش خود را برای روز و ساعت مورد نظر ثبت کنید تا متخصصین در زمان مشخص شده به محل مراجعه کرده و در کوتاه‌ترین زمان و به بهترین شکل، کار شما را انجام دهند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا