راهنمای عایقکاری موتورخانه شوفاژ

ساختمانلوله کشی و تاسیساتموتورخانه

شوفاژ یکی از وسایل گرمایشی است که بسیاری از افراد در خانه یا محل کار خود از آن استفاده می‌کنند. اغلب شوفاژها در ساختمان دارای یک بخش مرکزی هستند که به آن موتورخانه گفته می‌شود. هر وسیله برای این‌که شروع به کار کند، به یک موتور متحرک نیاز دارد که شوفاژ هم از این قاعده مستثنا نیست.
برای این‌که بتوانید از موتورخانه شوفاژ در خانه خود، به‌خوبی مراقبت کنید و آن را از عوامل بیرونی که موجع به خراب شدنش می‌شوند حفظ کنید، بهترین کار استفاده از عایق‌های مختلف است. عایقکاری موتورخانه شوفاژ معمولاً همانند دیگر عایقکاری‌ها انجام می‌شود.

پیش از آن‌که بفهمید عایقکاری موتورخانه چگونه انجام می‌شود، باید با مقوله عایقکاری کمی بیشتر آشنا شوید. عایق، دارای انواع مختلفی است که قصد داریم در این مقاله از مجله آچاره آن‌ها را برایتان بازگو کنیم. این ماده در مرز 2 شیء یا محیط قرار گرفته و باعث جلوگیری از انتقال انرژی یا ماده می‌شود.
اغلب عایق‌ها به شکلی طراحی و ساخته شده‌اند که جلوی خروج رطوبت و گرما را در فصل سرد سال بگیرند. انجام عایقکاری در موتورخانه شوفاژ هم به همین دلیل صورت می‌گیرد و برای این‌که در فصل سرما، گرمای آب از لوله‌های موتورخانه شوفاژ خارج نشود، دور آن‌ها را عایق قرار می‌دهند.

چرا عایقکاری لوله‌های موتورخانه شوفاژ مهم است؟

برای این‌که از میزان اهمیت عایقکاری موتورخانه شوفاژ خبردار شوید، لازم است بدانید که از یک لوله عایقکاری نشده، چه میزان حرارت از دست می‌رود!

این‌که بتوانید انرژی از دست رفته را جبران کنید، کار غیرممکنی است؛ برای همین بهترین کار این است که پیش از هدر رفتن انرژی در حفظ آن بکوشید.

با دانستن این موضوع که از یک لوله یک متری در اندازه 2 اینچ که عایقکاری نشده و به موتورخانه شوفاژ متصل است، در هر ثانیه به اندازه 220 وات انرژی هدر می‌رود، قطعاً شما هرچه سریع‌تر به فکر عایق کاری موتورخانه خواهید افتاد.

سرویس دوره‌ای و تعمیر موتورخانه را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • نصب و راه‌اندازی مشعل گازی و گازوئیلی
  • تعویض منبع دوجداره یا کوئل‌دار
  • تعویض منبع انبساط
  • نصب دیگ چدنی
  • نصب انشعاب کلکتور

سرویس دوره‌ای و تعمیرات موتورخانه با تیم آچاره

سرویس دوره‌ای و تعمیر موتورخانه را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • نصب و راه‌اندازی مشعل گازی و گازوئیلی
  • تعویض منبع دوجداره یا کوئل‌دار
  • تعویض منبع انبساط
  • نصب دیگ چدنی
  • نصب انشعاب کلکتور

سرویس دوره‌ای و تعمیرات موتورخانه با تیم آچاره

این میزان هدر رفت انرژی در این لوله، در دمای 100 درجه سانتی‌گراد است. با عایق کردن موتورخانه شوفاژ خود، شما می‌توانید این میزان را تا حد زیادی کاهش دهید. گفته می‌شود که اگر همین لوله یک متری، به اندازه 4 اینچ بوده و میزان حرارت آب در جریان درون آن هم به همین میزان باشد، در هر ثانیه به اندازه 380 وات انرژی از دست خواهید داد.

شاید برخی کشورهای توسعه‌نیافته فکر کنند که کشورهای در حال توسعه یا توسعه‌یافته چه کارهای خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهند که جایگاه‌های ویژه‌ای را کسب می‌کنند. یکی از عملیاتی که در کشورهای توسعه‌یافته برای صرفه‌جویی و ذخیره انرژی انجام می‌شود، همین کارهای به ظاهر کوچک است.

اهمیت انجام عایق موتورخانه شوفاژ آن‌قدر زیادی است که حتی این موضوع در مبحث 19 قوانین ملی ساختمانی به‌عنوان یک امر ضروری مطرح شده است. اکثر جوامع هر ساله میزان قابل‌توجهی از انرژی را خریداری می‌کنند که معمولاً 30 درصد از این انرژی در وسایل گرمایشی به مصرف می‌رسد.

پس چه بهتر است که قدر آن را بدانید و در جهت حفظ و صرفه‌جویی آن قدم بردارید.

عایقکاری موتورخانه شوفاژ

انواع عایق موتورخانه

شاید برای برخی افراد این سوال به وجود بیاید که عایقکاری موتورخانه چگونه است؟ قطعاً برای عایقکاری این بخش اصلی در شومینه نیاز نیست که موتور اصلی را عایق کنید.

این کار برای لوله‌های موتورخانه انجام شده و به ظاهر کار نسبتاً آسانی است اما باید توسط افراد ماهر و کاردان در این حرفه انجام شود. به‌طور معمول، این افراد می‌دانند که کدام جنس عایق برای موتورخانه شوفاژ شما مناسب است.

اگر شما هم دوست دارید که با این جنس‌ها آشنا شده یا این‌که قصد دارید در این حیطه، حرفه‌ای شوید، بهتر است در ادامه ما را همراهی کنید.

مطلب پیشنهادی: تشریح اجزای موتورخانه و دیگ بخار

محاسبه رایگان هزینه تعمیر و سرویس موتورخانه!

1. فوم‌های نرم و انعطاف‌پذیر پولیاتیلنی [عایق الاستومری موتورخانه]

این فوم‌های عایق که برای عایقکاری انواع لوله به کار می‌روند، از لاستیک‌های استومر EPDM یا NBR ساخته می‌شوند. به این نوع عایق‌ها، فوم‌های پولیاتیلنی (XPE / EPE) هم گفته می‌شود.

معمولاً این عایق‌ها برای عایقکاری لوله‌های سرد کاربرد دارند و کمتر کسی از فوم‌های الاستومری برای عایقکاری موتورخانه شوفاژ استفاده می‌کند. البته باید بدانید که وقتی نام فوم‌های الاستومری به میان می‌آید، در ذهن افراد، انعطاف‌پذیری و نازک بودن آن تداعی می‌شود.

این 2 موضوع، از ویژگی‌های اصلی عایق‌های الاستومری یا پولیاتیلنی محسوب می‌شوند.

فوم‌های انعطاف پذیر الاستومری

2. عایق‌هایی عالی از پشم‌های معدنی

پشم‌های سنگ و سرباره 2 نوع پشم معدنی هستند که از الیاف غیرارگانیک ساخته می‌شوند. برای نصب این نوع عایق‌ها روی لوله موتورخانه‌ها، لازم است که از رزین‌های ارگانیک استفاده کنید.

چراکه در غیر این‌صورت، پشم‌های معدنی، به هم نمی‌چسبند و در نهایت کار عایق کاری لوله های موتورخانه به‌خوبی انجام نمی‌شود. دلیل استفاده از این پشم‌های معدنی برای عایقکاری موتورخانه شوفاژ در قسمت لوله‌های آن و لوله‌های بسیاری از موتورخانه‌های دیگر، مقاومت بالایشان در برابر حرارت است.

یکی دیگر از دلایلی که بسیاری از افراد از این عایق‌ها برای لوله‌های موتورخانه‌ها استفاده می‎‌کنند این است که آن‌ها انعطاف‌پذیری بالایی نسبت به اندازه شدن در تمامی لوله‌ها را دارند. تا این قسمت از این بخش، برخی از ویژگی‌های پشم‌های معدنی به‌عنوان عایق‌های حرارتی را توضیح دادیم که مسئله بسیار مهمی در صرفه‌جویی انرژی است.

اما لازم است که بدانید حفاظت از لوله‌های موتورخانه در برابر آتش هم از ویژگی‌های مهم عایق الاستومری است. این‌که یک عایق خوب بتواند در برابر آتش هم، از لوله‌ها و دستگاه موتورخانه شوفاژ شما حفاظت کند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

ضریب انتقال حرارت پایین در عایق‌های ایروژل

استفاده از این نوع عایق برای عایق کردن موتورخانه شوفاژ در اغلب موارد به افراد توصیه نمی‌شود. شاید در ابتدای مقاله گمان می‌کردید که باید با عایق‌هایی عالی و باکیفیت روبه‌رو شوید، اما ما اینجا هستیم که تمامی جنس‌ها را نسبت به یکدیگر بررسی و مقایسه کنیم.

بهره‌وری از عایق‌های ایروژل معمولاً خیلی رایج نبوده و کمتر کسی برای عایقکاری موتورخانه خود، به سراغ آن‌ها می‌رود. دلیل اصلی آن هم روی کار آمدن فوم‌های الاستومری است. این نوع عایق در برابر عایق الاستومری، بسیار پرهزینه است و قطعاً اکثر افراد برای کاهش هزینه‌های اضافی، دست به انتخاب بهتری می‌زنند.

ممکن است شما بخواهید از این عایق برای موتورخانه شوفاژ خود استفاده کنید؛ پس برخی از ویژگی‌های آن را توضیح می‌دهیم.

عایق ایروژل از پشم شیشه ساخته می‌شود که در مقایسه با دیگر عایق‌ها از بازدهی کمتری برخوردار است. برای استفاده از عایق ایروژل در عایقکاری موتورخانه باید یک رول آن را تهیه کرده و روی لوله‌ها را با آن بپوشانید.

ماهیت عایق ایروژل

عایق پشم شیشه موتورخانه چیست؟

این نوع عایق هم همانند پشم‌های معدنی بوده که توسط رزین ارگانیک به لوله متصل می‌شود. از ویژگی‌های عایق پشم شیشه می‌توان عایق صوتی و حرارتی بودن آن را نام برد.

الیاف پشم شیشه از مواد بازیافتی شیشه ذوب‌شده تولید می‌شود که به‌صورت رولی مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد. بافت الیاف پشم شیشه به‌صورتی سوزن سوزن بوده و بسیار ریز است. اولین خط تولید عایق پشم شیشه در سال 1800 میلادی شگل گرفت.

اگر قصد دارید از الیاف پشم شیشه برای عایقکاری موتورخانه خود استفاده کنید، باید بدانید که این عایق قابلیت تحمل حرارت تا 550 درجه سانتی‌گراد را دارد.

مطلب پیشنهادی: تعویض مخزن آب موتورخانه و نصب منبع دوجداره

نصب، سرویس و تعمیر موتورخانه با تیم آچاره

نحوه انجام عایقکاری الاستومری موتورخانه شوفاژ

از این نوع عایق بیشتر برای مکان‌هایی استفاده می‌شود که فضای کمی دارند؛ چراکه عایق‌های الاستومری بسیار انعطاف‌پذیر هستند.

این نوع عایق‌ها در 2 نوع لوله‌ای و ورقه‌ای رول‌شده طراحی و تولید شده‌اند که شیوه استفاده از آن‌ها متفاوت است. برای چسباندن این نوع عایق‌ها باید از چسب‌های مخصوص که قدرت چسبندگی زیادی دارند، استفاده کنید.

عایق‌های ورقه‌ای، خود به چند نوع پشت چسب‌دار یا آلومینیومی تقسیم می‌شوند. برای نصب عایق‌های الاستومری چسب‌دار روی لوله‌های موتورخانه شوفاژ کافی‌ست، قسمت کاغذی چسب در پشت کار را جدا کنید و آن را به سطح موردنظر بچسبانید.

عایقکاری موتورخانه شوفاژ با استفاده از این نوع عایق الاستومری بسیار ساده و آسان است. نکته مهمی که در این قسمت باید به آن توجه کنید، این است که پیش از چسباندن عایق، باید سطح کار را از هرگونه گرد و خاک یا آلودگی‌های دیگر پاک کنید تا چسب به‌خوبی روی سطح، سوار شود.

عایقکاری الاستومری در موتورخانه

عایقکاری موتورخانه با پشم شیشه و مل و ماستیک چگونه انجام می‌شود؟

یکی از اقتصادی‌ترین روش‌های عایقکاری موتورخانه شوفاژ، استفاده از عایق‌های پشم شیشه و مل و ماستیک است. در ادامه، فرآیند انجام این روش را توضیح می‌دهیم:

  • ابتدا باید سطح کار را از هرگونه آلودگی و زنگ‌زدگی تمیز کنید.
  • اگر روی لوله‌ها زنگ زده است، باید آن را سنباده بزنید.
  • زدن 2 لایه ضدزنگ روی کار، ضروری است.
  • پس از خشک شدن، باید عایق را روی کار قرار دهید.
  • روی آن را یک لایه مقوا یا نایلون زده و با سیم مفتولی بپیچید تا محکم شود.
  • روی عایق را ماستیک‌کشی کنید.
  • در مرحله آخر عایقکاری موتورخانه شوفاژ، باید روی کار را رنگ زده و علامت‌گذاری کنید.

مطلب پیشنهادی: عایق‌بندی صدا برای موتورخانه

عایقکاری موتورخانه شوفاژ با پشم شیشه

جمع‌بندی

انجام عایقکاری موتورخانه شوفاژ، امری ضروری است. برای این کار شما باید ابتدا انواع عایق موتورخانه را شناسایی کنید تا بتوانید در نهایت به انتخاب بهترین مورد بپردازید.

در این مقاله با بررسی این موضوع تلاش کردیم تا تمامی اطلاعات مهم را در اختیار شما قرار دهیم تا عایقکاری موتورخانه شوفاژ را با کمترین چالش احتمالی پشت سر بگذارید. فراموش نکنید که کارشناسان آچاره به‌منظور تعمیر موتورخانه در کنار شما هستند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا