سنگ آنتیک نمای بیرون ساختمان

ساختمانبازسازی و دکوراسیون

سنگ یکی از مواد طبیعی است که در ساختمان‌سازی هم کاربرد زیادی دارد. سنگ دارای انواع مختلفی است که بیشترین کاربرد آن در ساختمان برای نمای ساختمان است. سنگ آنتیک نمای بیرون ساختمان را می‌توان به ۲ صورت معنی کرد؛ یکی این‌که منظور از آنتیک سنگ‌های خاص باشد و دیگری هم به خود نوع سنگ آنتیک اشاره کند. سنگ آنتیک دارای انواع مختلفی است که معمول‌ترین نوع آن از کنار هم قرار‌گرفتن تکه‌سنگ‌های تراورتن به‌وجود می‌آید.

این نوع سنگ علاوه‌بر نمای بیرونی ساختمان در نمای داخلی آن هم کاربرد داشته و زیبایی و جلوه خاصی به داخل خانه می‌دهد. سنگ‌های خاص و آنتیک که امروزه طرفداران بیشتری دارند، دارای طیف گوناگونی بوده و در مقایسه با سنگ آنتیک نمای بیرون ساختمان تفاوت‌های چشم‌گیر ویژه‌ای دارند. سنگی که برای نمای بیرون ساختمان استفاده می‌شود، علاوه‌بر زیبایی باید کاربرد بیشتری داشته و اجازه ندهد که در زمان بارش برف و باران، آجر‌های خانه آب را به خود جذب کنند.

باید این نکته را هم در‌ نظر داشته باشید که علاوه‌بر نوع سنگ و ویژگی‌های آن، باید سنگ‌کار حرفه‌ای داشته باشید تا هیچ درزی را در بین سنگ‌ها باقی نگذارد.

نکات کلیدی

    • سنگ آنتیک در 2 نوع مصنوعی و طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    • از انواع مختلف سنگ آنتیک می‌توان به سنگ مرمریت، تراورتن، چینی و گرانیت اشاره کرد.

نحوه تشخیص بهترین سنگ آنتیک نمای بیرون ساختمان

برای این‌که بهترین سنگ آنتیک نمای بیرون ساختمان را برای تغییر نمای ساختمان تشخیص داده و انتخاب کنید، ابتدا لازم است ببینید که آیا این سنگ طبیعی است یا مصنوعی؟ بسیاری از فروشنده‌ها سنگ‌های مصنوعی را به‌عنوان سنگ طبیعی به افراد می‌فروشند؛ از آن‌جایی که بیشتر خریداران اطلاعات کافی در حوزه سنگ‌ها را ندارند، همان سنگ مصنوعی را تهیه می‌کنند. معمولاً سنگ‌های مصنوعی دافع آب نیستند و آب و رطوبت به‌راحتی در آن‌ها نفوذ می‌کنند. این نوع سنگ‌ها دارای مزایایی هم هستند که بهتر است با این ویژگی‌ها آشنا شوید.سنگ آنتیک نمای بیرون ساختمان

  • سنگ آنتیک مصنوعی

این نوع از سنگ آنتیک نمای بیرون ساختمان توسط قالب‌های ویژه و منحصر‌به‌فردی ساخته می‌شود. در زمان استفاده از آن‌ها نیازی نیست که سنگ را برش بزنید؛ چراکه در سایز‌های مختلفی ساخته می‌شوند. در بررسی میزان مقاومت این نوع از سنگ آنتیک باید گفت از مقاومت بالایی برخوردار است.

  • سنگ آنتیک طبیعی

سنگ آنتیک طبیعی از تکه‌های سنگ تراورتن درست می‌شود. می‌توان سنگ تراورتن را به‌راحتی برش و صیقل داد و آن را به اشکال مختلف در آورد.

برای این‌که بتوانید فرق این 2 نوع را متوجه شوید و در نهایت بهترین را انتخاب کنید، باید ببینید که سنگ موردنظر شما دارای شکل و قالب خاصی است یا خیر! اگر بسیار تمیز و ظریف باشد یعنی این سنگ یک سنگ مصنوعی است. یک سنگ آنتیک نمای بیرون با کیفیت بالا دارای ویژگی‌هایی است که باید در زمان خرید به این خصوصیات دقت کنید.

  • سنگ آنتیک خوب، انعطاف‌پذیری بالایی داشته و بسیار نرم است.
  • در زمان خرید سنگ آنتیک باید دقت کنید که وزن بسیار کمی داشته باشد؛ یکی از ویژگی‌های اصلی سنگ آنتیک مرغوب و اصل این مورد است.
  • شست‌وشوی سنگ آنتیک بسیار راحت است.
  • می‌توان از طرح و رنگ‌های متنوع این سنگ به‌عنوان ویژگی و مزیت آن نام برد.

با چه روش‌هایی می توان سنگ آنتیک را نصب کرد؟

برای این‌که سنگ آنتیک نمای بیرون ساختمان خود را نصب کنید، لازم است ابتدا شرایط محیطی محل زندگی و نوع ساختمان خود را در‌ نظر بگیرید. برای نصب سنگ روی دیوار می‌توان از 3 روش استفاده کرد؛ ممکن است یکی از روش‌ها برای محیطی با شرایط آب‌وهوایی بارانی مناسب نباشد. نصب سنگ آنتیک کار پیچیده‌ای نیست اما باید زمان زیادی را صرف انجام آن کنید. کم یا زیاد‌ شدن این زمان بستگی به نوع روشی که برای نصب انتخاب می‌کنید هم دارد.

 دوغاب‌کاری و نصب سنگ آنتیک

تمامی شیوه‌های نصب سنگ آنتیک نمای بیرون ساختمان دارای مزایا و معایبی هستند که باید در همان ابتدای کار آن‌ها را دانسته و بپذیرید. می‌توان از روش دوغاب در شرایط جوی مرطوب استفاده کرد. مواد تشکیل‌دهنده دوغاب، سیمان، آب و برخی مواد افزودنی دیگر است که وقتی سنگ‌ها چیده شدند، دوغاب را در پشت سنگ‌ها می‌ریزند تا سنگ‌های آنتیک به‌خوبی نصب شده و استحکام مورد نیاز خود را به‌دست بیاورند. برای انجام این روش باید دقت کافی را داشته باشید تا در انتها سنگ‌ها تمیز و مرتب باشند.نصب سنگ آنتیک نمای بیرون

 نصب سنگ آنتیک نمای بیرون ساختمان با چسب سنگ

بهتر است برای نصب سنگ آنتیک نمای بیرون ساختمان خود در‌صورتی که در مناطق پر‌باران زندگی می‌کنید از چسب استفاده نکنید. چسبی که برای این کار استفاده می‌شود معمولاً دارای 2 نوع چسب سنگ و چسب کاشی است. چسب کاشی برای نصب سنگ آنتیک در دو نوع پودری و خمیری مورد استفاده واقع می‌شود. چسب سنگ مناسب برای این کار هم چسب سنگ بر پایه پلی استر یا رزین اپوکسی است. در زمان استفاده هر‌کدام از این دو نوع چسب باید دستور‌العمل آن‌ها را به‌خوبی مطالعه کنید.

هر‌ کدام از این چسب‌های سنگ آنتیک نمای بیرون ساختمان، شیوه‌های خاصی برای ترکیب یا زمان مناسب برای خشک‌شدن دارند که باید به آن‌ها دقت کنید. چنانچه قصد دارید سنگ آنتیک را برای نمای بیرون ساختمان به‌کار ببرید، بهتر است از چسب سنگ بر پایه رزین اپوکسی برای نصب آن بهره ببرید. از آنجایی که نمی‌توان دمای بیرون از ساختمان را کنترل کرد، باید از چسب‌هایی استفاده کنید که در برابر دما‌های مختلف سازگاری بیشتری داشته باشند.

پیش از شروع نصب سنگ آنتیک نمای بیرون باید سطح کار را از گرد‌وخاک و آلودگی تمیز کنید.نصب سنگ آنتیک با چسب

روش پیچ و رول‌پلاک

مناسب‌ترین منطقه برای نصب سنگ آنتیک با این روش، مناطق کویری و خشک است. در این شیوه از بست برای نصب سنگ آنتیک استفاده می‌شود. مزیت اصلی روش پیچ و رول‌پلاک این است که روند کار به‌سرعت پیش رفته و زمان زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهد. می‌توان از شکسته‌شدن زیاد سنگ در زمان مته‌کاری در این روش به‌عنوان یکی از معایب اصلی آن نام برد.

برای نماشویی و تغییر نمای ساختمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

انواع سنگ خاص و آنتیک برای نمای ساختمان

برای نصب سنگ آنتیک نمای بیرون ساختمان می‌توان از سنگ‌های مرمریت، گرانیت، چینی و تراورتن استفاده کرد. امروزه سنگ‌های خاص برای نمای ساختمان کاربرد و جلوه بیشتری دارند.

  • سنگ مرمریت

کمتر کسی پیدا می‌شود که این سنگ را نشناسد. به‌طور معمول از این سنگ برای روی کابینت یا جزیره آشپزخانه استفاده می‌شود؛ اما امروزه کاربرد‌های بیشتر آن هم کشف شده است. منافذ کم در این سنگ یکی از مزیت‌های اصلی آن است. برای نصب سنگ آنتیک نمای بیرون ساختمان در نوع سنگ مرمریت باید نوع، شکل ساب‌خوردگی و ضخامت آن را بررسی کرده و در نهایت مناسب‌ترین شکل مرمریت را انتخاب کنید.

  • سنگ تراورتن؛ سنگ آنتیک نمای بیرون ساختمان

معمولاً از این سنگ برای نماهای مدل رومی بیشتر استفاده می‌شود. مناسب‌ترین نوع سنگ برای نمای بیرون ساختمان، سنگ تراورتن است که معمولاً یا آن را به شکل نمای رومی نصب کرده یا این‌که سنگ را به قطعه‌های کوچک در آورده و سنگ آنتیک برای نمای بیرون را از آن می‌سازند. دلیل نصب سنگ آنتیک نمای بیرون ساختمان از این نوع سنگ این است که خلل و فرج مناسب دارد؛ این خلل سبب نسب آسان سنگ روی دیوار می‌شود.

  • سنگ چینی

از این نوع سنگ امروزه بیشتر برای خانه‌های لوکس و خاص استفاده می‌شود؛ چراکه سنگ‌ چینی دارای حالت کریستالی بوده و جذابیت خاصی را به فضا می‌افزاید. مقاومت بالا در این سنگ به اضافه حالت کریستالی آن از مزیت‌های سنگ چینی است.سنگ گرانیت

  • سنگ گرانیت

بیشترین استفاده از سنگ گرانیت در قدیم بود. این سنگ وزن زیادی داشته و جا‌به‌جایی آن بسیار دشوار است. امروزه با روی کار آمدن سنگ‌های سبک دیگر، سنگ گرانیت جای خود را به آن‌ها داده است.

سنگ تراورتن دارای چند نوع است؟

نصب سنگ آنتیک با سنگ تراورتن به دلیل سبکی آن بسیار راحت بوده و از این جهت محبوبیت خاصی دارد. این سنگ دارای انواع مختلفی است که می‌توان آن‌ها را در کشورهای مختلف پیدا کرد. اما یکی از خاص‌ترین نوع سنگ تراورتن، تراورتن سفید است که تنها در ایران یافت شده و منبع اصلی آن کشور ما است. انواع مختلف تراورتن سفید را می‌توان در شهر‌های مختلف ایران پیدا کرد. می‌توان از تراورتن آتشکوه، عباس‌آباد، دره بخاری، ابیانه و آبگرم به‌عنوان سنگ‌های تراورتن سفید نام برد.

با نصب سنگ آنتیک نمای بیرون ساختمان با هر یک از این سنگ‌ها می‌توانید یک نمای عالی و با‌شکوه را داشته باشید که چشم هر بیننده‌ای را به سمت خود جذب کند. زادگاه هر‌کدام از این سنگ‌ها در جایی است که اسم آن بر روی سنگ نهاده شده است.سنگ تراورتن

جمع‌بندی «سنگ آنتیک نمای بیرون ساختمان»

سنگ، کاشی، سرامیک و… را می‌توان برای نمای ساختمان به‌کار برد. هر یک دارای مزیت‌ها و معایبی هستند که باید پیش از انتخاب و خرید، آن‌‎ها را بدانید. یکی از زیبا‌ترین و با‌شکوه‌ترین نما‌های ساختمان متعلق به سنگ است. سنگ دارای انواع مختلفی است که باید برای نمای ساختمان نوع مناسب آن را برگزینید. سنگ آنتیک یکی از مناسب‌ترین سنگ‌ها برای نمای ساختمان است که از سنگ تراورتن ساخته می‌شود. برای نصب سنگ آنتیک نمای بیرون ساختمان باید ترفند‌هایی را رعایت کنید.

هر فرد بنا به سلیقه خود یک سنگ آنتیک و خاص را برای نمای ساختمان در‌نظر می‌گیرد تا هم ساختمان را زیبا کرده و هم از آن در برابر شرایط جوی مختلف محافظت کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا