شستشوی کویل موتورخانه با اسید

ساختمانلوله کشی و تاسیساتموتورخانه

کویل موتورخانه یکی از تجهیزات ساختمانی است که آب گرم مصرفی را تامین می‌کند. در این میان شستشوی کویل موتورخانه با اسید از جمله اقدامات مراقبتی است که باید به صورت دوره‌ای انجام شود. منبع کویل موتورخانه نقش مبدل حرارتی را در تامین آب گرم مصرف خانگی و صنعتی بر عهده دارد. این منبع از یک کویل و یک مخزن تشکیل شده است و به واسطه همجواری غیر مستقیم در کنار آب گرم بویلر، نقش گرم‌کنندگی آب سرد را برعهده دارد. نقش مهم منبع کویل در تامین آب گرم مصرفی، اهمیت نگهداری از آن را بیشتر می‌کند. با تعمیر و نگهداری درست از این کویل‌ها، عملکرد و کارکرد آن‌ها بهینه خواهد شد.

در ادامه این مقاله، با مراحل مختلف شستشوی کویل موتورخانه با اسید آشنا خواهیم شد. همچنین متذکر می‌شویم که تمیز کردن کویل‌ها در چه فاصله زمانی باید انجام شود. برای آگاهی از مراحل کار تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

دلایل تشکیل رسوب روی کویل موتورخانه

آب ورودی به منبع کویل‌دار، همان آب شهری است که معمولا دارای ذرات محلول می‌باشد. اگرچه همه این ذرات باعث رسوب نمی‌شوند اما سختی آب عامل اصلی شکل‌گیری رسوبات روی کویل موتورخانه است. یون‌های منیزیم و کلسیم آب شهری که به صورت بی‌کربنات محلول وجود دارند، باعث ایجاد رسوبات روی کویل‌های موتورخانه می‌شوند و اگر بین دمای آب سرد ورودی و آب داخل کویل اختلاف دمای زیادی وجود داشته باشد، میزان تولید رسوبات افزایش پیدا می‌کند.

با اندازه‌گیری سختی آب، بررسی رسوبات تشکیل‌شده در کویل و میزان آب مصرفی خانوارها، می‌توان به‌موقع برای رفع رسوبات اقدام کرد. یکی از روش‌های از بین بردن رسوبات تشکیل‌شده روی کویل‌ها، اسیدشویی آن‌ها است.

دلایل تشکیل رسوب روی کویل موتورخانه

مطلب پیشنهادی: 4 دلیل نشتی گاز در موتورخانه + نحوه تشخیص نشتی

مزایای شستشوی کویل موتورخانه

منبع کویل آب گرم مصرفی خانوار، نقشی مشابه با آبگرمکن موتورخانه را برعهده دارد و شستشوی منظم و سرویس به‌موقع این کویل‌ها می‌تواند روی افزایش راندمان کاری سیستم گرمایشی ساختمان تاثیر بگذارد. یکی از راه‎‌ها برای شستشوی کویل موتورخانه، روش مکانیکی یا اسیدشویی است. به این ترتیب با آسان‌ترین روش می‌توان رسوبات داخل کویل موتورخانه را از بین برد. توجه داشته باشید که تجمع رسوبات و تمیز نکردن به موقع آن‌ها می‌تواند باعث خراب شدن منبع کویل موتورخانه شود.

تجمع رسوبات داخل کویل‌ها مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند که با شستشوی آن‌ها این مسائل رفع خواهند شد. پایین آمدن میزان انتقال گرما بین محیط و تجهیزات، بالا رفتن میزان مصرف سوخت در موتورخانه و کاهش یافتن کارآیی سیستم گرمایشی همگی از عواقب تجمع رسوبات محسوب می‌شوند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

بهترین زمان برای اسید شویی کویل موتورخانه

اسیدشویی به‌موقع کویل‌های موتورخانه نقش مهمی را در افزایش راندمان آن و کیفیت آب گرم مصرفی ایفا می‌کند و با تمیز کردن کویل موتورخانه می‌توان به تبادل درست و کامل حرارت بین بخار یا آب موتورخانه و آب منبع کویل کمک کرد.

وجود رسوبات داخل کویل موتورخانه به مرور زمان باعث خوردگی و سائیدگی آن خواهند شد و به تبع این اتفاق، ظرفیت و کیفیت آب گرم مصرفی نیز کاهش می‌یابد. البته این رویداد را می‌توان با کمی توجه و بررسی دقیق به‌راحتی تشخیص داد.

بعد از بررسی‌های دقیق اگر متوجه شدید که منبع کویل موتورخانه قدرت قبل را در تولید آب گرم ندارد، باید برای اسیدشویی آن اقدام کنید. کاهش توان منبع کویل در تولید آب گرم نشانه‌ای قوی برای تجمع رسوبات داخل کویل‌ها محسوب می‌شود.

شستشوی کویل موتور خانه با اسید

بهتر است اسید شویی منبع کویل موتورخانه در فواصل زمانی یکسانی انجام شود. این فاصله زمانی ثابت برمبنای تجربه افراد متخصص تعیین می‌شود.

برای مثال دوره‌های زمانی یک تا دو سال برای اسید شویی منبع کویل دار موتورخانه زمان مناسبی خواهد بود. برای تعیین دقیق این بازه زمانی باید به سختی آب منطقه و میزان مصرف آب گرم نیز توجه کنید. کوتاه‌ترین زمان پیش‌بینی‌شده برای اسید شویی کویل موتورخانه 6 ماه است زیرا سختی آب ورودی بسیار بالا بوده و ظرفیت کویل موتورخانه هم کم بوده است.

روش درست اسیدشویی

اسیدشویی منبع کویل باید با دقت بالایی انجام شود. مخصوصا اگر کویل قدیمی یا فرسوده شده باشد؛ چون می‌تواند به سوراخ شدن این قطعه مهم منتهی شود.

مطلب پیشنهادی: تشریح اجزای موتورخانه و دیگ بخار

اسید مناسب برای اسید شویی منبع کویل

اسید مناسب برای شستشوی منبع کویل، اسید دارای اینهیبیتور است که باید مخصوص مس باشد. با استفاده از این نوع اسید از خوردگی فلز مس در منبع کویل موتورخانه جلوگیری خواهد شد. نکته مهم این است که اسید را باید براساس مقدار رسوبات کم‌کم به آب اضافه کنید.

منبع کویل را باید به‌آرامی با اسید بشورید. همچنین از فرو کردن یکباره کویل در محلول اسیدی خودداری کنید چون باعث سوراخ شدن آن می‌شود.

وجود اینهیبیتور، خوردگی را در فلز کاهش می‌دهد اما به‌طور کلی مانع آن نمی‌شود. با فرو بردن یکباره کویل در اسید ممکن است اسید باعث سوراخ شدن مناطق نازک شود چون همه قسمت‌های کویل به یک اندازه دارای رسوبات نیستند.

آبکشی کویل‌ها با مواد خنثی‌کننده بعد از اسیدشویی، باعث از بین رفتن آثار باقی‌مانده اسید روی بدنه کویل موتورخانه می‌شود.اسید مناسب برای اسید شویی منبع کویل

هزینه اسید شویی منبع کویل موتورخانه

برآورد دقیق هزینه اسید شویی کویل موتورخانه کمی سخت و پیچیده است. ظرفیت منبع و کویل موتورخانه، فضای داخلی موتورخانه و تعداد اتصالات روی برآورد هزینه اسید شویی منبع کویل دار تاثیر دارند.

به‌طور کلی با توجه به موارد بالا می‌توان قیمت حدودی اسیدشویی منبع کویل‌دار را بین 700 هزار تومان تا 1.800 هزار تومان تخمین زد. البته این هزینه بسته به میزان رسوبات و ظرفیت منبع کویل‌دار متغیر خواهد بود.هزینه اسید شویی منبع کویل موتورخانه

راه‌های جلوگیری از تشکیل رسوبات روی کویل‌ها

شکل‌گیری رسوبات روی کویل‌ها اتفاقی است که نمی‌توان از بروز آن جلوگیری کرد اما با یک سری اقدامات پیشگیرانه می‌توان شدت این رسوبات را کاهش داد.

یکی از راه‌های کاهش حجم رسوبات تشکیل‌شده در کویل موتورخانه، پایین آوردن دمای آب موتورخانه در تابستان است. در صورت استفاده از بخار در کویل، باید فشار بخار را کاهش دهید.

راه‌اندازی و نصب خط برگشت آب گرم مصرفی، یکی دیگر از راه‌های کاهش میزان رسوبات منبع کویل‌دار محسوب می‌شود. شما می‌توانید از دستگاه سختی‌گیر آب هم در محل ورودی آب استفاده کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی:با 7 مشکل رایج دیگ بخار موتورخانه آشنا شوید!شستشوی کویل موتور خانه با اسید

جمع‌بندی

شستشوی کویل موتورخانه با اسید یکی از روش‌های ایمن برای افزایش کیفیت و ظرفیت آب گرم مصرفی ساختمان است. دقت داشته باشید که اسید مصرفی باید دارای اینهیبیتور باشد تا از آسیب به قسمت‌های کم‌عمق جلوگیری شود. همچنین بهتر است تمیز کردن کویل موتورخانه در فواصل زمانی خاصی انجام گیرد. برای مثال بازه زمانی 1 تا 2 ساله بهترین زمان‌بندی برای  است.

درنهایت فراموش نکنید که بخش نظرات، پل ارتباطی شما و آچاره است و شما می‌توانید از این طریق سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا