علت توقف آسانسور بین طبقات و نحوه حل این مشکل

ساختمانآسانسور

توقف آسانسور بین طبقات معمولا رایج نیست اما در صورت وقوع می‌تواند منجر به صدمات جدی شود. گاهی اوقات، آسانسور ممکن است قبل از رسیدن به سطح مناسب بین طبقات متوقف شود. ممکن است ناگهان شروع به کار کند، بایستد یا سرعت آن افزایش یابد. یکی از مهم‌ترین نکات در پروسه تنظیم آسانسور، پیدا کردن علت توقف آسانسور بین طبقات است. احتمالا پیش آمده که از خود بپرسید چرا کابین آسانسور هم سطح با طبقات نمی‌ایستد. اختلاف سطح کابین یکی دیگر از مشکلات مربوط به عملکرد آسانسور است که حل نشدن آن می‌تواند صدمات جانی در پی داشته باشد.

خطرات توقف آسانسور در بین طبقات

تا الان پیش آمده که در زمان ورود و خروج از اتاقک آسانسور، متوجه شوید که بین سطح طبقه و کابین، اختلاف سطح وجود دارد. مواجه با صحنه توقف آسانسور بین طبقات قطعا دلهره‌آور است و اگر احتیاط نکنید صدمات جانی را به دنبال خواهد داشت.

گاهی افراد با باز شدن درب کابین، بدون توجه به این تغییر سطح بلافاصله از آسانسور خارج می‌شوند و حوادثی جدی برایشان پیش می‌آید. بسیاری از علل رایج توقف آسانسور بین طبقات با تعمیر و نگهداری و اقدامات حفاظتی قابل پیشگیری هستند. لازم است برای رفع مشکلات از یک سرویس کار حرفه‌ای کمک بگیرید.

خطرات توقف آسانسور در بین طبقات

علت توقف آسانسور در بین طبقات

گاهی وجود ایراد در تنظیمات آسانسور باعث توقف آسانسور بین طبقات می‌شود. توقف‌های ناگهانی یا در نتیجه قطع برق و یا به دلیل نگهداری ضعیف آسانسور رخ می‌دهند. زمانی که آسانسور به هر طبقه می‌رسد طوری برنامه ریزی شده که به آرامی متوقف شود.

اختلال در برنامه‌های الکترونیکی و کامپیوتری می‌توانند باعث توقف ناگهانی آسانسور شوند. برنامه ریزی آسانسور باید از توقف‌های ناگهانی جلوگیری کند اما خرابی اتصالات الکتریکی و مشکلات زمان‌بندی می‌توانند باعث توقف آسانسور بین طبقات شوند.

مطلب پیشنهادی آموزش ریست آسانسور

علت توقف آسانسور

چرا کابین آسانسور هم سطح با طبقات نمی ایستد. نوسانات برق، قطعی برق ورودی سیستم، عملکرد ضعیف باتری پشتیبان، دو فاز یا تک فاز شدن برق، استفاده ناصحیح افراد از آسانسور و همچنین وجود تداخل در فرکانس برق ورودی به سیستم، دلایل اصلی توقف آسانسور بین طبقات هستند.

زمانی که این برنامه ریزی نادرست است یا خرابی الکتریکی وجود دارد، مسافران ممکن است سقوط کنند یا دچار صدمات جبران‌ناپذیری شوند. آسیب به کمر یا زمین خوردن‌های جدی از جمله آسیب‌های جسمانی هستند که به دلیل توقف آسانسور بین طبقات به افراد وارد می‌شوند.

آشنایی با انواع موتور آسانسور

نوع موتور آسانسور مهم‌ترین نکته‌ای است که باید برای حل مشکل توقف آسانسور بین طبقات آن را بدانیم. پس بهتر است ابتدا با انواع موتور آشنا شویم. دو نوع موتور تک سرعته و دو سرعته برای راه‌اندازی آسانسور بکار می‌روند.

عملکرد این دو نوع موتور با هم تفاوت دارد. در نوع تک سرعته، موتور آسانسور یک دور سرعت دارد. شروع حرکت موتور تک سرعته در آسانسور آرام است و کم‌کم بر سرعت آن افزوده می‌شود. همزمان با نزدیک شدن به طبقه مورد نظر، سرعت موتور تک سرعته کاهش یافته و بدون لرزش، کابین متوقف می‌شود.

دو نوع دو سرعته، موتور آسانسور دو سرعت کند و تند دارد. ابتدای کار با دور تند شروع به کار کرده و سرعت آن افزایش می‌یابد. به محض این که به طبقه مورد نظر رسید سرعت آسانسور به طور ناگهانی کاهش یافته و آسانسور متوقف می‌شود. در این نوع توقف همیشه تکانه و لرزش احساس می‌شود.

توصیه می‌کنیم برای حل مشکل توقف آسانسور بین طبقات با افراد حرفه‌ای تماس بگیرید. تعمیرکارهای با تجربه آسانسور به راحتی مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف می‌کنند.

مطلب پیشنهادی ابعاد آسانسور در پلان

بررسی دلایل توقف آسانسور بین طبقات

حال نوبت به این رسیده که به این پرسش پاسخ بدهیم که چرا کابین آسانسور هم سطح با طبقات نمی ایستد. همانطور که گفتیم اگر موتور بکار رفته در راه اندازی آسانسور از نوع تک سرعته باشد، شروع نرمالی دارد و هر زمان به طبقه مورد نظر رسید به آرامی متوقف می‌شود.

اما در مورد موتورهای دو سرعته، شرایط فرق دارد. زیرا حرکت و توقف این آسانسور با لرزش و تکانه همراه است. در نتیجه اگر موتور آسانسور از نوع دو سرعته باشد، هر زمانی که افراد زیادی در کابین باشند به دلیل سنگینی، آسانسور در سطح پایین تری از سطح طبقه متوقف خواهد شد.

دلایل توقف آسانسور بین طبقات

درست برعکس، اگر کابین آسانسور خالی باشد، آسانسور در سطحی بالاتر از طبقه مورد نظر می‌ایستد. راه حل این مشکل چیست؟ نصب ترمزهای حساس و قوی در آسانسورها می‌توانند در حل مشکل این اتفاق مؤثر باشد.

حل مشکل توقف آسانسور بین طبقات

در تمامی آسانسورها از یک سنسور برای تشخیص طبقات و موقعیت ایست کابین استفاده می‌شود. همچنین دو سری آهنربا روی ریل‌ها نصب شده که وظیفه آن‌ها توقف درست آسانسور در طبقه مورد نظر است.

سنسور آسانسور که قبل این گفتیم با عبور از آهنربا، به تابلوی آسانسور، دستور توقف را می‌فرستد. در این شرایط اگر ترمزهای آسانسور سفت باشند کابین در سطحی بالاتر از سطح طبقه مورد نظر متوقف می‌شود. اگر ترمز‌ها قوی نباشند و به موقع عمل نکنند، کابین در سطحی پایین‌تر از سطح طبقه مورد نظر ایست می‌کند. از این رو تنظیم درست ترمزها در حل مشکل توقف آسانسور بین طبقات مؤثر خواهد بود.

اقدامات لازم در زمان توقف آسانسور در بین طبقات

اگر متوجه شدید آسانسور در بین طبقات متوقف شده و ممکن است هر زمان با باز شدن درب، جان شما در خطر بیفتد اولین کار این است که آرامش خود را حفظ کنید. در مرحله بعد مدیر ساختمان را در جریان بگذارید. این مورد یکی از نکات مهی است که باید در چک لیست سرویس آسانسور لحاظ شود.

مطلب پیشنهادی دیکتاتور آسانسور

توقف آسانسور در بین طبقات

وقتی در آسانسور گیر کرده‌اید، در مواجه با خطرات توقف آسانسور بین طبقات این 6 کار را انجام دهید.

1. آرام بمانید

سعی کنید سر خود را صاف نگه دارید تا امنیت خود را به خطر نیندازید.اگر با افراد دیگری در آسانسور هستید سعی کنید آن‌ها را نیز آرام کنید. از 100 تا 1 شمارش معکوس انجام دهید این کار به کنترل استرس کمک می‌کند. آسانسورهای آپارتمانی فوق‌العاده ایمن هستند و قطعا جان شما در خطر نیست.

آرام بمانید

2. یک منبع نور پیدا کنید

اگر چراغ‌های آسانسور خاموش هستند، احتمالاً قبلاً چراغ موبایل خود را روشن کرده‌اید یا از چراغ جاکلیدی برای دیدن استفاده کرده اید. مراقب باشید باتری گوشی شما تمام نشود. با استفاده از چراغ قوه دکمه‌های آسانسور را ببینید و شمارش کنید که چند نفر در آسانسور هستند.

3. دکمه “باز شدن در” را فشار دهید

گاهی اوقات، توقف آسانسور بین طبقات نیاز به کمی عیب یابی دارد که می‌توانید خودتان آن را انجام دهید. با فشار دادن دکمه “باز شدن در” شروع کنید و ببینید آیا کار می‌کند یا خیر، سپس دکمه “بستن در” را فشار دهید. ممکن است هر دوی این‌ها گیر کرده و آسانسور متوقف شده باشد.

دکمه "باز شدن در" را فشار دهید

اگر هیچ کدام جواب نداد، دکمه را برای یک طبقه پایینی فشار دهید. ممکن است خنده‌دار باشد اما این راه حل سریع می‌تواند در زمان و استرس شما صرفه جویی کند. با این حال اگر این سه دکمه کار نمی‌کنند، آن‌ها را خیلی فشار ندهید.

مطلب پیشنهادی مهم‌ترین اقدامات هنگام گیر افتادن در آسانسور

4. دکمه هشدار را فشار دهید

دکمه هشدار در آسانسور معمولاً به یک زنگ متصل است که به مردم هشدار می‌دهد که شخصی در داخل آن گیر کرده است و به کمک نیاز دارد. برای اطلاع رسانی درباره توقف آسانسور بین طبقات زنگ را به صورت دوره‌ای به صدا در آورید. ساکنین ساختمان زنگ هشدار را می‌شنوند و به کسی که می‌تواند به شما کمک کند اطلاع می‌دهند.

برای تعمیر و نگهداری آسانسور از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

توقف آسانسور بین طبقات

5. برای کمک فریاد بزنید

اگر هنوز نتوانستید توجه کسی را جلب کنید سعی کنید برای کمک فریاد بزنید. همچنین می‌توانید یک کفش یا اشیاء دیگر را به در بکوبید. صدا به خوبی از چاه آسانسور عبور می‌‌کند و می‌تواند به مردم در سراسر ساختمان هشدار دهد که به کمک نیاز دارید. زمانی که سر و صدا می‌کنید آرام باشید.

6. صبر کنید

حتی اگر هیچ یک از مراحل بالا را انجام ندهید، شانس بسیار خوبی برای رهایی از آسانسور آپارتمان در عرض چند دقیقه دارید. مردم در ساختمان تقریباً بلافاصله متوجه توقف آسانسور بین طبقات می‌شوند. می‌فهمند که آسانسور به درستی کار نمی‌کند و برای کمک تماس می‌گیرند.

جمع‌بندی

این اتفاق از جمله اتفاقاتی است که ممکن است همه ما یک بار در عمرمان آن را تجربه کرده باشیم. علت این مشکل می‌تواند مربوط به قطعی برق ورودی آسانسور یا نوع موتوری باشد که در زمان راه‌اندازی روی سیستم آسانسور نصب شده است. به دلیل بی احتیاطی مسافرین و عدم دقت در زمان بیرون آمدن از کابین آسانسور بین طبقات، ممکن است با صدمات جانی مواجه شوند. زمین خوردن یا صدمات به کمر و پاها از جمله این صدمات هستند. برای پیشگیری از این مشکلات، تعمیر و نگهداری آسانسور را جزء اقدامات دوره‌ای ساختمان در نظر بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا