تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

بررسی 6 علت برفکی شدن مانیتور

لوازم خانگیتلویزیون

مانیتورها انواع مختلفی دارند و به طبع وقتی در مورد برفکی شدن آن‌ها صحبت می‌کنیم نمی‌تواند دلایل یکسانی داشته باشد. علت برفکی شدن مانیتور بسته به نوع استفاده شما متفاوت است. البته اینجا منظور از مانیتور، مفهوم کلی نمایشگر است. به‌هرحال این دستگاه الکترونیکی به دسته‌بندی‌های گوناگونی تقسیم می‌شود. تلویزیون خانگی شما، نمایشگر کامپیوتر و هر دستگاه دیگری می‌تواند یک مانیتور یا نمایش‌دهنده تصویر باشد.

به طور معمول از مانیتورهای کامپیوتر صرفاً در نمایش صفحه کیس، لپ‌تاپ و مینی‌کامپیوترها با استفاده از کابل HDMI یا VGA استفاده می‌شود. اما در تلویزیون خانگی، شما از آنتن تلویزیونی، کابل کواکسیال و روش‌های متعددی برای نمایش تصاویر استفاده خواهید کرد.

در ادامه به بررسی موضوع علت برفک زدن در نمایشگر تلویزیون‌ها یا همان تصویر برفکی تلویزیون می‌پردازیم. البته هرکدام از این نقص‌ها به اشکال مختلفی ممکن است خود را نشان دهند، مواردی چون: زرد شدن چراغ مانیتور، سایه انداختن مانیتور، سفید شدن صفحه مانیتور، کم‌رنگ‌شدن و… هرکدام می‌تواند نشان‌دهنده وجود یک نقص سخت‌افزاری و یا نرم‌افزاری باشد.

مشکلات و علت برفکی شدن مانیتور


تعمیر تلویزیون در محل
تعمیر تلویزیون در محل

1.اتصالات کابل هم محور و گیرنده تلویزیون

اولین مشکل که عامل تصویر برفکی تلویزیون می‌شود مربوط به شل بودن و یا عدم اتصال صحیح  انواع کابل تلویزیون مانند کابل کواکسیال خواهد بود. اگر این کابل به‌خوبی روی ورودی متصل نشده باشد معمولاً می‌تواند موجب برفک شود. البته درصورتی‌که شما تصویر دیجیتال یا DVB دریافت می‌کنید، خبری از برفک نخواهد بود و صفحه‌نمایش شما قطع و با پیغام عدم نمایش سیگنال مواجه می‌شوید.

یک حلقة فلزی عموماً طلایی‌رنگ دور کابل در بازار در دسترس است. اگر آن را تهیه کنید و زمانی که کابل را به سر آنتن یا پشت تلویزیون وصل می‌کنید ببندید، تصویر شما دچار مشکل نخواهد شد. این عامل برفک زدن می‌تواند نشان‌دهنده لغزش و عدم ارتباط رسانا باشد.

بهم خوردن اتصالات کابل

علت برفکی شدن مانیتور و وجود پارازیت در تصویر در 90 درصد مواقع مرتبط با این موضوع خواهد بود و اگر به‌خوبی حل نشود، بخصوص در شرایط وزش باد، باران و مشکلات جوی بیشتر پدید می‌آید. در نتیجه وقتی کابل هم محور را به ست تاپ باکس، گیرنده دیجیتال، گیرنده ماهواره، پشت مانیتور و یا ورودی آنتن و جعبه تقسیم و کنترل آن متصل می‌کنید. اطمینان حاصل کنید که لغزش نداشته باشد. احتمالاً با کمی تکان دادن این کابل در یکی از بخش‌های گفته شده متوجه علت برفکی شدن مانیتور می‌شوید.

2.رفع خطاهای نرم‌افزاری و سیستم‌عامل

همان‌طور که در مورد برفک تلویزیون یک مشکل عنوان می‌کنیم، راه حلی کلی نیز به شما آموزش خواهیم داد. در نمایشگرهای تلویزیون معمولاً مشکلات نرم‌افزاری و سیستم‌عامل نیز می‌تواند سبب بروز برفک تلویزیون شود. از طرفی این مسئله در مورد نمایشگرهای دارای سیستم‌عامل‌های رایزن، اندروید و webOS بیشتر نمود پیدا می‌کند.

به‌هرحال شرکت‌ها به‌صورت دوره‌ای با ارائه پچ‌های نرم‌افزاری و به‌روزرسانی این موارد را حل می‌کنند. اگر مدت‌زمان زیادی است که با این مسئله و مشکل مواجه هستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً فریم ور تلویزیون یا مانیتور خود را به آخرین نسخه به‌روزرسانی نمایید.

تصویر برفکی تلویزیون خود را می‌توانید با انجام تنظیمات کارخانه در بیشتر مواقع رفع کنید. البته باید اطمینان حاصل کنید که ایراد از کابل آنتن نباشد. ریست کردن به معنای پاک شدن کل اطلاعات ذخیره شده از جمله کانال‌ها، لیست نمایش و لیست سفارشی‌سازی شده شبکه‌ها خواهد بود. یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای تصویر برفکی تلویزیون است و همین‌طور اگر مشکل نرم‌افزاری در هنگام اتصال به اینترنت پدید می‌آید، لازم است که حتماً این کار را انجام دهید.

البته اگر به‌جای سیستم شبکه یاب دیجیتال تلویزیون خود، از گیرنده دیجیتال یا ستاپ باکس هم استفاده می‌کنید، این عامل می‌تواند روی دستگاه شما سبب ایجاد تصویر برفکی تلویزیون شود. به‌هرحال بیشتر گیرنده‌های دیجیتال موجود در بازار ایران مقاومت لازم در برابر نوسانات برق نداشته و یا این که پلتفرم و سیستم شبکه یابی آن‌ها به‌درستی طراحی نشده است. در نتیجه ریست ستاپ باکس هم ایده خوبی است.

3. اتصالات برقی علت تصویر برفکی تلویزیون

یکی دیگر از عمده مشکلاتی که می‌تواند سبب برفک تلویزیون با صدا یا بدون صدا شود، ایراد در اتصالات برقی است. امروزه تمامی مانیتورها از آداپتور استفاده می‌کنند. درصورتی‌که تلویزیون شما فاقد آداپتور است معمولاً با این مشکل مواجه می‌شوید. اما برای حل برفک تلویزیون با صدا چند راه‌حل به شما پیشنهاد می‌دهیم.

درصورتی‌که از محافظ برق استفاده می‌کنید، بهتر است آن را جدا کرده و به‌صورت مستقیم، تلویزیون را به پریز متصل کنید. اگر مشکل حل نشد باید کابل تلویزیون شما بررسی شود.

اتصالات برقی علت تصویر برفکی تلویزیون

اگر کابل از پشت تلویزیون جدا می‌شود و به‌صورت یکسره نیست، می‌توانید از کابل‌های دیگر که مخصوص همین مدل مانیتور است استفاده کنید. درصورتی‌که از دو مانیتور در کنار هم استفاده می‌کنید، اسپلیترهای مخصوصی طراحی شده‌اند که نویز موجود در تصاویر را حذف می‌کنند. در این صورت آن را به محل اتصال مانیتور درصورتی‌که روی لپ‌تاپ، کیس و… استفاده می‌شود نصب کنید. علت برفکی شدن مانیتور از طرفی وجود نوسان برق در شبکه توزیع و یا سیم‌کشی خانه شما هم می‌باشد.

اگر این مشکل را با تلویزیون یا مانیتور دیگری هم دارید، باید به فکر کنترل سیم‌کشی کلی ساختمان باشید. ضمن این که بسیاری از لوازم‌خانگی که دارای موتور تبدیل نیروی برق به نیروی مکانیکی هستند نیز سبب بروز این مشکل می‌شوند. مثلاً اگر از سبزی‌خردکن، میکسر، آبمیوه‌گیری استفاده می‌کنید این می‌تواند سبب ایجاد نویز و علت برفکی شدن مانیتور و نمایشگر شما شود. در نتیجه نسبت به این مسئله حساس نباشید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

4. ایراد در درگاه‌ها و کابل‌های اتصال

سایه انداختن مانیتور و مشکلات این‌چنینی ممکن است در نهایت خبر خوبی نباشد، اما بهترین کار چک کردن همه اتصالات، کابل‌ها و روش‌های حل مسئله خواهد بود. روی مانیتور و تلویزیون شما اتصالات زیادی وجود دارد، از کابل برق و منبع تغذیه گرفته تا HDMI، کابل VGA و هر نوع دیگری. بستگی به استفاده شما خواهد داشت.

اگر مانیتور شما از طریق کابل اچ‌دی‌ام آی به دستگاه دیگری وصل است و صرفاً حین استفاده از همان دستگاه با مشکل برفکی بودن و سایه انداختن مانیتور روبرو می‌شوید، پس باید به فکر تعویض کابل باشید. درصورتی‌که با تعویض کابل همچنان مشکل شما حل نمی‌شود، ورودی و خروجی در هرکدام از این دستگاه‌ها می‌تواند عامل مشکل باشد.

ایراد در درگاه‌ها و کابل‌های اتصال

چنین مواردی حتی در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای خانگی نیز مشهود است. در هنگام خرید کابل VGA و HDMI سعی کنید به سراغ مدل‌های ارزان‌قیمت نروید. این کابل‌ها کیفیت لازم را نداشته و چه‌بسا پس از یک هفته استفاده شما را دچار مشکل کنند و علت برفکی شدن مانیتور شوند.

5. بنفش شدن و به‌هم‌ریختن رنگ مانیتور

این مشکل خود زیرشاخه‌های گسترده‌ای دارد و هیچ ربطی به سیستم نرم‌افزاری مانیتور یا تلویزیون شما نخواهد داشت. در ادامه هرکدام از آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

بنفش شدن و به‌هم‌ریختن رنگ مانیتور

اولین مسئله مربوط به پنل تلویزیون می‌باشد. در 99 درصد مواقع پنل‌ها خیلی زود آسیب می‌بینند و شما ناچار به تعویض آن هستید. اما احتمالاً شنیده‌اید که می‌گویند قیمت اصلی مانیتورها و تلویزیون‌ها وابسته به پنل خواهد بود. استفاده‌های نادرست، ضربه، نوسان برقی، آب‌خوردگی و… از جمله مواردی است که سبب بروز این ایراد و علت بنفش شدن صفحه تلویزیون خواهد بود. معمولاً 80 درصد قیمت اصلی مانیتور شماست و پیشنهاد نمی‌شود که آن را تعویض کنید. مگر در مواردی که مدل مانیتور شما خاص است و دیگر در بازار یافت نمی‌شود.

خرابی پنل مانیتور به اشکال گوناگونی خود را نشان می‌دهد، بر هم ریختن رنگ میان پنل، بنفش شدن، آبی شدن و یا حتی چیزی شبیه به مقوا روی صفحه نمایشگر شما، خط‌های افقی و عمودی، تماماً خبرهای بدی هستند که نشان می‌دهند باید با مانیتور خود خداحافظی کنید. خط عمومی معمولاً نشان‌دهنده آسیب فیزیکی بوده و خط افقی نیز به دلیل حرارت بالای نمایشگر و قرارگرفتن در مجاورت گرما و یا اتصالات برقی است.

مطلب پیشنهادی بررسی 6 علت برفکی شدن مانیتور

عوامل دیگر در بنفش شدن صفحه تلویزیون

  • عدم اتصال صحیح کابل HDMI و AV و بی‌کیفیت بودن آن‌ها
  • مشکل در بک لایت نمایشگر
  • مشکلات برقی و نوسانی در مدار گاما و برد تیکان
  • سوختگی و مردگی پیکسل‌ها
  • ایراد در ترانزیستور پیکسل‌ها
  • ضربه خوردن پنل و جداشدن از برد اصلی
  • مشکل در T-CON و عدم هماهنگی بین رنگ‌های LED

6. اشکال در تیونر داخلی و یا وجود گیرنده ماهواره

تیونر داخلی در واقع همان دستگاه گیرنده دیجیتالی است که امروزه روی بسیاری از تلویزیون‌های موجود در بازار تعبیه شده است. مسائلی چون: برفک تلویزیون، برفک تلویزیون با صدا و عوامل این‌چنینی معمولاً مربوط به نقص این قطعه و بخش از تلویزیون شما خواهد بود. در چنین شرایط معمولاً شما نمی‌توانید کاری انجام دهید.

لازم است که از یک تعمیرکار تلویزیون بخواهید آن را بررسی کند. این قطعه ممکن است الکتریسیته اضافه‌ای را به مدار اتصال تلویزیون اضافه کند و یا این که در اثر مشکلی که در کارکرد دارد، سیگنال آنتن را برای تبدیل تصویر آنالوگ به دیجیتال به‌خوبی دریافت نکند.

یکی دیگر از مشکلاتی که سبب برفک تلویزیون با صدا می‌شود، نزدیک بودن دستگاه‌های گیرنده ماهواره در اطراف خانه و محلی است که آنتن را نصب کرده‌اید. این سیستم‌ها می‌توانند سبب بروز نویز روی مدار تیونر شوند. در چنین شرایطی می‌توانید از ستاپ باکس به‌جای تیونر داخلی استفاده کنید.

معمولاً دیش‌های ماهواره‌ای موتوردار سبب بروز چنین ایراداتی روی تلویزیون شما می‌شوند. ضمن این که در برخی شرایط امکان نصب نویزگیری و اسپلیترهای خاص و مخصوص این مسئله نیز وجود دارد. البته مدل‌های زیادی از آن در بازار ایران موجود نیست و معمولاً باید هزینه زیادی را برای خرید آن صرف کنید.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

مطلب پیشنهادی آیا تبدیل مانیتور به تلویزیون امکان‌پذیر است؟

رفع میدان مغناطیسی راه‌حل برفکی شدن تلویزیون‌ها

درصورتی‌که در اطراف مانیتور شما میدان مغناطیسی به وجود آمده باشد، این مسئله می‌تواند سبب و علت برفکی شدن مانیتور شود. در نتیجه اگر بلندگوهای قوی را در اطراف تلویزیون خود قرار داده‌اید، ساند بار و یا اسپیکرهای غول‌پیکری که دارید را همواره استفاده می‌کنید. باید بدانید که این دستگاه‌ها چه در حالتی که فعال و چه در وضعیتی که خاموش هستند می‌تواند سبب بروز این‌گونه مشکلات شوند. در نتیجه شاید این خبر کمی ناراحت‌کننده باشد اما منطقی‌ترین کار این است که آن‌ها را به اتاقی دیگر منتقل کنید.

برفکی شدن صفحه نمایشگر

بعلاوه این که اگر اسپیکر و سینمای خانگی شما از طریق کابل به مانیتور متصل شده است، لازم است که حتماً کیفیت و استاندارد کابل‌ها را چک کنید تا از علت برفکی شدن مانیتور آگاه شوید. در بسیاری از مواقع کابل‌های بی‌کیفیت صدا و خروجی‌های این دستگاه‌ها می‌توانند سبب بروز ایرادات جدی در نمایشگر شما شوند و در نتیجه برفک تلویزیون با صدا و حتی تصویر کامل نیز ممکن است پدید آید.

برای پیشگیری از این مشکلات البته نباید فشاری به مانیتور شما بیاید، در تمیزکردن دقت بیشتری به خرج دهید و می‌توانید برای عملکرد بهتر از دستمال‌های پاک‌کننده نانو استفاده کنید. ضمن این که بهتر است محیط خانه شما خیلی سرد یا گرم نباشد، در این صورت آثار منفی روی کیفیت صفحه مانیتورها و تلویزیون می‌گذارد. زیرا این دستگاه‌ها به‌خودی‌خود حرارت تولید می‌کنند و یا پس از قرارگرفتن در دمای پایین به مدت طولانی دچار ایراد در بک لایت و… می‌شوند.

 

مطلب پیشنهادی علت خطوط عمودی و افقی در صفحه تلویزیون چیست؟

ایرادات و برفکی شدن مانیتور کامپیوتری

حالا وارد یک مبحث دیگر می‌شویم. یکی از مشکلات عمده‌ای که بسیاری از کاربران کامپیوترهای خانگی با آن روبرو می‌شوند همین موضوع برفکی شدن و یا وجود نویز روی مانیتور است. به طبع مسئله بررسی مشکل در این بخش می‌تواند دلایل وسیع‌تری داشته باشد. اما به‌هرحال و مطابق همیشه لازم است که اتصالات دستگاه‌ها را به‌خوبی چک کنید، بررسی کنید که آیا آداپتور به‌صورت صحیح عملیات تأمین برق را انجام می‌دهد؟

در نهایت گاهی کدر شدن صفحه‌نمایش می‌تواند به جهت ایرادات سخت‌افزاری باشد، درصورتی‌که مدام صفحه مانیتور خود را تمیز می‌کنید، احتمالاً ضربه‌ای به صفحه وارد کرده‌اید. تفاوتی ندارد. به این مسئله در هنگام نظافت مانیتورها دقت داشته باشید. حتماً از پارچه‌های نرم و ترجیحاً مخصوص برای این کار که در فروشگاه‌ها موجود است استفاده کنید. پس از آن ضربه به مانیتور از جمله اصلی‌ترین و شایع‌ترین عواملی است که سبب برفک و یا لکه‌های رنگی روی مانیتور می‌شود.

ایرادات و برفکی شدن مانیتور کامپیوتری

می‌توانید کارت شبکه خود را نیز در چنین شرایطی بررسی کنید. معمولاً کارت شبکه که فرسوده شده و یا این که دچار اختلال توسط نوسان برقی می‌شود، روی مانیتور شما برفک می‌اندازد. در نتیجه نسبت به بررسی کامل قطعات سخت‌افزاری، پاور و همین‌طور کابل‌های اتصال هم اقدام نمایید که به‌هرحال نویز روی یک مدار می‌تواند نشان از وجود اختلال در جریان الکتریسیته و جریان موردنیاز برای دستگاه‌ها باشد.

مطلب پیشنهادی بهترین محل قرارگیری بلندگو و مانیتور استودیو

تنظیمات منوی تصویر برای رفع مشکل برفک تلویزیون با صدا

گاهی هم در منوی تنظیمات مانیتور شما گزینه‌هایی وجود دارد که با تغییر آن‌ها می‌توانید این مسئله را حل کنید. نخست با بخش تنظیمات نور و صفحه بروید و در قسمت بک لایت و روشنایی، میزان نور را افزایش دهید. گاهی قراردادن نور در حالت کم به‌صورت مداوم و طولانی‌مدت می‌تواند سبب بروز آسیب به بک لایت‌ها شود. علت بنفش شدن صفحه تلویزیون البته ربطی به این مسئله ندارد.

اما به‌هرحال در شرایطی که مدام نور صفحه‌نمایش شما کم‌وزیاد می‌شود، می‌توانید تنظیمات را تغییر دهید. درصورتی‌که نمایشگر شما دارای حالت PAL و… است، بین هرکدام از این گزینه‌ها سوئیچ کنید. ممکن است مسئله برفک حل شود. ضمن این که گاهی با کم‌کردن رزولوشن صفحه در برخی شبکه‌ها شما می‌توانید از ایجاد برفک تا حد زیادی جلوگیری کنید.

ارتباط تکنولوژی صفحه‌نمایش و برفک آن

این‌گونه ایرادات و یا مواردی شبیه به کم‌وزیاد شدن نور صفحه و یا کم‌رنگ‌شدن صفحه مانیتور می‌تواند مربوط به تکنولوژی طراحی سخت‌افزاری نمایشگر باشد. امروزه مانیتورها معمولاً بر اساس پنل‌های VA, TN و همین‌طور IPS و حتی امولد ساخته می‌شوند.

در برخی شرایط ممکن است پنل نمایشگر شما کیفیت فوق‌العاده و رنگ‌های به‌شدت جذابی در مقایسه با دیگر مدل‌های بازار داشته باشد، اما در نهایت عمر آن به‌مراتب کوتاه‌تر است. اما در برابر ضربه مقاومت خوبی ندارد و از طرفی ممکن است درخشندگی‌اش پس از مدتی غیرقابل‌کنترل و آزاردهنده باشد. بین مدل‌های موجود پنل‌های تی ان از جمله نسخه‌های قدیمی و محبوب در بین گیمرها هستند. معمولاً نرخ پاسخگویی خوبی دارند و البته هزینه تولیدشان نیز به‌مراتب ارزان‌تر است.

اما به‌مراتب و پس از مدتی استفاده دچار مشکل می‌شوند. پنل‌های IPS به‌مراتب گزینه بهتری هستند و می‌توانند تمامی نیازهای شما را برطرف کنند، کم‌رنگ‌شدن صفحه مانیتور در این مدل‌ها کم‌تر دیده می‌شود و یا این که در مقایسه با پنل‌های جدیدتر تقریباً نزدیک به صفر است. در حال حاضر و در بازار مانیتورها پنل‌های PLS نیز استفاده می‌شوند که نسبت به دیگر مدل‌ها و بخصوص نسل قبلی خود یعنی IPS می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد.

جمع بندی

علت برفکی شدن مانیتور به وسعت انواع مدل‌های موجود در بازار، سیستم‌عامل‌ها، پلتفرم‌های نرم‌افزاری و همین‌طور دستگاه‌های جانبی می‌تواند متغیر باشد. اما در نهایت چند عامل کلی هستند که در بیشتر تلویزیون‌ها سبب بروز این مشکل می‌شوند. از سخت‌افزار معیوب گرفته تا لوازم جانبی مصرفی و همین‌طور کابل‌هایی که اگر غیر فابریک باشند معمولاً استاندارد ساخته نشده‌اند. درست مانند یک کابل شارژر برای گوشی موبایل که ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشد، کابل‌های برق، کابل تصویر و رابط‌های صدا هم می‌توانند سبب بروز ایراد در تصویر و علت برفکی شدن مانیتور باشند.

در نهایت عوامل سخت‌افزاری بیشترین تأثیر روی این مشکل را دارند. بخصوص اگر از آنتن‌های مشترک در ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها استفاده می‌کنید، بهتر است که یک آنتن رومیزی را تست کنید. در موقعیت مشابه، آنتن‌های رومیزی نیز می‌توانند به دلیل وجود میدان مغناطیسی، آهنربا، آرمیچر و یا سخت‌افزارهای خاص مانند پنکه و کولر سبب این مشکل شوند.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید