بررسی 10 علت سوختن نوک برگ درختان

باغبانی و سمپاشیباغبانی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در بررسی وضعیت گل و گیاه خانه، به چشم‌مان می‌خورد، زرد‌ شدن و سیاه شدن نوک برگ آن‌ها است. پیش‌تر در مقاله‌ای تخصصی به بررسی علت سوختن نوک برگ گیاهان آپارتمانی پرداختیم. در این مقاله با علت سوختن نوک برگ درختان آشنا می‌شویم و راه‌هایی رفع این مشکل را بررسی می‌کنیم.

چنانچه در زمینه تعویض خاک، باغبانی و سمپاشی نیاز به مشاوره و خدمات دارید، می‌توانید سفارش خود را در صفحه باغبانی و سمپاشی ثبت نمایید.

علت سوختن نوک برگ درختان

زرد‌شدن بر‌گ‌ها، قهوه‌ای‌شدن و یا سوختن نوک برگ‌ درختان یا لبۀ آن‌ها از مسائلی است که در رسیدگی به گیاهان باید به آن‌ها توجه کرد، در غیراینصورت ممکن است موجب کاهش عمر آن‌ها و یا حتی مرگ‌شان شود.

هنگامی که برگ‌های زرد گیاه را مشاهده کردید یا دیدید نوک یا لبه‌های آن حالتی شبیه سوختگی پیدا کرده‌اند و یا به سمت رنگ قهوه‌ای گرایش متمایل شده‌اند، باید دلیل حال بد و استرس گیاهان خانۀ خود را بررسی کنید!

علت سوختن نوک برگ درختان

‌مهم‌ترین علت سوختن نوک برگ درختان عبارت‌ است از:

1-‌ پیری طبیعی گیاهان

پیری طبیعی گیاهان، اولین علت سوختن نوک برگ درختان است که بایستی مورد توجه قرار گیرد. ولی اگر مشاهده می‌کنید که برگ‌های پیرتر در قسمت پایینی گیاه زرد می‌شوند، به آن توجهی نکنید. زردی برگ گیاهان در آن بخش، جای نگرانی ندارد.

استعلام هزینه انواع خدمات باغبانی، هرس و سمپاشی

2-‌ حملات آفات

آفاتی مثل شته‌، خستر آردپوش، مگس سفید، تریپ و کنه‌ها می‌تواند موجب آسیب به برگ‌ها شود و سبب زرد‌شدن رنگ برگ‌های آن‌ها شود. حتماً فراموش نکرده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است!

حملات آفات، یکی از شایع‌ترین علت سوختن نوک برگ درختان است که می‌توان با مراقبت، با هزینه و سختی کمتر، به استقبال آن رفت.

برای این کار با استفاده از اسپری روغن مغزدانه درخت چریش، برگ درختان را در مقابل حملات دشمنان، واکسینه کنید! روغن چریش را هر 15 روز یکبار و یا حتی در مواردی یک یا دو بار در هفته می‌توان استفاده کرد.

حملات آفات

3-‌ ریشه‌بستگی گیاهان

گاهی ریشه‌های گیاهان ریشه‌ بسته، در درون گلدان، آنقدر به دور هم می‌پیچیند که یک شبکۀ متراکم را ایجاد می‌کنند.

این امر می‌تواند موجب فشار به گیاه شود و آن را از مواد مغذی، نور و هوا و آب محروم کند. در بررسی علت سوختن نوک برگ درختان، اگر با گیاهی ریشه‌بسته مواجه شدید، حتماً گیاه را در ظرفی بزرگتر قرار دهید. ولی اگر تمایل دارید که از همان گلدان قبلی استفاده کنید، وقت کافی برای هرس ریشه اختصاص دهید.

ریشه‌دهی گیاه

4-‌ شوک پیوند

شوک در پیوند گیاهان، یکی دیگر از موارد شایعی است که در بررسی علت سوختن نوک برگ درختان با آن روبرو می‌شوید. برای رفع این مشکل گلدان قبلی را برای راحتی گیاه نگه دارید و تا یک هفته، آن را در سایه و دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید تا کم‌کم به شرایط تازه عادت کند.

همچنین برای مقابله با این شوک پیوندی، گیاه را یک بار با محلول نمک آپسوم به طور کامل، آبیاری کنید. 5 تا 10 گرم نمک اپسوم برای هر لیتر آب، کافی‌ست.

بیشتر بخوانید : راهنمای انتخاب گیاهان مناسب محل کار

شوک پیوند

5-‌ استفادۀ بیش از حد کود

استفادۀ بیش از حد کود، می‌تواند موجب آسیب به حیات طبیعی گیاه شود. اگر الگوی عجیبی برای زرد‌ شدن برگ‌ها مشاهده کردید، به طور مثال رگبرگ‌های روی برگ‌ها سبز و بافت زرد شود یا لبه‌های آن‌ها، زرد شوند و میوه‌های درخت بریزد به نظر می‌رسد استفادۀ بیش از حد کود، گیاه را دچار مشکل کرده است.

این عارضه در کودهای شیمیایی مثل گرانول اوره، دی‌آمونیوم فسفات (DAP) یا ترکیب نیتروژن فسفر پتاسیم(NPK) بیشتر به چشم می‌خورد و موارد کمی از آن در کودهای آلی گزارش شده است.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر راهنمای بهترین زمان کود دهی درخت و باغچه [پسته، گردو، میوه‌ و مرکبات] را مطالعه کنید.

کود باعث سوختن لبه گیاه

یکی از شایع‌ترین علت سوختن نوک برگ درختان، استفادۀ بیش از حد کود است این موضوع موجب ایجاد سم و زرد‌ شدن رنگ برگ درختان می‌شود.

ثبت سفارش خدمات باغبانی، هرس و سمپاشی

6-‌ پی‌اچ یا اسیدیته بالای خاک

قلیایی‌ شدن خاک، می‌تواند یک علت سوختن نوک برگ درختان به شمار برود. با ابزار تست پی‌اچ (PH) خاک می‌توان به ارزیابی نسبتاً مناسبی از وضعیت قلیایی یا اسیدی خاک دست پیدا کرد.

اکثر گیاهان، برای جذب بهتر مواد مغذی، به پی‌اچ کمی اسیدی در نزدیکی 6.5 نیازمندند.

پی‌اچ بالای خاک

7- دما

در بررسی علت نوک برگ درختان به موارد متعددی برمی‌خوریم که گیاه به علت اینکه در کنار دستگاه‌های سرمایشی یا گرمایشی خانه، به شکل پیوسته قرار داشته، دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری شده است.

از نظر دمای سرد، گیاهانی مثل آدنیوم، برگ‌هایشان شروع به زردشدن می‌کند و در نهایت می‌ریزند و گیاه در زمستان، به حالت خواب فرو می‌رود. این موضوع همان خواب زمستانی‌ست که حیوانات در این بازه از سال تجربه می‌کنند.

سوختن نوک برگ درختان

8-‌ نور خورشید

کاهش قرارگرفتن در معرض نور، یکی دیگر از دلایل اصلی زرد‌شدن و سوختن نوک برگ درختان است زیرا نورکافی برای فتوسنتز به گیاه نمی‌رسد.

به شکل مشابه، قرار گرفتن بیش از حد در معرض مستقیم تابش آفتاب، خود نیز می‌تواند باعث خشک‌شدن و یا قهوه‌ای‌شدن نوک و لبۀ برگ‌ها شود. این را می‌توان از شناسنامۀ گیاه و شرایط ذاتی آن، متوجه شد.

بعضی از گیاهان آفتاب‌دوست و گروهی دیگر، سایه‌دوست هستند و جزو گیاهانی که به نور کم نیاز دارند قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید : آموزش قلمه زدن درخت

سوختن نوک برگ درختان

9-‌ آب‌دهی نامنظم

آبیاری نامنظم گیاه می‌تواند موجب زرد‌شدن برگ‌ها یا خشک‌شدن آن‌ها و یا سوختن نوک برگ درختان و لبه‌های آن‌ها شود. یکی از مهم‌ترین دلایل علت سوختن نوک برگ درختان، تنش رطوبتی است که می‌تواند به علت آبیاری کم یا اتفاقاً رسیدن بیش از حد آب رخ دهد.

به همین ترتیب، یکی از اصلی‌ترین دلایل قهوه‌ای شدن نوک برگ درختان یا لبه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها، ناشی از عدم دریافت آب کافی است.

مهم‌ترین نکاتی که در آب‌دهی گیاهان به آن بایستی دقت کرد عبارت‌اند از:

  • با فروبردن یک یا دو اینچ از انگشت خود، سطح خاک از نظر رطوبت مورد ارزیابی قرار دهید. اگر گیاه شما از مدل‌های آب‌دوست است، در دفعات منظم(و نه بی‌رویه) آبیاری آن دقت کافی را به خرج دهید.
  • ریشه‌ها ممکن است منقبض شده و نتوانند به اندازۀ کافی آب جذب کنند. این مشکل در باغبانی ظرف‌های تنگ، به شکل محسوس‌تری بروز پیدا می‌کند. برای خلاص شدن از رسی‌بودن خاک در حین کاشت مجدد این است که گلولۀ ریشه غنی از خاک رس را برای چند دقیقه در یک سطل آب خیس کنید تا این خاک حل شود و سپس آن را در خاکی با زهکشی خوب قرار دهید.
  • اگر خاک شما بیش از حد شنی‌ست یا زهکشی با ماسۀ زیاد است، ممکن است آب سریع تخلیه شود و این موضوع ممکن است موجب کاهش رسیدن آب به بافت گیاه و ایجاد لبه‌های قهوه‌ای روی برگ‌های آن شود. خاک را با دیگر مواد آلی و مخلوط‌کردن مقداری خاک باغچه و مواد دیگر مثل کوکولیت، پرلیت، ورمیکولیت و…که آب را بهتر نگه می‌دارند، می‌شود ترکیب و اصلاح کرد. آب بایستی در عرض 1 تا 2 دقیقه از سوراخ زهکشی خارج شود. نه زودتر و نه دیرتر!
  • ممکن است ریشه‌ها آسیب دیده‌ باشند و این موضوع باعث خلل در روند طبیعی دریافت آب گیاه باشد. جابه‌جا کردن متعدد، هرس بیش از حد و استفاده از بیل و بیلچه به کرات، می‌تواند باعث خلل در روند آب‌گیری گیاه شود و تنش آبی در آن ایجاد کند.
  • آب سخت یا نمک زیاد در خاک، موجب خلل در روند طبیعی گیاه در آبیاری شود. اگر در منطقه‌ای هستید که به دلیل امور صنعتی، سختی آب زیاد است، با یک بار گذراندن آب از دستگاه تصفیه، فشار وارده بر گیاه در حین آبیاری را کم کنید.

بیشتر بخوانید چگونه به درخت خشک‌شده زندگی دوباره هدیه بدهیم؟

آبدهی علت سوختن نوک‌برگ

10-‌ کلروز برگ

کلروز در درختان زمانی رخ می‌دهد که برگ، کلروفیل به میزان مورد نیاز، تولید نمی‌کند. از آنجا که همین بخش، مسئولیت اصلی سبزی گیاه را بر عهده دارد، برگ‌هایی که به کلروز مبتلا می‌شوند، کم‌کم دچار تغییر رنگ می‌شوند.

کلروز برگ(زردی درختان) به دلیل کمبودهای غذایی یا به دلیل کیفیت پایین خاک گلدان و یا مشکلات جذب به دلیل پی‌اچ نامناسب خاک است.

کلروز برگ

عدم جذب موادغذایی اصلی و جنبی مثل نیتروژن و مواد معدنی مثل آهن، منگنز، روی می‌تواند باعث ایجاد رگه‌هایی از زردی روی گیاه شود. طبق تحقیقات و تجربیات به دست آمده علت سوختن نوک برگ درختان، کلروز برگ‌ها، یکی از شایع‌ترین مواردی است که می‌توان با تقویت گیاه از آن جلوگیری کرد.

نشانه کمبود نیتروژن خاک گیاه چیست؟

اولین و اصلی‌ترین نشانه‌ای که برای کمبود نیتروژن گیاه می‌توان در نظر گرفت، زرد شدن یکنواخت برگ‌ها به ویژه برگ‌های مسن و رشد کند و آهسته گیاه است.

گیاهان و درختانی که به کمبود نیتروژن دچار هستند، معمولا به کندی رشد می‌کنند و میوه، برگ و حتی شاخه‌هایشان به مرور زمان کوچکتر از حد معمول خواهد بود.

منبع: https://en.wikipedia.org

توصیه کارشناس آچاره:

با توجه به تجربیات چندین ساله در زمینه باغبانی و پرورش گل و گیاه، مشخص شده است که کمبود نیتروژن خاک عامل مهمی است که به گیاه آسیب زده و رشد آن را متوقف می‌کند. اما با چند راهکار ساده می‌توانید نیتروژن مورد نیاز گیاه و درختان را تامین کنید؛

  • از کود چای یا پودر قهوه در خاک استفاده کنید.
  • به خاک گیاه کمپوست تازه اضافه نمایید.
  • با استفاده از مالچ از خاک و ریشه‌ها محافظت کنید.
  • از کودهای حاوی آمینو اسید استفاده نمایید.

سؤالات متداول

علت سوختگی نوک برگ درختان میوه چیست؟

کمبود عناصری‌ که گیاه برای رشد به آن‌ها نیاز دارد، مهم‌ترین عامل سوختگی نوک برگ درختان میوه است. مهم‌ترین آن‌ها پتاسیم و نیتروژن هستند که بایستی به شکل منظم به گیاه برسند.

نوک برگ پتوس چرا می‌سوزد؟

نوک برگ درخت پتوس به دلیل دریافت بیش از حد نور می‌سوزد. گیاه پتوس ازدسته گیاهانی که به نور فراوان نیاز دارند است و این موضوع نباید باعث این شود که ما آن را به جایی دور از تابش آفتاب ببریم. جای بهینه، مکانی است که آفتاب به شکل غیرمستقیم ولی پیوسته به آن می‌رسد.

علت سوختن نوک برگ درخت گردو چیست؟

شوری آب، افزایش غلظت بور و سرمازدگی مهم‌ترین دلایل در سوختگی برگ درخت گردو هستند که می‌توان با مراقبت از آن‌ها جلوگیری کرد.

چرا نوک برگ درخت انجیر دچار سوختگی می‌شود؟

استفاده نابه‌جا و یا بیش از حد سموم شیمیایی، یکی از مهم‌ترین علت سوختن نوک برگ درخت انجیر است که بایستی به آن توجه کرد.

رطوبت مورد نیاز خانه برای گیاه چقدر است؟

این موضوع بستگی به شرایط ساختاری گیاه دارد. به طور مثال، گیاهان گرمسیری که در مناطقی استوایی رشد کرده‌اند نباید کمتر از 30 درصد رطوبت در خانه را تجربه کنند. در بررسی علت سوختن نوک برگ درختان، بررسی رطوبت خانه با ابزارهای سنجش، یکی از دردسترس‌ترین راه‌ها به شمار می‌رود.

4.1/5 - (15 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا